Κυρίες και κύριοι,
Να σας ευχαριστήσω κι εγώ με τη σειρά μου στη σημερινή συνάντησή μας, η οποία αποσκοπεί στην ανταλλαγή και σύνθεση απόψεων για το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο και συμβάλλει ουσιαστικά σʼ αυτό που ορίζουμε ως κοινωνική διαβούλευση. Μια διαδικασία που θα έπρεπε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να είχε πραγματοποιήσει προς όλες τις κατευθύνσεις και με το σύνολο τουλάχιστον των επιστημονικών, περιβαλλοντικών, πολιτιστικών και κοινωνικών φορέων της χώρας μας.
Σύμφωνα με το σχέδιο θέσεων της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, η εκπόνηση ενός Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου, αποτελεί προφανή αναγκαιότητα η οποία θα πρέπει να ακολουθεί απαρέγκλιτα τις ακόλουθες κατευθύνσεις:
1. Να εντοπίζει τα σημαντικά χωρικά και αναπτυξιακά προβλήματα στο σύνολο της γεωγραφικής επικράτειας της χώρας.
2. Να κινείται στη λογική της πλήρους αποκατάστασης των περιβαλλοντικών εγκλημάτων.
3. Να μη νομιμοποιεί υφιστάμενες αυθαίρετες καταστάσεις.
4. Να έχει σαφές αναπτυξιακό όραμα για την Ελλάδα του αύριο.
5. Να διασφαλίζει τους περιβαλλοντικούς πόρους όχι μόνο για το προσεχές μέλλον αλλά και στο διηνεκές, στο πλαίσιο της αειφορίας.
6. Να επιδιώκει την κοινωνική συμμετοχή και έκφραση του συνόλου των φορέων και των πολιτών.
Αυτές οι γενικές κατευθύνσεις του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου, προφανώς θα πρέπει να έχουν εφαρμογή στο σύνολο των γεωγραφικών οντοτήτων της χώρας μας. Πραγματοποιώντας μια συσχέτιση του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδίου με τις γενικές κατευθύνσεις που προβλέπονται π.χ. για το Νομό Θεσσαλονίκης τον οποίο εκπροσωπώ ως μέλος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ στη βʼ εκλογική περιφέρεια, θα παρατηρήσουμε σε γενικές γραμμές τα εξής:
- την οικιστική ανάπτυξη του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, το κείμενο του ΕΧΣ την αντιμετωπίζει ως φυσική εξέλιξη, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχει μνεία για το τι πρέπει να γίνει με την εν λόγω κατάσταση, συμπεριλαμβανομένων των ελλείψεων σε υδάτινους πόρους
- ο πρωτογενής τομέας για τη συγκεκριμένη περιοχή, παρόλο που έχει τη δυνατότητα να παίξει σημαντικό ρόλο στην αναπτυξιακή φυσιογνωμία συνολικά, εν τούτοις δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη για το πώς θα αποτελέσει ευκαιρία προς εκμετάλλευση για τους αγρότες της περιοχής που διαπιστώνουν τη μείωση των εισοδημάτων τους
- οι βιομηχανίες του Νομού και ειδικά στον τομέα της ένδυσης – υπόδησης έχουν υποστεί τεράστιες απώλειες στους τζίρους τους ενώ οι περισσότερες εξʼ αυτών έχουν εξαφανιστεί από τον οικονομικό χάρτη της περιοχής, παρόλα αυτά δεν υπάρχει πρόταση για το πώς αυτή η κατάσταση αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο ενός αναπτυξιακού – χωρικού σχεδιασμού
- οι περιβαλλοντικές πιέσεις στο Θερμαϊκό κόλπο και στις παράκτιες περιοχές μέσω του διαδρόμου προσαπογείωσης 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» αντιμετωπίζονται ως παρεπόμενο της «οικονομικής ανάπτυξης» μέσω πρόβλεψης της αύξησης της εμπορευματικής και επιβατικής κίνησης
- η προστασία των λιμνών Κορώνειας και Βόλβης, αναφέρονται ως ευχολόγιο, μέσω των γενικόλογων αναφορών περί προστασίας των ευαίσθητων οικοσυστημάτων
- δεν υπάρχει πρόβλεψη για σιδηροδρομική σύνδεση με τη Χαλκιδική.
Επίσης, η υπό δημιουργία εξωτερική περιφερειακή οδός ενσωματώνει τη φιλοσοφία του ΕΧΣ της κυβέρνησης της Ν.Δ. αφού πρόκειται για μεγάλο οδικό έργο. Πριν είκοσι χρόνια, η Θεσσαλονίκη απέκτησε περιφερειακή οδό. Ο εν λόγω δρόμος, σήμερα ασφυκτιά. Σε λίγα χρόνια, θα αποκτήσει κατά πώς φαίνεται, εξωτερική περιφερειακή οδό. Σε τριάντα χρόνια από σήμερα, η Θεσσαλονίκη θα χρειαστεί να αποκτήσει και 2η εξωτερική περιφερειακή οδό…………..
Το ζητούμενο ωστόσο δεν είναι να φτιάχνουμε νέες οδούς, αλλά να διαχειριζόμαστε τις μετακινήσεις με τρόπο τέτοιον που να σέβεται το περιβάλλον και τις ανάγκες των χρηστών. Η συνεχής δημιουργία νέων οδικών αξόνων, δεν είναι η λύση. Η λύση είναι τα σταθερά μέσα μεταφοράς και τα μέσα μαζικής μεταφοράς γενικότερα, τα οποία θα πρέπει να εξασφαλίζουν ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις και να σέβονται το περιβάλλον.
Θα μπορούσε κάποιος να αναφέρει πολλές ελλείψεις του ΕΧΣ για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, ωστόσο το ζητούμενο είναι να εστιάσουμε σε όσα πρέπει να αναφέρονται για τη συγκεκριμένη περιοχή, ώστε αφενός μεν να υπάρχουν συγκεκριμένες κατευθύνσεις, αφετέρου δε να μην υπεισέρχεται το εν λόγω σχέδιο σε τέτοιο βαθμό λεπτομέρειας ώστε να χάνεται η ουσία ενός κεντρικού σχεδιασμού.
Έτσι, οι στρατηγικές κατευθύνσεις για το Νομό Θεσσαλονίκης θα μπορούσαν να ήταν:
- η ανάδειξη της πόλης της Θεσσαλονίκης ως τόπου ύπαρξης πολιτιστικής κληρονομιάς και μνημείων
- η ανάδειξη του λιμανιού της πόλης και η διασύνδεσή του μέσω σιδηροδρόμου με τα Βαλκάνια, ως στρατηγική επιλογή για την οικονομική ανάπτυξη
- η ενσωμάτωση νέων μέσων μεταφοράς και νοοτροπιών στις μετακινήσεις, με τραμ εντός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος και προαστιακό σιδηρόδρομο στις όμορες περιοχές
- η δημιουργία βιολογικού κάμπου στην αγροτική περιοχή του Νομού με αντίστοιχα κίνητρα
- η προστασία και περαιτέρω ανάπτυξη του περιαστικού δάσους του Σέιχ – Σου και των λιμνών Κορώνειας και Βόλβης.
- η ανάδειξη του συνεδριακού – επιστημονικού τουρισμού και η ανάδειξη των παραδόσεων, της γαστρονομίας, της τεχνολογίας και των επιστημών και βέβαια του ιαματικού τουρισμού που ως γνωστόν ο νομός Θεσσαλονίκης, έχει δύο περιοχές ιαματικών πηγών.
- η ποιοτική αναδιάρθρωση της βιομηχανίας σε μη ρυπογόνες δραστηριότητες στο πλαίσιο υιοθέτησης «πράσινων βιομηχανικών περιοχών» με αυξημένα κίνητρα εγκατάστασης
- η προστασία των υδάτινων πόρων και η δημιουργία «πράσινων οικιστικών συνόλων» στις περιοχές οικιστικής επέκτασης των όμορων της Θεσσαλονίκης πόλεων, οι οποίες εξʼ αρχής εγκαθιστούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο σύνολο των κτιρίων και διαχειρίζονται με ορθολογική χρήση το νερό.
- η ενσωμάτωση της φιλοσοφίας της «συμπαγούς» πόλης με ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης.
Είναι προφανές ότι η διαχείριση του αύριο, είναι ο σχεδιασμός του σήμερα. Και σʼ αυτόν το σχεδιασμό πρέπει να είμαστε τολμηροί, με φαντασία και με μία μόνο σκέψη στο μυαλό μας: το περιβάλλον δεν είναι δικό μας, το δανειστήκαμε από τις επόμενες γενιές.
Σας ευχαριστώ.