Πρόσφατα, με τις υπʼ αρ. 270/7-5-2008, 271/7-5-2008 και 272/7-5-2008 αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγίου αποφασίστηκε η διεξαγωγή τριών διαγωνισμών για την αποκατάσταση των πληγεισών υποδομών σε περιοχές της πυρόπληκτης Αιγιαλείας, με τη μέθοδο του περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων. Αυτός ο τρόπος διαγωνισμού προκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο με την επίκληση του κατεπείγοντα χαρακτήρα των προς εκτέλεση εργασιών.
Ο νόμος των Δημοσίων έργων προβλέπει ότι ο διαγωνισμός μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων αποτελεί εξαιρετική διαδικασία και προκρίνεται μόνο σε πολύ ειδικές περιπτώσεις όπως, σε περίπτωση θεομηνίας ή σοβαρού επικείμενου κινδύνου. Ο χαρακτηρισμός του έργου ως κατεπείγοντος γίνεται με απόφαση του φορέα κατασκευής (εν προκειμένω του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγίου) που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του αρμόδιου Τεχνικού Συμβουλίου.
Όμως, η επίκληση του κατεπείγοντος της κατασκευής των συγκεκριμένων έργων θα είχε νόημα το φθινόπωρο του 2007, ενόψει του επερχόμενου τότε χειμώνα και των πραγματικών κινδύνων που τότε συνέτρεχαν, για κατολισθήσεις, πλημμύρες και άλλες καταστροφές εξ αιτίας των πυρκαγιών. Τέτοιοι λόγοι κατεπείγουσας ανάγκης δεν συντρέχουν σήμερα, μετά την παρέλευση του χειμώνα και επομένως δικαίως διαμαρτύρεται ο σύλλογος εργοληπτών Δημοσίων έργων Πατρών για διασταλτική και καταχρηστική ερμηνεία της σχετικής διάταξης του νόμου, εκ μέρους του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγίου.
Πέραν αυτού, ο νόμος των Δημοσίων έργων προβλέπει ότι για την έκδοση απόφασης χαρακτηρισμού έργων ως κατεπειγόντων από το Δημοτικό Συμβούλιο, απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Τεχνικού Συμβουλίου (εν προκειμένω, του Τεχνικού Συμβουλίου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αχαΐας). Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τέτοια γνωμοδότηση δεν υπάρχει.
Η πρόθεση του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγίου για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας είναι κατανοητή. Σε καμία όμως περίπτωση αυτός ο στόχος δεν πρέπει να επιδιώκεται από τα θεσμικά όργανα της πολιτείας με μη σύννομα μέσα. Πολύ περισσότερο στη συγκεκριμένη περίπτωση, που η ανάθεση των έργων δεν αφορά το γενικό συμφέρον της περιοχής, αλλά το συμφέρον συγκεκριμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων.
Δεν αμφισβητούμε την καλή πρόθεση του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγίου. Όμως, δεν μπορούμε να μην επισημάνουμε το μη σύννομο της διαδικασίας και την ανάγκη επανεξέτασης από το Δημοτικό Συμβούλιο Αιγίου των συγκεκριμένων αποφάσεων, ώστε να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπιστία του.
Σε κάθε περίπτωση, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, αρμόδια για τον έλεγχο νομιμότητας των αποφάσεων των ΟΤΑ, οφείλει να εφαρμόσει πιστά την ισχύουσα νομοθεσία κατά την εκδίκαση της προσφυγής που έχει καταθέσει ο σύλλογος των εργοληπτών.
To Γραφείο Τύπου