Μέγα πρόβλημα για το ελληνικό θέατρο αποτελούν πλέον οι επιχορηγήσεις, ουσιαστικός πόρος χρηματοδότησης ειδικά για τις μικρές θεατρικές ομάδες. Εδώ και 4 χρόνια οι επιχορηγήσεις δίνονται αναδρομικά, με αποτέλεσμα οι ηθοποιοί και οι καλλιτεχνικοί συνεργάτες να μην πληρώνονται έγκαιρα ούτε να παίρνουν κανονική αμοιβή και να ζουν μέσα στην ανασφάλεια.
Μεσούντος και πλέον του Μαΐου, όταν η χειμερινή περίοδος έχει τελειώσει και ο προγραμματισμός της θερινής είναι πια έτοιμος, δεν έχει τίποτε εξαγγελθεί για τις επιχορηγήσεις του 2008-2009. Στο μεταξύ, οι αμοιβές των ηθοποιών είναι εξευτελιστικές, παραστάσεις που θα τιμούσαν τη χώρα στα μάτια ξένων κριτικών και εκπροσώπων διεθνών φεστιβάλ (που εκλήθησαν από το Athens System, διοργάνωση του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου) δεν πραγματοποιήθηκαν, από ελλιπή κάλυψη των εξόδων, για τον ίδιο λόγο ακυρώνονται παραστάσεις προγραμματισμένες για την Πολιτιστική Ολυμπιάδα και πολλά άλλα παρόμοια συμβαίνουν στο ελληνικό θέατρο.
Από το ήδη εξευτελιστικώς χαμηλό ποσοστό του προϋπολογισμού που αντιστοιχεί στον πολιτισμό, και το οποίο φέρνει την Ελλάδα σε μια από τις κατώτερες θέσεις στην Ευρώπη αλλά και παγκόσμια, τα ποσά που αναφέρονται στο θέατρο είναι πάρα πολύ μικρά. Το πρόβλημα είναι εντονότερο στα 16 περιφερειακά θέατρα (ΔΗΠΕΘΕ) που επιχορηγούνται με 3, 7 εκ. ευρώ ετησίως και ακόμη περισσότερο στο ελεύθερο επιχορηγούμενο θέατρο με μόλις 3,5 εκ. ευρώ, όπου χρειάζεται επειγόντως αύξηση των κονδυλίων επιχορήγησης ως το ύψος τουλάχιστον των 5 εκ. ευρώ τόσο για τα ΔΗΠΕΘΕ όσο και για το ελεύθερο επιχορηγούμενο θέατρο, παράλληλα με τη δέσμευση έγκαιρης καταβολής.
Το προσφάτως δημιουργηθέν Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού (εφεξής ΕΚΕΘΕΧ) που έχει πλέον αναλάβει το θέμα κάλεσε πριν από λίγο καιρό τους εκπροσώπους – διευθυντές των ιστορικώς (;) επιχορηγουμένων θιάσων για να τους ενημερώσει ότι θα πάρουν μόνον ενάμιση χρόνο από τους τρεις χρεωστουμένους χρόνους αλλά δεν ορίστηκε ακριβής ημερομηνία. Το ΕΚΕΘΕΧ μοιάζει να λειτουργεί μόνο ως απλός μεταβιβαστής ποσών, αφού δεν έχει δικούς του κωδικούς από τον τακτικό προϋπολογισμό. Αν κάθε χρηματοδότηση είχε το δικό της κωδικό, και εξασφαλισμένη θα ήταν και δεν θα κινδύνευε από μια πιθανή μελλοντική κατάργηση. Την ίδια στιγμή, είναι απορίας άξιον που ένας ολόκληρος κρατικός οργανισμός δεν έχει ένα κωδικό από τον οποίο να εκταμιεύει ποσά για την ανάπτυξη παράπλευρων δραστηριοτήτων, όπως η οργάνωση συνεδρίων ή συνεισφορά στην έκδοση περιοδικών αλλά και οπωσδήποτε η ανάπτυξη των θεατρικών χώρων και η κάλυψή τους σε υλικοτεχνική υποδομή, για έκτακτες ανάγκες και για την προβολή του ελληνικού θεάτρου στο εξωτερικό. Για το τελευταίο το προβλεπόμενο ποσό των 40.000 ευρώ ακούγεται μάλλον ως αστεϊσμός.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Πότε επιτέλους θα υπάρξει έγκαιρη προκήρυξη και σύντομη καταβολή των νόμιμων ποσών, ώστε να σταματήσουν οι άνθρωποι του θεάτρου να είναι επαίτες και οι καλλιτεχνικές παραγωγές τους να αναβάλλονται ή να υστερούν σε ποιότητα;
2. Πότε θα δοθούν τα χρεωστούμενα από τις προηγούμενες χρονιές και πότε θα προκηρυχθούν οι επιχορηγήσεις του 2008; Πριν ή μετά το τέλος του τρέχοντος έτους; Ποιο θα είναι το ποσό επιχορηγήσεων ΔΗΠΕΘΕ και Ελεύθερου Θεάτρου ακριβώς; Σκοπεύει το ΥΠΠΟ να αυξήσει σε σύντομα το ποσό αυτών των επιχορηγήσεων;
3. Θα δοθούν κωδικοί στο ΕΚΕΘΕΧ ώστε ο κρατικός αυτός οργανισμός να μπορεί να διαχειρίζεται με αξιοπρέπεια τις επιχορηγήσεις αλλά και να φροντίσει επαρκώς το ελληνικό θέατρο τόσο για τις άμεσες καλλιτεχνικές ανάγκες του, όσο και σε έργα υποδομής και ανάπτυξης θεατρικών χώρων και σε παράπλευρες δραστηριότητες, αλλά και να προβάλλει με τον πρέποντα τρόπο το ελληνικό θέατρο στη διεθνή κοινότητα;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Περικλής Κοροβέσης
Φώτης Κουβέλης