Δεδομένης της παρουσίας της στην κορυφή της τροφικής αλυσίδας η αρκούδα είναι περισσότερο ευάλωτη σε κατατμήσεις των βιοτόπων της που προκαλείται από τους κλειστούς αυτοκινητόδρομους. Μια ενήλικη αρκούδα χρειάζεται από 250.000 έως 500.000 στρέμματα βιότοπου για να καλύψει τις ανάγκες της σε τροφή, και καταφύγιο. Η κατασκευή λοιπόν ενός οδικού άξονα, χωρίς την κατάλληλη αξιολόγηση των επιπτώσεων του έργου στο φυσικό περιβάλλον και χωρίς τις κατάλληλες προδιαγραφές για την πανίδα θα οδηγούσε πιθανότατα στην γεωγραφική και γενετική απομόνωση αυτών των ειδών και άρα στην σταδιακή τους εξαφάνιση.
Πέρασε περίπου μία εβδομάδα από τη μέρα που τα μέλη των ομάδων της ΚΑΛΛΙΣΤΩΣ και του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ συνεργάστηκαν με σκοπό να περιθάλψουν μια θηλυκή αρκούδα η οποία έπεσε θύμα τροχαίου. Η θηλυκή αρκούδα προσπάθησε να διασχίσει τμήμα της Εγνατίας Οδού στο δρόμο προς Γρεβενά. Αιτία του τροχαίου αποτέλεσε ο ανεπαρκής φράχτης που υπάρχει κατά μήκος της Εγνατίας ο οποίος θεωρητικά έχει κατασκευαστεί για να εμποδίζει τη διέλευση της άγριας πανίδας, με σκοπό τα ζώα αυτά να χρησιμοποιούν τα ειδικά διαμορφωμένα περάσματα (τούνελ και κοιλαδογέφυρες). Ιδιαίτερη ανησυχία προκάλεσε στους ειδικούς και το γεγονός πως η θηλυκή αρκούδα ήταν μητέρα ενός μικρού το οποίο μετά το ατύχημα της μητέρας του αγνοείται.
Ενάντια σε κάθε πρόβλεψη, η θηλυκή αρκούδα κέρδισε τη μάχη για τη ζωή. Αφού παρέμεινε στον Κτηνιατρικό Σταθμό Περίθαλψης Άγριων Ζώων του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για περίπου πέντε ημέρες κατάφερε να επανέλθει πλήρως. Η διαρκής φροντίδα των ειδικών έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η επιχείρηση επαναφοράς της στο φυσικό περιβάλλον με τη συμμετοχή των ειδικών των δύο περιβαλλοντικών οργανώσεων και την παρουσία υπαλλήλου της Διεύθυνσης Δασών του νομού Γρεβενών στέφθηκε με επιτυχία και η μαμά αρκούδα, υγιής πια, χάθηκε στο δάσος προς αναζήτηση του μικρού της.
Το γεγονός αυτό ήταν το δεύτερο που συνέβη στην Εγνατία Οδό. Για να αντιμετωπιστεί οριστικά το ζήτημα και να αποφευχθούν ατυχήματα σε ζώα και ανθρώπους θα πρέπει η Εγνατία να ακολουθήσει τις διεθνείς προδιαγραφές και να κατασκευάσει ασφαλή αδιαπέραστο φράκτη.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
• Σε συνεργασία με τις ΜΚΟ προτίθεστε να πραγματοποιήσετε, όπου είναι απαραίτητο, την κατασκευή των κατάλληλων φρακτών ώστε τόσο η άγρια ζωή όσο και οι ανυποψίαστοι οδηγοί να μην κινδυνεύουν;
Ο ερωτών βουλευτής
Μιχάλης Παπαγιαννάκης