Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς Αλέκος Αλαβάνος και οι Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι Φώτης Κουβέλης και Γιάννης Δραγασάκης παρουσίασαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τη διαφάνεια στην πολιτική ζωή και το πολιτικό χρήμα.
Ο ΑΛ. ΑΛΑΒΑΝΟΣ στην ομιλία του τόνισε:
«Ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς παρεμβαίνει και σήμερα στο μεγάλο θέμα που έχει σχέση με τα προβλήματα διαφθοράς, παρουσιάζοντας τις προτάσεις της Κοινοβουλευτικής του Ομάδας για τη διαφάνεια και το πολιτικό χρήμα.
Από τη δική μου πλευρά μια εισαγωγική παρατήρηση μόνο. Τη στιγμή που θα περίμενε κανείς στη χώρα να υπάρχει ένας συναγερμός για να αντιμετωπισθούν τα ζητήματα της ακρίβειας, της νέας φτώχειας, της ανεργίας, όλη η πολιτική ζωή έχει βουλιάξει σε τέλμα. Κάθε βράδυ ο πολίτης στο βραδινό δελτίο ειδήσεων παρακολουθεί μία ρουλέτα και αν η μπίλια θα πέσει στο πράσινο ή στο μπλε, αν θα είναι ένας Υπουργός της Κυβέρνησης ή αν θα είναι ένας πρώην Υπουργός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που είναι μπλεγμένος στην υπόθεση του βρώμικου χρήματος με συνέπεια να την πληρώνουν μαζί με τους ενόχους και οι αθώοι. Κάθε μέρα ο πολίτης παρακολουθεί μία κολοκυθιά ανάμεσα στα δύο πρώην μεγάλα κόμματα, μια κολοκυθιά ανάμεσα στην Εξεταστική Επιτροπή ή τη Διακομματική Επιτροπή, παρά τις διαφορές φυσικά που έχουν, αντί να ακούσει έναν υπεύθυνο απολογισμό από την πλευρά τους για τις τεράστιες ευθύνες που έχουν.
Εμείς δεν έχουμε αυταπάτες. Υποστηρίζουμε την Εξεταστική Επιτροπή και υποστηρίζουμε και μία σειρά άλλα μέτρα, πολλά από τα οποία σας τα παρουσιάζουμε σήμερα, αλλά θεωρούμε ότι ούτε με εξεταστικές επιτροπές, ούτε με διακομματικές επιτροπές, ούτε με πιο αυστηρές ρυθμίσεις τα προβλήματα θα διορθωθούν. Διότι το φαινόμενο Siemens δεν είναι η εξαίρεση. Δεν είναι ακραίο καιρικό φαινόμενο το οποίο προέκυψε σε μια χώρα που ζει στο καλοκαίρι συνέχεια. Δεν είναι κακοήθης όγκος πάνω σε έναν υγιή οργανισμό. Τα φαινόμενα αυτά της διαφθοράς είναι ο κανόνας. Είναι όρος λειτουργίας, είναι δομικό στοιχείο του συστήματος το οποίο έχει οικοδομήσει ο δικομματισμός. Είναι ένα σύστημα το οποίο έχει παραδοθεί στην κερδοσκοπία, στο χρηματισμό, στην εξαγορά. Από την κορυφή μέχρι τη βάση έχει προσφέρει τη δημόσια περιουσία προς λεηλασία. Δεν δέχεται και αποδομεί την έννοια του δημόσιου χώρου. Ακόμη και τα δημόσια πανεπιστήμια είναι έτοιμο να τα παραδώσει στις επιχειρήσεις. Δεν υπάρχει το συλλογικό ούτε καν με την έννοια του συλλογικού ταμείου, δηλαδή των κρατικών οικονομικών μέσων τα οποία πάντα θα έπρεπε να υπερασπιζόμαστε. Τα πάντα πωλούνται και τα πάντα αγοράζονται. Το κέρδος αγιάζει τα μέσα. Η Ελλάδα του κ. Καραμανλή και δυστυχώς η συνέχεια της Ελλάδος του κ. Σημίτη θυμίζει τη Ρωσία του Γέλτσιν, όπου αναδεικνύεται μέσα από το δημόσιο χώρο μια ισχυρή κλεφτοκρατία, η οποία αγνοεί νόμους και ηθική.
Με αυτή την έννοια νομίζουμε ότι η βασική προϋπόθεση, η κεντρική προϋπόθεση για να έχουμε αποτελέσματα είναι μία ανατροπή των αξιών στη βάση των οποίων λειτουργεί σήμερα το σύστημα του δικομματισμού μια επανατοποθέτηση αξιών και κριτηρίων για τον δημόσιο χώρο και την πολιτική, πράγμα που σημαίνει μια μεγάλη πολιτική αλλαγή στη χώρα μας. Σημαίνει και απαιτεί το τέλος του δικομματισμού και του κυρίαρχου ρόλου που παίζουν οι δύο πρωταγωνιστές. Σημαίνει ένα εναλλακτικό πρόγραμμα που θεωρεί ως αξία το δημόσιο χώρο, που στηρίζει το κοινωνικό κράτος, που σέβεται τα δημόσια οικονομικά, που δεν καλλιεργεί στη νεολαία από τις πρώτες χρονιές που είναι στα θρανία τον καπιταλισμό και τον ατομικισμό μέσα της, αλλά μαθαίνει τις αξίες της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης. Μόνο στη βάση αυτής της πολιτικής αλλαγής μπορούμε να αρχίσουμε να έχουμε κάποια συγκεκριμένα και απτά αποτελέσματα στη μάχη ενάντια στη διαφθορά που έχει πάρει καταλυτικές διαστάσεις.
Εμείς, ως Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς με αυτή την έννοια αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας και όλες οι προσπάθειές μας κατευθύνονται στην οικοδόμηση μιας νέας πλειοψηφίας που θα μπορούσε να εξασφαλίσει αυτή την εναλλακτική λύση. Σʼ αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσονται και οι προτάσεις τις οποίες παρουσιάζουμε σήμερα, που είναι προτάσεις αυστηροποίησης, αν θέλετε, και κάλυψης κενών σε σχέση με όλα τα ζητήματα που υπάρχουν, αλλά που μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά μόνο σε ένα διαφορετικό έδαφος, το οποίο σέβεται το δημόσιο χώρο και το δημόσιο χρήμα. Δεν περιμένουμε θαύματα από την εφαρμογή κάποιων σκόρπιων μέτρων προσθετικών σε αυτά που υπάρχουν στο σημερινό πλαίσιο με την έννοια ότι εάν και η ήδη υπάρχουσα νομοθεσία είχε εφαρμοστεί αποτελεσματικά με μηχανισμούς ελέγχου, τότε δεν θα είχαμε τα φαινόμενα που έχουμε.
Τέλος, θέλω να πω ότι έχει πάρα πολλά καινοτομικά στοιχεία, πιστεύω, η πρότασή μας -θα τα δείτε και εσείς- ανάμεσα στα οποία είναι το μεγάλο ζήτημα της παραγραφής, όπου θεωρούμε ότι η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ μας δίνει τη δυνατότητα να βρούμε λύση.
ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Η υπόθεση της SIEMENS μαρτυρά με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο την διαχρονικά διαπιστωμένη εξάρτηση του πολιτικού συστήματος στην δικομματική του έκφραση από ποικιλώνυμα οικονομικά κέντρα. Μαρτυρά την αδιαφάνεια, τη διαπλοκή και προφανώς την απεμπόληση του δημοσίου συμφέροντος με το δεδομένο ότι η εξάρτηση της πολιτικής από τα οικονομικά κέντρα οδηγεί στην υποχώρηση προστασίας έως και καταστροφή των δημοσίων αγαθών.
Και στο παρελθόν ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς είχε διατυπώσει προτάσεις προκειμένου να υπάρξουν θεσμοί διαφάνειας στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος αλλά και θωράκιση της διαχείρισης του δημοσίου συμφέροντος. Οι προτάσεις μας αυτές δεν έγιναν δεκτές και απερρίφθησαν οι περισσότερες, άλλες φορές με σιωπή και άλλες φορές ηχηρά. Βεβαίως το ζήτημα της χώρας δεν είναι μόνο θεσμικό, είναι κυρίως πολιτικό και η αντιμετώπισή του πρέπει να γίνεται και στα δύο αυτά επίπεδα. Εμείς έχουμε την βεβαιότητα ότι το πολιτικό σύστημα χρειάζεται ανακαθορισμό των πολιτικών συσχετισμών για να υπάρξει η επί της ουσίας αντιμετώπιση των ζητημάτων της αδιαφάνειας, της διαπλοκής και της διαφθοράς. Και σε αυτόν τον ανακαθορισμό των πολιτικών συσχετισμών, ο ΣΥΡΙΖΑ αναζητεί, διεκδικεί και πιστεύει ότι θα έχει μια σημαντική όσο και κυρίαρχη παρουσία στην πολιτική ζωή του τόπου.
Προς την κατεύθυνση λοιπόν των θεσμικών παρεμβάσεων, ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού επαναλάβω την επισήμανση ότι η υπάρχουσα νομοθεσία έχει λειτουργήσει πολλές φορές ως επίφαση και ως πρόσχημα έτσι ώστε να μην υπάρχει ουσιαστικός πολιτικός έλεγχος του πολιτικού χρήματος και της δημόσιας ζωής, καταθέτει σήμερα, κυρίως μπροστά στην κοινωνία, αλλά απευθύνεται και στις άλλες πολιτικές δυνάμεις, συγκεκριμένες πολιτικές προτάσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Συμμετέχω στην Επιτροπή της Βουλής που είναι αρμόδια για τον έλεγχο του πόθεν έσχες των Βουλευτών και των οικονομικών των κομμάτων. Στην επιτροπή αυτή όπως γνωρίζετε, συμμετέχουν ένας Βουλευτής από κάθε κόμμα, προεδρεύεται από μέλος του Προεδρείου της Βουλής και συμμετέχουν και από ένας εκπρόσωπος από τα τρία Σώματα της Δικαιοσύνης. Ένας από τον Άρειο Πάγο, ένας από το Συμβούλιο της Επικρατείας και ένας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, Οι τρεις δικαστές ορίζονται μετά από κλήρωση.
Η πρώτη διαπίστωσή μου είναι ότι οι αποφάσεις της Επιτροπής σε όλα τα ουσιώδη θέματα είναι ομόφωνες. Το τελικό συμπέρασμα που θα μπορούσα να πω είναι ότι όπως λειτουργεί το σύστημα εξουσίας στην Ελλάδα εάν κάποιο κόμμα θέλει να αλλοιώνει τα στοιχεία του, θέλει να αποκρύπτει παράνομες πηγές χρηματοδότησης, θέλει να παραβιάζει τη νομοθεσία, πολύ δύσκολα ο όποιος εξωτερικός έλεγχος, οι όποιες εξωτερικές επιτροπές μπορούν να το εντοπίσουν. Δεν είναι αδύνατον, αλλά είναι δύσκολο, διότι ζούμε σε μια εποχή που έχουν αναπτυχθεί πολλές πρακτικές και μέθοδοι συγκάλυψης του μαύρου χρήματος. Ακριβώς για αυτό, έχει νομίζω σημασία η πρόταση που ήδη ακούσαμε, η οποία δίνει μία έμφαση στην εσωτερική λειτουργία των κομμάτων και τον εσωτερικό αυτοέλεγχο, αλλά και τις αυστηρές έως και εξοντωτικές ποινές στην περίπτωση που κάτι αποδεδειγμένα αποδειχθεί.
Το δεύτερο σκέλος των διαπιστώσεών μας είναι ότι δεν σημαίνει ότι η Επιτροπή που υπάρχει δεν μπορεί να ουσιαστικοποιήσει το ρόλο της. Εμείς έχουμε ήδη προτείνει στην επικείμενη αναθεώρηση του Κανονισμού της Βουλής, που σύμφωνα με τη δέσμευση και του Προέδρου της Βουλής θα γίνει τον Οκτώβριο, έχουμε ζητήσει από τώρα να επανεξεταστεί όλο το σύστημα και όλο το πλέγμα λειτουργίας της Βουλής και της συγκεκριμένης Επιτροπής από την άποψη που συζητούμε. Και οι προτάσεις που κάνουμε αφορούν και στο θέμα αυτό. Από σήμερα, αυτό που μπορούμε να πούμε, με τους περιορισμούς που ήδη ανέφερα, είναι ότι μπορούν να υπάρξουν βελτιώσεις, μπορούν να διερευνώνται καταγγελίες και μπορούν να αξιοποιηθούν και πρόσθετα μέσα και υποδομές που θα πρέπει να δημιουργηθούν.
Μετά τις τοποθετήσεις ακολούθησαν ερωτήσεις δημοσιογράφων:
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
- ΣΩΤ. ΣΙΔΕΡΗΣ (ΑΠΕ): Σχεδόν καθημερινά καταγγέλλετε το πολιτικό σύστημα ως σάπιο. Διερωτάται κανείς πρωτοβουλίες ακόμα και σημαντικές και αξιοπρόσεκτες προτάσεις που κατατίθενται, ακόμα και μόλις ψηφιστούν από το Κοινοβούλιο, συχνά αυξάνουν τη δυσπιστία του κόσμου … δεν εφαρμόζονται… Εσείς έχετε κάνει λόγο για χειραγώγηση της δικαιοσύνης. Διερωτάται κανείς γιατί όλο αυτό το διάστημα τα κόμματα και η Αριστερά δεν έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις ή πρωτοβουλίες ριζοσπαστικές οι οποίες θα κατοχύρωναν την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης έναντι του πολιτικού συστήματος, θα την θωράκιζαν… και να εφαρμόσει ακόμα και το υφιστάμενο πλαίσιο, το οποίο … είναι ικανό και ισχυρό.
Αν η δικαιοσύνη λειτουργούσε θα ήταν ίδια η εικόνα της χώρας;..
ΑΛ. ΑΛΑΒΑΝΟΣ: Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος είναι μια πραγματική διαπίστωση αυτή. Ότι ψηφίζονται κανόνες, νόμοι μόνο και μόνο ως προσχήματα και ως άλλοθι και δεν εφαρμόζονται και δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί. Ελεγκτικοί μηχανισμοί υπάρχουν μόνο τύπου Τειρεσίας για να κυνηγούν μερικούς μικρομεσαίους, προκειμένου να μην χάσουν τίποτα οι τράπεζες. Επομένως είναι βάσιμη η δυσπιστία των πολιτών. Κι εμείς πιστεύουμε ότι μέσα σε μια συνολική αλλαγή του πολιτικού πλαισίου, όπου η έννοια του δημοσίου συμφέροντος θα αναβαθμιστεί, κι όπου δεν θα υπάρχει εξώθηση πολλών κατηγοριών εργαζομένων, ειδικά στο δημόσιο χώρο, στη γκρίζα ζώνη θα μπορέσουν να αντιμετωπιστούν με πολύ καλύτερους τρόπους τα πράγματα.
Όσον αφορά στο ερώτημα για το δικαιοσύνη, νομίζω ότι ο πιο αρμόδιος και βαθύς γνώστης για να σας απαντήσει είναι ο Φ. Κουβέλης
Φ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Ο ΣΥΡΙΖΑ επανειλημμένα έχει καταθέσει προτάσεις για την ανεξάρτητη δικαιοσύνη και όπως την διεκδικεί ο ελληνικός λαός. Προτάσεις οι οποίες κατατέθηκαν και στην αναθεωρητική διαδικασία αλλά και σε άλλες περιπτώσεις.
Ενδεικτικά αναφέρω πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί η θέση ότι δεν θα πρέπει να διορίζεται η εκάστοτε ηγεσία των ανωτάτων δικαστηρίων από το Υπουργικό Συμβούλιο, από την κυβέρνηση. Εμείς προτείναμε να επιλέγεται η ηγεσία των ανωτάτων δικαστηρίων από ένα ευρύ εκλεκτορικό σώμα, στο οποίο βεβαίως τον κυρίαρχο ρόλο θα είχαν οι ίδιοι οι δικαστές. Γιατί πράγματι ο διορισμός της ηγεσίας του δικαστικού σώματος από την εκάστοτε κυβέρνηση αποτελεί δυνάμει ιμάντα μεταφοράς απόψεων και πολιτικών επιλογών από τον χώρο της εκτελεστικής εξουσίας στο χώρο της δικαιοσύνης.
Απορρίφθηκε η πρότασή μας αυτή από την πλειοψηφία της Βουλής. Καταθέσαμε προτάσεις να ενισχυθεί το αυτοδιοίκητο των δικαστηρίων. Διότι το αυτοδιοίκητο των δικαστηρίων θωρακίζει την ανεξαρτησία και του δικαστικού λειτουργού αλλά και συνολικά την απονεμόμενη δικαιοσύνη.
Αντίθετα με την πρόταση αυτή, η κυβέρνηση της Ν.Δ. προχώρησε σε περιορισμό του ήδη θεσμοθετημένου αυτοδιοίκητου των δικαστηρίων.
Επομένως, θεσμοί που υπηρετούν την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης και δεν την εμπλέκουν στην ασκούμενη πολιτική της εκτελεστικής εξουσίας έχουν κατατεθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ. Έχουμε καταθέσει ακόμη προτάσεις, σε συνάφεια με το ερώτημα που κάνατε, για να σπάσει το στεγανό της εκτελεστικής εξουσίας, στα πολλαπλά επίπεδα της εκτελεστικής εξουσίας, και να υπάρξουν θεσμοί κοινωνικού ελέγχου της ασκούμενης πολιτικής.
Οι προτάσεις αυτές και πάλι έχουν απορριφθεί από την πλειοψηφία της Βουλής.
- Γ. ΣΙΔΕΡΗΣ (ΣΚΑΪ) .. Είπατε να εκλέγεται η ηγεσία της δικαιοσύνης. Γιατί άμα γίνει κάτι τέτοιο να μην ζούμε αυτό που ζούμε και στα πανεπιστήμια, όπου οι εκλεκτοί των κομμάτων και οι ισχυρότεροι συνδικαλιστές θα επιπλέουν σε μια κοινωνία που κατατρύχεται από την κομματικοκρατία και η ηγεσία της δικαιοσύνης θα καταλήξει να κομματικοκρατείται. Τι μας διασφαλίζει ότι θα ήταν η καλύτερη η πρότασή σας….
Φ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Βεβαίως η αναλογία που αναζητεί το ερώτημά σας δεν υπάρχει στην προκειμένη περίπτωση και εξηγούμαι γιατί.
Εμείς σας είπαμε ότι προτείνουμε η ηγεσία των ανωτάτων δικαστηρίων να εκλέγεται από ένα ευρύ εκλεκτορικό σώμα, στο οποίο τον κυρίαρχο ρόλο θα έχουν οι ίδιοι οι δικαστές. Κάποιοι έχουν πει ως αντίλογο στην πρότασή μας αυτή ότι, μα έτσι εισάγουμε την συνδικαλιστική τουλάχιστον αντιπαράθεση στο χώρο της δικαιοσύνης.
Όμως υπάρχει μεγαλύτερη εισαγωγή πολιτικής παρέμβασης στο χώρο της δικαιοσύνης από αυτό που σήμερα συμβαίνει, όπου μια κυβέρνηση, και μάλιστα μονοκομματική, να διορίζει την ηγεσία του δικαστικού σώματος. Κι αυτός ο διορισμός αποτελεί, επαναλαμβάνω, εξάρτηση, δυνάμει τουλάχιστον, από την εκάστοτε κυβέρνηση. Και μάλιστα η πρότασή μας αυτή, στην ανάπτυξή της και με άλλα στοιχεία, σας λέω ότι περιλαμβάνει και την περιορισμένη θητεία της ηγεσίας των δικαστηρίων, έτσι ώστε να μην έχουμε μεγάλο χρόνο παραμονής, διότι, όπως γνωρίζετε, ο μεγάλος χρόνος παραμονής σε εκείνο το επίπεδο είναι δυνατόν να διαμορφώνει συνθήκες μεγαλύτερης εξάρτησης.
- ΧΡ. ΚΛΕΙΤΣΙΩΤΗ (ΝΕΤ): Για την πρότασή σας περί αλλαγής του νόμου περί ευθύνης υπουργών και τη σύμβαση του OHE… ζητάτε να έχει αναδρομική ισχύ; …
Φ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Δεν μπορεί να υπάρξει αναδρομική ισχύς κατά πάγια συνταγματική αρχή και κατά πάγια παραδοχή και αξία του ευρωπαϊκού και παγκόσμιου δικαίου.
Κ. ΑΤΙΑΣ (ALTER): .. Για συνεργάτη υπουργού του ΠΑΣΟΚ.. η γραφολογική εξέταση έδειξε ότι έγραψε ένα σημείωμα…. Θα ήθελα να ρωτήσω όσον αφορά την αντίδραση του ΠΑΣΟΚ -ανέστειλε την κομματική ιδιότητα.. Είστε ικανοποιημένος …Αν ήσασταν εσείς… για κάθε στέλεχος θα αναστέλλατε την κομματική ιδιότητα;…
ΑΛ. ΑΛΑΒΑΝΟΣ: Νομίζουμε ότι το τι θα κάνουμε, μπορείτε να το δείτε στις προτάσεις μας. Μιλάμε για αυστηρότατες ποινές και για τα πρόσωπα τα οποία συμμετείχαν αλλά και για τα κόμματα τα οποία ενδεχομένως ωφελήθηκαν.
Πιστεύουμε ότι πρέπει να εξαντλούνται τα όρια της αυστηρότητας και θεωρούμε ότι τα δύο κόμματα, η κυβέρνηση και η αξιωματική αντιπολίτευση, δεν ανταποκρίνονται στο ύψος των ευθυνών τους. Απλώς παίζουν την κολοκυθιά και προσπαθούν να πετάξουν τις ευθύνες ο ένας στον άλλον, κερδίζοντας τη μία ή την άλλη μέρα των δελτίων ειδήσεων.
Αυτό δεν είναι λύση για μια εξουσία η οποία είναι έκθετη, η οποία -σε σχέση και με την πρώτη ερώτηση, ότι υπάρχουν μέτρα και δεν εφαρμόζονται- σου φέρνει στο νου μια καλόγρια που φοράει το ράσο απ΄ έξω και μέσα φοράει στρινγκ.
Α. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (ΑΥΓΗ): Μια ερώτηση στον κ. Δραγασάκη.. Δεν ξέρω πόσο είναι κομψό αυτό, αλλά από τη συμμετοχή σας στην Επιτροπή Ελέγχου των οικονομικών των κομμάτων της Βουλής, έχετε την αίσθηση ότι τα δύο μεγάλα κόμματα αποκρύβουν τα πραγματικά τους οικονομικά στοιχεία; ..
Γ. ΔΡΑΓΑΣΑΚΗΣ: Να απαντήσω γενικότερα. Εάν κάποιος θέλει να κρύψει τα πραγματικά του έσοδα, υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να το κάνει. Κι αν μπείτε στο internet θα βρείτε και συγκεκριμένες διαφημίσεις, με συγκεκριμένες διευθύνσεις και ονόματα, όπου προσφέρονται να σας «ανοίξουν» εν ριπή οφθαλμού off shore εταιρεία, να σας καλύψουν την ανωνυμία. Η παγκοσμιοποίηση, εκτός των άλλων, έχει κι αυτό το αποτέλεσμα.
Επομένως, αυτή τη γενική απάντηση θέλω να δώσω. Αν τα κόμματα τα ίδια ή μια ομάδα ανθρώπων θελήσουν να δράσουν σε αντίθεση ή κατά παράβαση των νόμων, έχουν πάρα πολλούς τρόπους να το κάνουν. Η αντίπαλη μετά πλευρά, για να μπορέσει να έχει κάποια εχέγγυα δυνατοτήτων να αποκαλύψει τέτοιες πρακτικές με την υπάρχουσα δομή αλλά και με τη λογική με την οποία λειτουργεί σήμερα δεν μπορεί να το κάνει.
Με τις προτάσεις που κάνουμε πάλι δεν θέλουμε να καλλιεργήσουμε την αυταπάτη ότι, γυρνώντας ένα κουμπί, μπορεί να λυθεί το πρόβλημα στο πλαίσιο του υπάρχοντος συστήματος αξιών και πρακτικών, αλλά εν πάση περιπτώσει η λογική μας είναι ότι πρέπει διαρκώς να κυνηγάμε το κακό.
Αυτό που είπα για τα κόμματα, ισχύει και για τα άτομα.
Γ. ΓΟΥΛΙΕΛΜΟΣ (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ): Πέραν των δύο κομμάτων του δικομματισμού, των δύο μεγάλων κομμάτων, τα άλλα κόμματα του Κοινοβουλίου πώς αντιμετωπίζουν τις προτάσεις που καταθέτετε εσείς σε δημόσιο διάλογο; ..
ΑΛ. ΑΛΑΒΑΝΟΣ: Θα το δούμε αυτό. Οι προτάσεις μας είναι ανοιχτές, απευθύνονται σε όλους. Ξαναλέμε ότι μπορούν να λειτουργήσουν σε πληρότητα, σε ένα εντελώς διαφορετικό πολιτικό πλαίσιο. Και γι αυτό υπογραμμίζω ξανά ότι η πρώτη πρότασή μας, η κεντρική, από την οποία εξαρτώνται τελικά όλες οι υπόλοιπες, είναι το να κλείσει τελικά η εποχή του δικομματισμού και να πάμε σε μια μεγάλη πολιτική αλλαγή, όπου η έννοια δημόσιος χώρος και δημόσια περιουσία και συλλογικό παίρνει άλλη διάσταση και συνοδεύεται από τις αντίστοιχες ριζοσπαστικές πολιτικές.
Γ.ΣΙΔΕΡΗΣ (ΣΚΑΪ): .. Το ΚΚΕ δεν θέλει έλεγχο στο εσωτερικό των κομμάτων. Πώς το κρίνετε; …
ΑΛ. ΑΛΑΒΑΝΟΣ: Εμείς, όπως βλέπετε, πιστεύουμε ότι τα κόμματα ως αποδέκτες συνδρομών και κρατικής οικονομικής στήριξης πρέπει να έχουν τον ανάλογο έλεγχο. Φυσικά μέχρι το όριο στο οποίο δεν θα επιτρέπεται η παρέμβαση στο εσωτερικό τους ή η παρεμπόδιση της πολιτικής τους λειτουργίας. Αυτό ακριβώς πήραμε υπόψη και στη βάση αυτή είναι δομημένες οι προτάσεις μας.
Φ. ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Οι προτάσεις μας αναφορικά με τις συμβάσεις του δημοσίου σε καμία περίπτωση δεν αντιστρατεύονται τον ήδη προβλεπόμενο έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Εμείς μιλάμε για συντρέχουσα αρμοδιότητα και για ενίσχυση, με τον τρόπο που σας είπαμε λίγο πριν, του ελέγχου των συμβάσεων του δημοσίου.
Δ. ΖΩΝΙΟΣ (ΑΘΗΝΑ 9.84): .. Αν δεν κάνω λάθος … προϋπόθεση για να εφαρμοστούν αυτά τα μέτρα, αυτά που είπε ο κ. Κουβέλης σε σχέση με την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, είναι να ισχύσει αυτή η πολιτική αλλαγή, να ανατραπεί ο συσχετισμός των πολιτικών δυνάμεων….
ΑΛ. ΑΛΑΒΑΝΟΣ: Προϋπόθεση για να έχουν μια πλήρη αποτελεσματικότητα. Από εκεί και πέρα, ξαναλέω, ότι οι θεσμικές αλλαγές όταν υπάρχει το ίδιο πεδίο πολιτικών και αξιών σε μεγάλο βαθμό ακυρώνονται. Υπογραμμίζω το σε μεγάλο βαθμό.
Οι προτάσεις της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ για τη διαφάνεια και το πολιτικό χρήμα.
To Γραφείο Τύπου