Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
29/07/2008

Σε «ανθρώπινο λάθος» οφείλονται τα συχνά ατυχήματα στην ακτοπλοΐα;

Ερώτηση Θ.Δρίτσα προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής

Κατά τη διάρκεια της φετινής καλοκαιρινής περιόδου παρατηρείται ανησυχητική αύξηση ναυτικών ατυχημάτων, τα οποία κατά τις πρώτες ανακοινώσεις των αρμοδίων κρατικών αρχών αιτιολογούνται ως αποτέλεσμα «ανθρώπινου λάθους». Στις 28/6/2008 το πλοίο «Θεόφιλος» προσέκρουσε σε ύφαλο στο στενό των Οινουσσών. Στις 23/7/2008 δύο πλοία συγκρούστηκαν στο λιμάνι του Γαυρίου στην Άνδρο. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα της περασμένης πέμπτης  το πλοίο «Μυρτιδιώτισσα» το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο από τη Νεάπολη προς τα Κύθηρα με 297 επιβάτες, προσέκρουσε σε βραχονησίδα λίγο έξω από το λιμάνι του Διακοφτού και υπέστη τρία ρήγματα. Ο κατάλογος των ατυχημάτων αυξάνει διαρκώς...

Να σημειωθεί ότι στην ίδια αιτία αποδόθηκε πέρσι και το μεγάλο ναυάγιο του Sea Diamond το οποίο έκτοτε παραμένει ως περιβαλλοντική απειλή, στο βυθό της Καλντέρας στη Σαντορίνη.

Έχει από πολλές πλευρές επισημανθεί και στο παρελθόν ότι τα ατυχήματα αυτά συμβαίνουν κυρίως τη θερινή περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας πληθαίνουν τα δρομολόγια και αυξάνονται οι ακτοπλοϊκές μετακινήσεις προς και από τη νησιωτική Ελλάδα. Βάσιμα επομένως, αξιολογούνται ως κύριες αιτίες των ατυχημάτων αυτών, αφενός μεν η εντατικοποίηση των δρομολογίων, αφετέρου δε  η εντατικοποίηση της εργασίας των πληρωμάτων, σε συνδυασμό με τις απαράδεκτα αναχρονιστικές και ανεπαρκείς εγκαταστάσεις στα λιμάνια των περισσότερων ελληνικών νησιών.

Πρωτίστως οι ανυποψίαστοι και ανυπεράσπιστοι επιβάτες αλλά και τα πληρώματα των πλοίων, καθίστανται «όμηροι» της απουσίας σοβαρής κυβερνητικής πολιτικής και ελέγχου.

Επειδή, η παραβίαση των νόμιμων διαδρομών πλεύσης, τα εξαντλητικά ωράρια των πληρωμάτων των πλοίων και οι ελλιπείς λιμενικές εγκαταστάσεις στα νησιά, συναποτελούν  τρείς μεγάλες απειλές για την ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1.    Καλύπτεται από την θεωρία του «ανθρώπινου λάθους», έτσι όπως προβάλλεται ως δικαιολογία των ατυχημάτων; Θεωρεί επαρκή τα πορίσματα της ευρείας σύσκεψης που συγκάλεσε ο ίδιος για το θέμα χθες στο Υπουργείο και ευελπιστεί πράγματι ότι οι ενέργειες που αποφασίστηκαν είναι ικανές να επιλύσουν σε μόνιμη βάση το πρόβλημα;

2.    Ειδικότερα, προτίθεται να λάβει άμεσα μέτρα για τον έλεγχο της τήρησης των προβλεπομένων κανόνων ναυσιπλοΐας (παραβίαση των νόμιμων διαδρομών πλεύσης) και για την τήρηση του νομίμου ωραρίου εργασίας των ναυτικών και των εργαζομένων στα πλοία;  

3.    Υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα σοβαρής βελτίωσης των υποδομών και των εγκαταστάσεων στα ελληνικά νησιωτικά και στεριανά λιμάνια, μέσω των οποίων εξυπηρετούνται οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ;  

4.    Με ποιους τρόπους τέλος, προτίθεται να προωθήσει μια συνολική πολιτική πρόληψης, ελέγχου και βελτίωσης λιμενικών υποδομών, η οποία να στοχεύει στο μηδενισμό των ναυτικών ατυχημάτων που οφείλονται σε «ανθρώπινο λάθος»;

Ο ερωτών βουλευτής

Θοδωρής Δρίτσας