Την κοινωνία της Κρήτης απασχολεί εδώ και καιρό το σοβαρό ζήτημα της αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, ενόψει και της Δʼ προγραμματικής περιόδου 2007-2013.
Η σημασία του εν λόγω έργου για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του νησιού είναι προφανής. Όμως, ο οδικός αυτός άξονας, αν και έχει σχεδιαστεί εδώ και 40 χρόνια, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης. Έτσι, αν και αποτελεί σήμερα τη βασικότερη υποδομή μεταφορών της Κρήτης, δεν πληροί τις διεθνείς προδιαγραφές για εθνική οδό ταχείας κυκλοφορίας, δεν υπάρχει διαχωριστική νησίδα, είναι εξαιρετικά στενός και έχει γίνει η αιτία πρόκλησης σοβαρών ατυχημάτων.
Για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, απαιτείται διαπλάτυνση, βελτίωση του οδοστρώματος, τοποθέτηση διαχωριστικής νησίδας, φωτισμός κόμβων, προσβασιμότητα και διασύνδεσή του με τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, πόλεις της Κρήτης, αλλά και αναβάθμιση των τμημάτων που υπολείπονται.
Αντί όμως για την ολοκλήρωση και αναβάθμιση του ΒΟΑΚ, τελευταία είδαν το φως της δημοσιότητας σενάρια για την παραχώρηση όλου του ΒΟΑΚ ή τμημάτων του σε ιδιώτες, καθώς και την επιβολή διοδίων διέλευσής του.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. υπουργός:
1) Ποια τμήματα επακριβώς βρίσκονται υπό μελέτη ωρίμανσης σήμερα και ποια τμήματα προγραμματίζονται για μελέτη μέσα στην Δʼ προγραμματική περίοδο;
2) Ποια είναι η χρηματοδοτική ροή που δεσμεύεται το υπουργείο να διαθέσει τα επόμενα χρόνια (2009-1015) για το ΒΟΑΚ;
3) Τι προγραμματισμός υπάρχει για τις διασυνδέσεις του ΒΟΑΚ με τις πόλεις, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της Κρήτης;
4) Ποια είναι η θέση της κυβέρνησης σχετικά με το ζήτημα της παραχώρησης, μέσω ΣΔΙΤ, του ΒΟΑΚ ή τμημάτων του καθώς της επιβολής διοδίων;
Ο ερωτών βουλευτής
Γιάννης Δραγασάκης