Με την καταψήφιση του νέου νομοσχεδίου για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας και Τάσος Κουράκης δήλωσαν:
«Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε το νομοσχέδιο για το οποίο υπήρξε πληθώρα παρεμβάσεων και αρνητικών κριτικών από τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτικών, κοινωνικών, επιστημονικών και εκπαιδευτικών φορέων. Από τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ στα 36 άρθρα του νομοσχεδίου, έγινε αποδεκτή στο άρθρο 1, η εξής: “…Η πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας και να μεριμνά για την παροχή δωρεάν δημόσιας ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στους αναπήρους όλων των ηλικιών και για όλα τα στάδια και τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Δεσμεύεται επίσης να διασφαλίζει σε όλους τους πολίτες με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ίσες ευκαιρίες για πλήρη συμμετοχή και συνεισφορά στην κοινωνία, ανεξάρτητη διαβίωση, οικονομική αυτάρκεια και αυτονομία, με πλήρη κατοχύρωση των δικαιωμάτων τους στη μόρφωση και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη”.
Η δέσμευση αυτή βέβαια δεν υποστηρίζεται από τη μεγάλη πλειοψηφία των υπόλοιπων άρθρων του νέου νόμου και μπορεί να αξιοποιηθεί μόνο ως στοιχείο διεκδίκησης από τους εμπλεκόμενους φορείς, καθώς και βάση για ένα άλλο νομοσχέδιο που μπορεί να είναι καρπός μιας πλατιάς διαβούλευσης κυβέρνησης και εμπλεκόμενων φορέων.
Η τελική υποχώρηση της κυβέρνησης στο θέμα των επιδομάτων του Ειδικού Εκπαιδευτικού προσωπικού, μετά από τις μεγάλες πιέσεις των εργαζόμενων δεν πανηγυρίζεται από τον ΣΥΡΙΖΑ, αφού τα επιδόματα αυτά αποτελούν αναφαίρετο δικαίωμα τους που κανείς δεν θα είχε το δικαίωμα να τους τα περικόψει. Εκείνο που θα ήταν πρόοδος θα ήταν η ενσωμάτωση των επιδομάτων στο βασικό μισθό καθώς και η κατάργηση του θεσμού των ωρομισθίων και η πλήρωση των θέσεων με εργαζομένους πλήρους και μόνιμης εργασίας.
Από τα πολύ μεγάλα κενά που αφήνει ο νέος νόμος είναι και αυτό της παντελούς απουσίας νομοθετικής ρύθμισης για την Πρώιμη (έγκαιρη ακριβέστερα) παρέμβαση, δηλαδή της παρέμβασης πριν το νηπιαγωγείο, που αρχίζει όταν το παιδί είναι ενός έτους και τελειώνει όταν αρχίζει το νηπιαγωγείο. Είναι απαράδεκτο, όταν αποτελεί αίτημα χιλιάδων γονέων παιδιών με αναπηρίες εδώ και χρόνια η πρώιμη παρέμβαση και στήριξη, να υποτιμάται η νοημοσύνη τους μέσω ενός Σχεδίου Νόμου που ονομάζει πρώιμη παρέμβαση το νηπιαγωγείο. Ακόμη επισημαίνεται ότι βασική αδυναμία του νόμου είναι η απουσία θεσμοθέτησης ζητημάτων σχετικά με την προσβασιμότητα στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε κάθε περίπτωση ο νέος νόμος δεν προωθεί τη δυνατότητα της Γενικής Εκπαίδευσης ως αξιόπιστου υποδοχέα της Ειδικής Εκπαίδευσης».
Οι δύο βουλευτές εξήγησαν ότι παρά τις σχετικές δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας μετά την ψήφιση των άρθρων του νομοσχεδίου, ο Υπουργός δεν απεδέχθη το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεων που είχαν υποβληθεί κατά τη συντομότατη δημόσια διαβούλευση. Απεδέχθη αποσπασματικά επιμέρους αιτήματα, γεγονός που έκανε τους εμπλεκόμενους φορείς να δηλώνουν τη σοβαρή ανεπάρκεια του νέου νόμου. Ο ΣΥΡΙΖΑ μαζί με το αναπηρικό κίνημα θα συνεχίσουν τις προσπάθειές τους ώστε να καταστεί πράξη το δικαίωμα όλων των ατόμων με αναπηρία στη μόρφωση, στην κοινωνική και στην επαγγελματική ένταξη.