«Σαν ευρωβουλευτής είχα πολλές ώρες πτήσης και έχω ζήσει από κοντά τις δυνατότητες, τις δυσκολίες, τα προβλήματα, τις απογοητεύσεις διαχρονικά και κυρίως την ικανότητα του προσωπικού, αν βρισκόταν στο κατάλληλο πλαίσιο, να ανταποκριθεί με ενθουσιασμό, με πίστη και με αισιοδοξία για να επιβιώσει αυτή η εταιρία. Δεν έχω πέντε ώρες για να μιλήσω και θα είμαι συνοπτικός.
Θέλω να πω κατʼ αρχήν στον κύριο Υπουργό, παλιό μου συνάδελφο που δεν μου έχει δώσει καμία λαβή για ερωτηματικά σχετικά με την ακεραιότητά του, όπως και οι συγκεκριμένοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, οι οποίοι μέχρι σήμερα μίλησαν. Θέλω να πω, κύριε Υπουργέ, στην περίπτωση της Ολυμπιακής έχουμε λάθος Κυβέρνηση, που σε λάθος χρόνο κάνει τη λάθος κίνηση. Και θα σας πω γιατί:
Είναι λάθος η Κυβέρνηση που έχουμε σήμερα μέσα πια στις παγκόσμιες οικονομικές εξελίξεις και που είναι μια κυβέρνηση η οποία είχε πιστέψει και πιστεύει ότι, μέσα από την απελευθέρωση των αγορών και την έλλειψη κοινωνικών ή άλλων ελέγχων, μέσα από τη συρρίκνωση του δημόσιου τομέα, μέσα από το μοχλό του real estate που έφτασε μέχρι τα μοναστήρια και τους Εφραίμ, θα μπορούσε να δώσει μία κίνηση στην ελληνική οικονομία και επίλυση των προβλημάτων. Αντί γιʼ αυτό, βλέπουμε την καθήλωση και το περιβάλλον σήψης και διαφθοράς το οποίο έχει δημιουργηθεί σχεδόν σε όλους τους τομείς.
Δεύτερον, αυτό που γίνεται είναι σε λάθος χρόνο. Διότι σήμερα αυτό που βλέπουμε είναι οι κυβερνήσεις οι οποίες είχαν τη σημαία και τη δύναμη να επιβάλουν τις αρχές της συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα, της αγοράς χωρίς κανονισμούς και χωρίς ελέγχους που έχουμε δει ιδιαίτερα στον πιστωτικό και στον στεγαστικό τομέα, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, αναγκάζονται, γινόμενες πολιτικά γελοιογραφία, να επαναφέρουν το δημόσιο τομέα. Και δεν μπορώ να καταλάβω πώς την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση αυτού του ανεκδιήγητου Προέδρου του κ. Μπους έρχεται και εθνικοποιεί τη Funny May και τη Freddy Mac, δηλαδή δύο γίγαντες στην αμερικανική πιστωτική και ασφαλιστική αγορά, εμείς εδώ πέρα, ασχολούμαστε ακόμη με την υπόθεση πώς θα πουλήσουμε την Ολυμπιακή Αεροπορία. Και μας λέτε ότι αυτό επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Κατʼ αρχήν, δεν μπορεί να το επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση και δεν το επιβάλλει. Το επιβάλλει σε ορισμένους. Χθες έριξε δεκάδες εκατομμύρια λίρες η Βρεττανική Κυβέρνηση στη Halifax Bank of Scotland προκειμένου να τη συγκρατήσει. Χρησιμοποίησε το δημόσιο χρήμα, προκειμένου να συγκρατήσει μία μεγάλη Τράπεζα, το κέντρο της τραπεζικής αγοράς στη Σκωτία. Ας κόψει τα παραμύθια η Ευρωπαϊκή Ένωση και ας κόψουν τα παραμύθια και οι κυβερνήσεις και η δική σας και παλιά του ΠΑΣΟΚ. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να διεκδικούμε και δεν μπορούμε να δεχόμαστε άλλα μέτρα και άλλα σταθμά.
Δεν ντρέπεται ο κ. Καραμανλής γιατί ο κ. Μπράουν επιβάλλει την κρατική στήριξη μίας τράπεζας και εμείς, μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θέλουμε να στηρίξουμε τη δημόσια αυτή επιχείρηση των αερομεταφορών, πρέπει να σκύβουμε το κεφάλι και να γονατίζουμε και να ντρεπόμαστε και να λέμε δεν μας το επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Λάθος χρόνος λοιπόν.
Και είναι λάθος η κίνηση αυτή. Διότι σήμερα, μέσα σε αυτό το πλαίσιο των υψηλών τιμών πετρελαίου, μέσα στη γενικότερη πίεση που νιώθουν οι αεροπορικές επιχειρήσεις και οι αερομεταφορές, αλητείες θα παρουσιαστούν για να αγοράσουν την Ολυμπιακή, σαν και αυτές τις αλητείες που είχαν παρουσιαστεί στους μέχρι τώρα διαγωνισμούς που είχαν γίνει από σας ή από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Αλητείες.
Μας είπατε για την ALITALIA. Φυσικά θα είναι ντροπή να καταλήξει η χώρα μας στις μεθόδους Μπερλουσκόνι, αλλά και πρώτη πριν από τον Μπερλουσκόνι. Όμως, βλέπουμε στην ALITALIA κάτι, ακόμη και μʼ αυτή τη φοβερή κυβέρνηση Μπερλουσκόνι, βλέπουμε κάτι που δεν είδαμε σε σας. Αυτοί που θα συναποφάσιζαν το μέλλον της εταιρίας, θα ήταν τα συνδικάτα. Και ξέρετε, κύριε Υπουργέ, το ξέρετε, χτες το βράδυ παρά το γεγονός ότι οι αντίστοιχες γενικές συνομοσπονδίες οι τέσσερις της Ιταλίας είχαν συμφωνήσει με αυτούς που λέγανε bandits οι εργαζόμενοι στην ALITALIA τα συνδικάτα της ALITALIA διαφώνησαν και κατέρρευσε η όλη λογική της επίλυσης που πήγαν να βάλουν. Όπως στην Ιταλία σʼ αυτή την αθλιότητα του Μπερλουσκονισμού είπαν δεν την πουλάμε σε άλλους, δεν την πουλάμε σε ξένους, δεν δεχόμαστε με την AIR FRANCE και την KLM. Έχουμε καταντήσει χειρότεροι από τον Μπερλουσκόνι και θέλω να σας πω, κύριε Υπουργέ, και απευθύνομαι σε σας ως Υπουργό Μεταφορών, δεν μπορεί να τηρούμε δύο μέτρα και δύο σταθμά για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εδώ πέρα μας λέτε ότι όλα αυτά γίνονται γιατί πρέπει να τα κάνουμε διότι πιέζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό είναι το παραμύθι που πάμε να φάμε όλοι μας.
Έρχομαι στα διόδια. Για τα διόδια υπάρχει η Οδηγία 62/1999 περί επιβολής διοδίων, τελών κλπ., στα βαρέα οχήματα που χρησιμοποιούν κάποια έργα υποδομής. Η Οδηγία αυτή επιτρέπει την επιβολή διοδίων μόνο σε αυτοκινητοδρόμοους που έχουν διαχωριστική λωρίδα μεταξύ των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας. Είστε παράνομος και δίνω την Οδηγία για τα Πρακτικά. Είστε παράνομος Κοινοτικά σε σχέση με την επιβολή διοδίων και ας μη χρησιμοποιούμε τέτοια επιχειρήματα επομένως και τέτοια λόγια.
Θέλω να πω ότι είναι λάθος κίνηση διότι δεν μπορεί να προχωρήσει, θα καταλήξει σε αλητείες, διότι επιβαρύνει το προσωπικό και ένα πολύ μεγάλο μέρος του προσωπικού το ρίχνετε στην αβεβαιότητα και σε ένα καθεστώς όπου δεν τηρούνται οι δεσμεύσεις και οι υποσχέσεις των κυβερνήσεων και με όρους που για πάρα πολλούς είναι αρνητικοί τους συμβασιούχους, τα μόρια των συμβασιούχων είναι σαν πληθωριστικό χρήμα, μοιράζουμε μόρια στους συμβασιούχους, μοιράζουμε μόρια παντού σε κάθε κατηγορία λέμε και μόρια, ενώ στην πραγματικότητα οι άνθρωποι έχουν δουλειά και δεν πρέπει να την χάσουν. Και δεν πρέπει, κύριε Υπουργέ να λέμε και κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, για τα ελλείμματα της Ολυμπιακής. Κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, έχετε μεγάλες ευθύνες, πάρα πολύ μεγάλες ευθύνες. Το μεγάλο λάθος της Κυβέρνηση Καραμανλή είναι ότι ολοκληρώνει τη δική σας πολιτική και ότι ξέρετε ήταν η πολιτική SPEED WING. Και περιμέναμε, κύριοι συνάδελφοι, μία αυτοκριτική, και αν όχι αυτοκριτική, έναν προβληματισμό ότι μπορεί να κάναμε λάθος, μπορεί να φταίμε και εμείς μαζί με αυτούς. Κάνατε προγράμματα εξυγίανσης επανειλημμένα από την εποχή του Κίνοκ -τα θυμάμαι από όταν ήμουν Ευρωβουλευτής και δεν βάλατε σε κανένα πρόγραμμα εξυγίανσης τις υποχρεώσεις του Δημοσίου απέναντι στην Ολυμπιακή που ανέφερε και ο κ. Ανδρουλάκης. Τύπος, μανδαρίνοι κρατικοί, φίλοι, ψηφοφόροι, έλυναν και έδεναν στην Ολυμπιακή, οι πάντες ταξίδευαν τσάμπα, κομματικές διοικήσεις οι οποίες επέλεγαν τα αεροπλάνα με βάση την προμήθεια και τη μίζα που θα έπαιρναν. Αυτά είναι που γονάτισαν την Ολυμπιακή, γι΄αυτό η Ολυμπιακή αντί σαν τις άλλες εταιρίες να έχει έναν, δύο, τρεις τύπους αεροσκαφών, έχει τη μεγαλύτερη συλλογή γραμματοσήμων. Διότι το κάθε αεροπλάνο από την κάθε εταιρία ήταν και μία μίζα στις τσέπες των Υπουργών. Μην ξεχνάτε ότι υπάρχει πρόσωπο, το οποίο κατηγορείται, δεν λέω ότι είναι ένοχος, για την υπόθεση SIEMENS, που σημαίνει τι; Ότι καθόριζε τις προμήθειες του Δημοσίου με βάση τη μίζα και ήταν Υπουργός Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ σε μια κρίσιμη φάση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Με αυτή την έννοια, …. τα ξέρετε όλα αυτά, θέλετε να πούμε ονόματα… δεν ξέρουμε το μοντέλο Ακριβάκη; Θέλετε να μιλήσω για το μοντέλο Ακριβάκη; Γιατί με πιέζετε να μιλήσω για ονόματα; …Περίμενα, κύριοι συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ από εσάς μία στροφή και σας καλώ να την κάνετε. Μία στροφή που να βλέπει για δημόσια επιχείρηση η οποία μόνο έτσι μπορεί να σταθεί.
Καταλήγω, κύριε Πρόεδρε, επειδή δεν θέλω να είμαι γενικός και να είμαι μόνο καταγγελτικός να πω ότι, κύριε Χατζηδάκη, εσείς και η Κυβέρνηση επιβαρύνεστε με ένα βύθισμα σε μία τελική κρίση και εξαφάνιση της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Θέλω να πω ότι σήμερα μόνο στηριζόμενοι στο Δημόσιο και με εντελώς άλλες πολιτικές από αυτές που είχαν ακολουθηθεί μέχρι τώρα μπορεί να επιβιώσει η Ολυμπιακή Αεροπορία. Έχουμε βρεθεί και μαζί, κύριε Υπουργέ, μέσα σε καταιγίδες, έχουμε φοβηθεί έχουμε χαρεί μέσα στα αεροπλάνα να τον οδηγείς έξω από την αγορά εργασίας. ΄Ετσι αξιοποιεί τις παραγωγικές της δυνάμεις η χώρα μας; Και δεν είναι μόνο οι πιλότοι, είναι ο ιπτάμενος φροντιστής, είναι η συνοδός, είναι ο ειδικευμένος ….
Επειδή πολύ συζητείται αν έχει πρόγραμμα ο ΣΥΡΙΖΑ ή όχι, τηλεγραφικά δέκα σημεία του προγράμματός μας για την Ολυμπιακή.
• Ανακοίνωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι διαπραγμάτευση για την απόφαση στήριξης της Ολυμπιακής Αεροπορίας όπως έκανε ο κ. Μπράουν με τη Halifax Bank of Scotland
• Δεύτερον, ο δείκτης ασφαλείας κεντρικό στοιχείο στην αναδιοργάνωση των αερομεταφορών στη χώρα μας.
• Τρίτον, προσανατολισμός σε έναν νέο στόλο, ο οποίος θα ελαχιστοποιεί το κόστος συντήρησής του, δηλαδή θα στηρίζεται σε μικρό αριθμό τύπων αεροπλάνων.
• Τέταρτον, λειτουργική και διοικητική αυτοτέλεια πλήρης των ΔΕΚΟ και των διοικήσεών τους.
• Πέμπτον, ισότιμες και αμοιβαία επωφελείς στρατηγικές συμμαχίες με αεροπορικές εταιρίες διεθνείς.
• Έκτο, σύμπραξη με τον ΕΟΤ και ειδικά πακέτα ολοκληρωμένου τουρισμού.
• Έβδομο, αναβάθμιση της τεχνικής βάσης σε διεθνές επισκευαστικό κέντρο.
• Όγδοο, πλήρης αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο είναι πολύτιμο. Είναι κρίμα να ξεριζώνουμε τα τριαντάφυλλα.
• Ένατο, εθνικός διάλογος για να υπάρξει πλήρως καταγεγραμμένη η οικονομική και επιχειρησιακή στρατηγική για την εταιρία και ανάλογη τοποθέτηση της διοίκησης διακομματικά.
• Δέκατο και τελευταίο, ένταξη της Ολυμπιακής σε ένα νέο πρόγραμμα συνδυασμένων εθνικών μεταφορών με οδικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές.