Μετά από τις μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης η κυβέρνηση δέχθηκε να ικανοποιήσει εν μέρει το αίτημα για υποχρεωτική ενός έτους φοίτηση των παιδιών στο νηπιαγωγείο (μολονότι η Διδασκαλική Ομοσπονδία ζητούσε την καθιέρωση υποχρεωτικής διετούς προσχολικής εκπαίδευσης). Έτσι ψηφίστηκε ο νόμος 3518 το Δεκέμβριο του 2006 που ορίζει ότι η φοίτηση στα νηπιαγωγεία είναι μεν διετής, αλλά μόνο ο ένας χρόνος (ο δεύτερος, για τα νήπια που συμπληρώνουν τα πέντε έτη) είναι υποχρεωτικός.
Σύμφωνα με τη σχετική αρθρογραφία που τον τελευταίο καιρό διαβάσαμε στις εφημερίδες, από την επόμενη σχολική χρονιά, βάσει του προαναφερθέντος νόμου, για να μπορέσει ένα παιδί να εγγραφεί στην Πρώτη Δημοτικού θα πρέπει να προσκομίσει το ανάλογο πιστοποιητικό από το νηπιαγωγείο όπου φοίτησε φέτος.
Έχουμε ασκήσει και εξακολουθούμε να ασκούμε κριτική στο Υπουργείο για τη μη ίδρυση ούτε ενός νηπιαγωγείου από της ψήφισης του νόμου ως τα σήμερα. Έχουμε υποχρεωθεί να ασκήσουμε ανάλογη δριμύτατη κριτική στην πολιτική περιορισμού προσλήψεων νηπιαγωγών που το Υπουργείο ακολουθεί, παρά τη συνεχή διαρροή μαθητών σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία εξαιτίας ακριβώς των ελλείψεων σε προσωπικό και κτιριακή υποδομή. Παρά ταύτα θα μπορούσαμε κατʼ αρχάς να συμφωνήσουμε με την υποχρέωση προσκόμισης πιστοποιητικού Νηπιαγωγείου στην εγγραφή του Δημοτικού.
Όμως για να μπορέσει η ρύθμιση αυτή να συμπεριλάβει ομαλά όλα τα νήπια, προϋποτίθεται η έγκαιρη ενημέρωση των οικογενειών τους περί της αλλαγής του νομικού- εκπαιδευτικού καθεστώτος, ότι δηλαδή πλέον η υποχρεωτική φοίτηση στο ελληνικό σχολείο είναι δεκαετής, αρχής γενομένης από την ηλικία των 5 ετών.
Δυστυχώς τέτοια ενημέρωση δεν έχει γίνει από πλευράς Υπουργείου παρά μόνο μέσω των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, ενώ θα έπρεπε να είχε σταλεί έγκαιρα σε όλους τους γονείς παιδιών αυτής της ηλικίας σχετική επιστολή. Σε ορισμένες ομάδες πληθυσμού, όπως οι Ρομά , η ενημέρωση είναι μάλιστα εντελώς ανεπαρκής έως ανύπαρκτη, όπως διαπιστώθηκε και κατά την επίσκεψη της εμπειρογνώμονος του ΟΗΕ Gay McDougall στα Σπάτα και στον Ασπρόπυργο, στα μέσα Σεπτέμβρη, ενώ δηλαδή είχε ξεκινήσει το τρέχον σχολικό έτος.
Η απορρόφηση των παιδιών Ρομά στο εκπαιδευτικό σύστημα, η καταπολέμηση της σχολικής διαρροής, που εμφανίζεται έντονη σε αυτή τη συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, απαιτούν ιδιαίτερες δράσεις εκ μέρους του Υπουργείου, που στην περίπτωση της υποχρεωτικής φοίτησης στο νηπιαγωγείο, δεν πραγματοποιήθηκαν. Όμως πρέπει να καταβάλλεται κάθε προσπάθεια προκειμένου να στηριχθούν και να ενταχθούν αυτά τα παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Με βάση τα προαναφερθέντα:
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός:
Προτίθεται το Υπουργείο να εκπονήσει, έστω τώρα, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς, τοπική αυτοδιοίκηση, συνδικαλιστικούς φορείς, κλπ., πρόγραμμα ενημέρωσης των παιδιών Ρομά και άλλων μειονεκτούντων κοινωνικών ομάδων (παιδιά μεταναστών, άλλων θρησκευτικών ομάδων) περί της νέας νομοθετικής ρύθμισης της υποχρεωτικής φοίτησης στο νηπιαγωγείο, ώστε να μην υπάρξουν φαινόμενα αύξησης σχολικής διαρροής, ήδη από την Πρώτη Δημοτικού, εξαιτίας της αδυναμίας προσκόμισης του απαραίτητου πιστοποιητικού από το νηπιαγωγείο;
Ο ερωτών Βουλευτής
Π. Κοροβέσης