Ο νέος δρόμος υπόγειος ή επιφανειακός θα ενισχύσει την ιδιωτική αυτοκίνηση. Θα τροφοδοτήσει το φαύλο κύκλο «περισσότερα ΙΧ - περισσότεροι δρόμοι - κι άλλα ΙΧ - κι άλλοι δρόμοι». Επομένως το πρόβλημα που υποτίθεται ότι θέλουν να λύσουν θα επανέλθει ενισχυμένο λίγα χρόνια μετά. Για όσους παρακολουθούν το θέμα εδώ και μερικά χρόνια, είναι απόλυτα κατανοητό ότι τίποτε καλό δεν προμηνύει η συστηματική άρνηση του ΥΠΕΧΩΔΕ να δώσει τα σχέδια του νέου δρόμου. Πράγματι από το καλοκαίρι του 2005 έχουμε αλλεπάλληλες αρνήσεις να δοθούν στη Βουλή τα σχέδια με την πρόφαση ότι δεν είναι έτοιμα. Ωστόσο ο κος Σουφλιάς στις 2 Ιούνη έδωσε κάποια στοιχεία στους δημοσιογράφους και την επομένη στους δημάρχους.
Μπορεί μια υπουργική δήλωση ότι ο δρόμος θα είναι κατά 90% υπόγειος να καθησυχάζει κάποιον εύπιστο αλλά θα πρέπει να θυμίσουμε ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ βαφτίζει «μεγαλύτερο πάρκο της Ευρώπης» ότι απομένει στο πρώην αεροδρόμιο μετά την οικοδόμηση μιας νέας πόλης και ενός μεγάλου εμπορικού & τουριστικού πόλου που προτείνει. Είναι βέβαιο ότι δεν τα πάει καλά με τους αριθμούς. Εξ άλλου δεν λέει με ποιο τρόπο θα γίνει αυτός ο «υπόγειος δρόμος». Με ανοικτό όρυγμα; Με άλλο τρόπο; Και ποιος μπορεί να είναι αυτός ο μαγικός τρόπος που θα αφήνει άθικτο το οικοσύστημα του βουνού; Είναι φανερή η προσπάθεια να μειωθούν οι αντιδράσεις του κόσμου.
Αργά ή γρήγορα θα φτάσουν στη δημοσιότητα τα σχέδια και οι μελέτες. Είναι υποχρεωμένο το ΥΠΕΧΩΔΕ να τα δώσει.
Η υπόθεση της υπογειοποίησης μπορεί να αμβλύνει τις ηχητικές επιπτώσεις, οπωσδήποτε όμως δεν αλλάζει το συγκοινωνιακό μοντέλο. Ο νέος δρόμος υπόγειος ή επιφανειακός θα ενισχύσει την ιδιωτική αυτοκίνηση. Θα τροφοδοτήσει το φαύλο κύκλο «περισσότερα ΙΧ - περισσότεροι δρόμοι - κι άλλα ΙΧ - κι άλλοι δρόμοι». Επομένως το πρόβλημα που υποτίθεται ότι θέλουν να λύσουν θα επανέλθει ενισχυμένο λίγα χρόνια μετά. Η κατάσταση
της Αττικής οδού & του Κηφισού το επιβεβαιώνουν.
Είναι γεγονός ότι περιοχές της Ηλιούπολης δοκιμάζονται εδώ και πολλά χρόνια από το φορτίο της Αλίμου - Κατεχάκη. Είναι επίσης γεγονός ότι όλα αυτά τα χρόνια καμιά προσπάθεια δεν έγινε για να βελτιωθεί η κατάσταση με παρεμβάσεις στο υπάρχον δίκτυο. Ένας κόσμος επένδυσε τις ελπίδες του στην παράκαμψη της πόλης. Δεν γνωρίζω αν ο κόσμος αυτός φαντάζεται ένα μεγάλο ιδιωτικό αυτοκινητόδρομο που θα τραυματίζει το βουνό και θα κουβαλά στην πόλη του νέα υπερτοπική κυκλοφορία από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του. Μάλλον αλλιώς το φαντάζεται. Καλά θα κάνει όποιος νομίζει ότι θα λύσει το πρόβλημα της πόλης του ο νέος δρόμος, να ρωτήσει τους κατοίκους της Καισαριανής. Πως βιώνουν τη διέλευση των αυτοκινήτων που πάνε από την περιφερειακή προς Αθήνα; Και μετά να σκεφτεί τι θα γίνει με εκείνα τα ΙΧ που θα πηγαίνουν στο Μπραχάμι ή στο Καλαμάκι, στην Αργυρούπολη ή στο Φάληρο. Σήμερα δεν έχουμε μπροστά μας εκείνο που φαντάζεται ο ανυποψίαστος συμπολίτης μας αλλά σχέδια που:
Άρα δεν χωρά καμιά ταλάντευση. Τα σχέδια του νέου αυτοκινητόδρομου δεν πρέπει να περάσουν. Και χρειάζεται να προσπαθήσουν όλοι για την ανατροπή τους.
'Ακης Μπαδογιάννης
Μέλος ΚΠΕ του ΣΥΝ
Γραμματέας ΝΕ Νότιας Αθήνας