Το ειδικό δημοτικό σχολείο «Παμμακάριστος» στη Νέα Μάκρη καλύπτει τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες 53 μαθητών ηλικίας 7-14 ετών που παρουσιάζουν διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού και σοβαρή νοητική στέρηση. Το σχολείο στεγάζεται στο χώρο του ιδρύματος για το παιδί «η Παμμακάριστος».
Μολονότι το σχολείο, όπως κάθε ΣΜΕΑ, σύμφωνα με το νόμο 2817 είναι δημόσιο και υπάγεται στο ΥΠΕΠΘ, εξυπηρετεί ανάγκες του ομώνυμου φιλανθρωπικού ιδρύματος και κατά συνέπεια, οι σχέσεις ιδρύματος-σχολείου πρέπει να αποσαφηνιστούν.
Σειρά γεγονότων και πρακτικών καταδεικνύουν από την εμπλοκή του ιδρύματος στην εκπαιδευτική διαδικασία προκύπτουν δυσλειτουργίες στο έργο των εκπαιδευτικών όσο και στις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών.
- Οι μαθητές του σχολείου είναι και ημίτροφοι του ιδρύματος χωρίς να συντρέχουν κοινωνικοί ή οικογενειακοί λόγοι.
- Η κατάσταση των λεωφορείων που μεταφέρουν τους μαθητές από τα σπίτια τους προς το σχολείο είναι απαράδεκτη.
- Το ίδρυμα προσφέρει σίτιση (χαμηλής ποιότητας), την οποία κάνουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στις τάξεις, εντάσσοντάς τη σε πρόγραμμα αυτοεξυπηρέτησης.
Εκτός των ανωτέρω, η ακολουθούμενη διαδικασία εγγραφής μαθητών δεν συνάδει με τα προβλεπόμενα των σχετικών υπουργικών αποφάσεων, σύμφωνα με τις οποίες: Ο διευθυντής της ΣΜΕΑ ορίζει τη διεπιστημονική ομάδα του σχολείου για τη διάγνωση και αξιολόγηση των μαθητών κατά τη διαδικασία ένταξης και το σχεδιασμό προγραμμάτων κατά τη διάρκεια της χρονιάς (27922/Γ6-3/4/07). Κατόπιν, ο ενδιαφερόμενος γονέας με σχετική διάγνωση από ΚΔΑΥ ή επίσημα αναγνωρισμένο από το ΥΠΕΠΘ διαγνωστικό φορέα κάνει αίτηση στο σχολείο (ΥΑ102357/Γ6/02). Στην περίπτωση της Παμμακαρίστου, οι ενδιαφερόμενοι γονείς δεν δύνανται να καταθέσουν αίτηση εγγραφής απευθείας στο σχολείο, παρά μόνο με τη διαμεσολάβηση του ιδρύματος. Συγκεκριμένα, υποχρεούνται οι ενδιαφερόμενοι να κάνουν αίτηση στο ίδρυμα, προκειμένου να δεχθεί το παιδί του ως ημίτροφο. Στη συνέχεια το παιδί αξιολογείται από την ιατροπαιδαγωγική ομάδα του ιδρύματος, η οποία δεν είναι επίσημα αναγνωρισμένη από το ΥΠΕΠΘ. Στην ομάδα αυτή συμμετέχουν και εκπαιδευτικοί του σχολείου, οι οποίοι αξιολογούν τα παιδιά και σε συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου αποφασίζεται για το ποια παιδιά μπορούν να φοιτήσουν στο σχολείο. Τα παιδιά που προτείνονται εγγράφονται και στο ίδρυμα και στο σχολείο.
Εξάλλου, κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες δικαιούται σε μηνιαία βάση έναν αριθμό θεραπευτικών παρεμβάσεων, εργοθεραπεία, λογοθεραπεία, παιδαγωγική παρέμβαση, ψυχολογική στήριξη. Οι θεραπείες γράφονται από παιδοψυχίατρο στα βιβλιάρια νοσηλείας των παιδιών, εκτελούνται σε διάφορα ιατρικά κέντρα και καλύπτονται από τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι γονείς των τροφίμων – μαθητών του ιδρύματος γράφουν τις θεραπείες που δικαιούνται και φαίνεται να τις εκτελούν στον ιατροπαιδαγωγικό σταθμό του ιδρύματος καταβάλλοντας μηνιαίως στο ίδρυμα είτε μέσω ασφαλιστικών ταμείων, είτε από την τσέπη τους άνω των 350 ευρώ. Οι θεραπείες ωστόσο δεν πραγματοποιούνται, αφενός διότι οι μαθητές μετά το σχολείο, στις 13.00 μ.μ. πηγαίνουν σπίτι τους, αφετέρου διότι η Παμμακάριστος δεν διαθέτει τον κατάλληλο αριθμό θεραπευτών.
Με βάση τα προαναφερόμενα,
ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
• Θεωρεί ότι λειτουργεί το εν λόγω σχολείο σύμφωνα με τους νόμους που διέπουν την οργάνωση και τη λειτουργία της δημόσιας εκπαίδευσης; Αν ναι, πώς δικαιολογείται η ως άνω περιγραφόμενη κατάσταση που κατά συντριπτικό ποσοστό προκαλείται από τις συνεχείς παρεμβάσεις και την εμπλοκή του ιδρύματος «Παμμακάριστος» στην εκπαιδευτική διαδικασία και το έργο των εκπαιδευτικών;
• Θα προβεί η κυβέρνηση σε άμεση αποσαφήνιση των σχέσεων δημοσίου σχολείου – ιδρύματος;
• Συμφωνεί η κυβέρνηση με την πρακτική του ιδρύματος, βάσει της οποίας ο μαθητής του σχολείου αυτομάτως υποχρεούται να είναι και ημίτροφος του ιδρύματος; Αν όχι, με ποιες άμεσες ενέργειες θα μεριμνήσει για την τήρηση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων (27922/Γ6-3/4/07) και (ΥΑ102357/Γ6/02);
• Θα προβεί σε ενδελεχή έρευνα προκειμένου να διαπιστωθεί για ποιο λόγο οι γονείς υποχρεούνται να καταβάλλουν συγκεκριμένο χρηματικό ποσό στο ίδρυμα;
• Αν υποτεθεί ότι το καταβαλλόμενο χρηματικό ποσό καλύπτει ανάγκες σίτισης και μετακίνησης των μαθητών, σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει, καθώς ο νόμος προβλέπει δωρεάν μετακίνηση των ΑΜΕΑ, ενώ για τις μετακινήσεις του μαθητικού πληθυσμού σύμφωνα με το ΠΔ 161 η αρμοδιότητα εκχωρείται στις νομαρχίες;
Ο ερωτών βουλευτής
Φώτης Κουβέλης