Ομιλία Α.Φιλίνη στη μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής «Δικαιώματα-Υποχρεώσεις επιβατών και μεταφορέων στις επιβατικές τακτικές θαλάσσιες μεταφορές και άλλες διατάξεις».
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Υπουργέ, και από μένα συγχαρητήρια και καλή δύναμη. Καλή δύναμη για να εφαρμοστούν και ορισμένα από τα πράγματα που επιθυμεί και ο λαός μας.
Πραγματικά είναι σημαντικό που σήμερα μιλάνε σʼ αυτή την Αίθουσα πολλοί Βουλευτές μας νησιώτες και αποκαλύπτουν την πραγματικότητα σχετικά με την κατάσταση της σύνδεσης των νησιωτών μας με το κέντρο αλλά και της σύνδεσης των νησιών μας ανάμεσά τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητούμε το σχέδιο νόμου «Δικαιώματα-Υποχρεώσεις επιβατών και μεταφορέων στις επιβατικές τακτικές θαλάσσιες μεταφορές». Όμως, με τις ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου τα δικαιώματα αυτά θεωρούμε ότι δεν κατοχυρώνονται και όπως είπε και ο εισηγητής μας, δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτό το νομοσχέδιο. Το καταψηφίζουμε παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, το οποίο θα έπρεπε να ανταποκριθεί σε καίριες ανάγκες μεγάλου κομματιού του πληθυσμού μας. Γιατί η χώρα μας είναι χώρα νησιωτική και σίγουρα τα δικαιώματα των επιβατών, όπως λέει το σχέδιο νόμου, θα έπρεπε να ταυτίζονται στο μεγαλύτερο βαθμό με τα δικαιώματα των νησιωτών και νησιωτισσών μας και τα δικαιώματα αυτά ταυτίζονται με την ανάγκη ανάπτυξης αλλά και επιβίωσης των νησιών μας. Κι αυτή η ανάπτυξη και η επιβίωση η οικονομική, η πολιτιστική, η υγειονομική δεν εξασφαλίζεται με την ισχύουσα κατάσταση. Κι αυτό το νομοσχέδιο όπως είπαμε, δεν καλύπτει τις μεγάλες ανάγκες.
Δυστυχώς όλα τα τελευταία χρόνια αλλά και το φετινό καλοκαίρι, φάνηκαν πάρα πολύ οι συνέπειες της απελευθέρωσης της αγοράς. Ήταν και είναι ορατές περισσότερο από κάθε άλλη φορά σʼ αυτή τη χώρα, κυρίως με την ασυδοσία που έχει επικρατήσει στις τιμές των εισιτηρίων των πλοίων.
Η έννοια, άρα, της κατοχύρωσης των δικαιωμάτων των επιβατών είναι πλασματική, γνωρίζοντας για παράδειγμα τι συμβαίνει με την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών. Όμως να αναφέρουμε επίσης και το τι συμβαίνει με τη μη εξυπηρέτηση της ακτινωτής διασύνδεσης των νησιών μας ανάμεσά τους. Για τις Κυκλάδες για παράδειγμα είναι απαραίτητο, προκειμένου να υπάρχουν σαν οντότητα όλα αυτά τα νησιά, να υπάρχει η σύνδεση ανάμεσά τους. Ξέρουμε ότι έχουν αποσυρθεί όλα τα πλοία τα οποία εξασφάλιζαν όλες αυτές τις ενδονησιωτικές, ενδοκυκλαδικές σχέσεις, έχει μείνει μόνο η Χοζοβιώτισσα και αυτό πάλι είναι ένα πλοίο το οποίο συζητείται ότι μπορεί να αποσυρθεί. Πως μπορεί να αναπτυχθεί η οικονομία, η κοινωνία, ο πολιτισμός σε αυτά τα νησιά και σε αυτόν το νομό, εάν δεν εξασφαλίζεται η σχέση ανάμεσά τους;
Να τονίσω κι εγώ, ότι μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο το θέμα των αναπήρων διασφαλίζεται πλημμελέστατα. Αναφέρεται μόνο ότι προϋπόθεση πρέπει να είναι ποσοστό αναπηρίας από 80%, ενώ εμείς ζητάμε και ζήτησαν και άλλοι συνάδελφοι το 67% τουλάχιστον.
Επίσης, πρέπει να τονίσουμε ότι με το παρόν νομοσχέδιο το κράτος ως κράτος για τους πολίτες του δεν αναλαμβάνει τη μέριμνα και την πρόνοια για την προστασία τους, παρά μεταβιβάζει μία σειρά ευθυνών στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και ουσιαστικά το κράτος, η πολιτεία αποποιείται το ρόλο της απέναντι σε αυτούς. Κι εδώ έχουμε ένα σχέδιο νόμου το οποίο παίρνει υπόψη του –κατʼ εμάς δεν παίρνει καθόλου, το ανάφεραν και άλλοι συνάδελφοι πριν- τι επεξεργασίες προϋπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τι γίνεται με τη Χάρτα Επιβατών που υπάρχει στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
Επίσης, έχουμε δει αν εφαρμόζεται η Ευρωπαϊκή Οδηγία σε σχέση με τις ακτοπλοΐες; Νομίζουμε όχι και είναι αυτονόητο αυτό.
Επίσης κάτι άλλο: Έχουμε εξετάσει τη δυνατότητα χρηματοδότησης των γραμμών και των προβλημάτων διασύνδεσης των νησιών μας από τον άξονα προσπελασιμότητας του ΕΣΠΑ; Και αυτό θα έπρεπε να δούμε και να μας απαντήσετε, κύριε Υπουργέ.
Κλείνοντας, θέλουμε να τονίσουμε ότι η χώρα μας είναι μία νησιωτική χώρα. Μην ξεχνάμε ότι πριν από λίγους μήνες ψηφίσαμε στη Συνταγματική Αναθεώρηση τη νησιωτικότητα της χώρας μας. Αυτό σημαίνει ορισμένες συγκεκριμένες επιπτώσεις στη λειτουργία όλης αυτής της χώρας. Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να δούμε επιτέλους κάποια στιγμή να εφαρμόζεται το λεγόμενο μεταφορικό ισοδύναμο. Δηλαδή, θα πρέπει να πληρώνουν οι πολίτες το ίδιο, είτε μεταφέρονται στην ξηρά, είτε μεταφέρονται στη θάλασσα. Δεν γίνεται να είναι το εισιτήριο για να πάει κανείς μέσω θαλάσσης δεκαπλάσιο από ό,τι είναι το εισιτήριο με το ΚΤΕΛ. Αυτό είναι προϋπόθεση για να μπορέσουν να αναπτυχθούν ισότιμα τα νησιά μας με την υπόλοιπη χώρα.
Πραγματικά η νησιωτικότητα, όπως είπα και πριν, αποφασίστηκε στην πρόσφατη Συνταγματική μας Αναθεώρηση και αυτό δεν μπορούμε παρά να το κάνουμε πράξη το συντομότερο.
Ευχαριστώ.