Θετική ως προς την δυνατότητα κοινοτικής συγχρηματοδότησης για κατασκευή και λειτουργία ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών από το ΕΣΠΑ 2007-2013 εφόσον κάτι τέτοιο ζητηθεί από τις ελληνικές αρχές εμφανίζεται η αρμόδια Επίτροπος κ. Ντανούτα Χούμπνερ απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη. Ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΝ, με την ερώτησή του, ζητούσε να πληροφορηθεί εάν οι δαπάνες για την δημιουργία ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών είναι επιλέξιμες στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ καθώς και εάν υπάρχει σχετική ελληνική πρόταση.
Στην απάντηση της η Επίτροπος Χούμπνερ αναφέρει ότι "η χρηματοδότηση της δαπάνης για πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες θα μπορούσε να ενταχθεί τόσο στα περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ όσο και στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ψηφιακή Σύγκλιση»". Σύμφωνα όμως με την Επίτροπο, η Ελλάδα μέχρι στιγμής δεν έχει συμπεριλάβει σε κανένα από τα παραπάνω επιχειρησιακά προγράμματα, συγκεκριμένη πρόβλεψη για κατασκευή πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών. Πιο συγκεκριμένα, από τα έξι επιχειρησιακά προγράμματα που αναφέρονται παραπάνω, μόνον τα κείμενα πέντε περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων («Αττική», «Θεσσαλία - Στερεά Ελλάδα - Ήπειρος», «Κρήτη - Νήσοι του Αιγαίου», «Δυτική Ελλάδα - Πελοπόννησος - Ιόνιοι Nήσοι», «Μακεδονία - Θράκη) αναφέρονται ρητώς στη χρηματοδότηση εκπαιδευτικών δομών και εξοπλισμού. Τα κείμενα των εν λόγω επιχειρησιακών προγραμμάτων αναφέρονται επίσης σε κτιριακές υποδομές για εκπαιδευτικά ιδρύματα αλλά δεν περιέχουν ειδική μνεία για ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες.
Η απουσία ειδική αναφοράς για κατασκευή πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών, οφείλεται σύμφωνα με την Κομισιόν στις διαφορετικές προτεραιότητες που έχουν θέσει οι ελληνικές αρχές σχετικά με την κατασκευή εκπαιδευτικών δομών και τον εξοπλισμό. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στις εκπαιδευτικές δομές, οι τομείς προτεραιότητας που έχουν τεθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013 είναι «κτιριακές υποδομές για την προσχολική εκπαίδευση, κτιριακές υποδομές για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με προτεραιότητα στα σχολεία με δύο βάρδιες• για την τριτοβάθμια εκπαίδευση• παρεμβάσεις βελτίωσης των εγκαταστάσεων σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος με προτεραιότητα στους τομείς των φυσικών και των τεχνολογικών επιστημών• παρεμβάσεις βελτίωσης στις υποδομές για αρχική επαγγελματική κατάρτιση και δια βίου μάθηση, έτσι ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες για εργαστήρια και εγκαταστάσεις έρευνας και καινοτομίας, καθώς και για συστήματα δικτύωσης και επικοινωνίας». Όσον αφορά τον εξοπλισμό, οι προτεραιότητες εστιάζονται σε «εγκατάσταση σύγχρονου ή την αναβάθμιση ήδη υφισταμένου εργαστηρίου και τεχνολογικού εξοπλισμού (ιδιαίτερα ΤΠΕ) για όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος, για την αρχική επαγγελματική κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση, με προτεραιότητα για τα ολοήμερα σχολεία, τα επαγγελματικά λύκεια και άλλες επαγγελματικές σχολές, καθώς και για τις εγκαταστάσεις έρευνας και καινοτομίας».
Καταλήγοντας, η Επίτροπος Χούμπνερ επισημαίνει ότι «τα κράτη μέλη και όχι η Επιτροπή είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση και τον έλεγχο των επιχειρησιακών προγραμμάτων, καθώς και για την επιλογή και το σχεδιασμό συγκεκριμένων σχεδίων σʼ αυτά τα επιχειρησιακά προγράμματα» και επομένως η χρηματοδότηση πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών μπορεί να πραγματοποιηθεί εφόσον ζητηθεί από τις ελληνικές αρχές και ενταχθεί στις προτεραιότητες των σχετικών επιχειρησιακών προγραμμάτων.
Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δ. Παπαδημούλης δήλωσε:
«Ο κ. Στυλιανίδης αντί να κραδαίνει διαρκώς πότε το δίλημμα "Καραμανλής ή χάος", πότε τον "κίνδυνο Τσίπρα", καλύτερα να ασχοληθεί περισσότερο με τα θέματα της Εκπαίδευσης. Αντί να προωθεί τη διαρκή υποβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων, οφείλει να αξιοποιήσει άμεσα και αποτελεσματικά τα κοινοτικά κονδύλια, προκειμένου τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας να αποκτήσουν σοβαρές πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες».
To Γραφείο Τύπου