Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
09/10/2008

Περιβάλλον, πεζοί και ποδηλάτες

Ερώτηση Π.Κοροβέση προς τους Υπουργούς Μεταφορών και Επικοινωνιών, ΠΕΧΩΔΕ, Εσωτερικών

Είναι προφανής η προτεραιότητα  που δίνεται στα Ι.Χ. και τις μοτοσυκλέτες, νέοι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάζονται, για να κορεσθούν κι αυτοί πολύ σύντομα  όπως  δείχνουν τα στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ οι σιδηρόδρομοι απαξιώνονται συνεχώς, από την εγκατάλειψη και τη κακοδιαχείριση.

Χαρακτηριστική είναι η διαπίστωση ότι αν ένα ΙΧ μεταφέρει μόνο τον οδηγό του, η κατανάλωση ενέργειας ανά επιβάτη και χιλιόμετρο είναι μεγαλύτερη και από αυτήν του αεροπλάνου. Σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, ήδη το 55% των βασικών αξόνων της πρωτεύουσας είναι κορεσμένοι.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΚΟΜΙΣΙΟΝ το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και το 70% των λοιπών ρύπων αποδίδονται στην αστική κυκλοφορία, η οποία επίσης ευθύνεται για 100.000 πρόωρους θανάτους(ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ  22-9-08).

Οι ελεύθεροι χώροι των πόλεων βρίσκονται σε διαρκή απειλή, τα πεζοδρόμια όπου υπάρχουν είναι στενά και σε κακή κατάσταση και οι χώροι πεζών καταλήγουν να εξυπηρετούν τις ανάγκες στάθμευσης, με την ανοχή και αδιαφορία των αρχών.

Δεν υπάρχει μέριμνα για τις ευαίσθητες ομάδες πολιτών (άτομα με αναπηρίες, υπερήλικες παιδιά κ.λ.π.)

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Τμήματος Στατιστικής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής, το 2007 καταγράφηκαν 1654 παρασύρσεις  πεζών (ποσοστό 20,84% επί του συνόλου των ατυχημάτων) ενώ το Α΄ εξάμηνο του 2008,  819 παρασύρσεις  (ποσοστό 22,75% επί του συνόλου των ατυχημάτων.

Οι ίδιοι οι ποδηλάτες  και κυρίως ποδηλάτες μηχανικοί, χαρτογράφησαν δίκτυο 140 χιλιομέτρων ποδηλατικών διαδρομών που θα ήθελαν, το οποίο απαιτεί ελάχιστες παρεμβάσεις. Σε αρκετές περιπτώσεις δε χρειάζεται καν να απομακρυνθούν θέσεις στάθμευσης για τα Ι.Χ., ενώ στο μεγαλύτερο μέρος τους είναι σταθερής κλίσης. Το βασικό είναι να υπάρχει σχετική σήμανση ώστε να γνωρίζουν οι οδηγοί ότι πρόκειται για ποδηλατικές διαδρομές. Το Παρίσι όπου ήδη λειτουργεί επιτυχώς, με ενέργειες του δημάρχου,  πρόγραμμα ενίσχυσης της ποδηλασίας, στο οποίο περιλαμβάνονται και σταθμοί ενοικίασης ποδηλάτων σε δεκάδες σημεία της πόλης, αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση, όπως και  άλλες ευρωπαϊκές χώρες

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1.    Πόσα αυτοκίνητα κυκλοφορούν κατά μέσο όρο στην Αθήνα;

2.    Γιατί δεν εφαρμόζονται τα ισχύοντα διοικητικά μέτρα για την απελευθέρωση  πεζοδρόμων πεζοδρομίων και πλατειών από ΙΧ, μηχανές κ.λ.π. αντικείμενα;

3.    Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα προβούν, για την ανυποχώρητη εφαρμογή αλλά και τη βελτίωση του Κ.Ο.Κ. στα πλαίσια της προστασίας των πεζών;

4.    Τι μέτρα θα παρθούν για την αναβάθμιση και βελτίωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς όπως έγινε την περίοδο των Ολυμπιακών  Αγώνων (επέκταση ωραρίου λειτουργίας, συχνότητα δρομολογίων κ.λ.π.);

5.    Τι μέτρα θα παρθούν σε συνεργασία με τους δήμους, τους κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς για τη χρήση της ποδηλασίας;

6.    Θα δημιουργηθεί δίκτυο ποδηλατικών αξόνων που θα καλύπτουν ολόκληρη την αστική περιοχή της πρωτεύουσας, όπως συμβαίνει στις ευρωπαϊκές πόλεις που προωθούν το ποδήλατο ως εναλλακτική στο ΙΧ λύση;

7.    Θα δημιουργηθούν σημεία ενοικίασης ποδηλάτων που θα εξυπηρετούν το κέντρο της πόλης που αποτελεί το κύριο προορισμό για τους μετακινούμενους;

Ο ερωτών βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης