Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
15/10/2008

Ένα βήμα πριν από τη διάλυση βρίσκονται οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στα νησιά παρά τις εξαγγελίες και τα ευχολόγια της ηγεσίας του Υ.Ε.Ν.Α.Ν.Π.

Ερώτηση Θ.Δρίτσα προς τον Υπουργό Ε.Ν.Α.Ν.Π.

Είναι καθημερινές πλέον οι αναφορές στον Τύπο για πλημμελή ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση πολλών νησιών, ενώ έντονη και καθημερινή είναι και η φημολογία που φέρεται να κηρύσσονται άγονοι διαγωνισμοί για την κάλυψη των δρομολογίων πολλών «άγονων» γραμμών, ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της χώρας. Η ανησυχία των νησιωτών εντείνεται μιας και τα φώτα των προβολέων με τη λήξη της τουριστικής περιόδου απομακρύνονται και η  σύνδεση τους με την ηπειρωτική χώρα και με τα νησιά-διοικητικά κέντρα καθίσταται τουλάχιστον προβληματική. Αυτή η ανησυχία αποτυπώνεται σε συνεχείς ανακοινώσεις εκκλήσεις και διαμαρτυρίες των νησιωτικών φορέων και κινήσεων πολιτών.

Η Σίκινος, η Ανάφη, η Φολέγανδρος, η Θηρασιά αλλά και η Κάσος, η Κάρπαθος, η Χάλκη, η Λήμνος, ο Αϊ-Στράτης, τα Κύθηρα, τα Αντικύθηρα και αρκετά ακόμα νησιά αντιμετωπίζουν το φάσμα της πλήρους απομόνωσης εγείροντας φόβους για ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Ενδεικτικά τα δύο πλοία της εταιρίας ΣΑΟΣ που συνέδεαν τη Λήμνο και τον Αϊ-Στράτη με το Λαύριο και την Καβάλα έχουν αποσυρθεί λόγω χρεών της εταιρίας προς το Ν.Α.Τ. και προς το πλήρωμα, ενώ έχει αποσυρθεί και το πλοίο «Αρσινόη» της ίδιας εταιρίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Σαντορίνη-Ίο-Σίκινο-Φολέγανδρο-Ανάφη. Επίσης, η εταιρία ΛΑΝΕ αποφάσισε την απόσυρση των πλοίων «Βιντσέντσος Κορνάρος» και «Ιεράπετρα Λ.» που εξυπηρετούν τα νησια Κάσος, Κάρπαθος και Χάλκη, τα οποία ούτως ή άλλως βρίσκονται δεμένα λόγω επίσχεσης εργασίας των ναυτικών που απαιτούν την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων τους. Η ΛΑΝΕ δήλωσε ότι δε θα συμμετάσχει και στο νέο διαγωνισμό για τη γραμμή αυτή με αποτέλεσμα η Κάσος, η Κάρπαθος και η Χάλκη να κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση. Ακόμα και για την Ύδρα και τις Σπέτσες φημολογείται ότι μελετάται η ένταξη τους στο σύστημα των επιδοτούμενων «αγόνων γραμμών»!!

Η προσφυγή της Ένωσης Ελλήνων Ακτοπλόων (ΕΕΑ) και της  Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου (ΝΕΛ) στο ΣτΕ (23/9/2008) για την αναστολή και την ακύρωση δύο διαγωνισμών κάλυψης «άγονων γραμμών» με το αιτιολογικό ότι διατάξεις και όροι των διαγωνισμών απαγορεύουν σε πλοιοκτήτες να εκτελούν δρομολόγια της επιλογής τους ενώ επιτρέπουν στις ελληνικές αρχές να επεμβαίνουν κατά το δοκούν στους όρους πρόσβασης στην αγορά για ορισμένες γραμμές αλλά και να τροποποιούν τους όρους των διαγωνισμών με αόριστες διαδικασίες και χωρίς κριτήρια, καταδεικνύει όχι τόσο τις διαφορές των απόψεων και των πολιτικών επιλογών μεταξύ του Υπουργείου και των Ακτοπλόων, όσο την ακραία και χωρίς κανόνες όξυνση του ανταγωνισμού, στην πλάτη όμως των νησιωτών.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα 33 πλοία του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας έχουν ακινητοποιηθεί, με αποτέλεσμα περισσότερο από 2500 ναυτικοί να έχουν μείνει άνεργοι, ενώ το Υπουργείο Ε.Ν.Α.Ν.Π. εξετάζει λύσεις ανάγκης για συνεργασία του με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τη μεταφορά εμπορευμάτων με πλοία του Πολεμικού Ναυτικού.  

Επειδή η κατάσταση που περιγράφεται ως άνω εγείρει έντονες ανησυχίες στις νησιωτικές κοινωνίες και επειδή η «ελεύθερη» ακτοπλοϊκή αγορά αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά ότι μόνο θεωρητικά μπορεί να αυτορυθμιστεί,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1.    τι μέτρα προτίθεται να λάβει ούτως ώστε να σταματήσει επιτέλους η απομόνωση των νησιών κατά τη χειμερινή περίοδο;

2.    προτίθεται να αλλάξει ριζικά ή τουλάχιστον να αναμορφώσει δραστικά το θεσμικό πλαίσιο των διαγωνισμών για τις «άγονες γραμμές», με κριτήρια το δημόσιο συμφέρον και τις ανάγκες, εξασφαλίζοντας τακτική και συνεχή επικοινωνία των νησιών καθόλη τη διάρκεια του χρόνου;

Ο ερωτών Βουλευτής

Θοδωρής δρίτσας