Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
29/10/2008

Μέτρα για το γερασμένο δακτύλιο

Ερώτηση Π.Κοροβέση προς τους Υπουργούς Μεταφορών και Επικοινωνιών, ΠΕΧΩΔΕ, Οικονομίας & Οικονομικών

Ο δακτύλιος εφαρμόστηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 1982 με πράξη υπουργικού συμβουλίου ως προσωρινό μέτρο αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθιερώνοντας περιορισμούς στην κυκλοφορία των Ι.Χ. Το  σύστημα ξεκίνησε ως μικρά-μεγάλα και κατέληξε  σε μονά-ζυγά.

Τα όρια του Δακτυλίου είναι Ζαχάρωφ-Μεσογείων-Φειδιππίδου-Μιχαλακοπούλου-Σπ.Μερκούρη-Βρυάξιδος-Υμηττού-Ηλ.Ηλιού-Φραντζή-Συγγρού-Χαμοστέρνας-Πειραιώς-Ιερά Οδός-Κωνσταντινουπόλεως-Αχχιλέως-πλ.Καραϊσκάκη-Καρόλου-Μάρνη-Πατησίων-Αλεξάνδρας.

Ο αναχρονισμός  και η αναποτελεσματικότητα του μέτρου είναι προφανής, δεδομένου ότι:

•     Κατά την έναρξη εφαρμογής του κυκλοφορούσαν 430.000 Ι.Χ. στην Αθήνα, ενώ τώρα πλησιάζουν τα 2.800.000!

•     Δεκάδες  χιλιάδες είναι οι άδειες ελευθέρας εισόδου, ακόμη και για συντηρητές καυστήρων!

•    Η αστυνόμευση στα σημεία εισόδου είναι ανεπαρκής. Ένας στους τρεις οδηγούς παραβιάζει συστηματικά και χωρίς άδεια τους περιορισμούς.

•     Το 43% των οικογενειών της πρωτεύουσας διαθέτουν δύο ή και παραπάνω αυτοκίνητα.

•    Στα όρια του δακτυλίου γίνονται 2,5 εκ. μετακινήσεις την ημέρα από τις οποίες μόνο το 36% με συγκοινωνίες.

•    Οι περισσότεροι δρόμοι που αποτελούν τα όρια του δακτυλίου δέχονται κατά 40% περισσότερα οχήματα από αυτά που μπορούν να εξυπηρετήσουν.

•    Υπάρχουν 100.000 θέσεις στάθμευσης, από τις οποίες το 40% είναι παράνομες.

Έρευνα του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων κατέδειξε ότι το 55% των αξόνων της πρωτεύουσας είναι ήδη κορεσμένο.

Τα παραδείγματα της Ευρώπης, μας επισημαίνουν και σ αυτό το θέμα της έλλειψη οράματος και σοβαρού και ενιαίου σχεδιασμού με στόχο την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια, την προστασία του περιβάλλοντος και των πολιτών. Στο Λονδίνο και στη Στοκχόλμη όπου θεσπίστηκαν διόδια για την είσοδο στο κέντρο της πόλης, παρατηρήθηκε μείωση της κυκλοφορίας κατά 33% και 25% αντίστοιχα, μέσα σε τέσσερα χρόνια. Στην Κοπεγχάγη και το Άμστερνταμ μειώνουν κατά 1% κάθε χρόνο τις θέσεις στάθμευσης, ώστε να απελευθερώνεται χώρος για τους κατοίκους. Στο Παρίσι, πέρα από τη διάθεση δημοτικών ποδηλάτων σε 800 σημεία με πολύ χαμηλό κόστος για ολιγόωρη χρήση,  αποθαρρύνεται η είσοδος στο κέντρο με ρυθμίσεις κυκλοφορίας που δημιουργούν σκόπιμο μποτιλιάρισμα. Το Βερολίνο έχει αποκλείσει την περιοχή που περικλείει ο κυκλικός προαστιακός σιδηρόδρομος, έκτασης 88 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με ένα εκατομμύριο μόνιμους κατοίκους, οι οποίοι είναι εφοδιασμένοι με ειδικά σήματα.

Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Μεταφορών-Επικοινωνιών μελετάται η καθιέρωση διοδίων στα όρια του σημερινού δακτυλίου και η ενθάρρυνση απόσυρσης των παλαιών ρυπογόνων Ι.Χ.        Παλαιότερα δε, είχε συζητηθεί η εφαρμογή «πράσινου δακτυλίου», εντός του οποίου θα κυκλοφορούν τα λιγότερο ρυπογόνα Ι.Χ. και  θα απαγορεύεται η κυκλοφορία αυτοκινήτων παλαιάς κυκλοφορίας.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1.    Γιατί καθυστερεί τόσα χρόνια η συντονισμένη μελέτη των Υπουργείων Μεταφορών και Επικοινωνιών, ΠΕΧΩΔΕ &  Οικονομικών, ώστε να εφαρμοσθεί ένα πρόγραμμα επίλυσης του κυκλοφοριακού  με επίκεντρο το μετακινούμενο πολίτη & την προστασία του περιβάλλοντος και όχι τη διευκόλυνση των οχημάτων, σε αντικατάσταση του γερασμένου 26χρονου δακτυλίου;

2.    Τι μέτρα προτίθεστε να πάρετε:

α) για τον περιορισμό της επιβλαβούς επιρροής της κυκλοφορίας των Ι.Χ. στο περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή και

β) Για την κυκλοφορία  και την προστασία των πολιτών αλλά και των επισκεπτών στο κέντρο της Αθήνας και όχι τη διευκόλυνση ροής περισσοτέρων Ι.Χ.;

Ο ερωτών βουλευτής

Περικλής Κοροβέσης