Εφτά εκατομμύρια Έλληνες ζουν μόνιμα σε χώρες εκτός Ελλάδας, ενώ μεγάλος αριθμός Ελλήνων περνούν μεγάλο διάστημα του χρόνου τους σε χώρες του εξωτερικού, κυρίως για λόγους επαγγελματικούς. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι, και ειδικά ο απόδημος Ελληνισμός, επιθυμούν και έχουν ανάγκη να πληροφορούνται τα όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα, αλλά και να μαθαίνουν τι γίνεται στις άλλες κοινότητες Ελλήνων του εξωτερικού. Η δημόσια τηλεόραση οφείλει να παρέχει αυτή τη δυνατότητα ενημέρωσης, επαφής και επικοινωνίας. Ακριβώς γιʼ αυτό το σκοπό, η ΕΡΤ Α.Ε. έχει δορυφορικό κανάλι, υπό την επωνυμία ERT World, που απευθύνεται στους απόδημους Έλληνες.
Ωστόσο, πολλά δημοσιεύματα στον Τύπο, από τον Απρίλιο ήδη του 2008, γεννούν έντονες υποψίες και αμφιβολίες για την ποιότητα του παρεχομένου προγράμματος, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν τουλάχιστον «αποχρώσες ενδείξεις» για κατασπατάληση δημόσιου χρήματος, με υπερκοστολόγηση της παραγωγής εκπομπών, χαριστικούς όρους συνεργασίας με ιδιώτες-αναδόχους, πλημμελή έλεγχο της επάρκειάς τους και ανεξήγητη επιμονή σε συγκεκριμένο εξ αυτών.
Συγκεκριμένα:
Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα δεν ξεπερνά τις 8 ώρες: 4 εβδομαδιαίες εκπομπές και μια ημίωρη καθημερινή. Το κόστος αυτού του προγράμματος πλησιάζει τις 80.000 ευρώ. Στις εκπομπές παρουσιάζονται επιστήμονες και επιχειρηματίες που δρουν στην Ελλάδα, σημαντικοί Έλληνες από άλλους χώρους δραστηριοτήτων, επαναπατρισμένοι Έλληνες που μιλούν για τις δυσκολίες που συνάντησαν μετά τον επαναπατρισμό τους και ταυτόχρονα αναμεταδίδονται ρεπορτάζ της ΝΕΤ. Αναρωτιόμαστε αν οι συνεντεύξεις -όσο αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις κι αν αποτελούν οι συνεντευξιαζόμενοι- καλύπτουν τις ανάγκες ενημέρωσης του απόδημου ελληνισμού για τα συμβαίνοντα στην Ελλάδα και τις ελληνικές κοινότητες του εξωτερικού.
Δεδομένου αυτού του χαρακτήρα των εκπομπών, όμως, φαίνονται ακόμη πιο σκανδαλώδη τα κόστη τους.
Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα:
- Η εκπομπή «Ελληνικό Πανόραμα» είναι δίωρη εβδομαδιαία εκπομπή, μικτή παραγωγή με εταίρο της Κρατικής Τηλεόρασης την εταιρεία MAX Productions. Κάθε επεισόδιο κοστίζει 9.631 ευρώ (+ΦΠΑ) και σύμφωνα με την Απόφαση με αρ. πρωτ. 5861/27-3-2008, που επαναλαμβάνεται (φωτοτυπικά σχεδόν) στην Απόφαση με αρ. πρωτ. 11255/20-6-2008, μέρος του συνολικού προγραμματισμού ανανέωσης των παραγωγών και υπογεγραμμένη από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΤ Α.Ε. Χρ. Παναγόπουλο: «Η ERT World για την εκτέλεση της παραγωγής διαθέτει: στούντιο, παρουσιάστρια, σκηνοθέτη, δ/ντή φωτογραφίας, δ/ντή παραγωγής και φροντιστή». Δηλαδή η ΜΑΧ PRODUCTIONS βάζει ουσιαστικά μόνο το μοντάζ. Το τελικό κόστος κάθε επεισοδίου είναι, μαζί τις επιπλέον εργοδοτικές εισφορές, 11.662 ευρώ, οπότε συνολικά για τις 33 εκπομπές τις οποίες αφορούν οι προαναφερθείσες αποφάσεις η ERT World καταβάλλει στη ΜΑΧ PRODUCTIONS περί τις 385.000 ευρώ, για μια εκπομπή που στηρίζεται ουσιαστικά σε συνεντεύξεις καλεσμένων στο στούντιο!
- Η ημίωρη καθημερινή εκπομπή «Εντός Αθήνας» είναι ένα ενημερωτικό μαγκαζίνο ημίωρης διάρκειας. Αποτελεί «μικτή παραγωγή» με την P.K. PRODUCTIONS με κόστος ανά επεισόδιο 3.763,14 ευρώ (+ΦΠΑ) και εργοδοτικές εισφορές 363,20 ευρώ (+ΦΠΑ) ανά εκπομπή. Το τελικό κόστος ανά εκπομπή φτάνει τα 4.900 ευρώ ή 24.500 ευρώ την εβδομάδα. Ωστόσο, το κόστος του προγράμματος στην πραγματικότητα είναι μεγαλύτερο, αφού και πάλι η ΕΡΤ, σύμφωνα με την Απόφαση 11 257/20-6-2008, «για την εκτέλεση της παραγωγής διαθέτει πλήρες στούντιο (σκηνικό, τεχνικούς, super autocue, μακιγιέζ, αρχείο ειδήσεων), παρουσιάστρια, σκηνοθέτη, δ/ντή παραγωγής και αρχισυντάκτη», μεγάλο δε μέρος του προγράμματος καλύπτεται από τα ρεπορτάζ της ΝΕΤ. Ειδικά σʼ αυτή την παραγωγή, είναι απορίας άξιον τι βάζει ο ιδιώτης επιχειρηματίας…
Τα συγκεκριμένα στοιχεία αποδεικνύουν -πέρα από κάθε αμφιβολία- σκανδαλώδη κατασπατάληση δημόσιου χρήματος!
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις 5 συνολικά εκπομπές, η προαναφερθείσα και η ωριαία «Nostalgia» έχουν ανατεθεί στην P.K. Productions - Π. Κέκας, έτσι που ένας άνθρωπος έχει την ευθύνη του μεγαλύτερου μέρους του εβδομαδιαίου προγράμματος. Με πρόσφατη ανακοίνωσή της η ΠΟΣΠΕΡΤ καταγγέλλει την «ανεξέλεγκτη συνεργασία της ΕΡΤ Α.Ε.» και επισύρει την προσοχή στις ελλιπείς δυνατότητες αυτών των εταιρειών, «οι οποίες δεν πληρούν σχεδόν καμιά από τις προϋποθέσεις που ο Νόμος θέτει ώστε να έχουν το δικαίωμα να συνεργάζονται με Τηλεοπτικό Σταθμό και δεν απασχολούν εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό κάτοχο της απαραίτητης για την εξάσκηση της ειδικότητάς του άδειας άσκησης επαγγέλματος ούτε καν το απαραίτητο πτυχίο».
Όλα αυτά αποτελούν ένα ακόμη εύγλωττο παράδειγμα πώς το Δημόσιο λεηλατείται, με ευθύνη των κυβερνήσεων (εν προκειμένω της ΝΔ), με σκανδαλώδη διαχείριση πόρων και «εκλεκτικές» -και χαριστικές συνάμα- σχέσεις με ιδιώτες - παροχείς υπηρεσιών. Αποκαλύπτουν τις πραγματικές αιτίες που το Δημόσιο είναι «σπάταλο» και παρέχει κακής ποιότητας υπηρεσίες στους φορολογούμενους πολίτες: τη διασπάθιση δημόσιου χρήματος από τις κομματικές διοικήσεις, τη σπατάλη καθʼ όλα άξιου ανθρώπινου δυναμικού που παραγκωνίζεται για να προωθηθούν οι «ημέτεροι» της κομματικής νομενκλατούρας των κομμάτων εξουσίας που κυβερνούν εναλλάξ τη χώρα, της εκχώρησης δημόσιου πλούτου σε ιδιώτες οι οποίοι αποκομίζουν κέρδη αξιοποιώντας τις δημόσιες υποδομές. Και ενώ αυτή η παθογένεια εξαπλώνεται σαν γάγγραινα στις δημόσιες υπηρεσίες, οι υπεύθυνοι έχουν το θράσος να δείχνουν σαν υπεύθυνους τους εργαζόμενους και τις κατακτήσεις τους και να κάνουν «οικονομίες κλίμακας» υπονομεύοντας αυτά τα δικαιώματα. Όπως στην ΕΡΤ, όπου η «ευέλικτη» και κακοπληρωμένη εργασία έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις.
Εν προκειμένω, αντί να αξιοποιηθούν εργαζόμενοι της ΕΡΤ, συνάπτονται χαριστικές συμβάσεις με ιδιώτες «παραγωγούς» ενώ την υποδομή και τις προϋποθέσεις της παραγωγής εξασφαλίζει στο σύνολό τους η ΕΡΤ. Το ίδιο συμβαίνει και όταν διαφημιστικές εταιρείες εισβάλλουν «απʼ την πίσω πόρτα», διαφημίζοντας πελάτες τους έμμεσα μέσω εκπομπών της Κρατικής Τηλεόρασης.
Στην Κρατική Τηλεόραση δουλεύουν δεκάδες άξιοι νέοι δημοσιογράφοι και μάλιστα με μπλοκάκι, αμειβόμενοι με ποσά που ούτε ως χαρτζιλίκι μαθητή του Γυμνασίου δεν μπορούν να εννοηθούν. Εύλογα κανείς αναρωτιέται γιατί δεν τους δίνεται η δυνατότητα να προτείνουν και να στελεχώσουν προγράμματα που προβάλλονται στο εξωτερικό;
Διά ταύτα:
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Γιατί η δημόσια τηλεόραση συνεργάζεται χαριστικά με ιδιώτες για παραγωγές που όλη την υποδομή τη βάζει η ΕΡΤ και που το δημοσιογραφικό έργο μπορούν κάλλιστα να καλύψουν εργαζόμενοι της ΕΡΤ;
2. Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή μιας εταιρείας για να συνεργαστεί με την ΕRT World στην παραγωγή μικτών εκπομπών; Πώς ορίζεται η έννοια της μικτής παραγωγής, με δεδομένο ότι η Κρατική Τηλεόραση βάζει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους σε ρευστό, υλικοτεχνική υποδομή και προσωπικό;
3. Γιατί οι εκπομπές αυτές δεν μπορούν να σχεδιαστούν και να πραγματοποιηθούν με δημοσιογράφους της ίδιας της Κρατικής Τηλεόρασης, αξιοποιώντας έτσι το υπάρχον δυναμικό σε νέες δραστηριότητες;
4. Θεωρεί επαρκές από άποψη ωραρίου, ποιότητας και πλουραλισμού το πρόγραμμα της ERT World, όταν μάλιστα το κόστος αυτού του προγράμματος είναι εξωφρενικά υψηλό;
5. Mε ποιο τρόπο ελέγχεται το κοστολόγιο μιας εκπομπής ανά επεισόδιο και στο σύνολό του; Λαμβάνονται υπόψη συγκριτικά τα κόστη αντίστοιχων εκπομπών στην ΕΡΤ;
6. Γιατί σε ένα και το ίδιο πρόσωπο ανατίθεται πέραν της μιας εκπομπής σε ένα σύνολο 5 εβδομαδιαίων εκπομπών και ενός 8 ώρου περίπου προγράμματος;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Περικλής Κοροβέσης