Σύμφωνα με τις διατάξεις της αριθμ. 11765/21.3.2005 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 363/Δ/2005), το ΥΠΕΧΩΔΕ προχώρησε σε αλλαγή των χρήσεων για την ανέγερση κτιρίου γραφείων και λοιπών εγκαταστάσεων της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, σε χώρο που της έχει παραχωρηθεί για χρήση αμαξοστασίου και χώρου στάθμευσης, στον τερματικό σταθaμό Δουκίσσης Πλακεντίας, παρά τις έντονες αντιδράσεις και διαμαρτυρίες τοπικών φορέων και κατοίκων της περιοχής Πευκακίου- Κοντόπευκου και Πατήματος Χαλανδρίου και Βριλησσίων.
Οι τοπικοί περιβαλλοντικοί και πολιτιστικοί σύλλογοι, επικαλούμενοι πορίσματα επιστημονικών μελετών, αλλά και την καθημερινή εμπειρία που βιώνουν οι πολίτες, τονίζουν ότι η συγκεκριμένη περιοχή υποφέρει ήδη από την ανεξέλεγκτη, άναρχη και αυθαίρετη υλοποίηση έργων και επισημαίνουν ότι η περαιτέρω επιβάρυνση της περιοχής θα ανατρέψει πλήρως τους περιβαλλοντικούς όρους που θα έπρεπε να διέπουν μια περιοχή αμιγούς κατοικίας.
Οι συμβατικές υποχρεώσεις των εταιρειών ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ που προκύπτουν από τις διατάξεις του Ν.2338/1995 και της αριθμ. 113855/1.10.1998 Κοινής Υπουργικής Απόφασης, προέβλεπαν μεταξύ άλλων:
• Φύτευση του ισόγειου χώρου στάθμευσης πάνω από το αμαξοστάσιο
• Κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης
• Αφαίρεση τσιμέντου και φύτευση όλων των ελεύθερων χώρων
• Προστασία από την ηχορύπανση
• Διαμόρφωση πεζοδρομίων και διασταυρώσεων για την ασφαλή εξυπηρέτηση πεζών, μαθητών, ηλικιωμένων, ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Ωστόσο, η πλημμελής εφαρμογή των ανωτέρω υποχρεώσεων, σε συνδυασμό με την ελλειπή επίβλεψη των έργων και την καθολική παραβίαση κάθε περιβαλλοντικού όρου, έχει διαταράξει βάναυσα τις λεπτές περιβαλλοντικές ισορροπίες σε μια περιοχή πυκνής οικοδομικής δόμησης, αφού ο θόρυβος, η ρύπανση, η κυκλοφοριακή αναρχία και η παράνομη στάθμευση αποτελούν πλέον μόνιμα στοιχεία υποβάθμισης της περιοχής.
Ειδικότερα:
• Σύμφωνα με έρευνες του ΠΕΡΠΑ, του Εθνικού Αστεροσκοπείου και του Ερευνητικού Κέντρου Δημόκριτος, η ηχορύπανση και οι αέριοι ρύποι (οξείδια, σκόνη, βενζόλιο, ΡΜ10, ΡΜ2,5 κ.ά) υπερβαίνουν τα ανώτερα επιτρεπόμενα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
• Περισσότερα από 2.000 αυτοκίνητα, πέραν των 650 στους χώρους στάθμευσης, κατακλύζουν καθημερινά την περιοχή, καταλαμβάνοντας δημόσιους χώρους (πεζοδρόμια, διασταυρώσεις, εισόδους σχολείων) και καθιστούν αδύνατη την εξυπηρέτηση αλλά και την πρόσβαση των πολιτών σε πλήθος σχολείων, καταστημάτων και δημοσίων υπηρεσιών.
• Οι ελάχιστοι εναπομείναντες ελεύθεροι χώροι χρησιμεύουν για την άναρχη και ανεξέλεγκτη στάθμευση αυτοκινήτων για τους επιβάτες του Μετρό.
Όπως προκύπτει από τα ανωτέρω, σε περίπτωση που η περιοχή επιβαρυνθεί με την ανέγερση νέων γραφείων, ο χώρος θα οδηγηθεί σε ολοκληρωτικό αποκλεισμό, ενώ οι όποιες νέες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων δεν θα καλύπτουν τις ανάγκες υπαλλήλων και επισκεπτών των γραφείων.
Με δεδομένο ότι, τα τελευταία 7 χρόνια, η ποιότητα ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής έχει ήδη υποβαθμισθεί δραματικά και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για περαιτέρω επιβάρυνση του εν λόγω οικιστικού ιστού,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
• Προτίθεται να λάβει υπόψιν τις διαμαρτυρίες Συλλόγων και χιλιάδων κατοίκων της περιοχής και να ανακαλέσει τη με αριθμ. 11765/21.3.05 Υπουργική Απόφαση με την οποία παραχωρείται χώρος του ΥΠΕΧΩΔΕ για ανέγερση εγκαταστάσεων της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡO;
• Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί για τον αυστηρό έλεγχο και εποπτεία ως προς την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων των δύο εταιρειών ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ και ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, σχετικά με τα έργα ανάπλασης, προστασίας από τη ρύπανση και δημιουργίας πρασίνου, τα οποία εκκρεμούν;
• Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει για την άμεση και ουσιαστική αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής;
Ο ερωτών βουλευτής
Φώτης Κουβέλης