Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
09/05/2006

Καμιά θετική εξέλιξη για την τεχνική εκπαίδευση δεν προοιωνίζεται το σχέδιο νόμου για τη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση, που έδωσε στη δημοσιότητα η Κυβέρνηση

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΝ

Καμιά θετική εξέλιξη για την τεχνική εκπαίδευση δεν προοιωνίζεται το σχέδιο νόμου για τη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση, που έδωσε στη δημοσιότητα η Κυβέρνηση, τερματίζοντας επιτέλους το «κρυφτούλι» που έπαιζε με τους εκπαιδευτικούς φορείς. Αντίθετα, επιβεβαιώνει τη βούληση της Νέας Δημοκρατίας να ακολουθήσει πιστά την πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, καταδικάζοντας την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση στην ανυποληψία και το μαρασμό.

Με τον τρόπο που σχεδιάζει τη μεταγυμνασιακή εκπαίδευση η Κυβέρνηση υποχρεώνει τους αποφοίτους του Γυμνασίου να κάνουν κρίσιμες εκπαιδευτικές επιλογές ανάμεσα στο Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) και την Επαγγελματική Σχολή (ΕΠΑΣ) σε μια ηλικία κατά την οποία ούτε την απαραίτητη ωριμότητα έχουν ούτε διαθέτουν ακόμη επαρκή εμπειρία και αυτογνωσία.

Αυτό το πρώιμο «ξεδιάλεγμα» των μαθητών/μαθητριών, και μάλιστα προς τρεις εκπαιδευτικές κατευθύνσεις, διευρύνει ακόμη περισσότερο τις ανισότητες στην εκπαίδευση σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, όπως έχουν δείξει συστηματικές παιδαγωγικές έρευνες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το όραμα του Ενιαίου Λυκείου, όπως και εκείνο της καθιέρωσης δωδεκάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης που τόσο ανέξοδα υποσχόταν προεκλογικά η Νέα Δημοκρατία, φαίνεται ότι έχει πλέον εγκαταλειφθεί.

Παρότι η εγκατάλειψη και υποβάθμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είχε επισημανθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα εδώ και χρόνια, η κυβέρνηση καθυστέρησε στην προετοιμασία των αναγκαίων αλλαγών. Τώρα με προχειρότητα και αποσπασματικότητα σπεύδει να ψηφίσει και να υλοποιήσει το νέο θεσμικό πλαίσιο. Ποιες, όμως, θα είναι οι υποδομές που θα στηρίξουν το νέο θεσμό; Ποια προγράμματα σπουδών θα εφαρμοστούν και ποια βιβλία θα χρησιμοποιηθούν; Ποια εχέγγυα μορφωτικής επάρκειας και επαγγελματικής αποκατάστασης παρέχει στους νέους και τις νέες; Ποιες είναι οι προοπτικές συνέχισης των σπουδών των αποφοίτων του ΕΠΑΛ και της ΕΠΑΣ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Πότε θα επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί; Πώς θα διασφαλιστεί η συνέχεια της απασχόλησης των εκπαιδευτικών που εργάζονται σήμερα στα ΤΕΕ; Πότε και πώς θα ενημερωθούν οι απόφοιτοι του Γυμνασίου για τις αλλαγές, ώστε να οδηγηθούν σε κατάλληλες επιλογές; Ποια είναι, τελικά, τα ποιοτικά στοιχεία που θα μπορούν να πείσουν ακόμη και τους εύπιστους ότι πέρα από το Γενικό Λύκειο υπάρχουν και άλλες αξιόπιστες επιλογές; Τέτοια προβλήματα καθιστούν αναγκαίο ένα μεταβατικό στάδιο, βάσει συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, που θα ενοποιεί την πολυκερματισμένη σήμερα τεχνική εκπαίδευση, θα την αντιμετωπίζει ισότιμα στο πλαίσιο της δημόσιας λυκειακής βαθμίδας και θα εντάσσει στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα το μεταδευτεροβάθμιο μέρος της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Είναι σαφές ότι ο δρόμος που ανοίγει η Κυβέρνηση με την πολιτική που ακολουθεί δεν οδηγεί σε λύσεις αλλά σε νέα αδιέξοδα. Επαναφέρουμε και σε αυτή τη συγκυρία τις προτάσεις μας για μια συνολική, δημοκρατική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, με βασικούς άξονες για τη βαθμίδα του Λυκείου την προοπτική του ενιαίου σχολείου, την καθιέρωση της δωδεκάχρονης (δεκατετράχρονης με την προσχολική) υποχρεωτικής εκπαίδευσης, την εξασφάλιση μιας αναβαθμισμένης τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά το λύκειο και την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Λόγοι κοινωνικής ευθύνης μας το επιβάλλουν, αν και γνωρίζουμε ότι απευθυνόμαστε σε ώτα μη ακουουσών.

Τμήμα Παιδείας