Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
07/01/2009

Οι βίαιες ενοποιήσεις, με τον ασφαλιστικό νόμο 3655/2008, δημιούργησαν και νέα προβλήματα στα Ασφαλιστικά Ταμεία

Ερώτηση Π.Λαφαζάνη, Θ.Λεβέντη προς την Υπουργό Απασχόλησης

Ο τελευταίος ασφαλιστικός νόμος (3655/2008) διατυμπανίστηκε από την κυβέρνηση ως ο νόμος ο οποίος θα βάλει μία τάξη και θα λύσει σοβαρά οργανωτικά αλλά και οικονομικά προβλήματα του ασφαλιστικού συστήματος.

Εμείς όχι μόνο δεν συμμεριστήκαμε αυτή την άποψη, αλλά κατά τη διάρκεια της σχετικής συζήτησης είπαμε ότι ο νόμος αυτός βάζει άγριο χέρι στα ασφαλιστικά δικαιώματα μεγάλων κατηγοριών ασφαλισμένων και επιχειρεί να αναδιανείμει τους πόρους του ασφαλιστικού συστήματος ώστε το ίδιο το σύστημα να αναλάβει το κόστος των ενοποιήσεων και όχι ο κρατικός προϋπολογισμός, όπως αναφέρει ο νόμος.

Σήμερα, λίγο μετά την πλήρη εφαρμογή του νόμου αυτού φαίνονται ανάγλυφα αυτές οι κατευθύνσεις καθώς:

1.    Οι κοινωνικές παροχές και οι συντάξεις μεγάλων κατηγοριών μειώνονται.

2.    Δεν υπάρχει βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

3.    Η εισφοροδιαφυγή αυξάνει καθώς σε αρκετά ταμεία οι έλεγχοι μειώνονται.

4.    Η μείωση του λειτουργικού κόστους δεν προκύπτει και ίσως τελικά υπάρξει επιβάρυνση λόγω της υπέρμετρης αύξησης των αμοιβών των διοικούντων και λόγω του λειτουργικού κόστους που προσθέτουν οι νέες κεντρικές υπηρεσίες. Ταυτόχρονα, ο τρόπος που έχει επιλεγεί για τον καταμερισμό των εξόδων είναι τέτοιος ώστε να επιβαρύνονται αυτά που έχουν έσοδα.

Χαρακτηριστική περίπτωση που αποδεικνύει τα παραπάνω αποτελεί το Ταμείο Πρόνοιας Εργατοϋπαλλήλων Μετάλλου που εντάχθηκε στο ΤΑΠΙΤ (Ταμείο Πρόνοιας Ιδιωτικού Τομέα) στο οποίο ενυπάρχουν και τα τέσσερα στοιχεία τα οποία αναφέραμε.

1.    Το εφʼ άπαξ που χορηγούσε το ταμείο αυτό μειώνεται γιατί το ύψος του συνδέεται με το ύψος της επικουρικής σύνταξης, η οποία μειώνεται.

2.    Οι παρεχόμενες υπηρεσίες χειροτέρευσαν και ο χρόνος αναμονής για καταβολή του εφʼ άπαξ αυξάνεται.

3.    Οι έλεγχοι τους οποίους πραγματοποιούσε το πρώην ΤΑΠΕΜ έχουν λιγοστέψει.

4.    Το πρώην ΤΑΠΕΜ συνεισφέρει στα λειτουργικά έξοδα του ΤΑΠΙΤ με ποσοστό 41,30 του συνόλου των εξόδων και απʼ ότι φαίνεται από τον πρώτο προϋπολογισμό του νέου ταμείου τα λειτουργικά του έξοδα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα του 2007 αυξάνονται από 3,793 εκατ. ? (9,1% του συνόλου των εσόδων) σε 7,5 εκατ ? (17,2% των εσόδων).

Κατόπιν αυτών ερωτάται η κα. Υπουργός:

1.    Πώς επιβεβαιώνονται οι εξαγγελίες της κυβέρνησης ότι δεν πρόκειται να υπάρξει μείωση των παροχών αφού οι εφʼ άπαξ παροχές του πρώην ΤΑΠΕΜ στο νέο ενοποιημένο ταμείο το ΤΑΠΙΤ υφίστανται δραστική μείωση, πράγμα που προκαλεί ερωτηματικά στους εργαζόμενους για την αναγκαιότητα διατήρησης του ταμείου; Τι πρόκειται να πράξει ώστε οι παροχές του πρώην ΤΑΠΕΜ να αυξηθούν ή τουλάχιστον να παραμείνουν στα επίπεδα πριν από την ψήφιση του νόμου 3655/2008;

2.    Πώς επιβεβαιώνεται η διαβεβαίωση της κυβέρνησης για βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών μετά την ενοποίηση των ταμείων αφού οι υπηρεσίες του ΤΑΠΙΤ όχι μόνο δεν έχουν βελτιωθεί αλλά αντίθετα έχουν χειροτερεύσει και για παράδειγμα ο χρόνος αναμονής για καταβολή του εφʼ άπαξ στο πρώην ΤΑΠΕΜ έχει αυξηθεί;

3.    Πως επιβεβαιώνεται η δέσμευση της κυβέρνησης για τη μείωση των λειτουργικών εξόδων των ενοποιημένων ταμείων αφού το πρώην ΤΑΠΕΜ θα καταβάλλει αυξημένα κατά 100% περίπου λειτουργικά έξοδα στο ΤΑΠΙΤ; Τι πρόκειται να πράξει ώστε το πρώην ΤΑΠΕΜ όπως και όλα τα ταμεία να μην επιβαρύνονται με κόστος λειτουργικών εξόδων μεγαλύτερο από το κόστος που είχαν πριν την ενοποίηση;

Ο ερωτώντες βουλευτές

Λαφαζάνης Παναγιώτης

Λεβέντης Αθανάσιος