Συνεχίζουμε με την Ειδική Αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Είμαστε στην τρίτη ενότητα ενός πολυνομοσχεδίου που αφορά τη συμπαραγωγή, τη Μεσοχώρα, τη γεωθερμία και έχει και τροπολογίες. Τα είπαμε και στις άλλες τρεις συνεδριάσεις και λόγω του ότι είναι πολλά αυτά που έχω να πω, θα ξεκινήσω κατευθείαν από το άρθρο 36, αυτό που μιλάει για το κομμάτι του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.
Εμείς από την αρχή της υλοποίησης αυτής της διακρατικής συμφωνίας ήμασταν αντίθετοι, αλλά για πολύ συγκεκριμένους λόγους. Είναι ένα έργο πολυδιαφημισμένο και για μια περίοδο φάνηκε να μοιάζει σαν το γεφύρι της Άρτας. Όσο δεν δίνονται συγκεκριμένες απαντήσεις σε καθοριστικής σημασίας ερωτήματα, όπως είναι η περιβαλλοντική και οικονομική διάσταση του έργου, εμείς δεν θα μπορέσουμε να το στηρίξουμε.
Ο αγωγός είναι μια ιδιωτική επένδυση και μάλιστα, μια επένδυση με σημαντικά ρίσκα. Οι ελληνικές ιδιωτικές εταιρείες μπορεί να αλλάξουν χέρια και να περιέλθουν σε ξένες εταιρείες.
Η δεύτερη πτυχή του έργου έχει ως εξής. Το διαφορετικό αναπτυξιακό μοντέλο που δημιουργείται για τον Έβρο δεν είναι συγκεκριμένο και έρχεται σε αντίθεση με το υφιστάμενο, που η τοπική κοινωνία αποδέχεται και υπερασπίζεται.
Ακούσαμε τον προκάτοχό σας -βέβαια, δεν είναι εδώ ο κύριος Υπουργός, είναι, όμως, ο κύριος Υφυπουργός- να μας μιλάει για την Επιτροπή που θέλει να συστήσει, αλλά εμείς θέλουμε και τα απαραίτητα εχέγγυα που θα διασφαλίζουν τα παραπάνω, αλλά και ότι θα υπάρχει μια ισχυρή συμμετοχή επιστημονικών φορέων και βέβαια και της τοπικής κοινωνίας.
Άρθρο 38. Τα θέματα της γεωθερμίας μπορούσε και έπρεπε να αποτελούν ένα ξεχωριστό νομοσχέδιο. Επομένως, αν από την πλευρά σας, κύριε Υπουργέ, κάνατε δεκτές προτάσεις του ελληνικού Κοινοβουλίου, ίσως και να μπορούσαμε να το στηρίξουμε. Το ότι το φέρνετε ενταγμένο σε ένα πολυνομοσχέδιο δείχνει ότι δεν αξιολογείτε την γεωθερμία ως μια σημαντική πηγή ενέργειας. Εδώ θα πρέπει να στηριχθούμε στις μελέτες του Ι.Γ.Μ.Ε. και του ΕΘ.Ι.ΑΓ.Ε. Είναι δύο ινστιτούτα που μπορούν να παίξουν έναν πρωταγωνιστικό ρόλο, αφού έχουν και τη γνώση και την κατάρτιση, μια γνώση που εσείς δεν λαμβάνετε υπόψη, αφού προωθείτε την κατάτμηση των γεωθερμικών πεδίων, το οποίο μας βρίσκει αντίθετους ως θέση αρχής. Ο λόγος είναι ότι θα παρατηρηθεί και εδώ το φαινόμενο της αλόγιστης και χωρίς έλεγχο χρήσης του νερού, όπως συνέβη με τις ανεξέλεγκτες και παράνομες γεωτρήσεις.
Το θέμα της γεωθερμίας πρέπει κάποια στιγμή να το εξετάσουμε σοβαρά και να δούμε και τα κίνητρα που πρέπει να δοθούν για την ανάπτυξή της, τόσο για τη χαμηλή όσο και για τη μέση και υψηλή ενθαλπία.
Όσον αφορά τώρα στο άρθρο 39, τον ΕΛ.Γ.Α., θα ήθελα να πω ότι η προτεινόμενη ρύθμιση έχει μοναδικό σκοπό να νομιμοποιήσει το δικαίωμα της Κυβέρνησης να καλύπτει ζημιές που δεν αναφέρονται στον Κανονισμό του ΕΛ.Γ.Α., συγκεκριμένα, τις κατʼ εξαίρεση αποζημιώσεις τις οποίες η Κυβέρνηση επί ΠΑ.ΣΟ.Κ., ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, κατήγγειλε και απειλούσε, μάλιστα, με φυλάκιση Υπουργούς και υπαλλήλους του ΕΛ.Γ.Α. και τώρα, ως Κυβέρνηση, το έχει συστηματοποιήσει και αποζημιώνει ανάλογα με τις πιέσεις που δέχεται το κομματικό της συμφέρον και το παρουσιάζει ότι έτσι ασκεί μια φιλοαγροτική πολιτική.
Τελικά ο ΕΛ.Γ.Α. είναι ένας υπερχρεωμένος οργανισμός. Οι αποφάσεις θα πρέπει να εκδίδονται ύστερα από εισήγηση του Δ.Σ. του ΕΛ.Γ.Α. και οι αποζημιώσεις να είναι νόμιμες για ζημιές που περιλαμβάνονται στον Κανονισμό, με βάση, βέβαια, μια αναλογιστική μελέτη.
Κύριε Υπουργέ, είμαστε, λοιπόν, υπέρ της κάλυψης των ζημιών στην αγροτική παραγωγή άμεσα για να καλύπτεται στο μέγιστο βαθμό η απώλεια του αγροτικού εισοδήματος. Τώρα, μάλιστα, που ο αγροτικός κόσμος και ο αγροτικός τομέας συρρικνώνονται -γιʼ αυτό βρίσκονται σε μια ετοιμότητα οι αγρότες με τα τρακτέρ στους δρόμους- τα περιθώρια ικανοποίησης μεγαλύτερου αριθμού περιπτώσεων ζημιών είναι εφικτά, επίσημα, νόμιμα και με πρόβλεψη στον Κρατικό Προϋπολογισμό και όχι από συνεχείς δανειοδοτήσεις που διαμορφώνουν έναν υπερχρεωμένο ΕΛ.Γ.Α., με άγνωστο και αβέβαιο μέλλον.
Η αφαίρεση νομοθετημένων πόρων στήριξης του αγροτικού συνδικαλιστικού κινήματος αποτελεί μια επίθεση στο χώρο και στοχεύει στην εξαφάνιση κάθε προσπάθειας στήριξης του αγροτικού κόσμου. Άλλο πράγμα είναι η αδυναμία αποτελεσματικής υπεράσπισης, που, όντως, χαρακτηρίζει στο σύνολό του το αγροτικό κίνημα και άλλο πράγμα η ανυπαρξία που θα επιφέρει το συγκεκριμένο χτύπημα.
Για την παράτυπη και κομματική λειτουργία των συγκεκριμένων οργανώσεων οι ευθύνες ανήκουν διαχρονικά σε όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ή πιο μπροστά, Γεωργίας. Βέβαια, ο προηγούμενος Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων χρησιμοποίησε ως πρόσχημα το επιχείρημα της διάθεσης των συγκεκριμένων ενισχύσεων σε παιδιά αγροτικών οικογενειών χαμηλού εισοδήματος που φοιτούν σε σχολές Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. με γνωστικό αντικείμενο τον γεωργικό τομέα. Πρόκειται, βέβαια, για μια τελείως λαϊκίστικη τακτική που θυμίζει άλλες εποχές.
Κανένας δεν μπορεί να έχει αντίρρηση στις ενισχύσεις των χαμηλών εισοδημάτων ιδιαίτερα για τα θέματα της εκπαίδευσης, αλλά αυτές δεν μπορούν να παρουσιάζονται ως κρατικές παροχές όταν εν μέρει προέρχονται από εισφορές των ιδίων των ενισχυόμενων.
Το ενδιαφέρον του πρώην Υπουργού για τη μόρφωση των αγροτοπαίδων αναιρείται από την αναστολή λειτουργίας των Κέντρων Γεωργικής Εκπαίδευσης -τα γνωστά σε όλους μας ΚΕΓΕ- που προωθεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, λόγω αδυναμίας να συνεχίσει την τακτική χρηματοδότησή τους και την κάλυψη των λειτουργικών τους δαπανών.
Ως γνωστό, τα Κέντρα αυτά διαχειριζόταν ο Οργανισμός Επαγγελματικής Γεωργικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Απασχόλησης, ο ΟΕΓΕΚΑ – ΔΗΜΗΤΡΑ.
Η συμμετοχή στα προγράμματα αυτά συνδεόταν και είχε την υποχρεωτική μορφή φοίτησης για τους αγρότες που ήθελαν να εισπράττουν κοινοτικές επιδοτήσεις μέσω των προγραμμάτων.
Με την ευκαιρία αυτή, θα θέλαμε να πληροφορηθούμε για το ποιος θα είναι ο φορέας που θα καλύψει στο εξής τις ανάγκες επιμόρφωσης των αγροτών και τι θα γίνει με τους αγρότες που ήδη συμμετέχουν σε προγράμματα του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, στα οποία απαιτούνται συγκεκριμένες ώρες επιμόρφωσής τους.
Καλούμε το νέο Υπουργό και Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να πάρει πίσω τη ρύθμιση αυτή. Έτσι κι αλλιώς, έτσι όπως είναι αυτό το άρθρο δεν το στηρίζουμε.
Το άρθρο 40 αφορά τη λειτουργική ενοποίηση όμορων και κύριων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων. Εκ πρώτης όψεως φαίνεται λογικό, αφού επιτρέπει σε όμορες μονάδες που ανήκουν στην ίδια επιχείρηση να ενοποιούνται λειτουργικά εξασφαλίζοντας έτσι μειωμένο λειτουργικό κόστος. Εντούτοις, δεν μπορούμε να αποφύγουμε ορισμένες παρατηρήσεις, όπως είναι οι μονάδες που σήμερα υφίστανται σε όμορα οικόπεδα, γήπεδα και εμπίπτουν στην περίπτωση της διάταξης. Διαθέτουν και λειτουργούν η κάθε μια υποχρεωτικά πλήρεις, κοινόχρηστες εγκαταστάσεις και ως εκ τούτου θεωρητικά απασχολούν χωριστό προσωπικό για τις κοινόχρηστες εγκαταστάσεις στις εξυπηρετήσεις τους.
Στην πράξη βέβαια, αυτές οι επιχειρήσεις εφόσον υφίστανται τρόπος επικοινωνίας μεταξύ τους, έχουν ήδη προβεί σε ενοποίηση, εκμεταλλευόμενες και τους αραιούς ελέγχους. Επομένως, δεν χρησιμοποιούν το ανωτέρω πρόσθετο προσωπικό. Πάντως, υπάρχει θεωρητικά περίπτωση νόμιμης μείωσης προσωπικού.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Κύριοι συνάδελφοι, θα πρέπει βέβαια να λάβουμε υπόψη ότι το εν λόγω πρόβλημα είναι συγκριτικά περιορισμένο μπροστά στον κίνδυνο ενόψει της τουριστικής κρίσης που έχει ήδη εκδηλωθεί και θα βαθαίνει πολύ μέσα στο 2009. Δηλαδή, να γίνουν την επόμενη τουριστική περίοδο συνολικά λιγότερες προσλήψεις και επαναπροσλήψεις στα ξενοδοχεία και για μικρότερο χρονικά διάστημα λόγω ανεπαρκούς ζήτησης.
Η λειτουργική ενοποίηση παραβιάζει στην πράξη τις ειδικές χωροταξικές μελέτες και τα αντίστοιχα διατάγματα που ισχύουν σε ορισμένες περιοχές σύμφωνα με τα οποία τίθεται «οροφή» στον αριθμό κλινών ανά μονάδα ιδιοκτησίας, για παράδειγμα εκατό κλίνες. Έτσι, δύο ή τρεις μονάδες των εκατό κλινών μπορούν να ενοποιηθούν σε μία μονάδα των τριακοσίων κλινών και η «οροφή» παύει στην πράξη να ισχύει. Εάν η «οροφή» έχει νόημα για τον έμμεσο προσδιορισμό του μεγέθους της δόμησης και των τουριστικών συγκεντρώσεων -για παράδειγμα στις Κυκλάδες- την προστασία του τοπίου και άλλα πολλά, πρέπει να διατηρηθεί, αλλιώς οδηγούμαστε σε επικίνδυνα προηγούμενα. Υπάρχουν σοβαρές περιβαλλοντικές συνέπειες.
Θα ήθελα εδώ να πω στα γρήγορα ότι θα θέλαμε να παραμείνει ο ΕΟΤ και όχι να μεταφερθούν οι υπηρεσίες στο Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, γιατί ο ΕΟΤ είναι ένας οργανισμός ο οποίος έχει εξειδικευμένο προσωπικό και θα πρέπει να παραμείνει εκεί.
Τώρα, θα ήθελα να περάσω στα γρήγορα στις τροπολογίες.
Όσον αφορά τον αγροτοτουρισμό, φέρνετε μία τροπολογία η οποία για μας πραγματικά είναι ντροπή. Όπως όλοι γνωρίζουμε, η Αγροτοτουριστική Α.Ε. που ανήκε στο δημόσιο κατά 100% μέσω της ΕΤΑ Α.Ε. και στη συνέχεια ιδιωτικοποιήθηκε σε ποσοστό μικρότερο του 50% κατά την ύστερη περίοδο του ΠΑ.ΣΟ.Κ., βρίσκεται σήμερα σε εκκαθάριση εν λειτουργία και απολύει προσωπικό.
Την ίδια στιγμή, επιχειρείται να συσταθεί μία νέα εταιρεία 100% κρατική, ώστε να μπορεί να υλοποιεί κοινοτικά προγράμματα. Αυτή τη στιγμή, το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και ο ΕΟΤ έχουν προσωπικό πλέον των χιλίων ατόμων. Στον ΕΟΤ υπηρετούν έμπειροι άνθρωποι που μένουν σταδιακά χωρίς δουλειά, διότι οι αρμοδιότητες και το κέντρο βάρους περιέρχονται είτε στο Υπουργείο –με άλλα λόγια, ανασυγκεντρώνονται- είτε σε φορείς ιδιωτικού δικαίου που επιχορηγούνται από το κράτος. Δεν είναι ακριβής η αιτιολογική έκθεση, όταν προσπαθεί να δώσει την εντύπωση ότι ο ελληνικός τουρισμός -τώρα όμως και με τη συγκεκριμένη εταιρεία- θα προσεγγίσει τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Είναι προφανές ότι ο Ε.Ο.Τ. ασχολείται με τη βιώσιμη ανάπτυξη εδώ και πάρα πολλά χρόνια –τουλάχιστον δεκαπέντε- και αυτό προκύπτει και από πληθώρα κειμένων, εκδόσεων και μελετών του Ε.Ο.Τ., που αφορούν σε ήπιες μορφές τουρισμού. Αν χρειαστεί, μπορώ να καταθέσω και έναν ολόκληρο κατάλογο μελετών, κύριε Υπουργέ, στα Πρακτικά. Αν συσταθεί η εταιρεία, τότε ο Ε.Ο.Τ. θα χάσει πολλές και σοβαρές αρμοδιότητές του, ενώ η Κυβέρνηση θα μπορεί να προσλάβει και άλλους συμβούλους, νέα ηγεσία, με υψηλούς μισθούς και υπαλλήλους για έναν ακόμη φορέα άνευ λόγου.
Ας σημειωθεί ότι το συγκρότημα ΛΑΜΠΡΑΚΗ έχει μέχρι σήμερα ασκήσει σοβαρές πιέσεις, για να δημιουργηθεί κρατικός φορέας αγροτοτουρισμού ιδιωτικού δικαίου, με στόχο κοινοτικά προγράμματα, δεδομένου ότι ο επικεφαλής του έχει ασχοληθεί στο παρελθόν με τη δημιουργία γιορτής αγροτικών και τοπικών προϊόντων στην παλιά Επίδαυρο, βαπτίζοντάς την γιορτή αγροτοτουρισμού.
Κατά την πρόεδρο της σημερινής ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ Α.Ε. κυρίας Παπασταύρου, ο αγροτουρισμός είναι λίγο-πολύ όλες οι μορφές τουρισμού στην ύπαιθρο, γιʼ αυτό άλλωστε και η ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ είναι σύμβουλος του μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος –ξενοδοχεία, γήπεδα γκολφ και τουριστικές κατοικίες- που ανεγείρεται στην Αταλάντη.
Θεωρούμε πως όταν υπάρχει φορέας που είναι σε θέση να ασκήσει τις αρμοδιότητες με την αναγκαία τεχνογνωσία, η δημιουργία ενός νέου φορέα είναι σπατάλη πόρων και γίνεται μόνο για πελατειακούς λόγους.
Την τροπολογία για τα Μ.Μ.Ε. -ήδη έχει τοποθετηθεί, νομίζω, και στη Διάσκεψη των Προέδρων ο συνάδελφός μου Φώτης Κουβέλης- θα τη στηρίξουμε. Φέρνετε εδώ μια τροπολογία με την οποία, φυσικά, δεν συμφωνούμε. Προτείνετε τη ρύθμιση υπαγωγής των καταστημάτων αυτών σε μια απόφαση του ν. 2194/1994.
Είναι θετική η ρύθμιση για τις ευπαθείς κατηγορίες πληθυσμού ως προς τη δυνατότητα απόκτησης ανανέωσης άδειας υπαίθριου εμπορίου. Μιλάμε για τους ανθρώπους που είναι παραγωγοί -απʼ ό,τι καταλαβαίνω- και πουλούν τα προϊόντα τους χωρίς να έχουν κάποια συγκεκριμένη θέση.
Με το κομμάτι αυτό στο οποίο μιλάτε για τα βιβλία που θέλετε από δέκα χρόνια να τα κάνετε πέντε στους υπαίθριους χώρους εμείς δεν συμφωνούμε, διότι θέλουμε τη βιωσιμότητα των μικρών βιβλιοπωλείων. Παρακάτω ασχολείστε με την παράταση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, χωρίς να εξετάζετε γιατί μέχρι τώρα δεν έχει σοβαρή παρουσία και μία παρέμβαση υπέρ των καταναλωτών. Δηλαδή η τροπολογία αυτή πραγματικά είναι «ναι μεν, αλλά».
Το ίδιο είναι και η επόμενη που καταθέσατε για τις ομοσπονδίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή Μακεδονίας-Θράκης και Θεσσαλονίκης. Εμείς θα θέλαμε τα έσοδα που έχουν εισπραχθεί για το 20008 να αποδοθούν στις ομοσπονδίες αυτές που δραστηριοποιούνται. Κατά τα άλλα, θα λέγαμε ότι είναι σε μια θετική κατεύθυνση.
Την τροπολογία για το δημοτικό διαμέρισμα Κλείτου και Κομάνου του Δήμου Ελλησπόντου εμείς θα τη στηρίξουμε, γιατί σαφέστατα υπάρχει μια μεγάλη αδικία. Όπως, επίσης, θα στηρίξουμε και την τροπολογία που κατέθεσε η συνάδελφος κυρία Ροδούλα Ζήση για την Κάρλα.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το λόγο έχει η Ειδική Αγορήτρια του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. κυρία Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Πάντως αυτά που ακούστηκαν εδώ μέσα πρέπει να απαντηθούν, τουλάχιστον στο κομμάτι εκείνο που με αφορά και για το ότι εμείς είμαστε με το ιδιωτικό κεφάλαιο, με έναν τέτοιο τρόπο δεν καταγγέλλουμε την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ήμουν ξεκάθαρη και στην Επιτροπή και στις εισηγήσεις μου εδώ μέσα για το τι λέει ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς για την ενέργεια, που πρέπει να μένει σε χέρια όχι ιδιωτικά, κύριε εισηγητά του Κομμουνιστικού Κόμματος ΕλλάδοςΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΑΛΥΣΑΝΔΡΑΚΗΣ: Πρώτη φορά το λέτε αυτό, κυρία Αμμανατίδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ:…και γιʼ αυτόν ακριβώς το λόγο -απαντώ και στον κύριο Παναγιωτόπουλο, το συνάδελφο εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας- για τη γεωθερμία λέμε ότι δεν θέλουμε το τεμάχισμα των γεωθερμικών πεδίων.
Στην πρωτολογία μου δεν πρόλαβα να πω για την τροπολογία που έχουν καταθέσει οι συνάδελφοι από το Νομό Κοζάνης και αφορά το Δημοτικό Διαμέρισμα της Ακρινής. Ανάλογη βέβαια είναι και η τροπολογία που επίσης κατέθεσαν οι συνάδελφοι του Νομού Κοζάνης για τα δύο Δημοτικά Διαμερίσματα του Κομάνου και του Κλείτους.
Χάρηκα πάρα πολύ γιατί τοποθετήθηκαν όλοι οι Βουλευτές του Νομού και έβαλαν αυτά τα θέματα. Και χαίρομαι γιατί ήταν και από τη Συμπολίτευση και από την Αξιωματική Αντιπολίτευση που σημαίνει ότι αυτό ενισχύει, κύριε Υπουργέ, όλα εκείνα τα στοιχεία, ώστε να δείτε πραγματικά αυτές τις δύο τροπολογίες και να τις κάνετε πράξη.
Να κάνετε πράξη τη μετεγκατάσταση των κατοίκων της Ακρινής που είναι πάγιο αίτημα των κατοίκων εδώ και χρόνια. Οι λόγοι είναι πάρα πολύ σοβαροί και πρέπει να συνηγορήσουμε όλοι γιʼ αυτό. Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ακρινή στο επόμενο διάστημα θα βρεθεί ανάμεσα στις αποθέσεις που σήμερα είναι στα 450 μέτρα περίπου από τον οικισμό. Από την άλλη μεριά έχει το Βρέμιο και από τη νοτιοδυτική της μεριά είναι το πεδίο –που, αν δεν κάνω λάθος, λέγεται νότιο πεδίο- το οποίο συνεχώς εξορυγνύεται, αλλά μετά από λίγο θα δημιουργηθεί εκεί μια λίμνη.
Ίσως ξέχασαν να το πουν οι συνάδελφοι από την Κοζάνη. Το ΙΓΜΕ είχε κάνει το 2001 μια μελέτη, η οποία έλεγε ότι τα νερά σʼ εκείνη την περιοχή βρίσκονται σε ένα βάθος από λίγα μέτρα μέχρι 110. Δηλαδή, ο λιγνίτης είναι κάτω από το νερό. Αυτό ξέρετε τι σημαίνει;
Κατʼ αρχήν, αν το γνώριζε η Ευρωπαϊκή Ένωση, θα είχε ίσως βάλει αρκετά πρόστιμα στη Δ.Ε.Η. Είναι ένα θέμα πάρα πολύ σοβαρό και πραγματικά θα δημιουργηθεί εκεί μία λίμνη. Άρα, τι σημαίνει; Σημαίνει ότι η Ακρινή θα γίνει ακόμα πιο μακρινή και μόνη της ανάμεσα σε όλα αυτά που προανέφερα.
Άρα, θα πρέπει να αναληφθούν εκείνες οι πρωτοβουλίες, ώστε άμεσα να μετεγκατασταθούν οι κάτοικοι της Ακρινής, οι οποίοι βέβαια έχουν μείνει και άνεργοι, διότι με τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις των αγροκτημάτων τους οι γεωργοί και οι κτηνοτρόφοι αυτή τη στιγμή δεν έχουν ούτε χερσολίβαδα ούτε χωράφια να καλλιεργήσουν. Είναι, λοιπόν, και άνεργοι και περιβαλλοντικά πνιγμένοι.
(Στο σημείο αυτό χτυπά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Ο Νομός Κοζάνης είναι ο πιο ρυπογόνος νομός λόγω των ρύπων από τα Α.Η.Σ. και είναι και η ατμομηχανή της χώρας. Ο Νομός Κοζάνης είναι ο νομός που έχει 20% επιπλέον ανεργία, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, δηλαδή είναι στο «κόκκινο».
Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τις αδικίες και να δώσουμε επιτέλους λύση στα χρόνια προβλήματα της περιοχής. Η Δ.Ε.Η. εκμεταλλεύεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια την υπεραξία της γης αυτών των κατοίκων και πρέπει να αποκαταστήσει άμεσα όλους τους θιγόμενους. Το κράτος πρέπει να αναλάβει εκείνες τις πρωτοβουλίες, ώστε να γίνουν όλα αυτά που προανέφερα. Έτσι κι αλλιώς τους το χρωστάμε, κύριε Υπουργέ.
Θα ήθελα μέχρι το τέλος της ψήφισης του νομοσχεδίου να ξαναδείτε λίγο το θέμα και αυτές οι δύο τροπολογίες να γίνουν πράξη, όπως πρέπει. Σας λέω ότι πραγματικά το οφείλουμε σε αυτούς τους ανθρώπους που δίνουν τη ζωή τους, που δέχονται όλη αυτή τη ρύπανση, για να έχουμε εμείς σήμερα όλα αυτά τα φώτα εδώ.
Ευχαριστώ πάρα πολύ.