Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
15/05/2006

Ημερίδα του ΣΥΝ με θέμα: "Όχι στην μετοχοποίηση-ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και των ΕΛΤΑ"

Πραγματοποιήθηκε σήμερα στα γραφεία της ΟΤΟΕ (Σίνα κ΄ Βησσαρίωνος 9) ημερίδα του ΣΥΝ με θέμα «ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΜΕΤΟΧΟΠΟΙΗΣΗ-ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ του ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟΥ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟΥ και των ΕΛ.ΤΑ. - ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ Τ.Τ. & ΕΛΤΑ ΣΕ ΕΝΑΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΝΙΑΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΟΜΙΛΟ ΜΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΡΟΛΟ».


Την ημερίδα του ΣΥΝ άνοιξε ο Πρόεδρος του κόμματος Αλ. Αλαβάνος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, τόνισε τα εξής:

«Η εισαγωγή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου στο Χρηματιστήριο με τη διάθεση του 35% των μετοχών του σε ιδιώτες ανοίγει έναν επικίνδυνο δρόμο και για τις δύο αυτές δημόσιες επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη και την ανταλλαγή κατά 10% μετοχών ανάμεσά τους.

Αυτή η διαδικασία - και ας μη υπάρχουν αυταπάτες - ανοίγει το δρόμο πλήρους ιδιωτικοποίησης και για το Τ.Τ. και τα ΕΛΤΑ.

Θεωρούμε ότι αυτές οι επιλογές της κυβέρνησης της ΝΔ, οι οποίες βασίζονται σε νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και συναντούν τη σιωπή της σημερινής αξιωματικής αντιπολίτευσης, θα έχουν σοβαρότατες αρνητικές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις . Εντάσσονται σε μια οργανωμένη και σκληρή κυβερνητική επίθεση ενάντια στο κοινωνικό κράτος και το δημόσιο χώρο, στην οποία επιχειρεί πια να δώσει και συνταγματικό μανδύα μέσω της αναθεώρησης.

Με τις κυβερνητικές επιλογές θα χαθεί οριστικά ο ιστορικός κοινωνικός ρόλος και του Τ.Τ και των ΕΛΤΑ και οι δύο οργανισμοί θα παραδοθούν σε μια ακραία ιδιωτική κερδοσκοπία σε βάρος των πολιτών, του δημόσιου συμφέροντος και της ελληνικής οικονομίας στο σύνολό της.

Εμείς πιστεύουμε ότι δεν μπορεί το Τ.Τ. και δεν πρέπει να μετατραπεί σε άλλη μια εμπορική τράπεζα που θα κινείται στη γνωστή λογική της τραπεζικής ληστείας των εμπορικών τραπεζών.

Η προοπτική ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ θα θέσει σε κίνδυνο την καθολικότητα των υπηρεσιών τους ή θα την καταστήσει πανάκριβη για το λαό, υπονομεύοντας την ίδια την περιφερειακή ανάπτυξη.

Πρότασή μας είναι να διαμορφωθεί ένας σύγχρονος ενιαίος δημόσιος όμιλος που να συμπεριλάβει το Τ.Τ και τα ΕΛΤΑ, με τη διατήρηση της αυτοτέλειας τους.

Αυτός ο ενιαίος δημόσιος όμιλος θα αυξήσει τις συνέργιες ανάμεσα στις δύο επιχειρήσεις και θα ενισχύσει τη αποτελεσματικότητα, την κερδοφορία τους και την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών με καλές και φτηνές υπηρεσίες.

Καταλήγοντας, θέλω να υπογραμμίσω την ανάγκη να συνδιαμορφώσουμε το ευρύτερο δυνατό πολιτικό και κοινωνικό μέτωπο για να αποτρέψουμε τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς και να περιφρουρήσουμε το δημόσιο και το λαϊκό συμφέρον.»


Στην εισαγωγή του ο Παναγ. Λαφαζάνης, μέλος της Π.Γ. και υπεύθυνος Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΣΥΝ, τόνισε μεταξύ άλλων:

«Η επικείμενη εισαγωγή του Τ.Τ. στο Χρηματιστήριο με τη διάθεση του 35% των μετοχών του σε ιδιώτες και η ανταλλαγή πακέτου μετοχών ανάμεσα στο Τ.Τ. και τα ΕΛ.ΤΑ. αποτελούν μια απαράδεκτη μεθόδευση που παραδίδει στο έλεος της αγοράς και της εμπορευματοποίησης δύο νευραλγικούς δημόσιους οργανισμούς της χώρας.

Η μετοχοποίηση αυτή του Τ.Τ. και κατ’ επέκταση των ΕΛΤΑ ανοίγει το δρόμο για την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους και την παράδοσή τους σε μεγάλα ιδιωτικά τραπεζικά συμφέροντα. Ήδη η κυβέρνηση έχει αποφασίσει την πώληση μέχρι τα τέλη αυτού του χρόνου νέου πακέτου μετοχών του Τ.Τ. ύψους 20%, για να ακολουθήσει στη συνέχεια η παράδοση του Τ.Τ. σε έναν από τους ιδιωτικούς τραπεζικούς ομίλους, για τους οποίους το Τ.Τ. θεωρείται «μήλον της έριδος».

Εμείς θεωρούμε αυτή τη διαδικασία μετοχοποίησης-ιδιωτικοποίησης του Τ.Τ. και των ΕΛΤΑ ως πελώριο πολιτικό έγκλημα εθνικών και κοινωνικών διαστάσεων.

Δυστυχώς, τον δρόμο σε αυτήν την κατεύθυνση μετατροπής του Τ.Τ. από δημόσια υπηρεσία σε Ανώνυμη Εταιρεία και εισαγωγής του στο ΧΑΑ τον άνοιξε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με τον ν. 3082/02, ενώ το ΠΑΣΟΚ, σήμερα, ως αξιωματική αντιπολίτευση τηρεί σιγήν ιχθύος απέναντι στις διαδικασίες εκποίησής του, επιβεβαιώνοντας τον συναινετικό νεοφιλελεύθερο δρόμο που ακολουθούν Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ.

Με τις διαδικασίες μετοχοποίησης-ιδιωτικοποίησης του Τ.Τ. και των ΕΛ.ΤΑ. πάει:

Η διαδικασία μετοχοποίησης-ιδιωτικοποίησης του Τ.Τ. και των ΕΛ.ΤΑ. θα επιτείνει τη διάλυση των εργασιακών και ασφαλιστικών κατακτήσεων και στους δύο οργανισμούς, η οποία ήδη έχει ξεκινήσει.

Ενόψει ιδιωτικοποίησης, έχουν σταματήσει, σχεδόν, νέες προσλήψεις, υπάρχουν τεράστια κενά σε τακτικό προσωπικό και στο Τ.Τ. και στα ΕΛ.ΤΑ., ενώ μέρος των αναγκών καλύπτεται με το καθεστώς ομηρίας των συμβασιούχων και ακόμα χειρότερα των επινοικιαζόμενων εργαζομένων. Χαρακτηριστικό είναι οι πάνω από 500 επινοικιαζόμενοι εργαζόμενοι στο Τ.Τ., γεγονός που συνιστά μεγάλο εργασιακό σκάνδαλο.

Διεκδικούμε να σταματήσει άμεσα η μετοχοποίηση-ιδιωτικοποίηση του Τ.Τ. και των ΕΛ.ΤΑ. και να διαμορφωθεί ένας σύγχρονος ενιαίος δημόσιος όμιλος με τους δύο αυτούς οργανισμούς, που θα ενισχύσει τις συνέργιές τους, θα συμβάλει στην ανασυγκρότησή τους και τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητά τους με καλές και φθηνές υπηρεσίες σε όφελος των πολιτών και της ανάπτυξης της χώρας, ιδιαίτερα της περιφέρειας».


Στην παρέμβασή του, ο Έκτορας Καββαδίας, μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, μεταξύ άλλων, ανέφερε:

«Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ιδρύθηκε το 1902. Έχει 136 καταστήματα και 1250 εργαζόμενους. Όλα αυτά τα χρόνια είχε μια έντονη κοινωνική προσφορά. Χρηματοδότησε πολλά κοινωφελή έργα (Λίμνη Μαραθώνα - Οδικό δίκτυο - Λιμάνια - αναδασώσεις, κ.λ.π.). Κατάφερε, με ελλιπή τεχνολογική υποδομή, να σταθεί στον ανταγωνισμό των Τραπεζών, αποδεικνύοντας ότι ο Δημόσιος Τομέας μπορεί να είναι ικανός και αποδοτικός.

Θα ήθελα να τονίσω ότι, με την εισαγωγή του Τ.Τ. στο Χρηματιστήριο, διεκδικούμε μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Όλα τα Ταμιευτήρια στον υπόλοιπο κόσμο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση διατηρούν τον κοινωνικό τους ρόλο, το μετοχικό τους κεφάλαιο ανήκει σε κοινωνικούς εταίρους και κανένα δεν είναι εισηγμένο στο Χρηματιστήριο.

Ο Οργανισμός έχει 1850 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων οι 1250 είναι καλυμμένες με μόνιμο προσωπικό και οι υπόλοιπες 600 καλύπτονται από ενοικιαζόμενους υπαλλήλους διαφόρων εταιρειών. Έτσι, και οι εργασιακές σχέσεις τίθενται σε κίνδυνο αλλά και οι νέοι εργαζόμενοι είναι υπό εργασιακή ομηρία».


Στην παρέμβασή του, ο Μάξιμος Μπόλας, Γραμματέας της Πολιτικής Κίνησης του ΣΥΝ στα ΕΛΤΑ, μεταξύ άλλων, τόνισε:

«Είναι αυτονόητο ότι αν οι κυβερνητικές αποφάσεις λαμβάνονταν με κριτήριο το δημόσιο συμφέρον, θα έπρεπε να επιδιωχθεί, χωρίς χρονοτριβή, η αναδιοργάνωση, ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός και η αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας των ΕΛ.ΤΑ., για την αναβάθμιση της ποιότητας των κάθε μορφής ταχυδρομικών υπηρεσιών, που είναι ο συνδετικός κρίκος με τα λαϊκά στρώματα και η ισχυροποίηση του δικτύου για τη λήψη καταθέσεων και την πώληση χρηματοοικονομικών προϊόντων. Αναδιοργάνωση και τεχνολογικός εκσυγχρονισμός, έπρεπε να επιδιωχθεί ταχύτατα και στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ώστε να είναι πιο αποτελεσματική η σύμπραξη με τα ΕΛ.ΤΑ. Κι αυτό είτε με τη μορφή μητρικής διοικούσας εταιρείας με δύο θυγατρικές εταιρείες του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και ΕΛ.ΤΑ., είτε με τη μορφή πλήρους συγχώνευσης.

Τα ΕΛ.ΤΑ. και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο πρέπει να παραμείνουν στο Δημόσιο για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μικροκαταθετών-μικροδανειοληπτών, αλλά και την ανάπτυξη της περιφέρειας και της Εθνικής Οικονομίας. Αφού βέβαια τερματιστεί το καθεστώς των πελατειακών σχέσεων, της φαυλότητας και της κακοδιαχείρισης και λειτουργήσουν ορθολογικά με ρεαλιστικό επιχειρησιακό σχέδιο. Με Διοίκηση επιλεγμένη από το Κοινοβούλιο, ύστερα από Δημόσια προκήρυξη και με βάση αποκλειστικά τα περιγεγραμμένα σ’ αυτήν προσόντα-προδιαγραφές και την ανάδειξη των υπερτερών. Με Δ.Σ που θα συμμετάσχουν ειδικά εκλεγμένοι εκπρόσωποι Κοινωνικών φορέων. Με άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας χωρίς κυβερνητικές παρεμβάσεις και απόλυτη διαφάνεια. Με πιστή εφαρμογή αυστηρά περιγεγραμμένων παραδοχών και κανόνων για την πρόσληψη, εκπαίδευση, προαγωγή, εξέλιξη και αξιοποίηση όλων των εργαζομένων.

Ένας πρόσθετος, ιδιαίτερα σοβαρός, λόγος λειτουργίας των ΕΛ.ΤΑ.-Ταχ.Ταμ. ως Δημόσιου φορέα είναι η αναγκαία προστασία, από την ευνομούμενη πολιτεία, των καταθετών-δανειοληπτών, οι οποίοι, παραδεδομένοι στην κερδοσκοπική επιδρομή του καταγγελλόμενου, από όλες τις εφημερίδες, Καρτέλ των μεγάλων Τραπεζικών ομίλων που καταληστεύει με τις ευτελείς τιμές επιτοκίων καταθέσεων, τις απαράδεκτα υψηλές τιμές δανείων και τις υπέρογκες επιβαρύνσεις με προμήθειες και έξοδα».

Το Γραφείο Τύπου του Συνασπισμού

To Γραφείο Τύπου