ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Σειρά έχει η με αριθμό 11803/462/19-12-2008 Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Άννας Φιλίνη προς τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, σχετικά με την υπογειοποίηση του προαστιακού σιδηροδρόμου στα όρια του Δήμου Αθηναίων.
Συγκεκριμένα η ερώτηση της κυρίας Φιλίνη έχει ως εξής:
«Δυστυχώς περισσότερο από έναν χρόνο μετά την επίκαιρη ερώτηση που καταθέσαμε για την ανάγκη υπογειοποίησης του σιδηροδρομικού διαδρόμου του προαστιακού σιδηροδρόμου στο τμήμα που εμπίπτει στα όρια του Δήμου Αθηναίων δεν υπάρχει θετική εξέλιξη στο ζήτημα της ασφάλειας των πολιτών, παρόλα τα σοβαρά ατυχήματα που συνεχίζουν να συμβαίνουν κατά μήκος αυτού. Επιπλέον ως σήμερα δεν είχαμε την απαραίτητη πληροφόρηση για την εξέλιξη των σχετικών μελετών του ΟΣΕ για το προαναφερθέν έργο.
Παρόλο που η υιοθέτηση της βέλτιστης λύσης για το αστικό περιβάλλον και τους κατοίκους της Αθήνας είναι επιβεβλημένη δεν έχουμε λάβει απάντηση από το αρμόδιο Υπουργείο σας σε επανειλημμένες ερωτήσεις και ΑΚΕ που σας έχουμε καταθέσει κατά την διάρκεια του έτους για το εν θέματι έργο.
Κατόπιν των ανωτέρω:
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Σε τι φάση βρίσκονται σήμερα τα έργα υπογειοποίησης του προαστιακού σιδηροδρόμου στα όρια του Δήμου Αθηναίων;
2. Ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε για την ασφάλεια των κατοίκων της περιοχής και των διερχόμενων τροχοφόρων;
Επίσης παρακαλούμε όπως μας κατατεθούν:
* Οι εγκεκριμένες μελέτες των έργων του ΟΣΕ που εμπίπτουν στα διοικητικά όρια του Δήμου Αθηναίων.
Στην ερώτηση της κ. Φιλίνη θα απαντήσει ο Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μιχαήλ Μπεκίρης.
ΜΙΧΑΗΛ ΜΠΕΚΙΡΗΣ (Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία συνάδελφε, το έργο της υπογειοποίησης του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Δήμο Αθηναίων εντάσσεται στο σχέδιο της ανακαίνισης του σιδηροδρομικού διαδρόμου Πειραιάς-Τρεις Γέφυρες. Η εκπόνηση του σχεδίου προβλέπει την πλήρη ανακαίνιση του υπάρχοντος επίγειου σιδηροδρομικού διαδρόμου, την ανακαίνιση των σιδηροδρομικών σταθμών Πειραιώς και Αθηνών, τη δημιουργία νέων στάσεων και τη δημιουργία ανισόπεδων διαβάσεων και κόμβων για πεζούς και οχήματα.
Κατόπιν σχετικής περιβαλλοντικής μελέτης, το έργο ξεκίνησε να υλοποιείται. Ήδη είχαν κατασκευαστεί οι νέες αποβάθρες, η μεγάλη διάβαση πεζών που ενώνει τις περιοχές εκατέρωθεν του σταθμού και συνδέει απευθείας τις αποβάθρες με το σταθμό του μετρό, η υπόγεια διάβαση αυτοκινήτων στο ύψος της οδού Δομοκού και τμήμα του ανισόπεδου κόμβου της οδού Πέλοπος, όταν λόγω προσφυγών των κατοίκων το έργο διακόπηκε βάσει της απόφασης 3520/2006 του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Στη συνέχεια η υπηρεσία του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής εξέτασε τις εναλλακτικές προτάσεις και λύσεις συντάσσοντας νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την οποία και καταθέτω στα Πρακτικά και είναι στη διάθεσή σας, που εγκρίθηκε από την Κοινή Υπουργική Απόφαση 105043/10-6-2008 από τους Υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Αγροτικής Ανάπτυξης, Πολιτισμού και Μεταφορών.
(Στο σημείο αυτό ο Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μιχαήλ Μπεκίρης καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα μελέτη, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Αυτή προβλέπει υποβιβασμό και κάλυψη στο μέγιστο δυνατό μήκος του σιδηροδρομικού διαδρόμου εντός των ορίων του Δήμου με τελική διατήρηση του υπάρχοντος επίγειου δικτύου μόνο μεταξύ των οδών Λένορμαν και Σεπολίων. Οι οδοί Ορφέως, Ιερά Οδός, Σεπολίων, Αγίου Μελετίου και Σιώκου θα παραμείνουν στο υπάρχον επίπεδο κυκλοφορίας, ενώ δημιουργούνται και οι κόμβοι Δομοκού και Πέλοπος.
Μετά την έκδοση της νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης, συνεχίστηκαν στην περιοχή του σταθμού Αθηνών τα έργα ανακαίνισης για τα οποία είναι απαραίτητη η κοπή δένδρων μόνο στις περιοχές που δημιουργούνται τεχνικά έργα, ενώ με την ολοκλήρωσή τους δημιουργούνται στην περιοχή του σταθμού νέες μεγάλες περιοχές πρασίνου, κατά πολύ μεγαλύτερες από τις προϋπάρχουσες.
Στη συνεδρίαση της 10ης Ιουλίου 2008, το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας ζήτησε την αναστολή των εργασιών στο σταθμό, ώστε να ενημερωθεί η δημοτική αρχή για τη νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αίτημα που έγινε δεκτό από το Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ. Ακολούθησε αναλυτική ενημέρωση της δημοτικής αρχής τον περασμένο Αύγουστο και οι εργασίες συνεχίστηκαν, μόνο όμως σε περιοχές όπου δεν απαιτείται η κοπή των δένδρων. Από τότε τα έργα συνεχίζονται απρόσκοπτα, ενώ εξετάζονται λύσεις τόσο για τον περιορισμό της κοπής των δένδρων όσο και για την μεγιστοποίηση δημιουργίας νέων χώρων δενδροφύτευσης. Επιπλέον, εκπονούνται ήδη επιμέρους τεχνικές μελέτες για τα έργα της υπογειοποίησης που εξετάζονται από τον ΕΒΙΣΥ.
Ως προς το δεύτερο ερώτημα το οποίο θέσατε, θα ήθελα να σας γνωρίσω ότι για την ασφάλεια των κατοίκων αλλά και των διερχόμενων τροχοφόρων όλες οι υπάρχουσες ισόπεδες διαβάσεις τροχοφόρων και πεζών είναι φυλασσόμενες επί 24ώρου βάσεως, ενώ στις υπάρχουσες ισόπεδες διαβάσεις πεζών έχουν τοποθετηθεί επιπλέον προειδοποιητικές πινακίδες.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Η κ. Φιλίνη έχει το λόγο.
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Ευχαριστώ.
Θα ξεκινήσω από αυτό που είπατε ότι όλες οι ισόπεδες διαβάσεις είναι φυλασσόμενες. Πρέπει να πω πως με αγανάκτηση σήμερα με τους συνεργάτες μου κάναμε βήμα προς βήμα όλο το κομμάτι από το Ρουφ μέχρι την Αγίου Μελετίου. Δεν είναι φυλασσόμενες με κανένα τρόπο όλες οι διαβάσεις. Έχω εδώ πολλές φωτογραφίες τις οποίες θα καταθέσω στη Βουλή. Έχω εδώ συγκεκριμένα και τη φωτογραφία όπου είμαι αυτόπτης μάρτυρας εκεί που περνάει το τρένο ακριβώς δίπλα από εμένα. Θα μπορούσα να σηκώσω το χέρι μου και να μου το κόψει το τρένο. Δεν είναι με κανένα τρόπο φυλασσόμενες. Μάλιστα, πρέπει να πούμε ότι εκεί που υπήρχαν και υπάρχουν ακόμα διάφορα μικρά σπιτάκια για τους φύλακες, μονάχα σε ένα υπάρχει φύλακας, κύριε Υπουργέ.
Είναι ανεπίτρεπτο το 2009 η πρωτεύουσα μιας χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης να έχει αυτή την κατάσταση στο κέντρο της, όπου καθημερινά υπάρχει αυτός ο τρομερός κίνδυνος θανατηφόρων ατυχημάτων για τους πολίτες της πόλης.
Είπατε στην αρχή της ομιλίας σας, κύριε Υπουργέ, ότι τα έργα τα οποία γίνονται είναι έργα για την ανακαίνιση της γραμμής. Αυτό που ζητάμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια, εδώ και δεκαετίες ουσιαστικά το ζητάνε οι πολίτες σε αυτήν την πρωτεύουσα, είναι να υπάρξει υπογειοποίηση τουλάχιστον σε όλο το κομμάτι των γραμμών που βρίσκονται στα όρια του Δήμου Αθηναίων.
Είμαι Βουλευτής αυτής ακριβώς της περιφέρειας. Βεβαίως, η ασφάλεια για τους πολίτες απαιτείται σε όλο το μήκος των γραμμών και όχι μόνο εκεί. Παρακαλώ, λοιπόν, να μας δοθούν οι μελέτες και όχι μόνο οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Δεν ζητάμε μόνο αυτές. Εμείς ζητάμε τις μελέτες για την εφαρμογή του έργου.
Έχουν γίνει διάφορα έργα. Συγκεκριμένα, σήμερα είδαμε ότι υπάρχει ένα έργο πίσω ακριβώς από το Σταθμό Λαρίσης, όπου, όπως πληροφορηθήκαμε και από τους εργαζόμενους εκεί, το έργο αυτό γίνεται όχι για την υπογειοποίηση –εξάλλου, αυτό είναι σαφές- αλλά γίνεται για τη δημιουργία πάρκινγκ τρένων. Εκεί ξέρουμε ότι υπολογίζει ο Δήμος Αθηναίων -μέσα στα πλαίσια των φαραωνικών έργων τα οποία θέλει να κάνει- να κατασκευάσει ακόμη ένα εμπορικό κέντρο, τεραστίων διαστάσεων, 82.000 τετραγωνικών μέτρων, βασικά για λόγους εισπρακτικούς. Δεν ξέρω, βέβαια, εάν πρόκειται να φτιάξει και το Σταθμό Λαρίσης.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)
Πάντως, κύριε Υπουργέ, έργα για την υπογειοποίηση δεν έχουν ξεκινήσει. Είναι τρομερά επικίνδυνη η κατάσταση και θα θέλαμε για ακόμη μία φορά να διεκδικήσουμε το δικαίωμα των πολιτών και ημών, ως Βουλευτών, να μας δώσετε τις μελέτες.
Υπάρχει και η Οδηγία του Άαρχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που επιβάλλει να ενημερώνετε τους πολίτες. Αυτή η Οδηγία έχει περάσει στην ελληνική νομοθεσία και απαιτούμε να μας ενημερώσετε, κύριε Υπουργέ. Η κατάσταση πια έχει φθάσει στο απροχώρητο. Καταθέτω τις φωτογραφίες με όλες τις επικίνδυνες διαβάσεις.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κυρία Άννα Φιλίνη καταθέτει για τα Πρακτικά τις προαναφερθείσες φωτογραφίες, οι οποίες βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε, κυρία Φιλίνη.
Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μπεκίρης.
ΜΙΧΑΗΛ ΜΠΕΚΙΡΗΣ (Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία συνάδελφε, όπως εξήγησα και στην πρωτολογία μου, οι λόγοι για τους οποίους υπήρξε η καθυστέρηση ήταν η εμπλοκή του Συμβουλίου Επικρατείας. Γιʼ αυτόν το λόγο είχαμε αυτήν την καθυστέρηση.
Από εκεί και στο εξής, με άριστη συνεργασία του Υπουργείου με το Δήμο Αθηναίων, το Δημοτικό Συμβούλιο, με όλους τους παράγοντες του Δήμου Αθηναίων προχωρήσαμε στο να επισπεύσουμε αυτή τη διαδικασία, η οποία πράγματι, όπως γνωρίζετε, είχε καθυστερήσει και νομίζω ότι θα προχωρήσουμε με ικανοποιητικούς ρυθμούς τα έργα τα οποία ήδη έχουν προγραμματιστεί και προχωρούν.
Αυτό το οποίο θα ήθελα να επισημάνω με αφορμή την παρέμβαση την οποία κάνατε και εσείς, είναι ότι το Υπουργείο, αλλά και η πολιτική του ηγεσία είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη και σε θέματα περιβαλλοντικής υφής, τα οποία πιστεύω ότι σας αφορούν και σας ενδιαφέρουν ιδιαιτέρως.
Ειδικά για τις περιοχές των Σεπολίων και του Κεραμεικού, όπου εκτείνεται το έργο της ανακαίνισης του σιδηροδρομικού διαδρόμου, θα ήθελα να αναφέρω ότι δημιουργούνται εκτεταμένες περιοχές πρασίνου και αναψυχής, ενώ συνενώνονται με τον πλέον ασφαλή τρόπο οι εκατέρωθεν περιοχές των γραμμών.
Θα ήθελα να πω, επίσης, ότι ήδη σε σημεία του Σταθμού Αθηνών έχουν φυτευτεί νέα μεγάλα δέντρα, ύψους πέντε έως επτά μέτρων, σε αντιστάθμιση των εβδομήντα ενός δέντρων τα οποία είχαν κοπεί λόγω των έργων τον Ιούλιο του 2008.
Βάσει του εγκεκριμένου σχεδιασμού της περιοχής του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών, πέραν της απόδοσης σε κοινή χρήση μεγάλων χώρων του ΟΣΕ, δημιουργούνται νέοι χώροι για τη φύτευση χιλίων πεντακοσίων νέων δέντρων, ενώ ο συνολικός αριθμός νέων δέντρων και φυτών στους χώρους που θα δημιουργηθούν μετά την ολοκλήρωση των έργων της υπογειοποίησης που σας ανέφερα, στα όρια του Δήμου Αθηναίων ανέρχεται στα είκοσι χιλιάδες.
Είναι φανερό, ξεκάθαρο από τη δική μας πλευρά, ότι η πολιτική ηγεσία σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων και σεβόμενη τις απόψεις και τις παρεμβάσεις των κατοίκων των περιοχών, όπου υλοποιείται το συγκεκριμένο έργο, σκοπεύει να παραδώσει στους Έλληνες πολίτες ένα έργο το οποίο θα είναι ποιοτικά, τεχνικά, αλλά και αισθητικά άρτιο. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Θα γίνει υπογειοποίηση, κύριε Υπουργέ; Δεν μας είπατε.