Συνεχίζεται, παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, η «πατροπαράδοτη» ταλαιπωρία των πολιτών εξαιτίας της γραφειοκρατίας που κυριαρχεί στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Ενώ από το 2004, με το νόμο 3242/2004, έχει θεσμισθεί η υποχρέωση των υπηρεσιών υπουργείων, ΝΠΔΔ, Περιφερειών, Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, Δήμων και Κοινοτήτων να αναζητούν υπηρεσιακά, εκείνες αντί για τους πολίτες, πάνω από 210 δικαιολογητικά, στην πράξη οι πολίτες, σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και οι καταφεύγοντες στα ΚΕΠ, επωμίζονται οι ίδιοι το βάρος αυτής της αναζήτησης. Σε διαφημιστικό φυλλάδιο του υπουργείου Εσωτερικών που μοιράζεται στα ΚΕΠ …προβλέπεται η μη συμμόρφωση των υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα με τις ως άνω προβλέψεις του νόμου, γιʼ αυτό και γίνεται παραίνεση στους πολίτες (επισυνάπτουμε το σχετικό ενημερωτικό φυλλάδιο του υπουργείου που μοιράζεται στα ΚΕΠ): «Σε περίπτωση μη εφαρμογής από υπαλλήλους του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ των περί απλούστευσης των διαδικασιών και καταπολέμησης της γραφειοκρατίας διατάξεων, έχεις δικαίωμα να υποβάλεις καταγγελία, μέσω ΚΕΠ, για την άσκηση πειθαρχικής εξουσίας από τον υπουργό Εσωτερικών».
Ωστόσο, οι ταλαιπωρούμενοι πολίτες βρίσκονται συνήθως προ του διλήμματος ή να υποστούν μεγάλη απώλεια χρόνου ή να καταφύγουν στα ΚΕΠ, όπου ενημερώνονται ότι οι υπηρεσίες που δεν τους εξυπηρέτησαν ήταν υποχρεωμένες από το νόμο να το κάνουν. Δεδομένου ότι τα εμπειρικά δεδομένα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η κατάσταση ελάχιστα έχει αλλάξει, παρά την ψήφιση του νόμου 3242/2004,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Έχει συγκεντρώσει το υπουργείο Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης στοιχεία από τις υπηρεσίες της κεντρικής διοίκησης αλλά και του ευρύτερου δημόσιου τομέα σχετικά με το βαθμό συμμόρφωσής τους στις προβλέψεις του ως άνω νόμου;
2. Πόσες καταγγελίες από πολίτες για μη συμμόρφωση με τις διατάξεις του νόμου 3242/2004 έχουν κατατεθεί στα ΚΕΠ και σε πόσες και ποιες περιπτώσεις ασκήθηκε από τον κ. Υπουργό “πειθαρχική εξουσία”(όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο φυλλάδιο του ΥΠ.ΕΣ.);
3. Με ποια άμεσα μέτρα σκοπεύει το υπουργείο να επιβάλει στις υπηρεσίες τη συμμόρφωσή τους στην πράξη στις διατάξεις του νόμου;
4. Υπάρχει σχεδιασμός ώστε από την ύπαρξη των ΚΕΠ να ωφεληθεί και αναβαθμιστεί ο ευρύτερος δημόσιος τομέας και να πάψουν τα ΚΕΠ να είναι το άλλοθι για τη συνέχιση της γραφειοκρατίας και της ταλαιπωρίας των πολιτών σε όλες τις υπόλοιπες δημόσιες υπηρεσίες;
5. Έχετε εξετάσει και πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τις ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και μέσα (δίκτυα, μηχανοργάνωση), ώστε να διευκολυνθεί η δουλειά των υπαλλήλων και η εξυπηρέτηση των πολιτών;
Σας επισυνάπτουμε το σχετικό φυλλάδιο που κυκλοφόρησε το Υπουργείο Εσωτερικών, για την απλούστευση των διαδικασιών και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας.
Ο ερωτών βουλευτής
Περικλής Κοροβέσης