Το κυκλοφοριακό ζήτημα της πρωτεύουσας καθίσταται άμεσο κι επείγον. Πρόσφατες μελέτες του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων επισημαίνουν ότι «(…) δεν υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο για την αύξηση των μετακινήσεων με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σταθερής τροχιάς (…)», ότι κάθε χρόνο κυκλοφορούν στο Λεκανοπέδιο 150.000 νέα οχήματα, ότι «(…) εάν συνεχιστούν οι ίδιοι ρυθμοί, το 2010 θα παρατηρείται κορεσμός στο 95% των μεγάλων οδικών αξόνων και το 2013 αυτός ο κορεσμός θα αγγίξει το 98% (…)» και ότι «το πρόβλημα της Αθήνας όσον αφορά τον κυκλοφοριακό φόρτο είναι μη αναστρέψιμο, αν δεν γίνουν εγκαίρως σημαντικές παρεμβάσεις», (ΝΕΑ 9.1.09).
Δεδομένου ότι τα επόμενα χρόνια δεν προβλέπεται να επεκταθεί σημαντικά το δίκτυο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σταθερής τροχιάς και ότι οι μετακινήσεις από 8.000.000 θα αυξηθούν σε 10.000.000 μέσα στα πέντε επόμενα χρόνια, σύμφωνα με τη μελέτη του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, μοναδική λύση που απομένει είναι η ενίσχυση και επέκταση των άλλων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όπως λεωφορείων και τρόλεϊ και ο περιορισμός της χρήσης των Ι.Χ. Όμως, η απρόσκοπτη κυκλοφορία των λεωφορείων κ.λπ. προϋποθέτει την διαφορετική πολιτική διαχείρισης της διαθέσιμης για την κυκλοφορία οχημάτων επιφάνειας του εδάφους, με την παραχώρηση ειδικής λωρίδας κυκλοφορίας στα δημόσια Μεταφορικά Μέσα. Μόνο έτσι θα γίνουν αξιόπιστα τα δρομολόγια των λεωφορείων και των τρόλεϊ και μόνο έτσι θα έχουν λόγους να τα χρησιμοποιούν οι σημερινοί χρήστες των Ι.Χ, σε συνδυασμό με χαμηλό κόστος των εισιτήριων, ως αντικίνητρο για το υψηλό κόστος της βενζίνης.
Επισημαίνεται ότι στο Πολεοδομικό Συγκρότημα της Αθήνας, οι υπάρχουσες λεωφορειολωρίδες μόλις αγγίζουν τα 50 χιλιόμετρα, ενώ προγραμματίζονται ακόμα μόλις 5 χιλιόμετρα. Συγκριτικά αναφέρουμε ότι στην περιοχή του Λονδίνου οι λεωφορειολωρίδες ξεπερνούν τα 500 χιλιόμετρα, τα λεωφορεία κινούνται άνετα και τα δρομολόγιά τους είναι αξιόπιστα.
Με βάση τα προαναφερθέντα:
Ερωτώνται οι κ. κ. υπουργοί:
1. Yπάρχει συγκροτημένο σχέδιο για την αύξηση των μετακινήσεων στο Πολεοδομικό Συγκρότημα της Πρωτεύουσας με Μαζικά Μέσα Μεταφοράς σταθερής τροχιάς ή όχι, όπως ισχυρίζονται οι Συγκοινωνιολόγοι;
2. Πόσα χιλιόμετρα επεκτάσεων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σταθερής τροχιάς προγραμματίζονται μέχρι το 2010 και πόσα μέχρι το 2013, οπότε προβλέπεται ο κορεσμός κατά 98% των μεγάλων οδικών αξόνων;
3. Προτίθενται τα αρμόδια υπουργεία να προωθήσουν άμεσα μια γενναία επέκταση του δικτύου των λεωφορειολωρίδων στο πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας;
4. Προτίθενται να αφαιρέσουν επιφανειακό χώρο από την κίνηση και στάθμευση Ι.Χ αυτοκινήτων και να τον αποδώσουν στην κυκλοφορία δημόσιων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, καθώς και σε ποδηλατοδρόμους και σε πεζόδρομους;
5. Ποια μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας και της χρήσης των ΙΧ αυτοκινήτων προγραμματίζονται άμεσα;
Ο ερωτών βουλευτής
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ