Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
09/02/2009

Αναγκαιότητα προστασίας και ανάδειξης του διατηρητέου κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου του σιδηροδρομικού σταθμού στη Χαλκίδα

Ερώτηση Α.Φιλίνη προς τους Υπουργούς Πολιτισμού, Μεταφορών & Επικοινωνιών

Ο σιδηροδρομικός σταθμός της Χαλκίδας καθώς και ο περιβάλλων χώρος και οι αποθήκες αποτελούν διατηρητέα μνημεία ειδικής προστασίας ως νεώτερα μνημεία αρχιτεκτονικής, ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς σύμφωνα με Υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 519 β 11-4-2000). Η ανωτέρω απόφαση αναφέρεται στους νόμους Ν. 1469-50 περί Νεωτέρων Μνημείων και Ν. 2039-92 περί κυρώσεως της συνθήκης της Γρανάδας, 1985 για την περιφρούρηση και προστασία της πολιτιστικής και ιστορικής κληρονομιάς.

Ωστόσο, ο ΟΣΕ με τα έργα κατασκευής του για την αναβάθμιση της γραμμής Οινόης-Χαλκίδας και χωρίς να έχει ενημερώσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους αρμόδιους φορείς περί του χρονοδιαγράμματος εκτελέσεως των έργων του, αλλοιώνει τη μορφή του διατηρητέου σταθμού και του περιβάλλοντα χώρου συνολικής έκτασης 15 στρεμμάτων. Το εν λόγω έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση με όλες τις συνεπαγόμενες παραμέτρους της απαιτούμενης υποχρεωτικής ενημέρωσης της κοινωνίας των πολιτών. Κατά συνέπεια η έλλειψη ενημέρωσης και διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς της πόλης της Χαλκίδας επιφυλάσσει άγνωστες συνέπειες στις εργασίες και τις σχετικές αδειοδοτήσεις.

Ο ΟΣΕ όφειλε να γνωρίζει την αναγκαιότητα προστασίας του διατηρητέου σταθμού, του περιβάλλοντα χώρου και των αποθηκών που προστατεύονται από το αναφερόμενο νομικό πλαίσιο. Σύμφωνα όμως με τον ισχύοντα σχεδιασμό του προβλέπεται η αλλοίωση της παλαιάς αποθήκης, η οποία βρίσκεται σε απόσταση 120 μ. από το παλαιό κτίριο του σταθμού προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως νέο κτίριο επιβατικού σταθμού. Για τη διαμόρφωση της αποθήκης σε σταθμό ο ΟΣΕ προβαίνει σε παρεμβάσεις μη αναστρέψιμες στην περιοχή του διατηρητέου σταθμού, των αποθηκών και του περιβάλλοντα χώρου: εκσκαφή, ρίψη μπετόν σε πλήρη επαφή με το διατηρητέο κτίριο για τη δημιουργία νέας αποβάθρας επιβατών, αποξήλωση των παλαιών σηματοδοτών και γερανών που διαμόρφωναν την εικόνα του σταθμού και του περιβάλλοντα χώρου.

Με ιδιότυπες διαδικασίες πλειστηριασμού που δεν ακολουθούνται σε δημόσια έργα, ο ΟΣΕ απαξιώνει το εν λόγω διατηρητέο μνημείο. Επιπλέον, όπως αναφέρεται και σε επιστολή της διαχειρίστριας θυγατρικής εταιρείας του ΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ Α.Ε., ο παλαιός σταθμός και το πάρκινγκ που επίσης είναι διατηρητέα, πρόκειται να μισθωθούν σε ιδιώτες για λειτουργία κέντρου εστίασης. Σύμφωνα δε με επιστολή της εταιρίας, οι διαγωνισμοί που πρόκειται να προκηρυχθούν για την κατασκευή και εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού σταθμού Χαλκίδας πρόκειται να πραγματοποιηθούν με σύμβαση χρονικής περιόδου που θα ξεπερνά τα 20 έτη.

Σημειώνουμε ότι η συνέχιση των ανωτέρω εργασιών είναι πιθανόν να δημιουργήσει μη ανατάξιμες καταστάσεις στον διατηρητέο χώρο. Υπογραμμίζουμε δε ότι η εκποίηση της δημόσιας περιουσίας σε ιδιωτικά συμφέροντα προσβάλλει την εναπομείνασα πολιτιστική κληρονομιά που κοσμεί την πόλη της Χαλκίδας για περισσότερο από 100 χρόνια.

Κατόπιν τούτων,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1.    Έχει ενημερωθεί η αρμόδια Α΄ Εφορία Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠ.ΠΟ. για τις μεταβολές του ΟΣΕ στον διατηρητέο σιδηροδρομικό σταθμό Χαλκίδας και σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία και ανάδειξή του;

2.    Με την άδεια ποιας Αρχής ο ΟΣΕ προέβη στην αλλοίωση της μορφής του διατηρητέου σιδηροδρομικού σταθμού, του περιβάλλοντος χώρου και των αποθηκών του;

3.    Γιατί προηγουμένως δεν έχει ενημερωθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι αρμόδιοι φορείς της πόλης της Χαλκίδας;

4.    Προτίθεται ο ΟΣΕ σε συνεννόηση με τον Δήμο Χαλκίδας στην περίπτωση που κριθεί λειτουργικότερη η λειτουργία σταθμού στην παλαιά διατηρητέα αποθήκη να λειτουργήσει τον παλαιό σταθμό ως πολιτιστικό κέντρο και σιδηροδρομικό μουσείο, όπως έχει πράξει και σε άλλες πόλεις: Θεσσαλονίκη, Ναύπλιο, Δράμα, Καλαμάτα, Βόλο, σταθμό Πελοποννήσου Αθήνας;

Η ερωτώσα βουλευτής

Άννα Φιλίνη