Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Τροποποιήσεις επενδυτικών νόμων και άλλες διατάξεις».
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα το πρωί είδαμε ότι οι διαπραγματεύσεις που γίνονται από τον κ. Παπαθανασίου, τον Υπουργό Οικονομικών, στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα έχουν πραγματικά επιπτώσεις για τη χώρα μας και αυτές οι επιπτώσεις πρέπει να φροντίσουμε να είναι όσο το δυνατόν λιγότερο αρνητικές, γιατί φοβούμαστε ότι με τον τρόπο που διαπραγματεύεται η Κυβέρνηση θα είναι πάλι σε βάρος των εργαζόμενων και ιδιαίτερα φοβούμαστε ότι δεν πρόκειται να αλλάξει με έναν ριζικό τρόπο πορεία η χώρα σε μία κατεύθυνση αναπτυξιακή, σε μία κατεύθυνση αειφόρου ανάπτυξης της χώρας. Ξαναλέμε και εμείς ότι είναι μια στιγμή, μια ευκαιρία, όπου η οικονομική κρίση θα έπρεπε να αλλάξει ριζικά τα μυαλά αυτών που κυβερνούν τον τόπο μας, ώστε να υπάρξει μία νέα σελίδα για τη χώρα -είναι κάτι που είναι δυνατό- και να μην προβάλλουμε διαρκώς ότι μας φταίνε οι άλλοι, γιατί μας επιβάλλουν όρους. Πρέπει και εμείς σαν χώρα να μπορούμε και να διαπραγματευόμαστε και να χαράζουμε νέους δρόμους.
Το έλλειμμα είναι μεγάλο -το ξέρουμε- και αυξήθηκε ακόμα περισσότερο. Αυτήν τη στιγμή συζητείται η επιτήρηση της χώρας. Ξέρουμε ότι αναγκαστήκαμε και εμείς να προβούμε μέσα σε δύσκολες συνθήκες σε δανεισμό, όμως και άλλες χώρες προέβησαν σε δανεισμό. Το αρνητικό είναι ότι εμείς αναγκαστήκαμε να έχουμε μέσα στις συγκεκριμένες συνθήκες ένα εξαιρετικά ψηλό επιτόκιο με το οποίο δανείζεται η χώρα μας και αυτό οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και στο γεγονός ότι υπήρξε υποβάθμιση της χρηματοληπτικής ικανότητας της χώρας από διεθνή οικονομικό φορέα και από άλλους ανάλογους φορείς. Θεωρούμε εξαιρετικά αρνητικό ότι υπάρχει αυτή η συνθήκη σε διεθνές πλαίσιο όπου ιδιωτικοί φορείς βρίσκουν την ευκαιρία μέσα σε στιγμές ακριβώς σαν τις τωρινές, οικονομικής κρίσης, να υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερο αδύναμες οικονομικά χώρες, όπως είναι η δική μας χώρα, σε δυσαναλογία ως προς χώρες οικονομικούς κολοσσούς, που όμως και αυτές έχουν τεράστια δημόσια ελλείμματα, τα οποία μάλιστα αξιοποιούν, όπως η Αμερική, για πολεμικούς σκοπούς. Θεωρούμε ότι αυτό είναι εξαιρετικά άδικο για τη χώρα μας.
Αναφέρθηκε ο κύριος Υπουργός στο ΕΣΠΑ. Αναφέρθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της χώρας, για το οποίο είπαμε ότι είναι το χαμηλότερο που υπήρξε μέχρι σήμερα. Τα 8,8 δισεκατομμύρια με τα οποία κινείται το ΠΔΕ της χώρας μας είναι ένα ποσό εξαιρετικά μικρό. Αναφέραμε και χθες ότι αυτό έχει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στην περιφερειακή ανάπτυξη, γιατί εκεί που ιδιαιτέρως μείωσε η χώρα τον προϋπολογισμό της είναι ακριβώς στη συμμετοχή στα προγράμματα με τα κοινοτικά κονδύλια και αυτό θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο ΕΣΠΑ, δηλαδή στο Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο για την περίοδο 2007-2013.
Αυτό ουσιαστικά δεν το αρνήθηκε ο κύριος Υπουργός. Αυτή είναι μία πραγματικότητα που θα έπρεπε να αλλάξει ριζικά, προκειμένου να μπορέσουμε να έχουμε μία άλλη ανάπτυξη στην περιφέρεια. Αντίθετα, επέμενε ο κύριος Υπουργός σε δύο ή τρεις τοποθετήσεις του ότι έχουμε αυτόν το δοσμένο προϋπολογισμό και ότι δεν αλλάζει τίποτα. Εάν δεν αλλάξει τίποτα και ως προς το ΕΣΠΑ, τότε και δεν θα σταθεί δυνατό να γίνει τίποτα, αλλά και η άνιση κατανομή που υπάρχει, όσον αφορά στην περιφέρεια της χώρας, θα συνεχίσει να ισχύει. Ξέρουμε πολύ καλά ότι το μεγάλο κομμάτι του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων δίνεται στα μεγάλα οδικά έργα. Έλεος πια! Να γίνουν αυτοκινητόδρομοι, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο γίνονται είναι ένας τρόπος που δεν συμφέρει το δημόσιο με τις συμβάσεις παραχώρησης έτσι όπως έχουν προωθηθεί, αλλά επιπλέον όλη η ανάπτυξη της χώρας εξαρτάται από αυτούς τους οδικούς άξονες έτσι όπως τους έχει χαράξει το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ άλλα έργα τα οποία είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη της χώρας μένουν πίσω.
Είναι πολύ σημαντικό οι υποδομές και οι συγκοινωνίες να μην εξαρτώνται μόνο από αυτά τα οδικά δίκτυα. Πρέπει να αναπτυχθεί ο σιδηρόδρομος και να δοθούν ενισχύσεις στην ακτοπλοΐα και να μην εξαρτάται η ακτοπλοΐα και τα νησιά μας μόνο από αυτές τις ιδιωτικές εταιρείες. Εδώ πρέπει να υπάρξει ένας κρατικός σχεδιασμός. Η Κυβέρνηση επιμένει να μη δίνει μέσα από το ΕΣΠΑ ενισχύσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Γιʼ αυτό θεωρούμε ότι αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο ιδιαιτέρως αναφέρεται στο ΕΣΠΑ, θα έπρεπε να έχει το κουράγιο να αλλάξει βασικά ζητήματα ως προς αυτό το θέμα.
Όσον αφορά το ζήτημα της ΜΟΔ, που και αυτό είναι πολύ σημαντικό στο νομοσχέδιο, είναι θετικό ότι καταργούνται ορισμένες παράγραφοι, οι οποίες ήταν εναντίον της συλλογικής σύμβασης, που ήδη έχουν υπογράψει οι εργαζόμενοι και άρα οι διατάξεις θα ήταν αντισυνταγματικές. Όμως, παραμένει όσον αφορά τη ΜΟΔ ένας κεντρικός κορμός, που τον θεωρούμε εξαιρετικά αρνητικό. Καταψηφίζουμε όλο αυτό το άρθρο. Δεν βλέπουμε θετικό μια στιγμή να γίνεται ΔΕΚΟ η ΜΟΔ και την άλλη στιγμή να ξαναγυρίζει στην προτέρα κατάσταση. Αυτό δημιουργεί μία ανασφάλεια στους εργαζόμενους. Ιδιαίτερα σε μια στιγμή που η ΜΟΔ θα έπρεπε να προσφέρει και να ενισχύει τους οργανισμούς της αυτοδιοίκησης σε όλη τη χώρα, προκειμένου να προωθηθεί το ΕΣΠΑ, δημιουργείται μία υποβάθμιση της ΜΟΔ, όσον αφορά την ποιότητα και τις υπηρεσίες που παρέχει.
Σχετικά με το άρθρο 2 και την ίδρυση της ΝΟΜΟΣ Α.Ε.. Αυτές οι εταιρείες, όπως και η ΔΗΜΟΣ Α.Ε., είναι εταιρείες που συμπεριλαμβάνουν εκπροσώπους σε ένα ορισμένο αριθμό από την αυτοδιοίκηση, αλλά δεν είναι εταιρείες, οι οποίες κατʼ εξοχήν καθορίζουν τη γραμμή τους από την τοπική αυτοδιοίκηση. Γνωρίζουμε ότι και η ΚΕΔΚΕ αρχικά είχε διαφωνήσει με τον τρόπο με τον οποίο επρόκειτο να δημιουργηθεί η ΔΗΜΟΣ Α.Ε.. Αυτό το ξέραμε ήδη από το 2007 όταν ψηφίστηκε ο νόμος για το ΕΣΠΑ, ότι υπήρχε αρχικά μια διαφορετική άποψη της ΚΕΔΚΕ, η οποία κάτω από πιέσεις της Κυβέρνησης άλλαξε άποψη και δέχθηκε τη λογική με την οποία ιδρύθηκε ως ανώνυμη εταιρεία.
Το αποτέλεσμα είναι ότι η ΔΗΜΟΣ Α.Ε. δεν λειτουργεί, ότι δεν έχει φέρει αποτελέσματα, όσον αφορά το ΕΣΠΑ και δεν έχουμε κανένα λόγο να θεωρήσουμε ότι είναι σωστός ο τρόπος με τον οποίο η Κυβέρνηση πάει να ιδρύσει τη ΝΟΜΟΣ Α.Ε., με την ίδια ακριβώς μέθοδο, όπως τη ΔΗΜΟΣ Α.Ε. Είναι υποβάθμιση της αυτοδιοίκησης και δεν συμφωνούμε με τέτοιου είδους γραφειοκρατικές τελικά εταιρείες, οι οποίες όχι μόνο ποιοτικά θα υποβαθμίσουν τις υπηρεσίες που παρέχονται, αλλά ουσιαστικά θα αφήνουν τις οργανώσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης έξω από κάθε έλεγχο και δυνατότητα δημιουργικής συμβολής στα σχέδια αυτά.
Όσον αφορά τώρα το άρθρο 3 με τις πάρα πολλές παραγράφους. Θα μπορούσε να ήταν ένας αναπτυξιακός νόμος που να βοηθήσει πραγματικά τη χώρα σε μια τέτοια στιγμή. Όμως, βλέπουμε ότι περιλαμβάνει όρους που είναι εξαιρετικά αρνητικοί, ιδιαίτερα για τους μικρούς παραγωγούς και θα έχει αρνητικές συνέπειες για τη χώρα.
Αναφέρω πρώτα το ζήτημα των γκαράζ, το ζήτημα των χώρων στάθμευσης, οι οποίοι αυτή τη στιγμή θα ενισχύονται με τον όρο ότι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα είναι αναγκασμένοι να έχουν άμεση συνεργασία, να συμβάλλονται με ιδιωτικούς φορείς. Θεωρούμε πραγματικά ότι πρόκειται για φωτογραφικές ρυθμίσεις, οι οποίες ενισχύουν μεγάλες εταιρείες με τις οποίες ήδη ορισμένοι δήμοι, όπως και ο Δήμος Αθηναίων, έχουν έλθει σε συνεννόηση. Ήδη ο Δήμος Αθηναίων έχει κάνει ορισμένες συμβάσεις, οι οποίες είναι παράνομες με τον ισχύοντα νόμο και φέρνετε ορισμένες φωτογραφικές ρυθμίσεις, προκειμένου τέτοιου είδους παράνομες ρυθμίσεις να θεωρηθούν εκ των υστέρων νόμιμες.
Ξέρουμε πολύ καλά ότι τέτοιου είδους γκαράζ επιβάλλεται, όχι μόνο να έχουν ορισμένες οικονομικές ρυθμίσεις με τους δήμους, αλλά και να εξασφαλίζονται και ορισμένοι όροι περιβαλλοντικοί. Πώς είναι δυνατόν –και το έχουμε δει και από τη μέχρι τώρα πείρα μας- τέτοιοι όροι να επιβάλλονται σʼ αυτές τις ιδιωτικές εταιρείες, εάν δεν έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση έναν πρωτεύοντα λόγο σʼ αυτές τις ρυθμίσεις. Και βλέπουμε στο νομοσχέδιο ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν δικαιούται από μόνη της να προβαίνει σε τέτοιου είδους σχεδιασμούς, αλλά θεωρείται απαραίτητο, προκειμένου να μπει σε τέτοιες ρυθμίσεις, να συνεργάζεται με ιδιωτικούς φορείς. Ξαναλέμε ότι θεωρούμε αρνητική αυτή την εξέλιξη και την καταψηφίζουμε. Θεωρούμε ότι χαρακτηρίζει μάλιστα όλο αυτό το άρθρο, το οποίο προτείνει η Κυβέρνηση.
Ορισμένα ζητήματα ακόμη. Σχετικά με τα φωτοβολταϊκά εμείς έχουμε υποστηρίξει την αναγκαιότητα να αναπτυχθεί ηλιακή ενέργεια στη χώρα μας. Δεν βλέπουμε για ποιο λόγο μέσα από τον τρόπο που διατυπώνεται το άρθρο αυτό, εξαιρείται η Δ.Ε.Η. από τέτοιου είδους ρυθμίσεις.
Για την αφαλάτωση, επίσης, θα ήταν μια θετική εξέλιξη για τα νησιά μας. Θεωρούμε, όμως, ότι πρέπει να μπουν όροι. Είναι σωστό αυτό που λέγεται ότι εάν η αφαλάτωση γίνεται μέσα σε κλειστούς κόλπους, αυτό θα είναι εξαιρετικά αρνητικό και για τις αγροτικές καλλιέργειες, αλλά και για το γόνο και για τον ίδιο το θαλάσσιο πλούτο.
Θεωρούμε ότι θα έπρεπε τέτοιου είδους ρυθμίσεις αναγκαστικά να γίνονται όχι σε κλειστές περιοχές, αλλά σε ανοικτή θάλασσα, προκειμένου να εξασφαλίζεται και η καλύτερη ποιότητα του νερού, όπως επίσης να εξασφαλίζεται και η ποιότητα του θαλάσσιου ορίζοντα.
Όσον αφορά την τυποποίηση των αγροτικών προϊόντων, είναι και αυτό κάτι που έχουμε ανάγκη, το έχει ανάγκη η χώρα μας. Όμως και εδώ βλέπουμε τεράστιες τρύπες που ανοίγουν δυνατότητες πολύ αρνητικές. Η Βουλευτής μας κ. Αμμανατίδου έκανε, πριν από δύο μέρες νομίζω, μια σχετική ερώτηση αναφορικά με τις ελιές και την τυποποίηση ελιών στη Βόρεια Ελλάδα, όπου είδαμε την περίπτωση να έχουμε εισαγόμενες ελιές οι οποίες μπαίνουν σε διαδικασία τυποποίησης ελληνικών προϊόντων. Αυτό θα έπρεπε με καθαρό τρόπο να αναφέρεται και να μην επιτρέπεται. Επίσης, θα έπρεπε να υπάγονται σʼ αυτές τις ρυθμίσεις οι αγροτικοί συνεταιρισμοί οι οποίοι δεν αναφέρονται. Δεν είναι δυνατόν με τους ίδιους όρους να ρυθμίζονται οι σχέσεις με τα σούπερ-μάρκετ, που και αυτά προωθούν την τυποποίηση, με τις τυποποιήσεις τις οποίες οφείλουν να κάνουν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και που βεβαίως θα παράγουν πολύ καλύτερης ποιότητας προϊόντα.
Είπα ήδη χθες ότι είμαστε κατά ως προς τις διατάξεις για την Εκκλησία. Για τις τουριστικές υπηρεσίες, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να μην εξαιρείται κανένα ξενοδοχείο εφόσον θέλει να καλυτερεύσει τους όρους για τις υπηρεσίες που παρέχει. Το να συνεχίζει η χώρα μας και η Κυβέρνηση να ενισχύει τις μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις και μόνο, σύμφωνα ιδιαίτερα με τις θελήσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ αρνητικό.
Τέλος, να πω ότι και εμείς υποστηρίζουμε το άρθρο σχετικά με τους δύο αναπτυξιακούς οργανισμούς της Κρήτης.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς)
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε, θα είμαι πολύ σύντομη.
Πέρα από το άρθρο 5 που το ψηφίζουμε, παρά τις παρατηρήσεις μας και πέρα από το άρθρο 7 που έχει να κάνει με το ΕΤΑΚ και που αφορά την απαλλαγή για πρόσωπα και φορείς ή ξένες γεωργικές σχολές κ.λπ. και το ψηφίζουμε, θέλω να κάνω μια επιπλέον προσθήκη.
Αναφερθήκαμε στο άρθρο σχετικά με την τυποποίηση και είπαμε ότι έχουμε συγκεκριμένες πληροφορίες ότι θα δοθεί η δυνατότητα σε γεωργικά προϊόντα, τα οποία παράγονται σε άλλες χώρες, να τυποποιούνται στην Ελλάδα και να έχουν την ετικέτα ότι παράγονται εδώ. Η πληροφορία είναι ότι υπάρχει ένα σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο συγκεκριμένα προβλέπει: «Προϊόν στην παραγωγή του οποίου μεσολάβησαν δύο ή περισσότερες χώρες, κατάγεται τελικά από τη χώρα στην οποία πραγματοποιήθηκε η τελευταία μεταποίηση ή ουσιαστική επεξεργασία κ.λπ.». Αυτό είναι που έχουν καταγγείλει και οι συνεταιριστικές οργανώσεις. Είναι παρά πολύ επικίνδυνο για τη γεωργία μας. Αν πραγματικά αυτό που πάει να ψηφίσει η Κυβέρνηση αυτή τη στιγμή, έχει να κάνει και με τούτο το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα, θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά ανησυχητικό και αρνητικό.
Είπατε κύριε Υφυπουργέ, ότι η ΚΕΔΚΕ είχε ψηφίσει υπέρ της «ΔΗΜΟΣ ΑΕ». Εγώ δεν το αρνήθηκα αυτό. Αυτό που είπα είναι ότι στην αρχική της τοποθέτηση η ΚΕΔΚΕ ήταν κατά του να δημιουργηθεί μια εταιρεία ανώνυμη και ήθελε να είναι ολοκληρωτικά η «ΔΗΜΟΣ ΑΕ» υπό την ΚΕΔΚΕ, αλλά τελικά το απέσυρε μετά από κυβερνητικές πιέσεις. Πιστεύω ότι δεν μπορεί κανείς να διαψεύσει αυτά τα οποία γνωρίζουμε μέσα από την ίδια την ΚΕΔΚΕ.
Ευχαριστώ.