Οι ιδιωτικοί φύλακες θήρας προσλαμβάνονται από τις κυνηγετικές οργανώσεις και μισθοδοτούνται από τις συνδρομές που καταβάλλουν οι κυνηγοί - μέλη των συλλόγων, το ύψος των οποίων ορίζεται με υπουργική απόφαση.
Σύμφωνα με την παρ. 13 του άρθ. 4 του νόμου 3208/2003 οι ιδιωτικοί φύλακες θήρας μπορούν να προβαίνουν σε όλες τις προανακριτικές πράξεις για τις παραβάσεις των περί θήρας διατάξεων και με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, καθορίζονται τα καθήκοντα και οι περιορισμοί, τα προσόντα, η ηλικία και λοιπά θέματα για την πρόσληψη και λειτουργία τους.
Τον Ιανουάριο του 2008 η εισαγγελία του Αρείου Πάγου με την με αριθμό 138/18-1-08 γνωμοδότησή της αποφαίνεται πως επειδή δεν έχει εκδοθεί η προαπαιτούμενη Υπουργική απόφαση που προβλέπει ο νόμος 3208/03 δεν μπορούν οι θηροφύλακες των κυνηγετικών οργανώσεων να ασκήσουν προανακριτικές πράξεις ούτε και για παραβάσεις των διατάξεων που ισχύουν περί θήρας.
Η γνωμοδότηση αυτή κοινοποιήθηκε προς τις Διευθύνσεις Δασών των Περιφερειών και προς όλους τους φορείς των κυνηγών της χώρας, με έγγραφο του ΥΠΑΑΤ (86867/666/07-02-2008) προς γνώση και πιστή εφαρμογή.
Μετά από όλα αυτά και λόγω της σύγχυσης που προκλήθηκε για το ποια είναι ακριβώς τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των θηροφυλάκων καταθέσαμε σχετική αναφορά (57/17-07-2008) προς το ΥΠΑΑΤ. Στην απάντηση που λάβαμε (53/30-07-08) αναφέρεται ότι σε αναμονή σχετικής γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επί του ζητήματος που ανέκυψε μετά την 138/18-01-08 γνωμοδότηση του Αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, τα καθήκοντα των ιδιωτικών φυλάκων της θήρας συνεχίζουν να ασκούνται κατά τις κείμενες διατάξεις.
Πρόσφατα ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου αποστέλλει με έγγραφό του (250/23-01-2009) προς όλους τους Εισαγγελείς Εφετών της χώρας την 138/18-01-08 γνωμοδότηση για άμεση ενημέρωση, ενώ παράλληλα επισημαίνει ότι η γνωμοδότηση αυτή επικυρώθηκε και με δικαστική απόφαση του Αρείου Πάγου.
Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει μια απερίγραπτη σύγχυση σχετικά με το ποια είναι τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των ιδιωτικών θηροφυλάκων σε σημείο που Διευθύνσεις Δασών να δίνουν διαφορετικές ερμηνείες και οδηγίες εφαρμογής της εισαγγελικής γνωμοδότησης του Αρείου Πάγου, να μην ασκούνται τα ίδια καθήκοντα από τους θηροφύλακες ανά την επικράτεια και ακόμη να υπάρχουν μέχρι και ποινικές διώξεις σε βάρος ιδιωτικών θηροφυλάκων για αντιποίηση αρχής, παράνομη κατακράτηση και παράβαση καθήκοντος.
Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι οι ιδιωτικοί θηροφύλακες είναι υπεύθυνοι να προβαίνουν σε έλεγχο της παραβατικότητας και των άμεσων εργοδοτών τους, κάτι που σημαίνει πως τέτοιος έλεγχος δεν γίνεται, αλλά και στις περιπτώσεις που γίνεται να κινδυνεύουν με απόλυση. Με τον τρόπο όμως αυτό η πολιτεία δεν παρέχει καμία προϋπόθεση αμερόληπτης εφαρμογής του νόμου για το κυνήγι.
Επειδή το κυνήγι με τον τρόπο που διεξάγεται και ελέγχεται σήμερα πρέπει να καταργηθεί
Επειδή τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των ιδιωτικών θηροφυλάκων δεν είναι με σαφή τρόπο προσδιορισμένα
Επειδή μέχρι την κατάργησή της κυνηγετικής δραστηριότητας με τη σημερινή της μορφή, θα πρέπει αυτή να ασκείται και να ελέγχεται με αμερόληπτο και αντικειμενικό τρόπο, ώστε να προστατεύεται αποτελεσματικά και να μην υποβαθμίζεται το περιβάλλον, οι βιότοποι και τα είδη της άγριας πανίδας από τη δράση των λαθροθηρών,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Πότε θα προχωρήσει στην έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που προβλέπει ο νόμος 3208/2003 για να καθοριστούν τα καθήκοντα και οι περιορισμοί, τα προσόντα, η ηλικία και λοιπά θέματα που αφορούν την πρόσληψη και τη λειτουργία των ιδιωτικών φυλάκων θήρας των κυνηγετικών οργανώσεων.
Η ερωτώσα βουλευτής
Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία