Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
24/02/2009

Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης της Αννας Φιλίνη για σχολεία Α' Αθήνας

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Επόμενη είναι η με αριθμό 12724/20-1-2009 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Άννας Φιλίνη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την επίλυση των προβλημάτων επισκευών και σχολικής στέγης στην Α΄ Αθήνας
....

Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ανδρέας Λυκουρέντζος έχει το λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία συνάδελφε, είχατε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε την απάντηση την οποία έδωσα προηγουμένως στην κυρία Αντιπρόεδρο σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες τις οποίες έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση κυρίως για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων. Πρόκειται για αρμοδιότητες οι οποίες αφορούν τις επισκευές, τις επιδιορθώσεις, την εξασφάλιση χώρων υγιεινής στα σχολικά μας συγκροτήματα.

Επίσης, γνωρίζετε την υποχρέωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να προσφέρει οικόπεδα στον Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων, έτσι ώστε ο Οργανισμός να χρηματοδοτεί την κατασκευή των νέων σχολικών μονάδων.

Και επιτρέψτε μου να επαναλάβω για μία ακόμα φορά τη γνωστή σε όλους μας επισήμανση ότι στις βεβαρυμμένες πολεοδομικά και πληθυσμιακά περιοχές, τα οικόπεδα είναι δυσεύρετα και οι επιλογές δυσχερείς.

Επιτρέψτε μου, όμως, να σας απαντήσω ότι το ΣΔΙΤ δεν είναι το μοναδικό μέσο με το οποίο επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε το οξύ πρόβλημα της σχολικής στέγης στην περιοχή της Αθήνας. Είναι ένα εργαλείο, αλλά δεν είναι το αποκλειστικό. Και αυτό, διότι την τελευταία πενταετία ογδόντα έξι σχολικές μονάδες έχουν παραδοθεί στην Αθήνα, ύψους 120.000.000 ευρώ, όπως μας πληροφορούν οι υπηρεσίες του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων.

Γενικότερα, αυτή τη στιγμή λειτουργούν χίλια εξήντα εργοτάξια στο σύνολο της επικράτειας. Παράλληλα, ένα γιγάντιο πρόγραμμα αντισεισμικών ελέγχων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί ή εξελίσσεται σε ένα ακόμα μέρος το οποίο οφείλουμε να καλύψουμε.

Και βεβαίως, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι και με το Δήμο Αθηναίων υπάρχει προγραμματική σύμβαση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ για την ενίσχυση των πόρων του Δήμου, έτσι ώστε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις τις οποίες έχει με βάση τις αρμοδιότητές του, όπως ήδη αναφέρθηκαν στη συντήρηση και επισκευή των σχολικών μονάδων.

Ο ομιλών Υφυπουργός συμμετείχε σε σύσκεψη στα γραφεία του Δημάρχου Αθηναίων με τους αρμόδιους αντιδημάρχους για τη σχολική στέγη. Συζητήσαμε προ μηνών αυτόν τον προγραμματισμό και είμαστε στη διάθεσή τους για οποιαδήποτε περαιτέρω συμπαράσταση χρειαστούν στο δυσχερές, επαναλαμβάνω, έργο τους και έχουμε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις υποχρεώσεις.

Είναι πράγματι πολιτική μας το «έξυπνο σχολείο», το σχολείο του μέλλοντος. Έχουμε διατυπώσει τις προδιαγραφές αυτού του σχολείου. Ήδη με βάση τις καινούριες μελέτες και προδιαγραφές τις οποίες εφαρμόζει ο Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων συντάσσονται και υλοποιούνται, για την εξοικονόμηση ενέργειας, για την ανάπτυξη φιλικής σχέσης των μαθητών με το περιβάλλον και για την εφαρμογή των νέων τεχνολογικών επιτευγμάτων σε ό,τι αφορά τις γενικότερες υποδομές των σχολείων.

Όμως, θα ήθελα να γνωρίζετε ότι αυτό το πρόγραμμα εξελίσσεται κάτω από αυτές τις περιοριστικές δυνατότητες, τις οποίες ήδη σας περιέγραψα για τα οικόπεδα και τον προγραμματισμό ανάπτυξης της σχολικής στέγης.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το λόγο έχει η ερωτώσα Βουλευτής κα Άννα Φιλίνη.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριοι συνάδελφοι, ξέρουμε πολύ καλά ότι τα προβλήματα είναι πολλά σε σχέση με τα σχολεία. Μόλις άκουσα την επίκαιρη ερώτηση και σε σχέση με το Πέραμα. Πριν από δυο μήνες περίπου είχαμε και τη δυνατότητα να μιλήσουμε για τα σχολεία των Κυκλάδων. Είναι προφανές ότι τα προβλήματα είναι οξυμένα. Πρέπει να πω ότι τα γνωρίζω από κοντά -γιατί ακριβώς υπηρέτησα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση- ότι τα προβλήματα ακόμη και στο κέντρο της χώρας μας, στην Αʼ Περιφέρεια της Αθήνας, είναι πάρα πολλά και εξαιρετικά οξυμένα.

Η ερώτηση που σας είχα καταθέσει αρχικά και που δεν απαντήθηκε, είχε μια αναλυτική εξέταση των προβλημάτων των σχολείων ανά δημοτικό διαμέρισμα. Δεν θα το ξαναδιαβάσω αυτό, κύριε Υφυπουργέ, παρʼ όλο που θα σας παρακαλούσα πάρα πολύ να τα εξετάσετε από περίπτωση σε περίπτωση, γιατί είναι συγκεκριμένα και διασταυρωμένα όλα αυτά τα στοιχεία που έχουμε και από τα δημοτικά μας διαμερίσματα, αλλά επίσης και από εκπαιδευτικούς.

Θέλω όμως να αναφέρω ορισμένα παραδείγματα, γιατί έχουν να κάνουν με αυτό που είπατε, με τους χώρους. Για παράδειγμα, στο έβδομο διαμέρισμα, εδώ και πάρα πολλά χρόνια –ήμουν δημοτική σύμβουλος το 2000- είχε αποφασιστεί και είχε συμφωνήσει και το ΥΠΕΧΩΔΕ να δοθεί για την ανέγερση σχολείου ένας χώρος της Δ.Ε.Η. Αρχικά, η Δ.Ε.Η. ήθελε να τον δεσμεύσει για να κάνει ένα τεράστιο κτίριο. Ο Δήμος Αθηναίων συμφώνησε να δοθεί αυτό το οικόπεδο. Αυτή η διαδικασία καθυστερεί και πρέπει να αποδοθεί για πράσινο ένα κομμάτι αυτού του οικοπέδου και για σχολείο το υπόλοιπο.

Επίσης, θέλω να πω, επειδή περνάει ο χρόνος, ότι πριν μια εβδομάδα, την περασμένη Τετάρτη έγινε στην περιοχή των Πετραλώνων, πολύ κοντά στην πλατεία Κουμουνδούρου -και θα το καταθέσω γιατί είναι χαρακτηριστικό- μια κινητοποίηση με μαθητές. Τα ίδια τα μικρά παιδάκια είχαν βγάλει συνθήματα «θέλουμε σχολείο για παιδάκια και όχι για ποντίκια» ή «θέλουμε χρήματα για τα σχολειά και δωρεάν παιδεία». Δηλαδή, τα παιδιά ζουν στο πετσί τους -δεν τους τα βάζει κανείς στο κεφάλι- τα πολύ οξυμένα προβλήματα και έκαναν διαδήλωση στην οδό Πειραιώς.

Τέλος, θέλω να πω για τις ΣΔΙΤ, κύριε Υφυπουργέ. Για πάρα πολλές περιπτώσεις –και για αυτές σας αναφέρω μέσα στην ερώτηση που σας έκανα αναλυτικά- έχουν δεσμευτεί κτίρια να γίνουν με ΣΔΙΤ. Έχω ακούσει και από πολλούς συναδέλφους μηχανικούς –γιατί είμαι αρχιτέκτονας και μηχανικός- ότι αν η Κυβέρνηση, αν η πολιτεία έδινε τη δυνατότητα σε μικρότερες εταιρείες, και όχι μόνο στις μεγάλες μέσω των ΣΔΙΤ, να παίρνουν έργα και να τα ολοκληρώνουν, θα ήταν και ένα μέσο αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης. Τα σχολεία θα κατασκευάζονταν πολύ πιο γρήγορα και με λιγότερο κόστος. Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις, οι οποίες χρονίζουν και πρέπει να τις δείτε. Είναι χαρακτηριστική και η περίπτωση πολλών δημοτικών σχολείων. Έχω εδώ στοιχεία και αναφέρω το τέταρτο διαμέρισμα, όπου από τα 22 νηπιαγωγεία, 16 συστεγάζονται σε δημοτικά. Είναι πραγματικά πολύ οξυμένη η κατάσταση παρʼ όλο που πρόκειται για την πρωτεύουσα της χώρας.

Καταθέτω και τη σχετική, αφίσα για να δείτε και την κινητοποίηση των παιδιών.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Άννα Φιλίνη καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα αφίσα, η οποία βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Λυκουρέντζος έχει το λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία συνάδελφε, από παιδιά όλοι μας ζούμε με τις αγωνίες του λαού μας και τις ανάγκες του τόπου μας. Όλες οι γενιές έχουμε αγωνιστεί για να γίνει καλύτερος ο τόπος και γίνεται καλύτερος ο τόπος. Συνεπώς και η διεκδίκηση των μικρών ή των μεγαλύτερων μαθητών σʼ αυτήν την κατεύθυνση συνεργεί έτσι ώστε γενιά με γενιά να μπορούμε να παραδίδουμε με υπερηφάνεια τη σκυτάλη σʼ αυτούς που μας διαδέχονται ότι ο τόπος γίνεται καλύτερος και πράγματι από το 1974 μέχρι σήμερα μπορούμε να υπερηφανευτούμε ότι ζούμε σε μια καλύτερη Ελλάδα.

Επιτρέψτε μου να σας πω ότι εμείς, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, δεν ανατρέψαμε κάποια κατάσταση σʼ ό,τι αφορά την σχολική στέγη από το 2004 μέχρι τώρα, αλλά αντιθέτως βελτιώσαμε τα πράγματα και τα βελτιώσαμε και στην Αθήνα και τα βελτιώσαμε και σʼ όλη την επικράτεια σʼ ό,τι αφορά την πολιτική της σχολικής στέγης, αλλά και γενικότερα κάναμε τον τόπο καλύτερο. Αυτό είναι ένα δικαίωμα που το αντλούμε από τις επιδόσεις μας σε κάθε τομέα της πολιτικής, αλλά δεν είναι του παρόντος.

Πράγματι δεσμεύομαι να σας αποστείλει ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων μία αναλυτική απάντηση ανά δημοτικό διαμέρισμα γιατί έτσι το έχετε θέσει με την ερώτησή σας και είναι παράλειψη το ότι δεν έχετε πάρει αυτήν την απάντηση μεταξύ των άλλων και για το έβδομο δημοτικό διαμέρισμα.

Βεβαίως συγκρατώ τις παρατηρήσεις που κάνετε για το Πρόγραμμα Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Δεν είμαι ο αρμόδιος Υφυπουργός για να σας απαντήσω επί της ουσίας αυτών των προτάσεων, όμως δεν θα είχα αντίρρηση έτσι όπως παρουσιάσατε αυτές τις προτάσεις να τύχουν εφαρμογής και να βοηθήσουν στην ταχύτερη κατά το δυνατόν αποκατάσταση των αναγκών σχολικής στέγης εκεί που υπάρχουν, είτε ως προς τη διαδικασία συντήρησης, είτε ως προς τη διαδικασία κατασκευής νέων σχολικών μονάδων.

Σας ευχαριστώ.