Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
06/03/2009

Οι νέοι Αυτοκινητόδρομοι στην Πρωτεύουσα: Δυτική και Ανατολική Επέκταση περιφερειακής Υμηττού και ο συνδετήριος άξονας αυτών

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ,ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΥΝ

Έντονος ήταν ο προβληματισμός και έγιναν πολλές συζητήσεις στα τμήματα Οικολογίας – Περιβάλλοντος, Περιφερειακής Ανάπτυξης - Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων της Κ.Π.Ε. του ΣΥΝ και στις σχετικές Νομαρχιακές Οργανώσεις του ΣΥΝ, για τους νέους αυτοκινητοδρόμους στην Πρωτεύουσα και κυρίως η δυτική και ανατολική επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού.

Από τις συζητήσεις διαπιστώθηκε ότι το έργο αυτό θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα, περιβαλλοντικά, οικονομικά, πολεοδομικά και συγκοινωνιακά ακόμη, από αυτά που προσπαθεί να λύσει.

Σε μια περίοδο οξύτατης Οικονομικής και Περιβαλλοντικής κρίσης η κυβέρνηση συνεχίζει και στον τομέα αυτό τις αποτυχημένες επιλογές της:

1.    Ο Πολεοδομικός σχεδιασμός, η οργάνωση του χώρου, το σοβαρό θέμα των επεκτάσεων στην πρωτεύουσα, αλλά και τα συγκοινωνιακά προβλήματα αντιμετωπίζονται με τους κανόνες προσφοράς και ζήτησης και τις τάσεις κερδοσκοπίας επί της γης. Στην πολιτική αυτή της «αντιπαροχής» εντάσσονται και οι αυτοκινητόδρομοι ταχείας κυκλοφορίας επέκτασης της περιφερειακής του Υμηττού, με το σύστημα των συμβάσεων παραχώρησης. Προηγούνται και με τα δικά τους κριτήρια καθορίζουν τελικά και τον σχεδιασμό. Επεκτάσεις στα  Mεσόγεια, οικιστικές πιέσεις παντού και ιδιαίτερα στον Υμηττό και δημιουργία μεγάλων υπερτοπικών εμπορικών χρήσεων.

2.    Κυριαρχία τελικά των ΙΧ και των σοβαρών περιβαλλοντικών, οικονομικών επιπτώσεων που δημιουργούν και αδυναμία ενίσχυσης των έργων του Mετρό και γενικά ανάπτυξης ενός ενιαίου δικτύου δημοσίων μέσων σταθερής τροχιάς.

3.    Στο συγκεκριμένο σχεδιασμό ο Υμηττός, ένας από τους λίγους, φυσικούς και πολιτιστικούς πνεύμονες, αποτελώντας και το φυσικό εμπόδιο στις επεκτάσεις αυτές υφίσταται τη μεγαλύτερη επιβάρυνση.

4.    Σε μια βαθύτατη οικονομική κρίση το ισχνότατο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ο σχεδιασμός των αναγκαίων έργων στη περιφέρεια πλήττονται σημαντικά, αφού ένα πολύ μεγάλο ποσό, το 1/3 περίπου του κόστους του έργου θα δοθεί ως συμμετοχή του δημοσίου στους παραχωρησιούχους. Επίσης πρέπει να σημειώσουμε ότι μέχρι σήμερα η εμπειρία από τις έξι (6) συμβάσεις παραχώρησης έργων Αυτοκινητοδρόμων που δόθηκαν τα τελευταία χρόνια είναι οδυνηρή. Οι εξαιρετικά ολιγάριθμοι ελληνικοί και ξένοι όμιλοι, που ανέλαβαν την κατασκευή και εκμετάλλευση τους δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη τα έργα, εισπράττουν όμως τα αυξημένα διόδια από τους πολίτες ως την προκαταβολή του ελληνικού δημοσίου. Επί πλέον εξαιρετικά δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για την ανταπόκριση των τραπεζών στις υποχρεώσεις που ανάλαβαν για τα έργα των παραχωρήσεων.

5.    Τα μεγάλα τοπικά συγκοινωνιακά προβλήματα της Πρωτεύουσας, όπως είναι η ανάγκη υπογειομένης σύνδεσης της Καισαριανής με Αττική Οδό και η διαχείριση της υπερτοπικής κυκλοφοριακής επιβάρυνσης στο Βύρωνα, Ηλιούπολη, Αργυρούπολη και Ελληνικό, δεν επιλύονται με «αντιπαροχές στους ιδιώτες. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα επιδεινωθεί δεν θα λυθεί. Μας το δείχνει η διεθνής πείρα, αλλά και η μεταολυμπιακή ελληνική (λεωφόρος Κηφισού).

Τμήμα Περιφερειακής Ανάπτυξης, Χωροταξίας, Δημοσίων Εργων