Αναφέρουμε εδώ και μήνες, ήδη από το 2008, ότι είναι επείγον να κινηθεί το ΕΣΠΑ για να υπάρξουν χρηματοδοτήσεις για απαραίτητα έργα στην περιφέρεια. Η Κυβέρνηση προσπαθεί να καθησυχάσει τις ανησυχίες μας, όμως η πραγματικότητα διαψεύδει. Και αυτό συμβαίνει, γιατί δεν έχουν φτιαχτεί προγράμματα ή δεν έχουν γίνει δεκτά προγράμματα για την ένταξή τους στο ΕΣΠΑ. Και αυτό πάλι οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν τα όργανα στην περιφέρεια για να οργανώσουν την απορρόφηση και κίνηση των κοινοτικών πόρων.
Οι Οργανισμοί «Δήμος Α.Ε.» και «Νομός Α.Ε.» που η Κυβέρνηση δημιούργησε σε αντικατάσταση περιφερειακών συμβουλίων, με το δικαιολογητικό ότι έτσι θα βοηθήσει τους μικρούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας από τη μεριά τους, δεν μπορούν ακόμα να συγκροτηθούν, δεν μπορούν να προτείνουν, να βοηθήσουν.
Αναφερόμαστε σε όλα αυτά όχι τυχαία, αλλά γιατί μέσα σʼ αυτό το νομοσχέδιο, για το Σύστημα Άυλων Τίτλων, τις διατάξεις για την Κεφαλαιαγορά και τα φορολογικά θέματα, υπάρχει άρθρο που αντί, μέσα στις δοσμένες συνθήκες, να βοηθά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, προκειμένου να παίξει το ρόλο που μόνον αυτή μπορεί να παίξει στη χώρα, αλλά και για να κινηθούν τα κοινοτικά κονδύλια του Δʼ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης 2007-2013, αντίθετα η Κυβέρνηση της δίνει ένα γερό και καίριο κτύπημα.
Η Κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά ότι η μείωση του τέλους παρεπιδημούντων από το 2% σε 0,5%, καθιστά κυρίως τους τουριστικούς δήμους, τους μικρούς και μεσαίους δήμους της χώρας, ανήμπορους να προχωρήσουν και να παρέχουν τις απαραίτητες υπηρεσίες στους δημότες τους και στους ντόπιους και ξένους τουρίστες. Η δήθεν προσπάθεια να ενισχυθεί ο τουρισμός, καταλήγει στο να διαλύονται οι δήμοι και να γίνονται ανήμποροι να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους και στα καθήκοντά τους.
Η Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το τέλος κυκλοφορίας έχει αποδοθεί στους δήμους. Όμως, η απόδοση κατά 90% των τελών κυκλοφορίας στους δήμους ψηφίστηκε μόνο και μόνο για να μπορούν να ανταποκρίνονται οι δήμοι στα έξοδα από τις αρμοδιότητες που πήραν, δηλαδή την αρμοδιότητα της λειτουργίας των παιδικών σταθμών, τη συντήρηση των σχολείων, τη συντήρηση των δρόμων, κλπ. Δόθηκε, δηλαδή, μία σειρά αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση, όμως με τον όρο ότι θα τους δοθούν και τα απαραίτητα έσοδα προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν σʼ αυτές τις αρμοδιότητες.
Παρʼ όλα αυτά και παρά τα τέλη κυκλοφορίας, πάλι η ΚΕΔΚΕ θεωρεί ότι το κράτος της χρωστάει ακόμα 350 εκατομμύρια ευρώ. Όλοι οι δήμοι της χώρας ξεσηκώθηκαν και μόνο οι μεγαλοξενοδόχοι έχουν ευχαριστηθεί. Δεν είναι αυτά τα μέτρα που θα ενισχύσουν τον τουρισμό. Πρέπει να μειωθούν τα ναύλα, να μειωθούν τα τέλη των αεροδρομίων, να δοθεί βοήθεια και στις μικρές τουριστικές επιχειρήσεις, να προβληθεί τουριστικά η χώρα. Να υπάρξει φροντίδα για τον πολιτισμό και τους αρχαιολογικούς χώρους που μένουν κλειστοί λόγω έλλειψης πόρων.
Να υπάρξει φροντίδα για το περιβάλλον. Να σταματήσουν τα καταστροφικά σχέδια του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. για τα μεγάλα τουριστικά χωριά, τα γνωστά condo hotels, που θα «χτυπήσουν» το περιβάλλον και τη βάση του τουρισμού μας, δηλαδή τις μικρές και μεσαίες μονάδες, αλλά και ορισμένες μεγαλύτερες.
Σε κάθε περίπτωση, πρέπει άμεσα να αποσυρθεί αυτή η διάταξη ή έστω να αντικατασταθεί με μία αντίστοιχη που θα προβλέπει άμεση ενίσχυση στους δήμους. Το 25% του ΕΤΑΚ θα μπορούσε να είναι μία λύση. Μέσα στην ΚΕΔΚΕ υπάρχει μεγάλη αναταραχή. Ήδη έχει κατατεθεί από τη μεριά της Αντιπολίτευσης πρόταση προκειμένου να πραγματοποιηθεί έκτακτο συνέδριο σε δεκαπέντε ημέρες, με θέμα τα οικονομικά της αυτοδιοίκησης.
Θεωρούμε το θέμα αυτό καθοριστικό για την επιβίωση της αυτοδιοίκησης στη χώρα μας και ταυτοχρόνως σημαντικό για τη βιομηχανία του τουρισμού.