Για άλλη μια φορά στην περιοχή μας εξαγγέλλονται μεγάλα έργα από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και την κυβέρνηση, αδιαφορώντας για τα μεγάλα προβλήματα της ανατολικής πλευράς του Υμηττού. Η βάναυση μετατροπή του κάμπου των Μεσογείων, μετά την κατασκευή του διεθνούς αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος και των δράσεων που αυτό συμπαρασύρει, σε πάρκο ασύδοτων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, όχι μόνο ολοκληρώνεται αλλά επεκτείνεται και σε περιοχές, που κανείς δεν είχε φανταστεί.
Η πρόφαση είναι σαφής και ευδιάκριτη: η δημιουργία των καινούριων οδικών αξόνων, που υποτίθεται, ότι είναι πλέον αδήριτη ανάγκη για την ανάπτυξη, όπως βέβαια την εννοεί η κυβέρνηση της ΝΔ και συμφωνεί το ΠΑΣΟΚ. Πιο αναλυτικά:
Για την περιοχή της ΝΑ Αττικής σύμφωνα με τις δημοσιευμένες προτάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, προβλέπονται τρεις νέοι οδικοί άξονες ταχείας κυκλοφορίας, εκ των οποίων οι δύο, η Ανατολική Περιφερειακή Λεωφόρος μήκους 13,8 χλμ. θα ξεκινά από τον Α/Κ Μεσογείων και θα καταλήγει στην Αγ. Μαρίνα Κορωπίου, και ο δεύτερος αυτοκινητόδρομος θα ενώνει την Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο με την Ανατολική ξεκινώντας από τον Α/Κ στον Βύρωνα και θα καταλήγει στον Α/Κ Μεσογείων.
Ως πολίτες της Ανατ. Αττικής οφείλουμε να καταγγείλουμε τα ψεύδη του υπουργού, ο οποίος επέλεξε σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου για την τελική παρουσίαση του έργου «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής», να μαγειρέψει ανερυθρίαστα νούμερα και χιλιόμετρα δηλώνοντας, ότι μόλις το 16% του έργου είναι υπέργειο. Ο κ. Σουφλιάς μας είπε την μισή αλήθεια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της μελέτης περιβαλλοντικών όρων του έργου η Ανατολική Περιφερειακή Λεωφόρος έχει μήκος 13,8 χλμ. εκ των οποίων μόνο τα 1,4 χλμ. θα είναι ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΜΕΝΑ, ποσοστό δηλ. περίπου 10% του έργου.
Ο συνδετήριος άξονας μεταξύ Α/Κ Βύρωνα και Α/Κ/ Μεσογείων θα έχει μήκος 6,3 χλμ., εκ των οποίων υπογειοποιημένα θα είναι τα 4 χλμ. περίπου.
Συνολικά δηλ. για την ανατολική πλευρά του Υμηττού προγραμματίζονται δύο δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας μήκους 20,1 χλμ. εκ των οποίων υπόγεια θα είναι μόνο τα 5,4 χλμ., ποσοστό δηλ. περίπου 20% του έργου. Στην δυτική πλευρά του Υμηττού το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται περίπου στο 80% του έργου. Πόσο κοντά στην πραγματικότητα είναι τα ωραία λόγια που ακούσαμε: « η σημερινή λύση… η οποία σχεδόν στο σύνολό της είναι υπόγεια και προστατεύει πλήρως το περιβάλλον του Υμηττού» (συνέντευξη του ΥΠΕΧΩΔΕ 17/02/09).
Για τον ΣΥΝ είναι φανερό ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι με τους 10 ανισόπεδους κόμβους και τους πολλούς ημικόμβους σύνδεσης με τα ήδη υπερφορτωμένα οδικά δίκτυα καταστρέφουν έναν από τους ελάχιστους πυρήνες πρασίνου της Αττικής. Για την πολιτική όμως που ακολουθεί η κυβέρνηση της ΝΔ οι αυτοδιαψεύσεις ακολουθούν η μία την άλλη. Στην ίδια την μελέτη περιβαλλοντικών όρων διατυπώνεται η άποψη, ότι οι νέοι οδικοί άξονες συμβάλλουν στην οργάνωση της ανάπτυξης στην περιοχή, αφού οι δρόμοι θα προηγούνται της οικιστικής ανάπτυξης, Λίγες αράδες όμως πιο κάτω οι συντάκτες της μελέτης σημειώνουν «στο τμήμα από τον Α/Κ Μεσογείων μέχρι τον Η/Κ Βάρης - Κορωπίου για την προστασία του περιβάλλοντος και την αποφυγή δημιουργίας κινήτρων για νέα δόμηση αποφεύγονται οι ενδιάμεσοι ανισόπεδοι κόμβοι».
Ας αποφασίσουν επιτέλους τί να πιστέψουν οι δύστυχοι ιθαγενείς: οι νέοι οδικοί άξονες οργανώνουν την περιοχή ή δημιουργούν κίνητρα !!! για την αποφυγή νέας δόμησης.
Πίσω από όλα τα μεγαλεπήβολα σχέδια και τους φαραωνικούς σχεδιασμούς κρύβεται και αυτή είναι η αλήθεια, ο ανομολόγητος σχεδιασμός για την δημιουργία ενός μεγάλου πολεοδομικού συγκροτήματος στην ανατολική πλευρά του Υμηττού με θηριώδη επιχειρηματικά πάρκα και την κατάτμηση του ορεινού όγκου του βουνού για την εγκατάσταση χρήσεων, για τις οποίες δεν επαρκεί η δυτική πλευρά.
Η πρόσφατη ιστορική εμπειρία έδειξε, ότι το πρόβλημα της κυκλοφορίας δεν λύνεται με την λειτουργία καινούριων οδικών αξόνων. Για παράδειγμα η Αττική Οδός κορέστηκε μόλις πέντε χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας της, ενώ η λεωφ. Κηφισού τον αμέσως επόμενο χρόνο.
Για την επιχειρούμενη τροποποίηση του ΠΔ 544/78 θέλουμε να σημειώσουμε, πως δεν είναι μια ανεξάρτητη επιλογή από τον σχεδιασμό για τους οδικούς άξονες αλλά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ευρύτερου σχεδιασμού για την περιοχή. Θυμίζουμε ότι το ΠΔ 544/78 γενικά αναγνωρίζει δύο ζώνες προστασίας στο βουνό την Α και Β Ζώνη, ενώ με την καινούρια πρόταση δημιουργούνται οκτώ καινούριες ζώνες εκ των οποίων μόνο η Α1 κρατά σχεδόν αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά της ζώνης απολύτου προστασίας. Είναι φανερό από την πρώτη ανάγνωση, ότι ο Υμηττός αντιμετωπίζεται στο όνομα της ορθολογικής διαχείρισης ως ένα βολικό φιλέτο, που ξεπουλιέται για αντιπαροχή στους εργολάβους και τους εμπόρους γης. Προτείνεται ενδεικτικά η νομιμοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών έτσι ώστε να συνεχιστεί η «νομότυπη» δόμησή τους (βλ. αναψυκτήρια, αίθουσες συλλόγων, πολιτιστικά κέντρα κα.) και εν τέλει το βουνό να χάσει τον δασικό του χαρακτήρα μετατρεπόμενο όπως ορίζεται στην τροποποίηση σε αστικό πάρκο.
Η Ν.Ε. του ΣΥΝ Αν. Αττικής θεωρεί, ότι αν οι παρεκκλίσεις του υπάρχοντος ΠΔ. οδήγησαν σε εν μέρει αλλοίωση του δασικού χαρακτήρα του βουνού,
σήμερα υπάρχει ανάγκη για θεσμοθέτηση ενός νέου ΠΔ. που θα προστατεύει τον Υμηττό από την βάναυση κακοποίησή του από τους καταπατητές της δημόσιας γης και τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Καλούμε όλους τους πολίτες της Ανατ. Αττικής σε αγώνα για την δημιουργία του θεσμικού πλαισίου, που θα προστατεύει τον δασικό πλούτο της περιοχής μας, θα κατοχυρώνει την δημόσια γη χωρίς «παραθυράκια» και παρεκκλίσεις κι εξαιρέσεις σε χρήσεις γης και θα αποδίδει τον δημόσιο χώρο στους πραγματικούς ιδιοκτήτες του, τους πολίτες.
Σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ εξαγγέλλει αυτοκινητοδρόμους και απεργάζεται τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου στην Ανατ. Αττική, την ίδια στιγμή που περικόπτει ή καθυστερεί τα έργα του Μετρό, που δεν έχει φέρει ούτε μία πρόταση για την ανάπτυξη ενός ενιαίου δικτύου μέσων σταθερής τροχιάς (Τραμ, Μετρό, Προαστιακός). Θέλει να οργανώσει την ζωή μας με βάση ένα μοντέλο διαχείρισης της κυκλοφορίας που εδώ και χρόνια έχει ξεπεραστεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Απαξιώνει την χρήση των ήπιων και φιλικών προς το περιβάλλον Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αντιμετωπίζει τελικά ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα στην Αττική - αυτό της οικιστικής ανάπτυξης και της οργάνωσης του χώρου - με όρους προσφοράς και ζήτησης με δημιουργία μεγάλων έργων με ΣΔΙΤ μέσω λεόντειων προγραμματικών συμβάσεων, με βάσει εν τέλει την κερδοσκοπία επί της γης και μάλιστα της δημόσιας. Θεωρούμε ότι στην Ανατ. Αττική δεν περισσεύουν χρήματα για ότι περιγράφηκε πιο πάνω.
Αντίθετα πρέπει να αγωνιστούμε για την επίλυση των πάγιων και χρονιζόντων προβλημάτων της περιοχής π.χ. φροντίδα υγείας - δεν υπάρχει ούτε ένα δημόσιο νοσοκομείο σε όλη την Ανατ. Αττική- , διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων, περ/ντική υποβάθμιση, άναρχη και αυθαίρετη δόμηση κ.α. Σ' αυτόν τον αγώνα που μας περιμένει για την καλυτέρευση των όρων της ποιότητας της ζωής μας καλούμε όλους και όλες να συμμετέχουν κόντρα στους σχεδιασμούς και την αγοραία εκμετάλλευση και την πλαστογράφηση της αλήθειας.
Ν.Ε. ΣΥΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ