Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
23/03/2009

Συνέντευξη του εκπροσωπου Τύπου του ΣΥΝ Α.Καρίτζη στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ (εκπομπή Πην. Γαβρά) για δημόσια ασφάλεια - δημοσκοπήσεις - πανεπιστημιακό άσυλο

-    Πόσο σας απασχολεί η άποψη της πλειοψηφίας των πολιτών που τάσσεται υπέρ της κατάργησης του ασύλου και υπέρ της αυστηροποίησης των ποινών για όσους συλλαμβάνονται να παρανομούν με κουκούλες… Τι λέτε;…

Ανάλογα με τις ερωτήσεις δίνονται και οι απαντήσεις. Αν υπήρχε μια ερώτηση που θα περιέγραφε τη δική μας απάντηση στα προβλήματα, θα μπορούσε κι αυτή να πάρει μεγάλο ποσοστό.

Εκείνο που εγώ συμπεραίνω είναι ότι υπάρχει μεγάλη ανησυχία γύρω από τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια. Και το πρώτο που πρέπει να αντιληφθεί κάποιος είναι το ποιος ευθύνεται γι αυτή την κατάσταση. Πώς είναι δυνατόν η αστυνομία να μην μπορεί να κάνει τη δουλειά της όταν πρόκειται για καταστροφές, αλλά όταν υπάρχουν χιλιάδες διαδηλωτές να μπορεί μια χαρά να ρίχνει τα δακρυγόνα και να διαλύει πορείες.

Άρα, το πρώτο πράγμα που πρέπει να δούμε είναι ότι υπάρχει ένα πρόβλημα. Και εντοπίζεις την αιτία του. Η αιτία του δεν είναι  η έλλειψη περισσότερων κατασταλτικών μέτρων. Άρα η λύση δεν είναι να γίνουμε μια κοινωνία με μεγαλύτερη καταστολή και με μεγαλύτερες ποινές. Δεν έχουν λυθεί ποτέ φαινόμενα εγκληματικότητας και βίας με τέτοιο τρόπο. Ενώ, αντιθέτως, πάντα χρησιμοποιούνται τέτοια μέτρα για να αυξηθεί η καταστολή η οποία κατά κύριο λόγο στρέφεται εναντίον των πολιτών και όχι εναντίον των φαινομένων που υποτίθεται ότι θέλει να αντιμετωπίσει.

-    Είναι προβοκάτσια λέτε….

Σας απαντώ συγκεκριμένα. Χρησιμοποιούνται από την εκάστοτε εξουσία φαινόμενα τα οποία εκείνη  επιτρέπει να υπάρχουν ή γεννά είτε με την αδράνειά της ή με τη δράση της. Ποτέ δεν έχουν λυθεί έτσι τα προβλήματα. Αφήστε που πάντοτε αυστηροποίηση ποινών και καταστολή στρέφεται εναντίον των πολιτών.

Για παράδειγμα το άσυλο. Αν πρέπει για να αισθάνονται οι πολίτες ασφαλείς να καταργηθεί το άσυλο, τότε είναι ένα κόστος μεγάλο για ένα πράγμα που δεν θα έπρεπε να κοστίζει τόσο πολύ. Στέρηση μιας δημοκρατικής ελευθερίας για να μπορεί να κάνει η αστυνομία τη δουλειά της. Θέμα που εμείς το θέτουμε διαρκώς. Δεν μπορούμε να φανταστούμε γιατί η αστυνομία δεν κάνει τη δουλειά της. Ή μπορούμε να φανταστούμε. Το έχουμε υπονοήσει πολλές φορές. Σας λέω και ευθέως ότι χρησιμοποιούνται τέτοια φαινόμενα βίας.

-    Οι πολίτες βεβαίως -σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις- λένε ευθέως να καταργηθεί το άσυλο…

Αυτό σας απαντώ. Να χρησιμοποιήσω ένα παράδειγμα. Αν σας ρωτήσω, να σας κόψουμε το πόδι; Αν το κόψιμο του ποδιού σας σχετίζεται με την σωτηρία της ζωής σας, θα απαντούσατε, βεβαίως ναι. Εκεί εμείς βάζουμε την ένσταση. Εάν το ερώτημα είναι, να καταργηθεί το άσυλο αν είναι να μην κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές, να μην γίνονται εγκλήματα, φόνοι, καταστροφές, τότε βεβαίως η απάντηση θα έχει τέτοια χροιά. Όμως γιατί και ποιος και με ποια πολιτική σκοπιμότητα συνδέει την κατάργηση μιας δημοκρατικής ελευθερίας με την προστασία της ανθρώπινης ζωής; Αν έχουμε καταφέρει να συνδέσουμε την ανθρώπινη ζωή με την κατάργηση των ελευθεριών μας, αυτό είναι κάτι που οι πολίτες δεν θα έπρεπε να το δεχτούν. Αυτό κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και όχι να λέμε ότι οι πολίτες είναι συντηρητικοί. Πρέπει να σπάσουμε αυτή τη σύνδεση ανάμεσα στην ασφάλεια και τις δημοκρατικές ελευθερίες.

-    Μέσα όμως στα πανεπιστημιακά ιδρύματα γίνονται πράγματα που δεν συμφωνούν με την έννομη τάξη. Εκεί ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος τη αστυνομίας; Υπάρχει ένας νόμος, λένε όλοι.. Αυτός ο νόμος δεν εφαρμόζεται…

Και ο προηγούμενος νόμος και κανένας νόμος σ΄αυτή τη χώρα, σ΄ αυτό το επίπεδο κυρίως, όσον αφορά το άσυλο , δεν είναι εκτός λογικής. Κανένας νόμος, ούτε ο νόμος της κας Γιαννάκου, αλλά ούτε ο προηγούμενος, δεν απαγορεύει στην αστυνομία να μπει όταν γίνεται ένας φόνος, ένας βιασμός. Δεν είναι όμως αυτό το πρόβλημα.

-    Ξέρετε ότι στα πανεπιστημιακά ιδρύματα καταφεύγουν ομάδες κουκουλοφόρων και καταφεύγουν σε βανδαλισμούς….

Μην προκαλούμε την κοινή λογική, λέγοντας ότι κάποιος ή κάποια ομάδα που  κινούνται στο κέντρο ανενόχλητοι κάποια στιγμή θα βρεθούν και σε ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, όπως βρίσκεται σ΄ένα πάρκο.. Όταν το  90% της  κίνησης τέτοιων ομάδων γίνονται σε χώρους εκτός ασύλου, ξαφνικά, επειδή θα βρεθούν και σε χώρους ασύλου, θα πρέπει να καταργήσουμε μια δημοκρατική ελευθερία;

-    Λέτε ότι η αστυνομία θα πρέπει να κάνει τη δουλειά της πριν καταφύγουν κάποιοι σε κάποιο πανεπιστημιακό ίδρυμα….

Όταν η αστυνομία επιλέγει να χτυπήσει διαδηλωτές με τεράστια αποτελεσματικότητα, να απομονώσει -όπως θυμάστε- τον Δεκέμβρη στην Ασκληπιού, τους οποίους χτυπούσε, συνέλαβε δημοσιογράφους.. εκεί δείχνει μεγάλη ικανότητα και ζήλο. Γιατί δεν κάνει το ίδιο και σε άλλες περιπτώσεις; Δεν κάνει εντύπωση αυτό; Όλη αυτή η κουβέντα φτάνει να συζητούμε περί αύξηση της καταστολής, περισσότερες ποινές, περισσότερη αστυνομία.

Αυτό όλο εμάς -και νομίζω όχι μόνο εμάς- μας προβληματίζει …

-    Προβληματίζει όμως και η αύξηση όλων αυτών των φαινομένων… Βλέπουμε ομάδες μέρα μεσημέρι στο Κολωνάκι να καταστρέφουν… και μετά να καταφεύγουν μέσα στη Νομική..

Σε μια πόλη όταν γίνονται τέτοια φαινόμενα το πρόβλημά της είναι ότι υπάρχει άσυλο;

Η κατάργηση του ασύλου δεν αποτελεί λύση στο πρόβλημα. Αποτελεί αξιοποίηση ενός προβλήματος το οποίο διογκώνονται κατά τη βούληση την πολιτική της εκάστοτε εξουσίας, διογκώνεται ή συρρικνώνεται, εξαφανίζεται ή εμφανίζεται.

Δεν λέμε ότι δεν υπάρχουν πραγματικοί λόγοι που οδηγούν σε εμφάνιση τέτοιων φαινομένων και βίας στα γήπεδα και μητροπολιτικής βίας, όπως αυτής που συζητάμε. Υπάρχουν και κοινωνικοί λόγοι. Κανείς όμως δεν ασχολείται μ΄ αυτά. Κανείς δεν προσπαθεί να τα αντιμετωπίσει. Και βρίσκουμε παράλογα έως και γελοία μέτρα αύξηση της καταστολής, κατάργηση του ασύλου, επικίνδυνα πράγματα για να τα αντιμετωπίσουμε. Έτσι όμως δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα. Και από την άλλη ο μόνος χαμένος θα είναι οι ίδιοι οι πολίτες.

Σε μια περίοδο έντονης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης  που καταρρέουν τα ιδεολογήματα που κατέλυσαν τη χώρα αλλά και ολόκληρο τον κόσμο, τα οικονομικά ιδεολογήματα, καταρρέουν, καταλαβαίνετε την ίδια περίοδο οι πολίτες είναι επικίνδυνοι για το σύστημα. Διότι μπορεί να αποφασίσουν να δράσουν, να πάρουν τα πράγματα στα χέρια τους, να αλλάξουν κατεύθυνση στις χώρες τους. Αυτό πρέπει να σταματήσει Στην Ιταλία με πρόσχημα τους οικονομικούς μετανάστες έχει κατέβει στρατός στους δρόμους. Εδώ με πρόσχημα φαινόμενα τέτοιας βίας μπορούμε να φτάσουμε σε τέτοια αύξηση της καταστολής. Επί της ουσίας ο αντίπαλος είναι οι πολίτες, να μην αμφισβητήσουν αυτό που τους έφερε σε ένα οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο που ονομάζουμε σήμερα κρίση σε παγκόσμια κλίμακα και να μην το αμφισβητήσουν.

Για δηλώσεις Παπαρήγα

-    Η κα Παπαρήγα επανέλαβε.. ότι χαϊδεύετε τα αυτιά των κουκουλοφόρων.. Υπάρχει νεώτερη απάντηση;…

Δεν υπάρχει. Εάν μου βρείτε ένα στοιχείο της πολιτικής μας δράσης ή του πολιτικού μας λόγου που μπορεί να έχει σχέση με αυτό, θα ήμουν πρόθυμος να το συζητήσω. Δεν θα βρείτε όμως ούτε ένα στοιχείο στην πολιτική μας δράση και στον πολιτικό μας λόγο που να δικαιολογεί έναν τέτοιο ισχυρισμό. Είναι μια προπαγάνδα φτηνή , επαναλαμβανόμενη και μονότονη της κυβέρνησης και της εκάστοτε εξουσίας σε μια περίοδο έντονων κοινωνικών διεργασιών.

Σημασία δεν έχει τι λέει ο καθένας, σημασία έχει η πραγματικότητα.

-    Δεν πήρατε ξεκάθαρη θέση.. Να πείτε ότι καταδικάζω αυτόν που φοράει την κουκούλα και σπάει τα πάντα…. Το λέτε;

Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν το λέμε; Ο κ. Καραμανλής, σε ένα τέτοιο έντονο κοινωνικό φαινόμενο και έκρηξη οργής έβγαινε και ζήταγε καταδίκη βίας χωρίς ναι μεν αλλά. Ναι μεν, αλλά  θεωρούσε τις δικές μας δηλώσεις περί κοινωνικής ερμηνείας των φαινομένων, να δούμε τι θέλει η νεολαία, να μην ασχολούμαστε με πτυχές όπως οι κουκουλοφόροι, αλλά να ασχολούμαστε με το μεγάλο κοινωνικό ζήτημα που εκείνη τη στιγμή αναδεικνυόταν, που ήταν μια κοινωνία που ασφυκτιούσε και αντιδρούσε. Δεν ήταν οι κουκουλοφόροι, δεν ήταν τα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, ήταν χιλιάδες πολίτες και ιδιαίτερα μαθητές σε όλη τη χώρα. Άρα λοιπόν όσοι ασχολούνταν εκείνη τη στιγμή με τους κουκουλοφόρους, απλώς ήθελαν να κρύψουν αυτό το μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα που έβγαινε στην επιφάνεια, το αδιέξοδο μιας κοινωνίας, έπαιζε το παιχνίδι της κυβέρνησης.

Μπορεί να το κάνει κάποιος για δικούς του λόγους. Δεν μας αφορά. Αλλά δεν έχεις επαφή με την πραγματικότητα το να θεωρείς ότι χαϊδεύει τα αυτιά των κουκουλοφόρων και ο Αρχιεπίσκοπος που προσέγγισε το φαινόμενο σχεδόν με τον ίδιο τρόπο όπως εμείς. Όχι μόνον αυτός αλλά και άνθρωποι των γραμμάτων, επιστήμονες, κοινωνικοί φορείς, δικηγορικοί σύλλογοι χάιδεψαν τα αυτιά των κουκουλοφόρων επειδή μίλησαν όμως μιλήσαμε κι εμείς και προσέγγισαν το πρόβλημα με τον τρόπο που το προσεγγίσαμε κι εμείς;

Η Αριστερά έχει 200 χρόνια ιστορία. Έχει λήξει τη σχέση της με τέτοιου τύπου φαινόμενα. Τα θεωρούμε ανώριμα. Η άποψή μου είναι ότι είναι σύμπτωμα μιας παθογένειας, δεν είναι πολιτική πράξη.

Καταλαβαίνουμε την αξιοποίησή τους από την κυβέρνηση, γιατί η κυβέρνηση ψάχνει να βρει αποδιοπομπαίο τράγο σε μια δύσκολη στιγμή. Αλλά δεν είναι μόνο η κυβέρνηση.

-    Δεν είναι μόνο η κυβέρνηση…

Βεβαίως… Έχετε δίκιο… Αυτό το οποίο κλονίζεται όταν οι πολίτες βγαίνουν στους δρόμους είναι το σύστημα, είναι πάρα πολλοί.. η εκάστοτε εξουσία. Λοιπόν αυτό κλονίστηκε, αυτό χρησιμοποίησε τις μεθόδους που χρησιμοποιεί πάντα. Επιτρέψτε μου να σας πω ότι δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα.

To Γραφείο Τύπου