Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών:
«Κύρωση της Σύμβασης Πώλησης και Αγοράς Μετοχών μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Εταιριών Ολυμπιακές Αερογραμμές Α.Ε., Pantheon Airways Ανώνυμη Αεροπορική Εταιρεία και Marfin Investment Group Ανώνυμος Εταιρεία Συμμετοχών, της Σύμβασης Πώλησης και Αγοράς Μετοχών μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Εταιρειών Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες Α.Ε., Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης και Επισκευής Αεροσκαφών Α.Ε. και Marfin Investment Group Ανώνυμος Εταιρεία Συμμετοχών και της Σύμβασης Πώλησης και Αγοράς Μετοχών μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Εταιρειών Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες Α.Ε., Ανώνυμη Εταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης Αεροσκαφών Α.Ε. και Marfin Investment Group Ανώνυμος Εταιρεία Συμμετοχών».
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατʼαρχήν και εγώ θέλω να δηλώσω τη θλίψη μου για τους θανάτους και τις μεγάλες καταστροφές στην πόλη Aquila της Ιταλίας. Η Ιταλία και για εμένα υπήρξε μια δεύτερη πατρίδα. Θέλω επίσης να δηλώσω από αυτό το Βήμα τα συλλυπητήρια μου για τον χαμό του νέου Έλληνα φοιτητή.
Όσον αφορά το νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ερχόμαστε άρον-άρον να ψηφίσουμε μια σύμβαση διάτρητη. Πουλάει η Κυβέρνηση αυτή τη στιγμή ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του δημοσίου χωρίς να μένει για το δημόσιο κανένα ουσιαστικό εχέγγυο. Η σύμβαση σε ένα σημείο προβλέπει ότι ο αγοραστής δεν θα μεταβιβάσει σε κανέναν τρίτο πλειοψηφία μετοχικού κεφαλαίου ή τον έλεγχο της ΠΑΝΘΕΟΝ για χρονικό διάστημα ενός έτους μετά το τελικό κλείσιμο. Μα αυτό δεν αποτελεί κανένα εχέγγυο για το δημόσιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Μετά δηλαδή από ένα χρόνο τι θα μείνει στο δημόσιο, εάν θελήσει ο κ. Βγενόπουλος να πωλήσει την Ολυμπιακή στην AEGEAN ή σε οποιαδήποτε άλλη εταιρεία; Τι εχέγγυο έχει το δημόσιο από εκεί και πέρα; Επίσης, για τρία χρόνια θα κρατηθεί το όνομα και το σήμα της Ολυμπιακής. Και μετά τα τρία χρόνια τι θα μείνει απʼ όλη αυτήν την ιστορία, απʼ αυτόν τον πλούτο του δημοσίου που έχει επενδύσει εδώ και πενήντα χρόνια σε αυτόν τον δημόσιο αερομεταφορέα; Τι θα μπορέσει να αξιοποιήσει μετά από τρία χρόνια σε σχέση με όλα αυτά, τα οποία έδωσε η Ολυμπιακή στον ελληνικό λαό και πάνω στην οποία ο ελληνικός λαός είχε κάνει όλη την επένδυση μυαλού, χεριού, τεχνολογίας, τεχνογνωσίας; Τι θα μείνει;
Όλα αυτά εξανεμίζονται. Παραδίδεται μάλιστα η Ολυμπιακή Αεροπορία σε μία εταιρεία που πριν από ένα χρόνο η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τη θεωρούσε αναξιόπιστη. Όταν η Κυβέρνηση εκποιούσε τον Ο.Τ.Ε., προκειμένου να αποτρέψει τον έλεγχο του Ο.Τ.Ε. από την ΜΑΡΦΙΝ πέρασε από τη Βουλή ειδικό νόμο που απαγόρευε να αποκτήσουν ιδιώτες πάνω από 20% των μετοχών του Ο.Τ.Ε.. Επειδή αρκετοί από εμάς που είμαστε εδώ παρόντες ήμασταν στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και μετά μέσα στην Ολομέλεια, γνωρίζουμε ότι επρόκειτο για τον κ. Βγενόπουλο και για τη ΜΑΡΦΙΝ. Και αυτήν τη στιγμή τι έχει αλλάξει και η Κυβέρνηση έχει εμπιστοσύνη σʼ αυτήν την εταιρεία και μάλιστα της μεταφέρει ολόκληρη την Ολυμπιακή;
Η Κυβέρνηση παρουσιάζεται ωσάν να μην είχε άλλο δρόμο. Η Νέα Δημοκρατία κατέστρωσε μαζί με την Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης ένα σχέδιο σχετικά με τα μεγάλα ελλείμματα της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Όμως και τα μεγάλα χρέη του δημοσίου εδώ και πολλά χρόνια απέναντι σʼ αυτήν την εταιρεία, χρέη που είχαν γίνει και επί Νέας Δημοκρατίας και επί ΠΑ.ΣΟ.Κ. λόγω της εξαιρετικής κακοδιαχείρισης υπήρξε συστηματική αποσιώπηση στην Κομισιόν. Συστηματικά η Κυβέρνηση απέφυγε να διαπραγματευθεί με την Κομισιόν για τα μεγάλα χρέη του δημοσίου απέναντι στην Ολυμπιακή.
Η μεθόδευση, όμως, της καταρράκωσης της Ολυμπιακής υπήρξε εδώ και χρόνια με ταυτόχρονη διευκόλυνση του κυρίου ανταγωνιστή της. Είχαμε διαρκώς περικοπές πτήσεων στο εσωτερικό, την εγκατάλειψη μεγάλων γραμμών ιδιαίτερα κερδοφόρων στο εξωτερικό, όπου υπάρχουν ομογενείς σε ΗΠΑ, Αφρική, Αυστραλία και μετανάστες σε Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία και αλλού. Είχαμε εγκατάλειψη slots που είναι η μεγαλύτερη περιουσία της Ολυμπιακής. Εγκαταλείφθηκαν αερογραμμές και μάλιστα σε στιγμές αιχμής, δηλαδή, Πάσχα, καλοκαίρι κ.λπ..
Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε το 2005 ότι στην ομιλία του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο κ. Πρωθυπουργός ανήγγειλε ότι θα κλείσει η Ολυμπιακή. Και είπε ότι ο Εθνικός Αερομεταφορέας φυσιολογικά θα αντικατασταθεί από τον ανταγωνισμό. Και όντως μετά από δεκαπέντε ημέρες η ΛΟΥΦΤΧΑΝΣΑ που μόλις είχε συνάψει συνεργασία με την ΑEGEAN ανακοίνωνε ότι μετά το κλείσιμο της Ολυμπιακής η AEGEAN θα αναλάβει τις υποχρεώσεις της Ολυμπιακής στο εσωτερικό και η ΛΟΥΦΤΧΑΝΣΑ τις υποχρεώσεις της Ολυμπιακής στο εξωτερικό.
Τέλος, θέλω να σημειώσω ότι αυτή η πώληση ενός μεγάλου σημαντικού περιουσιακού στοιχείου του δημοσίου έχει μια ιδιαίτερη σημασία αυτήν τη στιγμή της οικονομικής κρίσης. Ξέρουμε ότι παντού αυτήν τη στιγμή της κρίσης που ο νεοφιλελευθερισμός έχει τεράστια ευθύνη γιʼ αυτήν, έχει αναδειχθεί η σημασία του δημόσιου τομέα, προκειμένου να υπάρξει μία ελπίδα για ανάκαμψη. Και όμως το δημόσιο δεν έχει κρατήσει τίποτα σε αυτόν τον αερομεταφορέα. Ο κύριος Υπουργός μέσα στην Επιτροπή είπε ότι πουθενά στην Ευρώπη το δημόσιο δεν έχει θέση μέσα στις αερογραμμές. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Θέλω να καταθέσω τρία αποδεικτικά που ίσως θα μπορέσει να δει ο κύριος Υπουργός.
Κατʼ αρχήν στην AIR FRANCE έχει το 15%. Στη ΛΟΥΦΤΧΑΝΣΑ απʼ ότι μπορώ να δω από τα στοιχεία που είδαμε στο διαδίκτυο το 68% το έχουν θεσμικοί μέτοχοι και μόνον το 31,8% κατέχουν ιδιώτες. Τέλος, στη SAS το 21,4% το έχει η Σουηδική κυβέρνηση, το 14,3% η Δανική Κυβέρνηση και 14,3% έχει η κυβέρνηση της Νορβηγίας. Δηλαδή, το 50% της SAS ανήκει στα κράτη των Σκανδιναβικών χωρών. Έχει μεγάλη σημασία αυτό, γιατί οι Σκανδιναβικές χώρες έχουν προβλήματα νησιωτικότητας, όπως έχει και η χώρα μας και πραγματικά έχουν ανάγκη από δημόσιο αερομεταφορέα, όπως έχει ανάγκη και η Ελλάδα.
(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κυρία Άννα Φιλίνη καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Δηλαδή, με τον τρόπο που διαχειρίστηκε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όλη αυτήν την υπόθεση η ιστορία της εδαφικής συνοχής της χώρας μας, όπως είδαμε και χθες με την ακτοπλοϊα, πάει πραγματικά κατά διαόλου και είναι κάτι πάρα πολύ στενόχωρο.