Το θέμα των νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό είναι εδώ και καιρό στην επικαιρότητα. Η σημασία του έργου είναι προφανής, καθώς πρόκειται για έργο αλλαγής της εικόνας όχι μόνο του λεκανοπεδίου αλλά της Αττικής στο σύνολό της.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως ανακοινώθηκε από τον υπουργό στη συνέντευξη Τύπου της 17.2.09, στην περιοχή της Αττικής πρόκειται να κατασκευαστούν 62 περ. χλμ. προϋπολογισμού 1,658 δισ. ευρώ, προβλέπεται να κατασκευαστούν με σύμβαση παραχώρησης και να παραχωρηθούν σε ιδιώτες για πολύχρονη εκμετάλλευση μέσω είσπραξης διοδίων. Στο έργο περιλαμβάνονται 9 μεγάλες γέφυρες συνολικού μήκους 1.503 μ., 14 κόμβοι, 8 ημικόμβοι και 87 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, cut & cover κ.ά.), 4 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και δύο πλευρικοί σταθμοί.
Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, που δημοσιοποιήθηκε στις 20.2.09, το συνολικό μήκος των προγραμματιζόμενων νέων αυτοκινητόδρομων στην Αττική ανέρχεται σε 62.355 μ., ενώ το σύνολο των υπόγειων χαράξεων υπολογίζεται σε 21.695 μ. (34,8%).
Για τους ανυποψίαστους, μπορεί να πρόκειται για ένα σύστημα δρόμων που θα λύσουν το πρόβλημα της κυκλοφορίας ή τουλάχιστον θα συμβάλουν στη λύση του.
Για τους λίγο υποψιασμένους, πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που θα φέρει χρήμα στα ταμεία των κατασκευαστικών. Αφού με συμβάσεις παραχώρησης θα κατασκευάσουν τους δρόμους, θα τους εκμεταλλεύονται μέχρι να βγάλουν όσα θέλουν. Εν τω μεταξύ θα έχουν συμβάλει στον φαύλο κύκλο «Νέοι δρόμοι - αύξηση των ΙΧ - ανάγκη για νέους δρόμους - μεγαλύτερη αύξηση των ΙΧ», οπότε θα χρειάζονται κι άλλοι νέοι δρόμοι και πάει λέγοντας.
Για τους περισσότερο υποψιασμένους, το έργο αφορά ευθέως το πρώην αεροδρόμιο και εντάσσεται στην προσπάθεια τσιμεντοποίησής του. Γι' αυτό και οι 6 κόμβοι μέσα στον χώρο του. Εκεί συγκρούεται η πρόταση για πάρκο υψηλού πρασίνου, ελεύθερο και ανοικτό σε όλους στο σύνολο της έκτασης του πρώην αεροδρόμιου, με την πρόταση για εκτεταμένη τσιμεντοποίηση - ιδιωτικοποίηση και δημιουργία υπερτοπικών πόλων τουρισμού, ψυχαγωγίας, εμπορίου, διοικητικών & επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για το αεροδρόμιο σκοντάφτουν σε ισχυρές αντιστάσεις. Όπως υπολογίζουν λοιπόν, η προώθηση του σχεδίου των νέων δρόμων θα είναι πιο εύκολη για το ΥΠΕΧΩΔΕ και θα ανοίξει το, δρόμο για τα υπόλοιπα.
Για όσους έχουν κοιτάξει τα σχέδια, πρόκειται για κάτι ακόμη πιο μεγάλο.
Αν το αεροδρόμιο είναι ένα φιλέτο για ορισμένους, η ανατολική πλευρά του Υμηττού είναι ένα πολύ μεγαλύτερο φιλέτο σε πολύ καλύτερους όρους. Με τους δρόμους που προτείνονται παρέχεται πρόσβαση σε περιοχές που μέχρι σήμερα δεν χτίζονται, αύριο όμως μπορεί να φιλοξενούν ιατρικά κέντρα, εκπαιδευτήρια, γηροκομεία, συνοικίες κ.λπ.
Το σχέδιο πάει πακέτο με την αλλαγή του Π.Δ. για την προστασία του Υμηττού, που συζητιέται αυτόν τον καιρό.
Σημειώνεται εδώ ότι το προτεινόμενο Π.Δ., αντί να τροποποιεί τους όρους στην κατεύθυνση της απόλυτης προστασίας, στην ουσία ανοίγει τον δρόμο για να χτιστούν στις πλαγιές του Υμηττού, τα πάντα αρκεί να χαρακτηρίζονται κοινωφελή (νοσοκομεία, σχολεία, γηροκομεία κ.λπ.).
Ανοίγουν λοιπόν νέα πεδία κερδοσκοπίας μέσω μιας νέας επιχειρηματικής εφόδου, που μπορεί να μετατρέψει τον Υμηττό στον Λυκαβηττό του 21 αιώνα.
Άρα το σχέδιο με το πρόσχημα της λύσης των κυκλοφοριακών προβλημάτων ανοίγει δρόμους στην κερδοσκοπία, την τσιμεντοποίηση του Ελληνικού και την οικιστική επιχειρηματική έκρηξη ανατολικά του Υμηττού.
Μεγάλες δουλειές, μεγάλα συμφέροντα, μεγάλοι αγώνες χρειάζονται για την ανατροπή αυτών των σχεδίων.
Υπάρχει όμως ήδη μια σημαντική νίκη.
Το σχέδιο αυτό πήγαινε πακέτο με την αναθεώρηση του άρθρου 24, του άρθρου 100 & 117 του Συντάγματος. Αυτό θα αφαιρούσε τη συνταγματική προστασία από το περιβάλλον του Υμηττού.
Ο αγώνας της νεολαίας και των εκπαιδευτικών για την υπεράσπιση του δημόσιου πανεπιστήμιου συμπαρέσυρε και ακύρωσε αυτό το μέρος του σχεδίου.
Μπορεί λοιπόν να είναι μεγάλοι και δυνατοί όσοι ονειρεύονται ένα Ελντοράντο στις πλαγιές του Υμηττού και στα Μεσόγεια, αλλά δεν είναι παντοδύναμοι. Τα σχέδιά τους μπορεί να ανατραπούν. Ήδη τα μηνύματα αντίστασης που έρχονται από τους γύρω δήμους είναι πολλά και θετικά.
* Ο Άκης Μπαδογιάννης είναι μέλος της ΚΠΕ του ΣΥΝ.
ΠΛΑΓΙΟΣ
Μπορεί λοιπόν να είναι μεγάλοι και δυνατοί όσοι ονειρεύονται ένα Ελντοράντο στις πλαγιές του Υμηττού και στα Μεσόγεια, αλλά δεν είναι παντοδύναμοι