Σε αδράνεια φαίνεται να έχει περιπέσει ο μοναδικός κρατικός φορέας ελέγχου στα τρόφιμα (ΕΦΕΤ), τουλάχιστον σε επίπεδο ανακοινώσεων ελέγχων, και ειδικότερα κατά τη διάρκεια της μεταβίβασης της αρμοδιότητας της πολιτικής του εποπτείας από το υπουργείο Ανάπτυξης στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έως και σήμερα.
Η μετάθεση των ευθυνών από το ένα υπουργείο στο άλλο και από τη μια υπηρεσία στην άλλη αποτελεί μέχρι σήμερα πάγια πρακτική των ηγεσιών σε μεγάλα διατροφικά σκάνδαλα, με αποτέλεσμα να προκαλείται σύγχυση τόσο στους καταναλωτές όσο και στις ίδιες τις κυβερνήσεις ως προς την απόδοση των ευθυνών.
Την ίδια ώρα πληθαίνουν συνεχώς τα κρούσματα διακίνησης-εμπορίας αλλοιωμένων και ακατάλληλων προς κατανάλωση τροφίμων στην αγορά, η μη τήρηση των προβλεπόμενων υγειονομικών μέτρων στα σημεία παραγωγής – παρασκευής – μεταποίησης- τυποποίησης - εμπορίας των τροφίμων, κυρίως όμως η απουσία αποτελεσματικών προληπτικών μέτρων αλλά και ελέγχων έχουν ως αποτέλεσμα την έντονη ανησυχία των καταναλωτών για την ποιότητα των τροφίμων.
Οι τρελές αγελάδες, η γρίπη των πουλερικών, οι διοξίνες, τα γενετικά τροποποιημένα προϊόντα, η παρουσία πρόσθετων, χημικών, χρωστικών και άλλων ουσιών στα τρόφιμα και πολλά άλλα καταδεικνύουν ότι τα προϊόντα και τα διατροφικά προβλήματα διακινούνται με την ίδια ευκολία και ταχύτητα.
Το πρόβλημα με τους ελέγχους των τροφίμων στη χώρα μας, είναι άλυτο, όπως έχει κατά καιρούς επισημανθεί από τις αρμόδιες επιστημονικές οργανώσεις και οφείλεται, εκτός των άλλων, και στην οργάνωση και λειτουργία του ΕΦΕΤ, παρά τις καθησυχαστικές δηλώσεις τόσο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων όσο και του ίδιου του ΕΦΕΤ.
Ο ΕΦΕΤ που ιδρύθηκε με το Ν. 2741/1999, προκειμένου να αποτελέσει το φορέα διαμόρφωσης και εφαρμογής προτύπων για τον έλεγχο και την ασφάλεια των τροφίμων, βρίσκεται σε διαρκή πορεία υποβάθμισης και απαξίωσης, αλλά και παίγνιο των πολιτικών σκοπιμοτήτων των πολιτικών του προϊσταμένων καθώς οι αρμοδιότητές του απετέλεσαν το μήλο της έριδας μεταξύ του υπουργού Ανάπτυξης και του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης για μακρύ διάστημα.
Αντί να εκπονείται και να υλοποιείται σχέδιο Εθνικής Πολιτικής για την Ασφάλεια των Τροφίμων, αυτό που παρατηρείται από τη πλευρά της κυβέρνησης, είναι η έλλειψη βούλησης για στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό τόσο στην Κεντρική Υπηρεσία, όσο και στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, καθώς και οι μεγάλες και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην παραλαβή των εργαστηριακών οργάνων.
Σήμερα αποδεικνύεται πλέον πως οι ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας απέχουν πολύ από τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ασφάλεια των τροφίμων και τους ελέγχους στην αγορά.
Όπως έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ο κ. Γιάννης Ζαμπετάκης, λέκτορας Χημείας Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και επικεφαλής επιθεωρητής συστημάτων HACCP, στον Τύπο : «Υπάρχουν απίστευτα κενά στην αντίδραση των Ελληνικών Αρχών όσον αφορά τις ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης για την Ασφάλεια των Τροφίμων. Ωστόσο τα κενά δεν περιορίζονται στην αντίδραση των αρμοδίων όσων αφορά τα μηνύματα που έρχονται από το εξωτερικό για τα τρόφιμα που προέρχονται από την Ελλάδα. Μεγάλο κενό υπάρχει στους εσωτερικούς ελέγχους της αγοράς».
Ανησυχητικές έως ύποπτες είναι και οι καθυστερήσεις στην έκδοση πορισμάτων και επιβολή προστίμων στις υποθέσεις διατροφικών σκανδάλων που έχουν κατά καιρούς παρουσιασθεί.
Με βάση τα προαναφερθέντα,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Προτίθεται να διατηρήσει και να ενισχύσει τον ΕΦΕΤ τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο προκειμένου να μη μεταβληθεί-υποβαθμιστεί από ανεξάρτητος φορέας ελέγχου σε μια καθʼ ύλη αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου του;
2. Θα προσληφθεί κατάλληλο και επαρκές επιστημονικό προσωπικό και θα ενισχυθεί με εξειδικευμένο προσωπικό από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης (γεωτεχνικούς), προκειμένου να ενεργοποιηθεί ουσιαστικός έλεγχος στη πρωτογενή παραγωγή;
3. Θα δημιουργηθούν οι προβλεπόμενες και αναγκαίες περιφερειακές υπηρεσίες του ΕΦΕΤ;
4. Πότε θα ολοκληρωθούν οι προμήθειες του εργαστηριακού εξοπλισμού, πού οφείλεται η μεγάλη καθυστέρηση και ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της πλήρους λειτουργίας των εργαστηρίων του ΕΦΕΤ;
5. Σκοπεύετε να πραγματοποιήσετε μέσω του ΕΦΕΤ καθετοποίηση των ελέγχων σε όλο το φάσμα της διακίνησης των τροφίμων (από την πρωτογενή παραγωγή έως τη λιανική πώληση) συμπεριλαμβανομένων και των πρώτων υλών και των ζωοτροφών;
6. Κατά πόσο η μεταβίβαση της αρμοδιότητας του ΕΦΕΤ στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων από το υπουργείο Ανάπτυξης εγγυάται το τέλος των αλληλοεπικαλύψεων μεταξύ υπηρεσιών και φορέων ελέγχου και το ξεκαθάρισμα των συναρμοδιοτήτων;
7. Γιατί μέχρι σήμερα δεν εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ασφάλεια των τροφίμων και την προστασία των καταναλωτών;
Ο ερωτών βουλευτής
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΚΟΡΟΒΕΣΗΣ