Συνέχιση της συζήτησης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών «Ενσωμάτωση Οδηγιών 2006/98/ΕΚ, 2008/8/ΕΚ και 2007/74/ΕΚ, διατάξεων των Οδηγιών 2006/112/ΕΚ και 2006/69/ΕΚ, διατάξεις φορολογίας εισοδήματος κεφαλαίου, ΦΠΑ και λοιπών φορολογιών και λοιπές διατάξεις».
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα συζητούμε αυτές τις τροπολογίες που ήρθαν, όπως είπαμε και από τις προηγούμενες μέρες, κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, χωρίς να δοθεί η δυνατότητα στους Βουλευτές να τις μελετήσουν στον χρόνο που είναι απαραίτητος.
Χθες, είπαμε ότι ήταν θετικό το γεγονός ότι, έστω την τελευταία στιγμή, απέσυρε η Κυβέρνηση μια τροπολογία την οποία είχαμε εκτιμήσει ως σκανδαλώδη, όχι μόνο εμείς, βέβαια, αλλά και οι άλλες πτέρυγες του Κοινοβουλίου και από ό,τι πληροφορηθήκαμε τελικά, καθοριστικό ρόλο για την απόσυρση αυτής της τροπολογίας έπαιξαν Βουλευτές του κυβερνώντος Κόμματος, οι οποίοι προς τιμήν τους είδαν την αναγκαιότητα και αυτοί να αποσυρθεί αυτό το σκανδαλώδες μέτρο.
Αυτό, όμως, δεν κρύβει την τεράστια ευθύνη της Κυβέρνησης που προχώρησε στην πρόταση αυτού του μέτρου. Ξαναλέμε ότι είναι θετικό ότι αποσύρθηκε. Όμως, συνεχίζει η πρόθεση να είναι σκανδαλώδης, πράγμα το οποίο δεν αναγνώρισε ο κύριος Υφυπουργός στην αιτιολόγηση της απόσυρσης της τροπολογίας μας σχετικά με την απαλλαγή του 2% προς τις εταιρείες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
Σχετικά με τις τροπολογίες που συζητούμε σήμερα: πρώτον, σχετικά με αυτήν που αφορά τη σύσταση Διεύθυνσης Εφαρμογών Μισθοδοσίας και Συντάξεων του δημοσίου τομέα στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, θεωρούμε ότι αυτή η καινούργια Διεύθυνση ουσιαστικά είναι ένα ακόμα γραφειοκρατικό σχήμα. Κάτι ανάλογο είχε προτείνει η Κυβέρνηση και στο σκέλος του νομοσχεδίου που έχει ήδη συζητηθεί και ψηφιστεί. Βλέπουμε άλλη μια τέτοια περίπτωση, όπου, πρόκειται να προσληφθούν πενήντα υπάλληλοι και μονάχα το 30% των προσλήψεων θα γίνει με διαγωνισμό, ενώ οι υπόλοιπες θέσεις θα καλυφθούν με αποσπάσεις και βέβαια, με ευθύνη της Κυβέρνησης, πράγμα το οποίο ανοίγει τα παράθυρα προς χαριστικές μετατοπίσεις και προσλήψεις. Βεβαίως, αυτό για μας είναι ιδιαιτέρως αρνητικό.
Όσον αφορά το σκέλος του άρθρου αυτού που έχει να κάνει με τη δυνατότητα χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων μέσω των επενδυτικών νόμων και του ΤΕΜΠΜΕ, υπό την προϋπόθεση ότι η συνολικά παρεχόμενη ενίσχυση αναγόμενη σε ακαθόριστο ισοδύναμο επιχορήγησης, δεν υπερβαίνει τα ποσοστά τα εγκεκριμένα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, θεωρούμε ότι η προσπάθεια μέσω του ΤΕΜΠΜΕ να υπάρξει μια τέτοια ενίσχυση έχει θετικά στοιχεία. Παρόλα αυτά, ξέρουμε ότι το ΤΕΜΠΜΕ όλο αυτό το διάστημα δεν έχει λειτουργήσει ομαλά. Είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που έχουν υποβάλει αιτήσεις για την ενίσχυσή τους από το ΤΕΜΠΜΕ. Ακόμα περιμένουν. Είναι χιλιάδες οι περιπτώσεις στο πανελλήνιο. Έχουμε μια μικρή εξέλιξη σταδιακά, όμως αυτό δεν καλύπτει τις τεράστιες ανάγκες που υπάρχουν μέσα σε περίοδο οικονομικής κρίσης.
Σχετικά με την τροπολογία που αφορά την αύξηση του ποσού μείωσης του φόρου εισοδήματος από ποσοστό 20% σε 40% των τόκων στεγαστικών δανείων μέχρι 350.000 ευρώ από 1-1-2009 και έως 31-12-2010, θεωρούμε ότι αυτό το μέτρο έχει ορισμένα θετικά χαρακτηριστικά. Η Κυβέρνηση στην προσπάθειά της να τονώσει τον κατασκευαστικό κλάδο, προβαίνει σε ένα προσωρινό θετικό μέτρο, αν και θα έπρεπε να είναι μονιμότερο και αναδρομικό, για να ανακουφίσει και τους χιλιάδες δανειστές που ασφυκτιούν.
Στην ουσία υπάρχει ξανά ο κίνδυνος να ευνοηθούν αυτοί που έχουν χρήματα και που ευνοούνται από τις τράπεζες. Εμείς αυτό που υποστηρίζουμε είναι τα μέτρα να προσανατολιστούν προς μία ενίσχυση κατά 100% της πρώτης κατοικίας και όχι να προσανατολίζονται ουσιαστικά προς τη δεύτερη και την εξοχική κατοικία.
Σχετικά με τα άρθρα της τροπολογίας που έχουν να κάνουν με περαιώσεις εκκρεμών υποθέσεων φορολογίας κεφαλαίου και Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας: ξανά προσπάθεια της Κυβέρνησης είναι να φέρει με έναν εύκολο και γρήγορο τρόπο στα ταμεία σε μια δύσκολη περίοδο ορισμένα έσοδα. Όμως, το κύριο είναι ότι χαρίζονται χρήματα και μάλιστα, όπως φαίνεται και από τους ίδιους τους τίτλους των άρθρων, χαρίζονται όχι σε αυτούς που κυρίως τα έχουν ανάγκη, αλλά σε αυτούς που χρόνια φοροδιαφεύγουν και που περιμένουν την κατάλληλη στιγμή για να έρθουν ευνοϊκές ρυθμίσεις της εκάστοτε Κυβέρνησης προς αυτούς. Και μην ξεχνάμε ότι πρόκειται εδώ και για τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.
Σχετικά, τέλος, με την τροπολογία που αφορά τη χορήγηση και εκτίμηση ομολόγων του δημοσίου για την ανάληψη προνομιούχων μετοχών των τραπεζών: το θέμα με τις προνομιούχες μετοχές έως 5 δισεκατομμύρια στο πλαίσιο του νομοσχεδίου για τα 28 δισεκατομμύρια, μας είχε ήδη βρει αντίθετους από την αρχή. Βεβαίως, είδαμε ότι οι τράπεζες από τη δικιά τους τη μεριά στη συνέχεια αντιμετώπισαν με αρκετή δυσπιστία και απροθυμία αυτό το μέτρο, προφανώς γιατί περίμεναν νέες ρυθμίσεις που, κατά τη γνώμη μας, φέρνει η Κυβέρνηση με αυτό το άρθρο που συζητούμε στα πλαίσια αυτής της τροπολογίας. Δίνονται χρήματα στις τράπεζες με την επικάλυψη των προνομιούχων μετοχών, αλλά ουσιαστικά το δημόσιο δεν μπορεί να παρέμβει στις αποφάσεις των συμβουλίων των τραπεζών.
Η μόνη δυνατότητα -το είχαμε επισημάνει κιόλας από παλιά- που δίνεται στο δημόσιο, είναι το δικαίωμα συμμετοχής του στο Διοικητικό Συμβούλιο μέσω ενός συμβούλου, μέσω ενός εκπροσώπου, ο οποίος θα έχει δυνατότητα θέσης αρνησικυρίας.
Πιστεύουμε ότι δεν επαρκούν αυτά τα μέτρα. Ουσιαστικά δίνονται μεγάλες δυνατότητες στις τράπεζες να χειρίζονται όλα αυτά τα κεφάλαια, δίχως έλεγχο του δημοσίου και με αυτό τον τρόπο, πραγματικά, πρόκειται για μέτρα, όπως είχαμε πει και από την αρχή, χαριστικά, με σκανδαλώδη τρόπο υπέρ των τραπεζών και τασσόμαστε βεβαίως κατά.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Πρόεδρε, κατʼ αρχήν ήθελα και εγώ να υποστηρίξω την τροπολογία σχετικά με τις οφειλόμενες αποζημιώσεις των απολυμένων του Συνεταιρισμού της Θεσσαλονίκης ώστε επιτέλους να δοθούν τα χρήματα που οι άνθρωποι δικαιούνται. Η Βουλευτής μας κυρία Αμανατίδου μας ανέφερε ότι όλοι οι Βουλευτές του νομού Θεσσαλονίκης υποστηρίζουν αυτήν την τροπολογία. Δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί ο κύριος Υφυπουργός δεν τοποθετείται επί του ζητήματος.
Δεύτερον, ήθελα να επαναλάβω αυτό που έχουμε πει πολλές φορές και είπε και ο Κοινοβουλευτικός μας Εκπρόσωπος σχετικά με το άρθρο που αφορά τον αναπτυξιακό οργανισμό της Εκκλησίας της Ελλάδος όπου σε λίγο θα ψηφίσουμε και το σχετικό άρθρο.
Από τη μεριά του ΠΑ.ΣΟ.Κ. υπήρξε μια τοποθέτηση λίγο πριν ότι εφόσον η Κυβέρνηση αποσύρει το σημείο δʼ του σχετικού άρθρου, θα ψηφιστεί το άρθρο από την Αξιωματική Αντιπολίτευση.
Εγώ θέλω να διαβάσω το σχετικό κομμάτι που αφορά τις δυνατότητες που έχει αυτός ο αναπτυξιακός οργανισμός της Εκκλησίας της Ελλάδος ως προς το Ε.Σ.Π.Α. Συγκεκριμένα λέει: «Ειδικότερα, για πράξεις που εντάσσονται σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της Προγραμματικής Περιόδου 2007-2013» -που είναι η περίοδος ως γνωστόν του Ε.Σ.Π.Α.- «δύναται να ασκεί αρμοδιότητες» -αυτή η Α.Ε.- «δικαιούχου είτε αυτοτελώς είτε ως συμβαλλόμενη με τους φορείς της παραγράφου 1α΄του παρόντος άρθρου…», κ.λπ.
Δηλαδή, είναι σαφές ότι δικαιούται η Εκκλησία αυτός ο αναπτυξιακός οργανισμός της Εκκλησίας να χειρίζεται τέτοια κεφάλαια που αυτή τη στιγμή είναι κοινοτικά και που έχει οπωσδήποτε ανάγκη το ελληνικό δημόσιο προκειμένου να υπάρξει μια ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Πώς είναι δυνατόν να γίνει δεκτό, αφʼ ενός βέβαια να παίζει ένα τέτοιο αναπτυξιακό ρόλο η Εκκλησία μέσα στα πράγματα της χώρας μας και αφʼ ετέρου αυτή τη στιγμή της κρίσης να αναλαμβάνει ένα τέτοιο σοβαρό επιτελικό ρόλο;
Εμείς έχουμε πει επανειλημμένως στη διάρκεια αυτής της διαδικασίας ότι είμαστε κατά αλλά θεωρούμε ότι η διαφοροποίηση που έκανε ο κύριος Υφυπουργός όσον αφορά το άρθρο 40 δεν δικαιώνει με κανέναν τρόπο αυτήν την υπαναχώρηση εκ μέρους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης γιʼ αυτό το άρθρο.
Τέλος, ήθελα να κάνω μια διευκρίνιση σχετικά με την τροπολογία που έχει να κάνει με τα ομόλογα του δημοσίου. Αναφέρθηκε ξανά από τον Κοινοβουλευτικό μας Εκπρόσωπο λίγο πριν ότι εμείς βλέπουμε ιδιαίτερα αυτή τη στιγμή της οικονομικής κρίσης να αναλαμβάνουν η Εθνική Τράπεζα, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και η Α.Τ.Ε. ένα ρόλο πυλώνα τραπεζικού του δημοσίου μέσα στην οικονομία της χώρας προκειμένου να διευκολυνθούν χρηματοδοτήσεις κ.λπ. Βέβαια, αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει εφόσον το αποφάσιζε η Κυβέρνηση δίχως και τη συμμετοχή των εργαζομένων και έναν κοινωνικό έλεγχο. Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τις κριτικές που μας γίνονται επανειλημμένως από ορισμένες πλευρές (ΚΚΕ) ότι αυτό αποτελεί ξανά έναν τρόπο στήριξης των τραπεζών. Μα, αντίθετα. Αυτή τη στιγμή η Κυβέρνηση είναι που στηρίζει με κεφάλαια –ξανά τώρα συζητούμε αυτήν την τροπολογία για τα 5 δισεκατομμύρια- τις τράπεζες δίχως το δημόσιο να αποκτά οποιοδήποτε αποτελεσματικό έλεγχο σε αυτές.
Εμείς, αναγνωρίζοντας ότι αυτή τη στιγμή παγκοσμίως υπάρχει μια οικονομική κρίση η οποία έχει πλήξει πάρα πολύ άσχημα και τη δική μας χώρα, θεωρούμε ότι οφείλουμε να συμβάλουμε σε ορισμένες πρακτικές προτάσεις οι οποίες –μόνο, ξαναλέω βεβαίως, με κοινωνικό έλεγχο- θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια ανάκαμψη της χώρας και να εμποδίσουν μάλιστα την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με αυτόν τον ασύδοτο τρόπο που εφαρμόζει μέχρι τώρα να βοηθά ανεξέλεγκτα τις τράπεζες.
Κλείνω εδώ και ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.