(από τα πρακτικά της βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Το λόγο έχει η Ειδική Αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αμανατίδου-Πασχαλίδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, και ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς εκφράζει τη λύπη του για το θάνατο του εργαζόμενου αστυνομικού και καταδικάζουμε τη στυγερή δολοφονία του εν ώρα εργασίας σήμερα το πρωί στα Άνω Πατήσια.
Κύριε Υπουργέ, χθες το βράδυ μας είπατε ότι είστε χαρούμενος που βρίσκεται ψηλά η ατζέντα διαλόγου του τουρισμού. Εννοείτε φαντάζομαι τη δική μας συνεδρίαση χθες. Όμως θα έπρεπε να είστε χαρούμενος αν ως αυτόνομο Υπουργείο είχατε δρομολογήσει έναν εθνικό σχεδιασμό στήριξης του τουρισμού σε μια άλλη βάση, αν είχατε επιλέξει να συζητήσουμε το χωροταξικό του τουρισμού με ουσιαστικό διάλογο και αν ερχόταν εδώ προς ψήφιση και δεν μας φέρνατε μπροστά σε τετελεσμένα που δίνουν τη δυνατότητα να βιάζεται το περιβάλλον, οι υδατικοί πόροι και να υπάρχουν τα παράθυρα που να επιτρέπουν αποχαρακτηρισμούς δασικών εκτάσεων ειδικά μετά από πυρκαγιές που τα τελευταία χρόνια είναι πολύ συχνές αφού δεν υπάρχει πρόληψη αλλά ούτε καν επαρκής αντιμετώπιση.
Χθες το βράδυ μιλήσατε για πολιτιστική κληρονομιά. Η πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας δεν είναι συνδεδεμένη με γήπεδα γκολφ που η δική σας Κυβέρνηση αλλά και οι προηγούμενες του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προωθείτε σε διάφορες περιοχές της χώρας όταν γνωρίζουμε ότι οι κλιματικές αλλαγές είναι το νούμερο ένα στην ατζέντα του παγκόσμιου περιβάλλοντος. Πολιτιστική κληρονομιά είναι οι αρχαιολογικοί μας χώροι που δεν αναδεικνύονται. Να σας μιλήσω για το δικό μου χωριό το Μεσημέρι Θεσσαλονίκης το οποίο έχει Βυζαντινούς τάφους. Ποτέ μα ποτέ δεν έχει μπει μια ταμπέλα που να στέλνει τους τουρίστες και τους περαστικούς από το δρόμο της Χαλκιδικής μέσα στο χωριό για να δουν αυτούς τους τάφους.
Και αυτό γίνεται γιατί ποτέ μα ποτέ το Υπουργείο Πολιτισμού δεν επένδυσε μαζί με τα συναρμόδια Υπουργεία για να μπορέσει το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας να δώσει μια άλλη ώθηση και στην οικονομία.
Άρα, θα πρέπει να δούμε ποια είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά.
Θέλω να σας πω εδώ, επειδή ζήσαμε το τελευταίο διάστημα και το σκάνδαλο της Μονής Βατοπεδίου –και πείτε ότι δεν ήταν έτσι- ότι τα είκοσι επτά χιλιάδες στρέμματα στην παραλίμνια περιοχή της Βιστωνίδας που δόθηκαν στη Μονή Βατοπεδίου πολύ προκλητικά, ήταν το 1/3 αρχαιολογικοί τόποι και το άλλο 1/3 υδροβιότοπος. Αυτή είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά, αλλά δίνεται κομμάτι-κομμάτι σε κάποιους που θα κάνουν τις δικές τους αναπτυξιακές εταιρείες.
Εδώ θέλω να πω και για τα 8.600 στρέμματα του κοινόχρηστου δάσους της Ουρανούπολης που επίσης είναι αυτή τη στιγμή στη Μονή Βατοπεδίου.
Αυτή είναι η πολιτιστική κληρονομιά, αλλά το Βατοπέδι ήθελε να κάνει μια αναπτυξιακή εταιρεία και να δημιουργήσει εκεί τουριστικά καταλύματα.
Θα τον έλεγε θρησκευτικό τουρισμό; Δεν ξέρω πώς θα τον έλεγε, πάντως θα κατέστρεφε μια απίστευτα όμορφη περιοχή με σημαντική πολιτιστική κληρονομιά, γιατί; Για να γεμίσουν οι τσέπες των ηγουμένων Εφραίμ και Αρσένιου.
Θα πρέπει να διασφαλίζουμε την πολιτιστική κληρονομιά και όχι μόνο να την αναφέρουμε στα λόγια.
Μέσα από αυτό το νομοσχέδιο όμως -τις λειτουργικές τακτοποιήσεις από τις εναλλασσόμενες κυβερνήσεις του δικομματισμού- δεν υπάρχει πρόβλεψη γιʼ αυτή την πολιτιστική κληρονομιά. Θα ξαναπώ πάλι ότι βιάζεται η κληρονομιά.
Εδώ βλέπω ότι οι νόμιμοι επιχειρηματίες των τουριστικών καταλυμάτων αυτή τη στιγμή νιώθουν φοβερά αδικημένοι και μάλιστα η εικόνα της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο έχει πρόβλημα. Εδώ επίσης τίθεται πολύ σοβαρό ζήτημα ασφάλειας και ενώ έπρεπε να ήταν σε πρώτο πλάνο, αυτό είναι δευτερεύον, όταν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα απαιτούν κάτι τέτοιο.
Μας είπατε ότι με τη σύμφωνη γνώμη ξενοδόχων και εργαζομένων λειτουργεί δορυφορική παρακολούθηση. Αν είναι δυνατόν!
Μιλήσατε δηλαδή με τους εργαζόμενους για αυτό το θέμα αντί να συζητήσετε αν είναι ασφαλισμένοι, πόσοι είναι καταρχήν, αν αυτοί οι εργαζόμενοι είναι με τετράωρη απασχόληση αλλά δουλεύουν πολύ περισσότερες ώρες, αν εμπίπτουν στα βαρέα και ανθυγιεινά, που θέλετε ως Κυβέρνηση να τα περικόψετε;
Δίνετε δυνατότητα να λειτουργούν καταλύματα χωρίς στατικές, αντισεισμικές θωρακίσεις και πυρασφάλεια και για μας τα λόγια περισσεύουν.
Οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και οι όροι που πρέπει να τηρούνται σε εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων θα έπρεπε να είναι αυστηροί και απαράβατοι και όλα τα τουριστικά καταλύματα να είναι νόμιμα από την αρχή λειτουργίας, διότι σήμερα οι νόμιμοι, όπως είπα, είναι οι μεγάλοι αδικημένοι.
Δεν είναι η πρώτη νομοθετική ρύθμιση που νομιμοποιεί όλες τις παρανομίες, αλλά αν δεν κάνω λάθος η τρίτη τρανταχτή τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Παρακάμπτονται βασικές αρχές για την ορθή λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων και -όπως προείπα- η ασφάλεια και η υγιεινή εργαζομένων και πελατών.
Άρθρο 1. Βλέπουμε ότι για το ειδικό σήμα λειτουργίας βασική προϋπόθεση είναι το πιστοποιητικό πυροπροστασίας, το οποίο όμως για παραλείψεις μικρής έκτασης μπορεί να χορηγείται για έξι μήνες. Ποιος είναι αυτός που θα κρίνει τις παραλείψεις, αν είναι μικρής έκτασης ή μεγάλης έκτασης; Θα καούν σαν τα ποντίκια, κύριε Υπουργέ, οι πελάτες και οι εργαζόμενοι και είναι κρίμα.
Η λειτουργική τακτοποίηση στην πράξη είναι η χορήγηση του ειδικού σήματος λειτουργίας όλων των μορφών τουριστικών καταλυμάτων που αναφέρονται, όπως τα ξενοδοχεία, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, διαμερίσματα και κάμπινγκ, που είναι πολεοδομικά αυθαίρετα εξ ολοκλήρου ή έχουν κάνει αυθαίρετη αλλαγή χρήσης τμήματός τους.
Τα είπαμε και χθες, να μην τα επαναλάβω και να μην ξαναναφερθώ για όλα αυτά που κάνει η δική σας Κυβέρνηση, βέβαια σε μια συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων, δικών σας ή του ΠΑ.ΣΟ.Κ..
Άρθρο 2: Πρόκειται για μία προώθηση ενιαίου νομοθετικού καθεστώτος για την αδειοδότηση των κολυμβητικών δεξαμενών των τουριστικών καταλυμάτων όλων των λειτουργικών μορφών με το δικαιολογητικό ότι η αλλαγή της σχετικής νομοθεσίας είχε μια σχετική αναδρομικότητα και επομένως κατέστησε αδύνατη την αδειοδότηση των δεξαμενών που είχαν δημιουργηθεί τις δεκαετίες του ʼ70 και του ʼ80, όσων δεν είχαν περιληφθεί στα εγκεκριμένα από τον ΕΟΤ σχέδια και επομένως και στην οικοδομική άδεια έστω και αν εξαιρούνται από τον συνυπολογισμό τους στο συντελεστή δόμησης. Εγώ να πω εδώ ότι εν μέρει είναι αληθής αυτή η αιτιολόγηση. Όμως, όπως σημειώνεται και στην εισηγητική έκθεση, υπάρχουν κι άλλοι λόγοι, οι οποίοι δεν μνημονεύονται όμως και πιο συγκεκριμένα περιπτώσεις κολυμβητικών δεξαμενών που είναι αυθαίρετες και δεν έχουν αδειοδοτηθεί, καθώς και η σύγκρουση αρμοδιοτήτων ΕΟΤ και Διευθύνσεων Υγιεινής των Νομαρχιών.
Υπάρχουν επίσης μερικές σχετικά «άκακες» ρυθμίσεις που τροποποιούν τις σχετικές τεχνικές προδιαγραφές για ήσσονος σημασίας θέματα, όπως, παραδείγματος χάρη, WC στο κυρίως κτίριο μικρού καταλύματος μέχρι πενήντα κλινών αν απέχει λιγότερο από πενήντα μέτρα. Επίσης, έχουμε ρυθμίσεις που αφορούν τις παρελκόμενες εγκαταστάσεις, τη γειτνίαση με άλλα τμήματα, που επιβάλλονται για λόγους επιείκειας. Κι εδώ το βάρος βέβαια της ευθύνης για την αρτιότητα και την καλή λειτουργία της δεξαμενής ανατίθεται σε ιδιώτη μηχανικό. Εδώ όμως θέλω να πω ότι επειδή έχουν πνιγεί και πνίγονται κάθε χρόνο στη χώρα μας και Έλληνες και ξένοι τουρίστες στις πισίνες, όπως και στις θάλασσες, θα έπρεπε να υπάρχει αρμόδιος για την κάθε κολυμβητική δεξαμενή, να υπάρχουν και ναυαγοσώστες.
Όσον αφορά στο άρθρο 3 «περί ξεναγών» η ισχύουσα νομοθεσία που τροποποιήθηκε, ή όπου μάλλον έγινε μια νομοτεχνική βελτίωση, μας βρίσκει σύμφωνους γιατί δεν ήταν δυνατόν οι ξεναγοί τελικά να μείνουν εκτός εργασίας όταν η ανεργία είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα γενικά αλλά και ειδικά σʼ αυτόν τον τομέα. Και βάλατε και την ελληνική γλώσσα σε αυτούς που θα έρχονται από άλλες χώρες. Είναι μια θετική ρύθμιση.
Άρθρο 4: Πρόκειται για ρυθμίσεις διαδικαστικού χαρακτήρα. Θα πρέπει όμως στην Επιτροπή Προσφυγών να προβλεφθεί ρητά η ex officcio συμμετοχή των εκπροσώπων των διαφόρων κλάδων τουριστικών επιχειρήσεων, ξενοδοχείων, ενοικιαζόμενων δωματίων και άλλων, η εναλλακτική σύνθεση ανάλογα με τον κλάδο υπόθεσης του οποίου κρίνονται, ώστε να μπορεί όποτε συντρέχει λόγος να συμμετέχει ο οικείος κλάδος.
Άρθρο 5: Βέβαια είναι δευτερεύουσας σημασίας ρυθμίσεις, στην ουσία ρυθμίσεις που έχουν παραλειφθεί μέχρι σήμερα εκ παραδρομής. Κι εδώ θέλω να επισημάνω την καταγγελία των εργαζομένων τακτικού προσωπικού του ΟΤΕΚ για να παραλειφθεί η παράγραφος 4 που δίνει τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικό να αναπληρώνει το Γενικό Διευθυντή. Τα είχαμε πει και στην Επιτροπή.
Στο άρθρο 6 οι ρυθμίσεις επιδιώκουν τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας και τη διευκόλυνση της λειτουργίας του και σε μεγάλο μέρος έχουν προταθεί από το ίδιο το Επιμελητήριο. Ειδικά τα περί τροποποίησης της σύνθεσης του Δ.Σ., τα περί αρχαιρεσιών κ.λπ. υπαγορεύονται από τη σημαντική μεταβολή του αριθμού και των κατηγοριών των ξενοδοχείων ανά γεωγραφική περιφέρεια που επιβάλλουν και αντίστοιχη μεταβολή στην εκπροσώπηση των ξενοδοχειακών μονάδων, μελών του, που βέβαια θα είχαν άνιση εκπροσώπηση και συμμετοχή.
Όσον αφορά στο επίδομα πρέπει να το παίρνουν όλοι ανεξαιρέτως οι υπάλληλοι του τουρισμού, για ίση μεταχείριση.
Άρθρο 7: Η ρύθμιση αυτή δεν πρέπει να υιοθετηθεί. Θα πρέπει να διατηρηθεί έστω η πενταετής διάρκεια ισχύος των πιστοποιητικών, αν και θα έπρεπε να είναι ετήσια για λόγους υψηλής ασφάλειας. Η παράταση διάρκειας των πιστοποιητικών και μάλιστα πιστοποιητικών που σχετίζονται, όπως είπαμε, με θέματα ασφάλειας, επειδή το κράτος, κύριε συνάδελφε, δεν μπορεί να στελεχώσει τις Υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος δεν είναι ο σωστότερος τρόπος αντιμετώπισης του θέματος της πυρασφάλειας και απλά είναι μια γραφειοκρατική και όχι ουσιαστική αντιμετώπιση του θέματος.
Κύριε Υπουργέ, τα είπαμε και χθες. Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο. Είχαμε ζητήσει βέβαια να το αποσύρετε. Αυτό που θα πρέπει να δούμε για τον τουρισμό είναι ένας άλλος τρόπος αντιμετώπισης και βέβαια να αναπτυχθεί και ο περιφερειακός τουρισμός.
Είπα και χθες για συνδυασμένες μεταφορές, για μέσα σταθερής τροχιάς, που δεν έχει γίνει τίποτα.
Όταν μιλάμε για ένα νομοσχέδιο του τουρισμού και για λειτουργικές τακτοποιήσεις, αν μη τι άλλο θα έπρεπε να συμμετέχει και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και δεν μπορεί ένα Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης να έχει άλλου τύπου αρμοδιότητες, δηλαδή πολεοδομικές αυθαιρεσίες που τις νομιμοποιεί.
Να το δούμε σε ένα συνολικό σχεδιασμό.