Οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί και γίνονται αντικείμενο επεξεργασίας από τη Σύνοδο Πρυτάνεων, αλλά και οι προτάσεις που διαρρέουν από τους ηγετικούς κύκλους της ΠΟΣΔΕΠ για την αναθεώρηση του τρόπου εισαγωγής των νέων στο Πανεπιστήμιο είναι σε πλήρη αντίθεση προς τις προτάσεις που από πολύ καιρό έχει καταθέσει ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ και ο ΣΥΡΙΖΑ προς την ελληνική κοινωνία.
Πρώτον, οι προτάσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας ότι αποτελούν τη βάση της συζήτησης στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, δηλαδή η ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με το βαθμό του απολυτηρίου του Λυκείου, επαναφέρουν την «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» του Αρσένη.
Όλοι θυμόμαστε την περιπέτεια που ξεκίνησε από τη «μεταρρύθμιση» αυτή, η οποία διέλυσε ακόμη περισσότερο την εκπαιδευτική αυτονομία του Λυκείου, ακύρωσε στην πράξη κάθε γνωσιακή διαδικασία, οδήγησε στην κυριαρχία της φροντιστηριακής «εκπαίδευσης» σε βάρος του Λυκείου και επιβάρυνε συντριπτικά την καθημερινότητα των νεοελλήνων εφήβων, δημιουργώντας άγχος, πρόωρο επαγγελματικό προσανατολισμό και ανταγωνισμό μεταξύ των μαθητών.
Όλοι θυμόμαστε την αντίδραση των μαθητών και του εκπαιδευτικού κόσμου στη «μεταρρύθμιση» Αρσένη και την εκλογική τύχη που επιφύλαξε το εκλεκτορικό σώμα στον ίδιο.
Όλοι θυμόμαστε ότι κατά σειρά οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας έχουν προσπαθήσει να διασκευάσουν την «μεταρρύθμιση» Αρσένη, επανερχόμενες σταδιακά στην προηγούμενη, κακή και αναποτελεσματική, διαδικασία εξετάσεων.
Είναι κοινός τόπος ότι οι κοινωνικές ανισότητες στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν διευρυνθεί, είναι επίσης πλήρως τεκμηριωμένο ότι ένας αυξανόμενος αριθμός φοιτητών αδυνατεί να αρχίσει ή να συνεχίσει τις σπουδές του λόγω της οικονομικής ανέχειας της οικογένειάς τους.
Οι προτάσεις που διακινούνται ανεπίσημα μεν, αλλά με τηλεοπτικές εμφανίσεις και περισσή οίηση, από κύκλους της ΠΟΣΔΕΠ, δηλαδή να ισχύουν εξετάσεις μόνο για τις σχολές υψηλής ζήτησης, επικυρώνουν το υπαρκτό και αυξανόμενο χάσμα μεταξύ Πανεπιστημίων και Τμημάτων Πανεπιστημίων.
Είμαστε αντίθετοι σʼ αυτά. Θέλουμε την πλήρη και ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όλοι ανεξαιρέτως οι απόφοιτοι Λυκείου ανεξάρτητα από το βαθμό του απολυτηρίου τους και το έτος αποφοίτησης τους έχουν δικαίωμα εγγραφής στο πρώτο έτος ανώτατης εκπαίδευσης του γνωστικού πεδίου της προτίμησής τους. Το πρώτο αυτό έτος, που υπηρετείται από κοινές διαδικασίες σε όλα τα ΑΕΙ της χώρας δεν θα είναι «προπαρασκευαστικό», εφόσον η επιτυχή φοίτηση σε αυτό υπολογίζεται στην ελάχιστη προβλεπόμενη διάρκεια σπουδών για την απόκτηση πτυχίου.
Θέλουμε το Λύκειο να απαλλαγεί από τα ασφυκτικά δεσμά των εισαγωγικών εξετάσεων και να γίνει αυτόνομη βαθμίδα εκπαίδευσης και πολιτισμικής καλλιέργειας. Θέλουμε οι φοιτητές να επιλέγουν τις σπουδές τους σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους, γιατί μόνο τότε θα γίνουν πραγματικοί επιστήμονες και ορθοί επαγγελματίες. Θέλουμε η εκπαίδευση να δίνει χαρά, γνώσεις, να ανοίγει ορίζοντες, να μετατρέπει τους νέους σε πολίτες ικανούς να διαχειριστούν τη ζωή τους και τα κοινά και όχι ανόητους παπαγάλους, ανίκανους να σκεφτούν και να δράσουν.
Τμήμα Παιδείας