(Από τα πρακτικά της βουλής)
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Πριν ξεκινήσω την ομιλία μου για το σχέδιο νόμου, θέλω να καταγγείλω από την πλευρά του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς την τρομοκρατία που ασκήθηκε στους κατοίκους του Γραμματικού, οι οποίοι αντιτίθενται με τη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ.
Σε λίγες μέρες θα έχουμε μία απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Θα μπορούσε να περιμένει το Υπουργείο να δούμε και τι απόφαση θα πάρει το Συμβούλιο της Επικρατείας για να μην έχουμε τέτοια γεγονότα. Οι κάτοικοι αντιτίθενται γιατί έχει αποδειχτεί σε πάρα πολλές περιπτώσεις ανά την Ελλάδα -όπως είχαμε και εμείς στη Θεσσαλονίκη με το ΧΥΤΑ Μαυροράχης- η αναποτελεσματικότητα των μέτρων που παίρνει η Κυβέρνηση για τη διασφάλιση του περιβάλλοντος και τη διασφάλιση της υγείας των κατοίκων. Γιʼ αυτό και αντιδρούν. Βέβαια στο θέμα του Γραμματικού υπάρχουν και άλλες παράμετροι. Θα πρέπει να δούμε συνολικά το θέμα και όχι να στέλνουμε τα ΜΑΤ.
Κύριε Υπουργέ, το σχέδιο νόμου «Κανόνες Τεκμηρίωσης Ενδοομιλικών Συναλλαγών, Κανόνες Υποκεφαλαιοδότησης Επιχειρήσεων, Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών -βέβαια αυτή τη στιγμή είναι μόνο ο Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ εδώ και όχι ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών- που συζητούμε επί της αρχής, είναι ένα πολυδαίδαλο νομοσχέδιο που αν συμπεριλάβουμε και τις πέντε κατατεθειμένες τροπολογίες από την πλευρά της Κυβέρνησης θα έχουμε δέκα νομοσχέδια σε ένα. Επιτέλους ας παρέμβει το Προεδρείο της Βουλής να σταματήσει αυτή την προσβολή προς το κοινοβουλευτικό έργο και την Δημοκρατία. Αυτό που συμβαίνει καθημερινά με τα σχέδια νόμου μαμούθ και τις διαδικασίες εξπρές δεν μπορεί να συνεχιστεί και ειδικά όταν είμαστε σε ένα θερινό τμήμα της Βουλής. Μόνο του αυτό το νομοσχέδιο έπρεπε να συζητηθεί με τις ενότητες που περιλαμβάνει σε τουλάχιστον τρεις με τέσσερις συνεδριάσεις. Οι δε τροπολογίες από μόνες τους οι περισσότερες είναι νομοσχέδια και δεν νομιμοποιούνται σε μια τετράλεπτη τοποθέτηση σε σύνολο του κάθε εισηγητή ή κοινοβουλευτικού εκπροσώπου. Οι τροπολογίες έρχονται με έναν πραξικοπηματικό τρόπο χωρίς διάλογο στην Επιτροπή και κατατίθενται μετά το πέρας των συνεδριάσεων των Επιτροπών όλων Υπουργείων και πριν την συζήτηση στην Ολομέλεια και είναι τις περισσότερες φορές άσχετες με το αρχικό σχέδιο νόμου. Είναι τροπολογίες που δεν έχουν σχέση καν με το Υπουργείο το οποίο κατέθεσε. Και βέβαια ο Υπουργός έχει επίσης μια ευθύνη που το συνυπογράφει. Αν μιλήσουμε για τις άλλες διατάξεις αρχίζουμε από την ανατολή και φτάνουμε στην δύση. Και το βλέπουμε καθημερινά. Τώρα τι να πω; Αν δεν πάρουμε αποφάσεις να αλλάξουμε και να μπει ρητά στον Κανονισμό της Βουλής θα έχουμε συνεχώς αυτή την κατάσταση. Αν μας ενδιαφέρει η Κοινοβουλευτική Δημοκρατία ας το αλλάξουμε. Εκτός αν θέλουμε να τα περνάμε όλα έτσι σκούπα.
Να πούμε βέβαια ότι πριν έρθουν εδώ οι τροπολογίες στην Βουλή κυκλοφορούν ως πρωτοσέλιδα στις εφημερίδες για μεγάλο διάστημα και έρχεται σε γνώση των Βουλευτών στο παρά πέντε. Τα φορολογικά μέτρα που θέλετε να νομοθετήσετε ως Κυβέρνηση αντί να μας βγάλουν από την κρίση θα μας βουλιάξουν ακόμα περισσότερο και βέβαια τα χαμηλά και μικρά εισοδήματα θα δεχτούν για άλλη μια φορά μια ανελέητη φοροεπιδρομή. Θα τους δώσετε την χαριστική βολή και την ίδια στιγμή δίνετε την δυνατότητα μεγαλύτερης συσσώρευσης κεφαλαίου στους λίγους έχοντες και κατέχοντες. Και το λέω αυτό γιατί χθες το βράδυ τελείωσε σε δυο μόνο συνεδριάσεις ένα σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης για τις διασυνοριακές συγχωνεύσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών και ήταν μια από τα ίδια. Αλλά το τραγικότερο θεωρούμε ότι είναι η επιμονή ψήφισης μιας τροπολογίας από την πλευρά της Κυβέρνησης, που μόνο η Κυβέρνηση την ψήφισε, για την χρηματοδότηση των ερευνητικών κέντρων που η πολιτική σας οδηγεί την έρευνα και την τεχνολογία στην απίστευτη ιδιωτικοποίηση και εμπορευματικοποίηση. Τώρα, ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε. Κάτι συμβαίνει εδώ.
Το σχέδιο νόμου που συζητάμε έχει 38 άρθρα με 5 κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο θίγονται οι ενδοομιλικές συναλλαγές ανάμεσα σε ημεδαπές εταιρείες ή ανάμεσα σε ημεδαπές και αλλοδαπές –που είναι τεράστιο θέμα- αλλά οι ρυθμίσεις που εισάγονται είναι αναποτελεσματικές. Είναι γνωστό ότι πολυεθνικοί όμιλοι πληρώνουν ό,τι θέλουν στην εφορία και εμφανίζουν όσα κέρδη αυτοί θέλουν. Αυτό δεν γίνεται μόνο μέσα από τις ενδοομιλικές συναλλαγές αλλά και από τον απαράδεκτο τρόπο που γίνεται ο έλεγχος των ισολογισμών τους όπου στην ουσία οι πολυεθνικές εταιρείες πληρώνουν και χρησιμοποιούν τις εταιρείες ελέγχου και είναι οι πελάτες τους. Επομένως, έχουμε ένα καθεστώς όπου οι πελάτες πρέπει να ελέγχουν τα αφεντικά τους. Οι ρυθμίσεις δεν θα κάνουν τίποτα αλλά απλά θα επιδεινώσουν την κατάσταση η οποία είναι εκρηκτική.
Στο κεφάλαιο Βʼ έχετε τη διαδικασία ταχείας αδειοδότησης. Αυτό είναι περίεργο, γιατί η διαδικασία ταχείας αδειοδότησης υπήρχε. Συγκεκριμένα, υπήρχαν η Διυπουργική Επιτροπή, το ΕΛΚΕ. Ακόμα, υπήρχαν οι αρμοδιότητες και οι δυνατότητες για επενδύσεις. Το μόνο που υπάρχει εδώ είναι ότι χρησιμοποιείτε μία αγγλική ορολογία. Και βέβαια, γιατί σε ένα ελληνικό νομοσχέδιο η διαδικασία ταχείας αδειοδότησης έχει έναν αγγλικό όρο και γιατί το ΕΛΚΕ πρέπει να το ονομάσουμε «Invest in Greece Α.Ε.»;
Επίσης, εδώ αρχίζουμε μία διαδικασία όπου πλέον μέσω των συμβούλων μπορεί να ανατίθεται σε αυτή την Επιτροπή να γίνεται η αξιολόγηση των αιτήσεων. Δηλαδή, η Invest in Greece να δίνει σε ιδιωτικές εταιρείες να κάνουν τις αξιολογήσεις για ένταξη επενδύσεων ή επιχειρηματικών σχεδίων στο νόμο για τη διαδικασία ταχείας προώθησης.
Στην ουσία με αυτό τον τρόπο πηγαίνετε να υποκαταστήσετε πλήρως κάθε έννοια δημόσιας διοίκησης.
Ακόμα, αυτές οι αναθέσεις γίνονται κατά παρέκκλιση όλων των σχετικών διατάξεων.
Θα ήθελα, όταν μιλάμε για ένα τέτοιο νομοσχέδιο, ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών να είναι εδώ ή, στο κάτω-κάτω, ο κύριος Υφυπουργός.
Στο κεφάλαιο Γʼ έχουμε το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων το οποίο δεν υφίσταται. Ως Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς πάμπολλες φορές -και μέσα στην ίδια την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων ο Παναγιώτης ο Λαφαζάνης- τονίσαμε ότι αν τυχόν μια μεγάλη τράπεζα δεν πάει καλά, τότε το Ταμείο αυτό δεν μπορεί να καλύψει απολύτως τίποτα. Θα έρθει ο Κρατικός Προϋπολογισμός για να τα καλύψει.
Οι διατάξεις, που έχετε εδώ, είναι δευτερεύουσες και δεν αλλάζουν το χαρακτήρα και την κατεύθυνση του Ταμείου.
Το κεφάλαιο Δʼ αφορά στο Ίδρυμα της EUROBANK. Συγκεκριμένα, το Ίδρυμα EUROBANK είναι άλλο ένα Ίδρυμα φιλόπτωχο και ευαγές, αλλά το εξαιρείτε από τις διατάξεις του αναγκαστικού νόμου 239/1939. Δηλαδή, δεν υφίσταται κανένας απολύτως έλεγχος.
Επίσης, έχετε τη ρύθμιση θεμάτων χρηματοδοτικής μίσθωσης. Δηλαδή, εδώ στην ουσία πάμε σε γενναίο ευρύ δανεισμό του Κράτους, ο οποίος δεν θα εμφανίζεται μέσα από τα συστήματα χρηματοδοτικής μίσθωσης, αλλά θα το καταβάλουμε –βεβαίως ως αντίτιμο- στα επόμενα χρόνια με πληρωμές. Τα πράγματα γίνονται τραγικότερα.
Ακόμα, κάνετε και τη ρύθμιση των Επιτροπών Πιστωτικών Κανόνων της Τράπεζας της Ελλάδος, την οποία πρέπει να μας την εξηγήσετε εκτενέστερα. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μία ρύθμιση που έχει χροιά σκανδάλου.
Στα θέματα του ΤΕΜΠΜΕ υπάρχουν πελώρια ζητήματα για το πού πάνε τα συγκεκριμένα χρήματα και οι εγγυήσεις του Δημοσίου.
Επίσης, έχουμε διατάξεις για τα φωσφορικά λιπάσματα.
Θα τοποθετηθούμε το απόγευμα επί των άρθρων. Εγώ θα μείνω, όμως, στα τρία πιο σημαντικά κομμάτια της φοροεπιδρομής της Κυβέρνησης.
Πρώτον, άλλη μία αύξηση των τελών κινητής τηλεφωνίας.
Δεύτερον, για πρώτη φορά μπαίνει τέλος στα καρτοκινητά τηλέφωνα. Γνωρίζουμε όλοι ότι τα καρτοκινητά τηλέφωνα χρησιμοποιούνται από τα χαμηλά εισοδήματα, συνταξιούχους, ανέργους κ.λπ. Εσείς αυτή τη στιγμή πηγαίνετε να βάλετε για πρώτη φορά ένα τέλος στα καρτοκινητά. Να μη θυμηθούμε κι εκείνο το σχέδιο νόμου, που έχει τελειώσει στην Επιτροπή και θα εισήχθη μάλλον στο Β΄ Θερινό Τμήμα προς ψήφιση, το οποίο αφορά το να έχουμε τα καρτοκινητά με ονοματεπώνυμο, για να είναι φακελωμένοι όλοι. Εκεί δημιουργείται μία απίστευτη κατάσταση. Και μέσα από εκεί θα αυξηθούν κι άλλο οι φόροι. Διότι οι εταιρείες καρτοκινητής τηλεφωνίας θα μετακυλήσουν το κόστος της ονοματοποίησης των καρτοκινητών στον τελικό καταναλωτή που είναι ο πελάτης. Άρα, πάλι θα μιλήσουμε για τα χαμηλά εισοδήματα, που θα πληρώσουν διπλά τη δική σας φοροεπιδρομή.
Ένα τελευταίο και πολύ σημαντικό. Αύξηση φόρου βενζίνης. Μπορεί να αντέξει ο Έλληνας πολίτης, ο χαμηλόμισθος, χαμηλοσυνταξιούχος, μικρομεσαίος, την αύξηση του φόρου της βενζίνης; Ήδη η βενζίνη –και γενικώς τα καύσιμα- από μόνη της έχει πολύ υψηλή τιμή. Και θα μιλήσουμε και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που στις μεταφορές τους χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον ένα στόλο αυτοκινήτων.
Μέσα, λοιπόν, στη μεγάλη οικονομική κρίση, που δεν στηρίζεται η μικρομεσαία επιχείρηση ή δεν στηρίζεται ο αγρότης, εσείς πηγαίνετε να τους πάρετε το κεφάλι.
Θα πρέπει όλα αυτά να τα δείτε ξανά. Εμείς ένα τέτοιο νομοσχέδιο, που δεν αποσύρετε τα φορολογικά του άρθρα, είναι φύση αδύνατον να το στηρίξουμε. Θα πρέπει, όμως, να το σκεφτείτε ξανά. Κι αν θέλετε να έχετε εισπρακτικά μέτρα, να πάτε να τα πάρετε από αυτούς που φοροαπαλλάσσετε προκλητικότατα. Και να σας πω ποιοι είναι αυτοί; Είναι και η Εκκλησία, την οποία φοροαπαλλάσσετε. Κι έχουμε δει όλο αυτό το διάστημα σκάνδαλα γύρω από τις εκκλησιαστικές επιχειρηματικότητες. Διότι γιʼ αυτό το πράγμα μιλάμε. Εκεί θα πρέπει να δώσετε βάρος στη φορολόγηση. Δεν το κάνετε όμως.
Και τι να πούμε; Να πούμε για το Βατοπέδι, για τη Μονή Τοπλού, γιʼ αυτό που γίνεται στην Σκύρο ή να πούμε για το τελευταίο που γίνεται στη Μονή Αγίου Διονυσίου στο Λιτόχωρο της Κατερίνης; Όλα αυτά είναι ζητήματα που θα πρέπει εσείς να τα λύσετε και όχι να «κουκουλώνετε» μία ιστορία με φοροεισπρακτικά μέτρα και να διαλύετε τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.
Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο. Θα πούμε το απόγευμα στη συζήτηση επί των άρθρων ένα προς ένα τα άρθρα που είναι μείζονος σημασίας για το Συνασπισμό Ριζοσπαστικής Αριστεράς και αύριο θα μιλήσουμε για τις τροπολογίες. Όμως θα παρακαλέσω το Προεδρείο να επιδείξει μια ανοχή, διότι έχουν έρθει και άλλες τροπολογίες, στις οποίες για να μπορέσουμε να τοποθετηθούμε θα πρέπει να έχουμε και τον ανάλογο χρόνο, διότι δεν μπορούμε μέσα σε οκτώ ή σε τέσσερα λεπτά να κάνουμε εμπεριστατωμένη κουβέντα για τις τροπολογίες. Επίσης θα πρέπει να είναι εδώ και όλοι οι Υπουργοί που εμπλέκονται με τις συγκεκριμένες τροπολογίες.
Ευχαριστώ.