Στη συνέχεια σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο αμφιθέατρο του Νοσοκομείου παρουσιάστηκαν οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για «Ένα ολοκληρωμένο δημόσιο σύστημα υγείας και πρόνοιας».
Δεν είναι η πρώτη φορά που ερχόμαστε στον Ευαγγελισμό. Δεν είναι η πρώτη φορά που επισκεπτόμαστε ένα δημόσιο νοσοκομείο και δεν επισκεπτόμαστε τα δημόσια νοσοκομεία μόνο προεκλογικά. Έχουμε προσπαθήσει όλο το προηγούμενο διάστημα να αναδείξουμε το μεγάλο πρόβλημα, το τεράστιο πρόβλημα του ΕΣΥ -που είναι ένα βήμα πριν την χρεοκοπία και την κατάρρευση- ως ένα από τα σημαντικότερα σημεία των προγραμματικών μας θέσεων και προτάσεων στην κατεύθυνση της ριζικής αναμόρφωσης και αναβάθμισης του ΕΣΥ, στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενός αξιόπιστου δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας και περίθαλψης αλλά και ενός συνολικά αξιόπιστου συστήματος υγείας ώστε ο κάθε πολίτης που ζει και εργάζεται σε αυτήν την χώρα να έχει την δυνατότητα πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες Υγείας.
Πρέπει να σας πω ότι για μας είναι πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός ότι σε κάθε Δημόσιο Νοσοκομείο υπάρχουν τεράστια κενά σε οργανικές θέσεις. Θέλω να τονίσω, επειδή τις τελευταίες μέρες βλέπουμε απαράδεκτες γενικεύσεις ότι τα Δημόσια Νοσοκομεία είναι χώροι κοινωνικής προσφοράς, ότι σε αυτούς εδώ τους χώρους χιλιάδες, εκατοντάδες εργαζόμενοι στερούνται τα ρεπό τους, στερούνται τις άδειές τους, δεν πληρώνονται υπερωρίες και το κάνουν αυτό γιατί θέλουν να προσφέρουν στο συνάνθρωπό τους. Κι είναι απαράδεκτο κάποιοι να μιλάνε γενικά για τα Νοσοκομεία, χαρακτηρίζοντάς τα ως άντρα της διαφθοράς.
Βεβαίως υπάρχουν εστίες διαφθοράς και κανείς αυτό πρέπει να το εντοπίσει στους διορισμένους διοικητές και managers από τα δυο κόμματα εξουσίας που εναλλάσσονται, αλλά είναι απαράδεκτο κάποιοι να γενικεύουν. Είναι χώροι κοινωνικής προσφοράς, εκατοντάδες εργαζόμενοι δίνουν από το υστέρημα του χρόνου τους με έγνοια στον συνάνθρωπό τους.
Και δεν μπορεί ο κος Παπανδρέου να υιοθετεί την άποψη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης που λέει ότι τα Δημόσια Νοσοκομεία είναι άντρα διαφθοράς. Και δεν μπορούν τα δυο κόμματα εξουσίας να μιλάνε για διαφθορά όταν επί 1,5 χρόνο όλη η ελληνική κοινωνία μάθαινε έκπληκτη τις αποκαλύψεις από το σκάνδαλο της Siemens. Αυτοί που έπαιρναν το 3% των μαύρων ταμείων της Siemens από τα κομματικά τους ταμεία, δεν μπορούν να γενικεύουν και να μιλάνε για διαφθορά.
Όπως επίσης δεν μπορεί και να υιοθετείται η άποψη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ότι τα δημόσια νοσοκομεία στην χώρα μας δουλεύουν με κόστος 30% παραπάνω. Δηλαδή οι δαπάνες για την Δημόσια Υγεία είναι υπερβολικές;
Αυτό θέλουν να μας πούνε; Είναι υπερβολικές οι δαπάνες για την δημόσια υγεία τη στιγμή που έχουμε φτάσει στο σημείο το 57% των δαπανών για την Υγεία να είναι ιδιωτικές δαπάνες. Το 57% όταν στις αρχές του ʼ80 του ʼ81 ήταν σε μονοψήφια νούμερα. Η χώρα μας είναι 56η στον κόσμο σε δαπάνες για την Υγεία. Πάνω από 25.000 κενές οργανικές θέσεις νοσηλευτών. Πάνω από 4.500 κενές οργανικές θέσεις γιατρών. Και βεβαίως σε αυτούς εδώ τους χώρους είδαμε τα φαινόμενα του εργασιακού μεσαίωνα , της εργασιακής εκμετάλλευσης, τα φαινόμενα των ενοικιαζόμενων εργαζόμενων σε όλους τους ορόφους, θα δείτε εργαζόμενους με stage –ακόμα και γιατρούς- κι αν πάμε λίγο πιο χαμηλά, στην σίτιση στα μαγειρεία, στην φύλαξη, στην καθαριότητα Στη σίτιση, στα μαγειρεία, στην καθαριότητα εκεί θα δούμε εργαζόμενους ενοικιαζόμενους, με υπεργολαβικές εταιρίες.
Αντί το δημόσιο να έχει την έγνοια και την ευθύνη να κάνει προσλήψεις, γιατί αυτές οι ανάγκες είναι πάγιες και διαρκείς, δίνει σε εργολάβους τη δυνατότητα με έναν νόμο που ψήφισε το ΠΑΣΟΚ το 2001 -λέει ότι θα το αναμορφώσει ο κ. Παπανδρέου αλλά δεν λέει ότι θα τον καταργήσει. Και βεβαίως, νόμοι τους οποίους διεύρυνε και ενίσχυσε η διακυβέρνηση της ΝΔ και είδαμε το φαινόμενο της Κούνεβα. Το ανατριχιαστικό αυτό φαινόμενο.
Και, βεβαίως, είδαμε από την άλλη πλευρά το άλλο πρόσωπο, ανθρώπων με αλληλεγγύη, γιατρών που σπεύσανε από την πρώτη στιγμή και νοσήλευσαν την Κ. Κούνεβα σε αυτό το νοσοκομείο και τις έδωσαν ότι καλύτερο μπορούσαν να τις δώσουν για να προσπαθήσει να σταθεί όρθια στα πόδια της.
Αυτή είναι η κατάσταση σήμερα. Δεν πρέπει να ωραιοποιούμε τα πράγματα, ούτε να καταστροφολογούμε. Διότι και τα δυο μεγάλα κόμματα δίνουν μια μάχη εντυπώσεων. Ο πρωθυπουργός στην πραγματικότητα εμφανίζεται με το μαστίγιο λέγοντάς μας ότι δεν μπορεί να δώσει ούτε δεκάρα για τις κοινωνικές δαπάνες, για αυξήσεις μισθών και συντάξεων και ο Πρόεδρος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, επιτρέψτε μου να σας πω, κρατάει κρυφά χαρτιά, δεν ανοίγει τα χαρτιά του και όταν τα ανοίγει, όλοι εμείς που προσδοκάμε μια ριζική αλλαγή στην πορεία της χώρας αισθανόμαστε πολύ δυσάρεστα.
Και τα λέω αυτά διότι έτσι όπως πάνε τα πράγματα, μέχρι να φτάσουμε στις εκλογές, θα έχει απολυθεί η μισή Ελλάδα. Κοιτάξτε μονάχα χθες, την μέρα που συζητάγαμε όλες οι πολιτικές δυνάμεις σε εθνικό δίκτυο, η Ασπίς Πρόνοια βάρεσε κανόνι και οι 700 εργαζόμενοι βρέθηκαν στον δρόμο. Την ίδια στιγμή, καταγγέλθηκε η σύμβαση στο Πολεμικό Ναυτικό και στην Γερμανική Thyssen Krupp, που αγόρασε έναντι πινακίου φακής τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και 1500 εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κινδυνεύουν να μείνουν στο δρόμο. Και βεβαίως αν σε όλα αυτά συμπεριλάβουμε τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στα δημόσια νοσοκομεία, καταλαβαίνουμε ότι υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης. Ο ένας είναι αυτός που προτείνει η Αριστερά, με ενίσχυση της απασχόλησης, με νέες θέσεις εργασίας, ιδιαίτερα στο χώρο της υγείας, της παιδείας και της κοινωνικής πρόνοιας, με αύξηση των μισθών και των συντάξεων, ώστε να τονωθεί η οικονομία. Και οπ άλλος δρόμος είναι αυτός που προτείνουν φανερά ο κ. Καραμανλής. Αισχυντηλά ο Κ. Παπανδρέου και είναι ο δρόμος που λέει να κρατήσουν τα κέρδη τους οι μεγαλοεπιχειρηματίες, οι τράπεζες, όλοι όσοι επενδύουν στον ιδιωτικό τομέα στο χώρο της υγείας -και είναι πολλοί και θησαυρίζουν- και η κοινωνία θα δούμε τι θα γίνει την επόμενη μέρα.
Το μάθημα πάντως απ΄ αυτή την ιστορία της ΑΣΠΙΣ Πρόνοια είναι ότι η κοινωνική ασφάλιση όπως και οι κοινωνικές υπηρεσίες, το κράτος πρόνοιας, η υγεία είναι πολύ σοβαρά πράγματα για να τα εμπιστευόμαστε εξ ολοκλήρου στην αγορά.
Και θα ήθελα να κλείσω με αυτό. Χθες το βράδυ με ρώτησε κάποιος δημοσιογράφος, τι θα γίνει με τις διαδηλώσεις και τους διαδηλωτές που μας ενοχλούν στο κέντρο της Αθήνας. Αυτό που είπαν σε μένα χθες, ας πάνε να το πουν σήμερα σ΄αυτούς τους 700 ανθρώπους, 50, 55, 60 χρονών, στο Μαρούσι, που έχουν χάσει τη δουλειά τους. Να το πουν σ΄ αυτούς τους ανθρώπους. Μην διαδηλώνετε. Μην αντιδράτε. Όχι σ΄ εμένα. Σ΄ αυτούς να το πουν. Κι ας απευθύνουν αυτή την έκκληση σήμερα οι δύο μονομάχοι το βράδυ από την τηλεόραση σ΄ αυτούς τους ανθρώπους. Ας τους πουν να μην διαδηλώσουν.
Έρχονται δύσκολες μέρες, αλλά η κοινωνία θα αντιδράσει με αξιοπρέπεια και περηφάνια, όπως με αξιοπρέπεια και περηφάνια όλο το προηγούμενο διάστημα και τώρα νοσηλευτικό προσωπικό, ιατρικό προσωπικό δίνει μάχη για να κρατήσει αυτό το εργοστάσιο που λέγεται «Ευαγγελισμός» όρθιο και να μην καταρρεύσει
Οι ασκούμενες πολιτικές στο χώρο της υγείας έχουν οδηγήσει στην απαξίωση του δημόσιου τομέα υγείας, στον περιορισμό των δημοσίων δαπανών και στην ενίσχυση του μεγάλου ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα.
• Διέλυσε τους φορείς πρόνοιας (ν. 2646/98)
• Επέτρεψε τη δραστηριοποίηση του ιδιωτικού κεφαλαίου στον τομέα της παροχής υπηρεσιών υγείας
• Έθεσε το νομικό πλαίσιο στο οποίο στηρίχτηκαν οι κυβερνητικές παρεμβάσεις της ΝΔ (ν. 2889/01, ν. 3106/03)
• Σήμερα συμφωνεί με τις Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προωθεί την επέκταση των ιδιωτικών απογευματινών ιατρείων και σιωπά όσον αφορά τα ζητήματα της διαφθοράς και της παραοικονομίας
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί άλλωστε το γεγονός ότι ο κ. Παπανδρέου, στην ομιλία του στη ΔΕΘ, αναφερόμενος στη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, έφερε ως παράδειγμα τα νοσοκομεία. Μολονότι πρόκειται για ένα όντως υπαρκτό πρόβλημα, που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης, η αναφορά του κ. Παπανδρέου στο χαρακτηρισμό των ελληνικών νοσοκομείων ως «άντρου διαφθοράς» από τον ΟΟΣΑ και στην επισήμανση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ότι τα έξοδα των δημόσιων νοσοκομείων υπερβαίνουν κατά 30% το αναγκαίο κόστος λειτουργίας τους, προοιωνίζεται την περαιτέρω μείωση των δημόσιων δαπανών για την υγεία.
• Συνέχισε την υποχρηματοδότηση και εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών υγείας
• Ενισχύει το ρόλο του μεγάλου κεφαλαίου
• Προωθεί τις Συμπράξεις Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα για την ανέγερση και λειτουργία νέων νοσοκομείων, με προϋπολογισμούς έργων πολύ υψηλότερους του κόστους
• Προχωρεί στην εκχώρηση βασικών λειτουργιών των δημόσιων νοσοκομείων (σίτιση, τροφοδοσία, φύλαξη, καθαριότητα, διαχείριση νοσοκομειακών αποβλήτων κ.λπ.) σε ιδιώτες, χωρίς καμία μέριμνα για τη διασφάλιση των όρων εργασίας των εργαζομένων
• Από το 3% του ΑΕΠ το 2004, η χρηματοδότηση του ΕΣΥ μειώθηκε το 2008 στο 2,4%, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 6% των τακτικών εξόδων του προϋπολογισμού, έναντι 13,6%, που αποτελεί το μέσο όρο της ΕΕ των 27.
• Τα χρέη των δημόσιων νοσοκομείων προς τους προμηθευτές αναλώσιμων υλικών και φαρμάκων ανέρχονταν στο τέλος του 2008 στα 5,5 δις ευρώ, ενώ, αν προστεθούν και τα νέα χρέη ύψους 600 εκατ. ευρώ που δημιουργήθηκαν φέτος μέχρι το τέλος Ιουνίου, το συνολικό ποσό εκτοξεύεται στα 6,1 δις ευρώ.
• Οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στον δημόσιο τομέα υγείας δεν ξεπερνούν τις 800 το χρόνο, όταν οι συνταξιοδοτήσεις και οι αποχωρήσεις είναι περισσότερες από 2.000 ετησίως.
• Η χώρα μας διαθέτει σήμερα μόλις 3,8 νοσηλευτές/τριες ανά 1000 κατοίκους, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ των 27 είναι 8,9/1.000.
• Οι κενές θέσεις νοσηλευτών/τριών ανέρχονται στις 25.000.
• Οι κενές οργανικές θέσεις γιατρών υπερβαίνουν τις 4.500, χωρίς να υπολογίζονται οι ανάγκες για την εφαρμογή του νέου ωραρίου των νοσοκομειακών γιατρών.
• Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ για το 2008, οι ιδιωτικές δαπάνες των νοικοκυριών που δεν καλύπτονται από την κοινωνική ασφάλιση εκτοξεύτηκαν στο 57% των συνολικών δαπανών για την υγεία (στην ΕΕ δεν υπερβαίνουν το 28%).
• Οι Έλληνες δαπανούν το 6% του εισοδήματός τους για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη (2% κατά μ.ό. στις χώρες του ΟΟΣΑ και 3% στις ΗΠΑ).
• Η Ελλάδα βρίσκεται στην 23η θέση της ΕΕ των 27 σε επίπεδο υπηρεσιών υγείας, έχοντας υποχωρήσει 9 θέσεις την τελευταία τριετία.
Η εναλλακτική προγραμματική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την αναμόρφωση του συστήματος υγείας εκκινεί από την αρχή ότι η υγεία δεν μπορεί να είναι αντικείμενο εμπορευματοποίησης ούτε να υπόκειται στη δικαιοδοσία του κέρδους. Αποτελεί, αντιθέτως, αναφαίρετο κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα, που οφείλει να βρίσκεται έξω από τις διαδικασίες της αγοράς.
Στρατηγικός μας στόχος είναι η οικοδόμηση ενός ολοκληρωμένου δημόσιου συστήματος υγείας και πρόνοιας που θα παρέχει άμεση, δωρεάν, καθολική και ισότιμη πρόσβαση σε όλους τους πολίτες σε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, τη στιγμή της ανάγκης.
• Θα καλύπτει καθολικά τις ανάγκες του συνόλου του πληθυσμού και της επικράτειας.
• Θα περιλαμβάνει το σύνολο των δημόσιων δομών υγείας και πρόνοιας (ΕΣΥ, ΙΚΑ, δομές υγείας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των ασφαλιστικών ταμείων κ.λπ.).
• Θα χρηματοδοτείται ενιαία από τον κρατικό προϋπολογισμό και από τους κλάδους υγείας των ασφαλιστικών ταμείων.
• Θα βασίζεται σε ένα ολοκληρωμένο δημόσιο δίκτυο υπηρεσιών ενημέρωσης, πρόληψης, πρωτοβάθμιας περίθαλψης και προαγωγής της υγείας, ενιαία συνδεδεμένο με μια αναβαθμισμένη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη.
Πρωταρχικός μας στόχος είναι η ελαχιστοποίηση των ιδιωτικών δαπανών για την υγεία και η αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας και πρόνοιας.
• Αύξηση των δημόσιων δαπανών για την υγεία, με ταυτόχρονη αναβάθμιση του προγραμματισμού, του σχεδιασμού και της οργάνωσης του συστήματος υγείας. Η αναβάθμιση αυτή συνιστά προϋπόθεση για την εξάλειψη των φαινομένων διαφθοράς και παραοικονομίας (μίζες, «φακελάκια», οικονομικές δοσοληψίες με τις φαρμακευτικές εταιρείες) και την κατάργηση των παράνομων ιδιωτικών ιατρείων.
• Ελεύθερη πρόσβαση στο δημόσιο σύστημα υγείας όλων όσοι ζουν και εργάζονται στη χώρα (κατάργηση του ελάχιστου αριθμού ενσήμων για παροχή υγειονομικής περίθαλψης κ.λπ.).
• Σύνταξη Υγειονομικού Χάρτη της χώρας, όπου θα καταγράφονται οι υπάρχουσες δομές και ανάγκες. Ο Χάρτης αυτός θα κυρωθεί από τη Βουλή και θα αποτελεί πλαίσιο αναφοράς για τις μελλοντικές κυβερνήσεις.
• Δημιουργία οργανωμένου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας-Πρόνοιας, που θα δίνει έμφαση στη σωστή και έγκαιρη ενημέρωση και διάγνωση παράλληλα με την περίθαλψη και θεραπεία σε πρωτοβάθμιο επίπεδο, έτσι ώστε στα νοσοκομεία να καταλήγουν μόνο τα βαριά περιστατικά.
• Καθιέρωση του θεσμού της ομάδας υγείας, με πυρήνα τον οικογενειακό γιατρό.
• Ολοήμερη λειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων και κατάργηση των ιδιωτικών απογευματινών ιατρείων.
• Αναβάθμιση της ξενοδοχειακής υποδομής και εφοδιασμός όλων των εργαστηρίων και νοσοκομείων της χώρας με σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό.
• Δημιουργία αυτοτελών Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) στα νοσοκομεία.
• Στελέχωση και αύξηση του αριθμού των κλινών των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ).
• Κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων γιατρών, επαγγελματιών υγείας και λοιπού προσωπικού από εργαζόμενους πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Κατάργηση του θεσμού των επικουρικών γιατρών και νοσηλευτών.
• Ενιαίες εργασιακές σχέσεις του υγειονομικού προσωπικού, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, διαρκής επιμόρφωση των εργαζομένων στο χώρο της υγείας και διασφάλιση της οικονομικής, επαγγελματικής και επιστημονικής τους αναβάθμισης και εξέλιξης.
• Αναβάθμιση του ΕΟΦ, δημιουργία Εθνικής Φαρμακαποθήκης και υπαγωγή των αρμοδιοτήτων του φαρμάκου στο υπουργείο Υγείας.
• Αυστηρός έλεγχος της τιμολογιακής πολιτικής και της συνταγογράφησης φαρμάκων και θεραπειών, ώστε να εξασφαλίζεται η ποιότητα, η επάρκεια αλλά και η λελογισμένη χρήση των φαρμάκων.
• Ματαίωση των Συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στο χώρο της υγείας, καθώς και κάθε προσπάθειας ανάθεσης σε ιδιώτες της διοίκησης ολόκληρων τμημάτων των δημόσιων νοσοκομείων (π.χ. διαγνωστικών εργαστηρίων, ΜΕΘ κ.λπ.).
• Θέσπιση αυστηρού νομοθετικού πλαισίου για την ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας.
• Υπαγωγή, σε πρώτο μεταβατικό στάδιο, σε δημόσιο και κοινωνικό έλεγχο των μεγάλων ιδιωτικών κλινικών και μαιευτηρίων και σταδιακή ένταξη, σε δεύτερη φάση, και των υπόλοιπων ιδιωτικών φορέων παροχής υγειονομικών υπηρεσιών (φαρμακευτικές και ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, εταιρείες βιοϊατρικής τεχνολογίας, μεγάλες αλυσίδες διαγνωστικών εργαστηρίων) στο δημόσιο σύστημα υγείας.
To Γραφείο Τύπου