Το Π.Δ. 116/2004 εντάσσει τα οχήματα που βρίσκονται στο «τέλος τους κύκλου της ζωής τους» στο νόμο για την εναλλακτική διαχείριση και ανακύκλωση.
Σύμφωνα με το εν λόγω π.δ. η αρμόδια υπηρεσία του οικείου Δήμου ή της Κοινότητας, όπου βρίσκεται το εγκαταλειμμένο όχημα, υποχρεούται να το παραδώσει σε εγκεκριμένο σύστημα συλλογής Οχημάτων Τέλους Κύκλου Ζωής της περιοχής. Το δε σύστημα ΟΤΚΖ υποχρεούται να δέχεται τα οχήματα αυτά δωρεάν.
Ωστόσο, η πρακτική αυτή έχει ατονήσει με αποτέλεσμα εγκαταλειμμένα οχήματα να καταλαμβάνουν επί μακρόν δημόσιους χώρους και να δημιουργούν πολλά προβλήματα. Υπολογίζεται ότι στο λεκανοπέδιο της Αθήνας βρίσκονται εγκαταλειμμένα περίπου 125.000 αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, μόνο στην 3ης Σεπτεμβρίου, κεντρικότατο δρόμο του κέντρου της πόλης, υπάρχουν πάνω από 40!
Πέρα από το ότι καταλαμβάνουν θέσεις στάθμευσης, γεγονός πολύ προβληματικό ιδιαίτερα για τις πυκνοκατοικημένες περιοχές, αποτελούν και εστίες μόλυνσης. Αυτοκίνητα σκουριασμένα με σπασμένα τζάμια, με πόρτες που κρέμονται … Σε περιπτώσεις τέτοιων εγκαταλειμμένων αυτοκίνητων έχουν συμβεί πολλά ατυχήματα με παιδιά που παίζουν. Τα ίδια αυτά αυτοκίνητα μετατρέπονται σε «σκουπιδοτενεκέδες» και μέσα και γύρω τους.
Είναι αυτονόητο ότι με την απομάκρυνσή τους θα απελευθερωθούν δεκάδες χιλιάδες χώροι στάθμευσης και θα διευκολυνθεί και η κυκλοφορία.
Με αυτά τα δεδομένα, ερωτάται η κ. υπουργός:
• Πραγματοποιούνται έλεγχοι από την αρμόδια αρχή «Εθνικός Οργανισμός Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων Προϊόντων» (ΕΟΣΔΑΠ); Αν, ναι σε ποιες διαπιστώσεις έχει καταλήξει η παραπάνω αρχή;
• Το Υπουργείο έχει στοιχεία για τον αριθμό των εγκαταλειμμένων αυτοκινήτων στο λεκανοπέδιο της Αθήνας;
• Αν είναι έγκυροι οι υπολογισμοί για 125.000 εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα στην Αθήνα, για ποιο λόγο η συλλογή τους γίνεται με τόσο βραδείς ρυθμούς (π.χ 5.709 αυτοκίνητα το 2008);
Ο ερωτών βουλευτής
Γρηγόρης Ψαριανός