Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
22/01/2004

Για το σχέδιο νόμου για την εκλογή βουλευτών

Κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την εκλογή βουλευτών ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Συνασπισμού Φώτης Κουβέλης, μεταξύ άλλων τόνισε:

«Είναι γεγονός, ότι τυπικά η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να φέρει σχέδιο εκλογικού νόμου λίγες μέρες πριν τις εκλογές. Το ζήτημα όμως είναι αν έχει την ουσιαστική δημοκρατική νομιμοποίηση με την έννοια ότι η προεκλογική περίοδος υφίσταται και μάλιστα υφίσταται εδώ και πάρα πολύ καιρό.

Δεν υπήρξε ουδείς διάλογος. Και δεν υπήρξε διότι η κυβέρνηση διαμόρφωσε τις δικές της επιλογές, άξονες τους είχε ονομάσει αρχικά, αυτούς έθεσε ως βάση του διαλόγου, αλλά αυτή η βάση του διαλόγου αποτελούσε και το τελικό αποτέλεσμα το οποίο καταγράφεται σήμερα στο σχέδιο νόμου, βεβαίως με την απάλειψη εκείνων των διατάξεων που αφορούσαν στην κατάτμηση των εκλογικών περιφερειών.

Κι εδώ υπάρχει επίσης ένα πολιτικό ζήτημα. Πότε είχε δίκιο η κυβέρνηση; Όταν επέλεγε και διακήρυσσε ότι η κατάτμηση των εκλογικών περιφερειών, ειδικότερα της δεύτερης εκλογικής περιφέρειας Αθηνών και της Θεσσαλονίκης ή σήμερα που έχει απαλείψει τη σχετική διάταξη; Πότε είχε δίκιο η κυβέρνηση; Όταν έλεγε ότι προωθεί την κατάτμηση προκειμένου να αντιμετωπίσει τα ζητήματα της διαφθοράς -θα έλεγα ώ ποία υποκρισία- ή σήμερα που δεν αντιμετωπίζει κατά του δικούς της ισχυρισμούς τα ζητήματα της διαφθοράς με τη μη κατάτμηση των περιφερειών; Κι αναφέρομαι σε όλα αυτά για να δείξω, ότι η κυβέρνηση προσάρμοσε και αυτή την σημαντικότατη, κατά την άποψή μου, υπόθεση του εκλογικού νόμου, στις δικές της ανάγκες. Και μάλιστα μία προσαρμογή την οποία εν συνεχεία άλλαξε για να την προσαρμόσει σε άλλες ανάγκες και οι άλλες ανάγκες ήταν η φωνή και η διαμαρτυρία των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που για δικούς τους λόγους δεν ήθελαν την κατάτμηση των εκλογικών περιφερειών τις οποίες προανέφερα.

Γιατί όμως σπεύδει η κυβέρνηση παραμονές των εκλογών της 7ης Μαρτίου να καθιερώσει αυτό το εκλογικό σύστημα; Διότι κατά τη γνώμη μου θέλει να παγιώσει ένα εκλογικό σύστημα, που θα ισχύσει βεβαίως για τις μεθεπόμενες εκλογές κι οποτεδήποτε αυτές γίνουν, αλλά κυρίως για να προλάβει τις εξελίξεις και κατά την έκφραση που έχω χρησιμοποιήσει και στο παρελθόν , να κλειδώσει τις εξελίξεις, περί αυτού ο λόγος και τίποτε άλλο πέραν αυτού το οποίο αναφέρω.

Θέλω να σας βεβαιώσω ότι η διεκδίκηση του Συνασπισμού για την καθιέρωση της απλής αναλογικής δεν είναι μία διεκδίκηση η οποία αρχίζει και εξαντλείται στο να εξασφαλίσει κάποιους περισσότερους βουλευτές και να τους συναριθμήσει μ' αυτούς που εκλέγει με τον υπάρχοντα νόμο στην Κοινοβουλευτική του Ομάδα. Εμείς υποστηρίζουμε την απλή αναλογική διότι έχουμε την άποψη ότι η απλή αναλογική εκτός από το γεγονός ότι υπηρετεί τη γνήσια άποψη της λαϊκής κυριαρχίας, υπηρετεί την ισότητα της ψήφου. Η ισότητα της ψήφου δεν είναι γράμμα κενό περιεχομένου. Η ισότητα της ψήφου, είναι πεμπτουσία της δημοκρατικής λειτουργίας του πολιτεύματος. Η απλή αναλογική απελευθερώνει υπαρκτές, ζωντανές πολιτικές δυνάμεις, οι οποίες σήμερα ασφυκτιούν κάτω από το πέλμα ενός εκλογικού νόμου, ο οποίος επιλέγει, όπως επέλεγε και στο παρελθόν τη μειοψηφία στην ελληνική κοινωνία να την καθιστά πλειοψηφία κυβερνητική με το δεδομένο και αδιαμφισβήτητο ότι το 40% περίπου, που αποτελεί μειοψηφία στην ελληνική κοινωνία, δίδει κυβερνητική μειοψηφία. Πιστεύουμε ότι η υπόθεση της γνησιότητας στην έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας είναι ένα μείζον αγαθό για τη δημοκρατία μας που το συμφέρον της συν τοις άλλοις πρέπει να αναζητείται και στην πολυφωνική έκφραση των πραγματικών κοινωνικοπολιτικών συσχετισμών. Το παράδειγμα έχει ακουστεί πάρα πολλές φορές. Είναι ισχυρή κυβέρνηση αυτή που έχει 40% στην ελληνική κοινωνία και κυβερνητική πλειοψηφία; Ισχυρή κυβέρνηση είναι αυτή η οποία μπορεί να χειρίζεται με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση τα μεγάλα προβλήματα αυτού του τόπου και τα προβλήματα είναι μεγάλα με δεδομένη την ρευστότητα η οποία υπάρχει και στο επίπεδο της ευρωπαϊκής κλίμακας, αλλά και στο επίπεδο της παγκόσμιας κλίμακας.

Το εκλογικό σύστημα για άλλη μία φορά εντάσσεται και υπόκειται σε βραχυπρόθεσμες, κομματικές, πολιτικού χαρακτήρα σκοπιμότητες, ακριβώς γιατί θέλει να προλάβει τις εξελίξεις, θέλει να εμποδίσει τις εξελίξεις ή ακριβέστερα να προσαρμόσει και δια του εκλογικού νόμου η κυβέρνηση τις εξελίξεις στις δικές της στοχεύσεις και σκοπεύσεις.

Βεβαίως θα ψηφιστεί το σχέδιο νόμου και θα γίνει νόμος του κράτους, αλλά θα μένει πάντοτε το βάρος σ 'αυτή την κυβερνητική πλειοψηφία, ότι εμπόδισε, σε μία εξαιρετικά ευαίσθητη στιγμή για τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος, εξελίξεις οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν διαμορφωθεί μ' έναν δημοκρατικό τρόπο. Μ' ένα τρόπο ο οποίος θα επέτρεπε την απελευθέρωση υπαρκτών πολιτικών δυνάμεων ή οποίες επίσης ασφυκτιούν σήμερα στον κλωβό του εκλογικού νόμου που και η Ν.Δ. εψήφισε και ουσιαστικά επαναλαμβάνει με διαφοροποίηση ως προς την αναλογικότητα και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Πρόκειται για την εμπέδωση του δικομματικού πολιτικού συστήματος, το οποίο σιγά σιγά μετατρέπεται σ' ένα διπολικό σύστημα με μονοπολιτική. Με παραγόμενη ίδια πολιτική και από τους δύο πόλους, με ελάχιστες διαφορές ουσιαστικά διαχειριστικού χαρακτήρα. Όχι με διαφορές επί της ουσίας των πολιτικών ζητημάτων, όχι επί της ουσίας των προβλημάτων αυτής της κοινωνίας.

Ο Συνασπισμός καταψηφίζει την πρόταση νόμου.»

To Γραφείο Τύπου