Σήμερα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση της Διακομματικής Επιτροπής, προγραμματισμένης από καιρό, για να καθορίσει τις ρυθμίσεις της ραδιοτηλεοπτικής προβολής των κομμάτων κατά την προεκλογική περίοδο. Στο πλαίσιο αυτό, τα κόμματα ήταν υποχρεωμένα να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Ο ΣΥΝ είναι το μοναδικό κόμμα το οποίο κατέθεσε ολοκληρωμένες και συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου να επιταχυνθεί η έκδοση υπουργικής απόφασης που θα διασφαλίζει τη στοιχειώδη προβολή των κομμάτων κατά την προεκλογική περίοδο.
Η κυβέρνηση, αντί να φέρει μια συγκεκριμένη λύση, υπαναχωρεί και αμφισβητεί ακόμη και τις προηγούμενες υπουργικές αποφάσεις που ίσχυσαν στη χώρα μας από το ΄96 και μετά, με βάση τις ομόφωνες αποφάσεις των εκάστοτε Διακομματικών Επιτροπών.
Η κυβέρνηση στη σημερινή συνεδρίαση κατέθεσε «σκέψεις», δεσμεύτηκε ότι θα καταθέσει πλαίσιο προτάσεων μέχρι τη Δευτέρα, 2/2, θα διαβουλευθεί με τα ΜΜΕ και τα κόμματα και στη συνέχεια θα καταθέσει ολοκληρωμένο πακέτο προτάσεων. Η στάση αυτή της κυβέρνησης συνάντησε την κατηγορηματική αντίδραση των εκπροσώπων τόσο του ΣΥΝ όσο και άλλων κομμάτων που ζήτησαν να υπάρξει άμεση κατάληξη των ρυθμίσεων της Διακομματικής Επιτροπής σχετικά με την προβολή των κομμάτων στα ΜΜΕ.
Είναι προφανές ότι η τακτική αυτή διαιωνίζει την άνιση προβολή των κομμάτων στα ΜΜΕ αν και ήδη βρισκόμαστε στην καρδιά της προεκλογικής περιόδου.
Επισυνάπτεται το κείμενο των προτάσεων που κατέθεσε ο ΣΥΝ
Κον Κ. ΣΚΑΝΔΑΛΙΔΗ Υπουργό ΕΣ.Δ.Δ.& Α Αθήνα 19 Ιανουαρίου 2004 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ «σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις προβολής των κομμάτων από τα δημόσια και ιδιωτικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα κατά την προεκλογική περίοδο» Κε Υπουργέ, Παραθέτουμε τις προτάσεις του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας, σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις προβολής των κομμάτων από τα δημόσια και ιδιωτικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα, κατά την προεκλογική περίοδο, ανταποκρινόμενοι σε σχετική υπόδειξη σας προς τα κόμματα της Διακομματικής Επιτροπής στα πλαίσια μάλιστα της προετοιμασίας της προσεχούς συνάντησης της Διακομματικής, Σημειώνουμε ότι, όπως ασφαλώς σας είναι γνωστό, το κόμμα μας συμμετέχει μαζί με άλλες δυνάμεις της Αριστεράς, κινήσεις και ανένταχτους πολίτες σέναν εκλογικό συνδυασμό με τίτλο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ - ΕΝΩΤΙΚΟ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ. Οι απόψεις που διατυπώνονται στο κείμενο αυτό απηχούν και τον εκλογικό συνδυασμό. Α. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 1. Θεωρούμε ότι ουσιαστικά η προεκλογική περίοδος έχει ήδη αρχίσει. Μετά την εξαγγελία της ημερομηνίας των εκλογών από τον πρωθυπουργό η χώρα βρίσκεται ήδη σε πραγματική προεκλογική περίοδο. Συνεπώς οι όροι διεξαγωγής του προεκλογικού αγώνα, η εξασφάλιση της δυνατότητας για άνετη, ισότιμη, αντικειμενική και πολυφωνική παρουσίαση όλων των πολιτικών απόψεων και προγραμμάτων των κομμάτων, που εκπροσωπούνται στη Βουλή και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς και ο χρόνος εφαρμογής αυτών των ρυθμίσεων είναι κρίσιμο πολιτικό θέμα. Θέμα δημοκρατικής τάξης και πολιτικού πολιτισμού. 2. Είναι ευθύνη της κυβέρνησης και των οργάνων της πολιτείας να διασφαλίσουν ότι οι ρυθμίσεις και οι κανόνες δεοντολογίας που προβλέπονται από τους νόμους και το Σύνταγμα θα εφαρμοστούν και θα ισχύσουν από τώρα, άμεσα, έξω από υποκριτικούς ισχυρισμούς ότι η προεκλογική περίοδος αρχίζει με την διάλυση της Βουλής, γεγονός που έχει καταστεί τυπικό ύστερα από την εξαγγελία συγκεκριμένης ημερομηνίας. 3. Η επίκληση της αρχής της αναλογικής ισότητας δεν μπορεί να είναι το άλλοθι για την παραβίαση κάθε πλαισίου δημοκρατικής λειτουργίας που οδηγεί στην μονοπώληση των ραδιοτηλεοπτικών μέσων από την κυβέρνηση και τις δυνάμεις του δικομματισμού. Πεποίθηση μας είναι ότι η αρχή αυτή που επιλέγεται ως τρόπος για την κατανομή του χρόνου προβολής των κομμάτων έχει συνειδητά διαστρεβλωθεί.Η εφαρμογή της αναλογικής ισότητας σύμφωνα με το Σύνταγμα και την νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, προϋποθέτει βεβαίως αναλογικό χρόνο στα κόμματα αλλά προϋποθέτει εξίσου ικανό και αναγκαίο χρόνο ώστε οι θέσεις και οι προτάσεις των κομμάτων να παρουσιάζονται με ίσους όρους και ολοκληρωμένες. Θα ήταν συνεπώς εύλογο αν, από το σύνολο του χρόνου που κάθε ραδιοτηλεοπτικός σταθμός διαθέτει για ενημέρωση για τις θέσεις η τις δραστηριότητες των πολιτικών κομμάτων (δελτία ειδήσεων κ.λ.π.) η την διαφήμιση, ένα σημαντικό μέρος αυτού του χρόνου διατεθεί ισόποσα στα κόμματα της Βουλής και της Ευρωβουλής και το υπόλοιπο κατά την αναλογία της κοινοβουλευτικής δύναμης των κομμάτων. 4. Δεν αποδεχόμαστε την προσχηματική συμπεριφορά κρατικών λειτουργών η προσώπων που ασκούν δημόσια εξουσία που υπό το πρόσχημα αυτής τους της ιδιότητας προβαίνουν σε πράξεις προεκλογικής προβολής από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα. Θεωρούμε ότι πρέπει να υπολογίζονται στον χρόνο προεκλογικής προβολής του οικείου κόμματος η των ιδίων ως υποψήφιων όταν πρόσωπα με την παραπάνω ιδιότητα πραγματοποιούν εμφανίσεις οι οποίες αποσκοπούν στην καταγραφή παρελθούσης δράσης η αξιοποιούνται για να δώσουν μηνύματα προεκλογικού περιεχομένου η να εκθέσουν τα στοιχεία ενός προεκλογικού προγράμματος. 5. Νομίζουμε ότι το ίδιο θα έπρεπε να ισχύσει ως προς την μέτρηση του ραδιοτηλεοπτικού χρόνου και για τις εμφανίσεις προσωπικοτήτων, είτε έχουν κομματική ιδιότητα είτε όχι, εφόσον οι εμφανίσεις αυτές γίνονται για την υποστήριξη θέσεων συγκεκριμένων κομμάτων. 6. Προτείνουμε να καθιερωθούν ζώνες μετάδοσης των προεκλογικών μηνυμάτων και των εκπομπών διαλόγου σε χρόνους που να τις καθιστούν προσιτές στην παρακολούθηση τους από το ευρύ κοινό και ιδιαίτερα από τους εργαζόμενους. 7. Να ενταχθούν και τα συνδρομητικα κανάλια στους κανόνες που διέπουν την προεκλογική συμπεριφορά και των υπολοίπων μέσων. Σε περίπτωση που προγραμματίσουν πολιτικές ή άλλου τύπου ενημερωτικές εκπομπές και παρουσιάζουν υποψηφίους να εφαρμοστούν οι όροι του πολιτικού πλουραλισμού και οι σχετικές εκπομπές να χρεώνονται στις εβδομαδιαίες λίστες του ΕΣΡ 8. Με ευθύνη του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, να δημοσιοποιείται στην αρχή κάθε εβδομάδας αναλυτικά, ο συνολικός χρόνος που διατέθηκε από τα νομίμως λειτουργούντα ραδιοτηλεοπτικά μέσα στα κόμματα, καθώς και όλες οι παρουσίες εκπροσώπων των κομμάτων στις ειδησεογραφικές εκπομπές και τις εκπομπές πολιτικού διαλόγου για να κρίνει η κοινωνία των πολιτών πως τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα διαχειρίζονται την συνταγματική επιταγή της αντικειμενικής και με ίσους όρους μετάδοση των πληροφοριών και των ειδήσεων με ευθύνη του κράτους. 9. Στα κεντρικά δελτία ειδήσεων, ιδιαίτερα δε στο βραδινό, θα πρέπει τόσο στην ειδησεογραφική θεματολογία όσο και στην ενημερωτική ζώνη να μετέχουν όλα τα κόμματα που εκπροσωπούνται στην Βουλή. 10. Θα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, που πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα να αποτελέσει αξιόπιστο δείγμα γραφής και φερέγγυο πιλοτικό πρόγραμμα προβολής των κομμάτων, με όρους πολυφωνίας και πλουραλισμού, κατά την προεκλογική περίοδο, ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων που λειτούργησε πρόσφατα. 11. Τέλος, πρέπει να καταστεί σαφές, με κατηγορηματικότητα, ότι στις περιπτώσεις που οι νομίμως λειτουργούντες, δημόσιοι και ιδιωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί παραβιάζουν την νομιμότητα και την δεοντολογία, θα επιβάλλονται άμεσα οι κυρώσεις που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία οι οποίες είναι σημαντικές και αρκούντως αυστηρές. Β. ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Συμφωνούμε κατ αρχήν με τις ρυθμίσεις που προβλέπονται στην προηγούμενη κοινή υπουργική απόφαση της 16/03/2000 των εκλογών του 2000, ως την ελάχιστη βάση για να διαμορφωθεί με νέα υπουργική απόφαση το νέο πλαίσιο ρυθμίσεων που θα ισχύσουν στις εκλογές της 7ης Μαρτίου 2004. 2. Προτείνουμε η νέα κοινή υπουργική απόφαση να επεκταθεί και να συμπεριλάβει επιπλέον: α/ Συζητήσεις, από κοινού μεταξύ όλων των πολιτικών αρχηγών των κομμάτων Βουλής και της Ευρωβουλής που θα μεταδοθούν σε εθνικό δίκτυο, ταυτόχρονα, από όλους τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς β/ μια επιπλέον συζήτηση στρογγυλής τράπεζας, καθώς και γ/ ένα επιπλέον δεκάλεπτο. 3. Υποθέτουμε ότι είναι γνωστή, από προηγούμενες τοποθετήσεις, η θέση μας υπέρ των εκπομπών διαλόγου έναντι προγραμμάτων πολιτικής διαφήμισης. Υπενθυμίζουμε απλώς τις προτάσεις μας κατά την επεξεργασία του ν. 3023/2002. Είμαστε συνεπώς και τώρα της άποψης ότι όποιος τηλεοπτικός χρόνος παραχωρηθεί, πέραν των παραπάνω, σε εφαρμογή του άρθρου 10 παραγ 1 του ν. 3023 / 2002 να αξιοποιηθεί μαυτή την λογική. Κε Υπουργέ, Παρουσιάσαμε το γενικό πλαίσιο των απόψεων και προτάσεων μας για τις ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν ως προς τους όρους προβολής των απόψεων και της δραστηριότητας των πολιτικών κομμάτων για να υπάρξει μια σχετικά πολυφωνική και με ίσους όρους προεκλογική αντιπαράθεση. Οι ρυθμίσεις αυτές έχουν ως πεδίο εφαρμογής και απευθύνονται στο σύνολο των δημόσιων και ιδιωτικών ραδιοτηλεοπτικων σταθμών καθώς και στους φορείς παροχής συνδρομητικων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών υπηρεσιών. Υπογραμμίζουμε εκ νέου την μεγάλη ευθύνη της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση του μείζονος αυτού θέματος άμεσα και χωρίς χρονοτριβή. Γιατί η οποιαδήποτε καθυστέρηση επιτείνει την τηλεοπτική ασυδοσία που επικρατεί σήμερα, από την οποία σίγουρα μεν κάποιοι μπορεί να ωφελούνται, υπονομεύει όμως σοβαρά, κατά το κρίσιμο αυτό διάστημα, την ποιότητα και το κύρος της Δημοκρατίας. Και αυτό δεν είναι έλασσον. Με εκτίμηση Δαρειώτης
Δημήτριος Εκπρόσωποι στην Διακομματική |
To Γραφείο Τύπου