Είναι δικαίωμα του ελληνικού κράτους να αποκλείει από τους διαγωνισμούς για παραχώρηση δικαιώματος εκτέλεσης δημόσιας υπηρεσίας (επιδοτούμενες άγονες γραμμές) οποιαδήποτε ναυτιλιακή εταιρεία έχει χρέη προς το δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Αυτό επιβεβαιώνει η Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων μετά από σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκου Χουντή.
Πιο συγκεκριμένα ο Νίκος Χουντής παίρνοντας αφορμή από την περίπτωση της κατάσχεσης οκτώ οχηματαγωγών της εταιρείας GA Ferries στις 25/9/2009, συμφερόντων κ. Γ. Αγούδημου, κατέθεσε ερώτηση στην οποία τόνιζε ότι «η συγκεκριμένη εταιρεία είναι η σημαντικότερη εταιρεία που εκτελεί επιδοτούμενα δρομολόγια στις άγονες γραμμές του Αιγαίου, και η οποία έχει κατʼ επανάληψη απασχολήσει την κοινή γνώμη και τις ελληνικές αρχές με τις χαμηλής ποιότητας ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, τις καθυστερήσεις κ.α. Οι λόγοι των κατασχέσεων έχουν να κάνουν με χρέη της εταιρείας σε πιστωτές και ασφαλιστικά ταμεία. Το γεγονός αυτό θέτει σε κίνδυνο τη μόνη μεταφορική σύνδεση που έχουν τα νησιά του Αιγαίου και ιδιαίτερα τα πιο φτωχά και απομακρυσμένα, με άμεση συνέπεια την απομόνωση των κατοίκων, την έλλειψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης» και ζητούσε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποφανθεί ένα κράτος-μέλος μπορεί να αποτρέψει από την παραχώρηση δικαιώματος εκτέλεσης δημόσιας υπηρεσίας ακτοπλοϊκές εταιρείες με προβλήματα οικονομικής φερεγγυότητας και χρέη προς το δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Η απάντηση του αρμόδιου Επιτρόπου για τις μεταφορές ήταν ξεκάθαρη: «το κοινοτικό δίκαιο αναγνωρίζει πλήρως την ανάγκη των κρατών μελών να διαφυλάξουν την εδαφική, οικονομική και κοινωνική συνοχή των νήσων τους. Όντως ο κανονισμός 3577/92 του Συμβουλίου για τις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των κρατών μελών (θαλάσσιες ενδομεταφορές-καμποτάζ), επιτρέπει στα κράτη μέλη να συνάπτουν συμβάσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας ή/και να επιβάλλουν υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση των νήσων τους. Ο μόνος περιορισμός που προβλέπει ο κανονισμός είναι οι εν λόγω συμβάσεις να συνάπτονται δίχως να γίνονται διακρίσεις μεταξύ των κοινοτικών εφοπλιστών» και συνεχίζει «επαφίεται πλήρως στα κράτη μέλη να επιλέξουν εάν, πώς και σε ποιο βαθμό θα εξασφαλίσουν την εδαφική συνέχεια των νήσων τους» και καταλήγει ότι «εναπόκειται στον Έλληνα νομοθέτη να αξιολογήσει την ανάγκη μέτρων και το περιεχόμενό τους ώστε να εξασφαλισθεί η φερεγγυότητα των εταιρειών που ασχολούνται με τις ενδομεταφορές».
Με αφορμή την απάντηση του επιτρόπου ο Νίκος Χουντής έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Για τις ευθύνες Υπουργών, για τις μίζες, για το χορό εκατομμυρίων γύρω από τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές δεν ασχολείται δυστυχώς πια κανένας. Ας φροντίσει τουλάχιστον η κυβέρνηση να μην επαναληφθούν τα ίδια φαινόμενα. Ας προστατεύσουμε τα νησιά μας και το δημόσιο χρήμα από πειρατικές συμπεριφορές και ας αποκλείσουμε όσους εφοπλιστές χρωστούν στο δημόσιο, στους ασφαλιστικούς οργανισμούς και σε πιστωτές. Περιμένουμε τις σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης»
To Γραφείο Τύπου