Το υπερβολικά υψηλό κόστος των δημόσιων έργων στη χώρα μας συζητήθηκε σήμερα μετά από επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Βʼ Αθήνας του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλη, στην οποία απάντησε ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Μαγκριώτης. Τα έργα που εντάχθηκαν στα δύο τελευταία Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης (Γʼ ΚΠΣ και ΕΣΠΑ) λόγω των προβλημάτων στον σχεδιασμό και την εκτέλεσή τους καταλήγουν να έχουν πολλαπλάσιο κόστος και να εκτελούνται με σημαντικές καθυστερήσεις σε σχέση με αντίστοιχα άλλων χωρών της ΕΕ που αξιοποιούν ορθολογικά τα κοινοτικά κονδύλια.
Ο Δημήτρης Παπαδημούλης στην ομιλία του τόνισε: «Με εντυπωσίασε η ευκολία με την οποία προσπεράσατε τον πυρήνα της ερώτησής μου. Υπάρχει κοινοτικό έγγραφο, το οποίο λέει 1 χλμ εθνικής οδού στην Ελλάδα κοστίζει όσο 7 χλμ. εθνικής οδού στην Ισπανία και την Πορτογαλία. Στις αρχές της δεκαετίας αυτή η σχέση ήταν 1 προς 3. Στο τέλος της δεκαετίας πήγαμε στο 1 προς 7. Αυτό το έγγραφο η ελληνική πλευρά μπορεί να το αμφισβητήσει και να πει ότι είναι λάθος. Αλλά δεν το έχει κάνει. Ούτε με την προηγούμενη κυβέρνηση και ήλπιζα να το κάνει με τη δική σας, αλλά πάλι δεν το κάνει. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι έχουμε ένα κύκλωμα σχεδιασμού παραγωγής, ελέγχου και παραλαβής των δημοσίων έργων στην Ελλάδα που χρηματοδοτείται από δημόσιους πόρους κοινοτικούς και εθνικούς, που είναι μήτρα σπατάλης δημόσιου χρήματος και μήτρα παραγωγής σκανδαλωδών συμβάσεων αρχικών και συμπληρωματικών. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Μιλάμε αυτή την ώρα με αφορμή τον προϋπολογισμό και τις πιέσεις της Κομισιόν για μέτρα δυσμενή για τους έλληνες και ιδιαίτερα τους ασθενέστερους στη φορολογία στο ασφαλιστικό για την ανάγκη να συμμαζέψουμε τις δαπάνες. Αντί λοιπόν να επιβάλλετε με ευκολία νέους φόρους στους έλληνες και ιδιαίτερα στους ασθενέστερους, η ερώτηση σας καλεί να ελέγξετε τις δαπάνες. Άκουγα τον Πρωθυπουργό να λέει προεκλογικά ότι «λεφτά υπάρχουν , το θέμα είναι να πιάσουν τόπο».
Είμαι μηχανικός με 25 χρόνια επαγγελματική εμπειρία. Ασφαλώς ένα έργο με τούνελ κοστίζει περισσότερο, αλλά δεν μπορώ να δεχθώ ότι τα τούνελ και οι απαλλοτριώσεις δικαιολογούν να κοστίζει 1 χιλιόμετρο εθνικής οδού στην Ελλάδα όσο 7 χιλιόμετρα στην Ισπανία και την Πορτογαλία.
Και ένα τελευταίο. Δώστε στη δημοσιότητα το κοινοτικό έγγραφο, σε δημόσια διαβούλευση. Απαντήστε αν αμφισβητείτε την αξιοπιστία αυτού του εγγράφου και κυρίως φέρτε γρήγορα μέτρα που θα σπάσουν την μήτρα που παράγει σπατάλες και σκάνδαλα.
Με κάθε σεβασμό κύριε Μαγκριώτη στο πρόσωπό σας σημειώνω προς τη Βουλή, τον Πρόεδρό της και τους συναδέλφους ότι ο κ. Ρέππας ήταν εδώ πριν λίγα λεπτά για να απαντήσει στην ερώτηση συναδέλφου της συμπολίτευσης του κ. Ρομπόπουλου και αποχώρησε λίγα λεπτά πριν απαντηθεί αυτή η ερώτηση. Παρακαλώ όλοι να φροντίσουμε και οι κυβερνώντες και το προεδρείο της Βουλής να μη συνεχιστεί αυτή η κακή συνήθεια τις ερωτήσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης οι υπουργοί να στέλνουν τους υφυπουργούς να τις απαντούν, για να βγάζουν τα κάστανα από τη φωτιά.».
Ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μαγκριώτης απαντώντας δήλωσε ότι Θα πρέπει να επικεντρωθούμε στην ουσία του θέματος και όχι σε στατιστικές. Δεσμεύτηκε ότι θα αναζητήσει το σχετικό έγγραφο των κοινοτικών υπηρεσιών και θα το δώσει στην δημοσιότητα. Ο τομέας των Δημοσίων Έργων τα τελευταία χρόνια περνά μια βαθιά και έντονη κρίση. Βασικοί λόγοι γι αυτή την κρίση είναι το νέο θεσμικό πλαίσιο του 2004 και 2005, που παρά τις καλές προθέσεις του, πολλαπλασίασε τα προβλήματα με τις υψηλές εκπτώσεις και την έλλειψη μελετητικής ωριμότητας. Τα περισσότερα έργα προκηρύσσονται πριν από τις εκλογές, δεν έχουν την προαπαιτούμενη μελετητική ωριμότητα και καταλήγουμε στις γνωστές υπερβάσεις και καθυστερήσεις.
Υποσχέθηκε ότι μέχρι το καλοκαίρι του 2010 το θεσμικό πλαίσιο θα αλλάξει. Θα προηγηθεί ανοιχτή διαβούλευση με βάση κυβερνητική πρόταση που θα δοθεί στην δημοσιότητα έως το τέλος του χρόνου και μέσω διαδικτύου, εφεξής θα αναρτώνται στο διαδίκτυο ότι αφορά στα Δημόσια έργα, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται ο μεγαλύτερος δυνατός βαθμός διαφάνειας.