Το 1988 ιδρύθηκε το 1ο Μουσικό Σχολείο και σήμερα λειτουργούν 36 σε όλη τη χώρα. Εκτός από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, διδάσκονται επιπλέον μαθήματα μουσικής και τεχνών καθώς στόχος είναι η παροχή γνώσεων και η ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών στους τομείς της ευρωπαϊκής (κλασικής & σύγχρονης) και της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, σε ισότιμη βάση.
Η διδασκαλία των μουσικών μαθημάτων γίνεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό από ωρομίσθιους καθηγητές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μια συγκροτημένη εκπαιδευτική διαδικασία.
Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα περίπλοκο όσον αφορά τους καθηγητές παραδοσιακών μουσικών οργάνων, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι μεν κάτοχοι μουσικών τίτλων σπουδών, βαπτίστηκαν όμως «εμπειροτέχνες ιδιώτες» (ΕΜ) (Ν.3475/2006), μιας και οι τίτλοι για τα όργανα αυτά δεν έχουν αναγνωριστεί ακόμα από το αρμόδιο Υπουργείο Πολιτισμού.
Κατά τη συζήτηση που έγινε τον Ιούλιο του 2008 στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων του Κοινοβουλίου και, στη συνέχεια, κατά την ψήφιση στην Ολομέλεια του Ν.3687/2008, κατατέθηκε από την Ο.Λ.Μ.Ε. και την Π.Ε.Α.Ω.Μ.Δ.Ε. (αλλά και από την πλευρά του ΠΑ.ΣΟ.Κ.) το αίτημα του μόνιμου διορισμού των εμπειροτεχνών μουσικών των «μη αναγνωρισμένων οργάνων» σε προσωποπαγείς θέσεις στα μουσικά γυμνάσια και λύκεια, μιας και η κατηγορία αυτή των μουσικών εξαιρέθηκε κατ΄ επανάληψη από ευνοϊκές νομοθετικές ρυθμίσεις με τις οποίες διορίστηκαν σε μόνιμες θέσεις συμβασιούχοι του δημόσιου τομέα αλλά και εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων που συμπλήρωναν 24μηνη ή 30μηνη προϋπηρεσία (Π.Δ.164/2004, Ν.3255/2004, Ν.3475/2006, Ν.3687/2008).
Η σχετική νομοθετική ρύθμιση ήταν έτοιμη προς κατάθεση από την άνοιξη του 2009. Είχαν εγκριθεί μάλιστα από το υπουργείο Οικονομικών και οι ανάλογες πιστώσεις για 150 προσωποπαγείς θέσεις. Δυστυχώς όμως για άλλη μια φορά οι εμπειροτέχνες μουσικοί δεν δικαιώθηκαν, μιας και το πολυπόθητο νομοσχέδιο προοριζόταν για το 3ο θερινό τμήμα της Βουλής, τμήμα το οποίο όπως είναι γνωστό δε λειτούργησε ποτέ λόγω των προκηρυχθεισών εκλογών. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι ΕΜ , καθηγητές με 50,70,100 και πλέον μόρια προϋπηρεσίας αναγκάζονται να παραμένουν όμηροι της ωρομίσθιας ψευτοαπασχόλησης και μετέωροι επαγγελματικά.
Επειδή η Πολιτεία
• είναι υπεύθυνη για την ανυπαρξία τίτλων σπουδών στον τομέα των παραδοσιακών οργάνων,
• με την απαξίωση του εκπαιδευτικού δυναμικού της στον τομέα της μουσικής εκπαίδευσης, κατʼ επέκταση δείχνει αδιαφορία για την ίδια τη μουσική εκπαίδευση της νέας γενιάς και
• συνεχίζει τον επαίσχυντο θεσμό της ωρομισθίας και της ανασφάλειας για χιλιάδες εκπαιδευτικούς που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες στα ελληνικά σχολεία ενώ προεκλογικά είχε δεσμευτεί για το αντίθετο,
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
1. Θα τηρηθεί η προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για διορισμό των 30μηνιτών «εμπειροτεχνών» των παραδοσιακών μουσικών οργάνων σε προσωποπαγείς θέσεις στα μουσικά σχολεία και πότε θα εισηγηθείτε την απαιτούμενη νομοθετική ρύθμιση, ώστε να πάψει όσο το δυνατόν πιο σύντομα ο εμπαιγμός των εκπαιδευτικών που εξασφαλίζουν τη συνέχιση της παραδοσιακής μουσικής στην ελληνική εκπαίδευση;
2. Ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε για την εδραίωση του σημαντικότατου θεσμού των Μουσικών Σχολείων αλλά και τον εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού συστήματος της μουσικής στο σύνολό του (σωστή και ολοκληρωμένη διαβάθμιση των μουσικών σπουδών μας από το Δημοτικό ως και το Πανεπιστήμιο);
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γρηγόρης Ψαριανός
Μιχάλης Κριτσωτάκης