Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
24/11/2009

Ομιλία Δ.Παπαδημούλη, ειδικού αγορητή ΣΥΡΙΖΑ, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά τη συζήτηση του νσχ για την έκτακτη εισφορά και το έκτακτο επίδομα

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΥΛΗΣ (Ειδικός Αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ):

Tο νομοσχέδιο είναι μια πρόταση δειλής και ανεπαρκούς αναδιανομής. Χρειάζονται πολύ γενναιότερα μέτρα στη χώρα για την αναδιανομή και την μείωση των ανισοτήτων. Ένα σημαντικό μειονέκτημα αυτού του νομοσχεδίου είναι ότι πρόκειται για μια εφάπαξ ρύθμιση. Εμείς αντίθετα πιστεύουμε ότι χρειάζονται μονιμότερα μέτρα αναδιανομής, ενταγμένα στο φορολογικό σύστημα. Για να μειώσουμε τις ακραίες ανισότητες, τα φαινόμενα φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού.

Το δειλό και το ανεπαρκές, όπως και το επιδερμικό της εφάπαξ ρύθμισης φάνηκε και στο επίπεδο του πολιτικού συμβολισμού με την ευκολία και την άνεση που το χαιρέτησε και το αποδέχτηκε ο Πρόεδρος του ΣΕΒ. Ο κ. Δασκαλόπουλος δεν είναι ούτε σοσιαλιστής, ούτε «κιμπάρης», ούτε άνετος στο να μοιράζει λεφτά και όμως «βγήκε στα κεραμίδια» υπέρμαχος αυτής της ρύθμισης. Για να δούμε πόσο σημαντικό είναι αυτό το δημοσιονομικά ουδέτερο μέτρο, αρκεί να αξιοποιήσουμε μερικούς αριθμούς. Εάν το συγκρίνει κανείς με τα φορολογικά έσοδα, τα προβλεπόμενα από το σχέδιο του Προϋπολογισμού, είναι περίπου 1,8% αν έκανα σωστά τους λογαριασμούς.   

Επίσης, δεν είναι καινούργια λεφτά που πάνε για τη μείωση των ανισοτήτων. Την ώρα που δίνετε το 1 δις, κύριε Υπουργέ, καταργείτε και το Ταμείο Καταπολέμησης της Φτώχειας, το οποίο δεν ενεργοποίησε η Νέα Δημοκρατία αλλά έχει νομοθετημένο προϋπολογισμό 500 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία έπρεπε να δοθούν με βάση το νόμο που ψήφισε η Βουλή.

Καταργείτε, επίσης, το επίδομα θέρμανσης, το οποίο είχε έναν ετήσιο προϋπολογισμό 260 εκατομμύρια ευρώ. Αν σε αυτό προσθέσει κανείς και το γεγονός ότι παγώνουν κλιμάκια του ΕΚΑΣ, δεν έχουν καμία προσαρμογή, ουσιαστικά έχουμε «μια η άλλη». Καταργούνται ορισμένα πράγματα που νομοθέτησε η Νέα Δημοκρατία και δεν εφάρμοσε και εμφανίζονται με τη μορφή ενός κοινωνικού επιδόματος αλληλεγγύης. Αυτό το 1 δις που προσδοκάτε να πάρετε, κύριε Υπουργέ, είναι σύμφωνα με τους λογαριασμούς που έκανε το ΠΑΣΟΚ και όχι ο ΣΥΡΙΖΑ, πεντέμιση φορές λιγότερο από αυτά που εισέρρευσαν στις τσέπες των ιδιοκτητών αυτών των επιχειρήσεων, από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών που έκανε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τα προηγούμενα 5 χρόνια.

Γι αυτό ο κ. Δασκαλόπουλος με άνεση λέει «βεβαίως, ναι». Θετικό κρίνουμε το μέτρο της ίσης φορολογικής μεταχείρισης των ακινήτων της εκκλησίας. Θεωρούμε την αντίδραση της ηγεσίας της εκκλησίας, άδικη και αντίθετη με το κοινό αίσθημα.

Τι προτείνουμε, χωρίς να υποτιμάμε τις δημοσιοοικονομικές δυσκολίες. Επειδή έχουμε τεράστιες ανισότητες στη χώρα και θα ενταθούν σύμφωνα με τις δικές σας προβλέψεις, εμείς διεκδικούμε δύο πράγματα. Πρώτον, δικαιότερη και ισχυρότερη αναδιανομή. Θα μπορούσατε να φορολογήσετε με έναν συντελεστή 10% όλα τα κέρδη πάνω από 5 εκατομμύρια. Αυτό θα έδινε έσοδα τουλάχιστον 50% παραπάνω. Το 1,5 δις θα μπορούσε να δώσει υψηλότερα επιδόματα, σε περισσότερους δικαιούχους.

Δεύτερον, λέτε ότι θα πάρουν 2.527.000 άτομα το επίδομα. Με εντυπωσιάζει ότι μπορείτε να υπολογίσετε με ακρίβεια πόσοι θα το πάρουν, όταν δυσκολεύεστε να λογαριάσετε πόσο κοστίζει η μισθοδοσία του Δημοσίου. Όταν δυσκολεύεστε για την εισοδηματική πολιτική του 2010. Πώς γίνεται αυτό; Η μεγάλη πλειοψηφία θα πάρει 300 και 400 ευρώ. Πόσοι θα πάρουν τα 1300 ευρώ, κύριε Υπουργέ; Να δώσετε ανά υπό - κατηγορία πόσοι θα πάρουν 1300 κ.λπ.. Από εκεί θα φανεί ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μελλοντικών δικαιούχων ανήκει στην κατηγορία των 300 και 400 ευρώ.

Χρειαζόμαστε μια γενναιότερη πολιτική αναδιανομής. Είμαστε μια χώρα που ενώ έχει υψηλά ελλείμματα και χρέη έχει ένα εξαιρετικά αδύναμο κοινωνικό κράτος και οι κοινωνικές ανισότητες έχουν χτυπήσει ταβάνι. Η Ελλάδα, η Εσθονία και η Πορτογαλία είναι στην πρώτη τριάδα στον δείκτη κοινωνικών ανισοτήτων. Είμαστε η μόνη χώρα μαζί με την Ουγγαρία στην Ε.Ε. που δεν έχει κατοχυρώσει δεκαετίες τώρα το ελάχιστο εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα κατά οιονδήποτε τρόπο. Έχουμε ένα εξαιρετικά αδύναμο κοινωνικά κράτος στην στήριξη των ανέργων.

Ο Υπουργός Εργασίας πριν λίγες μέρες είπε ότι τα στοιχεία του ΟΑΕΔ για την ανεργία για τον Νοέμβριο είναι 640.000 άνεργοι, ένας αριθμός πολύ διαφορετικός από τον δικό σας, κύριε Υπουργέ, που βάζετε στον προϋπολογισμό. Την ίδια ώρα είμαστε τελευταίοι στην ευρωζώνη στο ύψος της στήριξης των ανέργων και στη διάρκεια της στήριξης. Έχουμε ρεκόρ στους μακροχρόνια άνεργους και στην ανεργία των νέων πτυχιούχων. Έχουμε μελλοντικό αναλογιστικό έλλειμμα υψηλό στο ασφαλιστικό σύστημα, αλλά την ίδια ώρα η πλειοψηφία των συντάξεων είναι στον πάτο της ευρωζώνης.

Έχουμε εξαιρετικά αναποτελεσματική αξιοποίηση των λεγόμενων κοινωνικών δαπανών. Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, ενώ ο κατά μέσο ευρωπαϊκός όρος η φτώχεια πέφτει κατά 9% του πληθυσμού και πάει από το 24% στο 15%, στην Ελλάδα πέφτει μόνο 1%, που σημαίνει ότι τα χρήματα δεν πηγαίνουν σε αυτούς που τα έχουν πραγματικά ανάγκη, με έναν μόνιμο τρόπο.

Στο λεγόμενο κοινωνικό κράτος, όπως μετριέται με τις δαπάνες με τη δημόσια παιδεία και δημόσια υγεία, είμαστε στον πάτο και της ευρωζώνης και της  Ε.Ε.. Κύριε Τσίμα, τα υπερκέρδη των τραπεζών που σημειώσατε ήταν επί των ημερών της ΝΔ. Αντί να ακούμε τέτοια επιχειρήματα πρέπει να δούμε πώς σε αυτή τη χώρα θα αλλάξουν κάποιες πολιτικές που επί δεκαετίες έχουν ακολουθηθεί, έτσι ώστε πραγματικά να αλλάξουν τα πράγματα με αναδιανομή και ενίσχυση των αδυνάτων.

Επειδή στην τοποθέτηση μου, εκτός από κριτική κατέθεσα και επισημάνσεις και προτάσεις, επιφυλασσόμαστε, μετά τη συζήτηση κατʼ άρθρον, όπου θα επιδιώξουμε αλλαγές και βελτιώσεις στο νομοσχέδιο, να τοποθετηθούμε στη Ολομέλεια με τη ψήφο μας και επί της αρχής και σε κάθε άρθρο του νομοσχεδίου.