ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κι εγώ σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, κι εσάς και το συνάδελφο κ. Ροντούλη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συζήτηση για τη δημόσια διοίκηση και προφανέστατα για τη διαδικασία των προσλήψεων δεν γίνεται σε πολιτικό στεγανό, με την έννοια ότι έχει προηγηθεί μια ολόκληρη μακρά περίοδος όπου η ελληνική δημόσια διοίκηση λειτούργησε ως εύφορο πεδίο ανάπτυξης των πελατειακών σχέσεων, με αποτέλεσμα σήμερα να μιλάμε για ένα υπερτροφικό κράτος, για μια υπερτροφική δημόσια διοίκηση η οποία, αν θέλετε, είναι στελεχωμένη και με ανορθολογικό τρόπο, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκρίνεται σε δύο ουσιαστικές υποχρεώσεις της. Η μία είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη και η δεύτερη είναι η συμμετοχή της δημόσιας διοίκησης στην παραγωγική όσο και αναπτυξιακή διαδικασία αυτού του τόπου.
Έχει αποτύχει η δημόσια διοίκηση στην Ελλάδα, με διαχρονικές συνευθύνες των δύο πολιτικών δυνάμεων που κυβέρνησαν τούτο τον τόπο. Και δεν το υποστηρίζω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό για να συγκριθούμε, για να συγκριθεί η σημερινή πολιτική με το παρελθόν, αλλά για να μπορέσει αυτή η πολιτική, όχι ως διεκπεραιωτική διαδικασία αλλά ως διαδικασία που επιλύει προβλήματα, να συγκρίνεται με τις ανάγκες του παρόντος αλλά και του μέλλοντος.
Δεν θέλω να διεκτραγωδήσω καταστάσεις οι οποίες μαρτυρούν και αναδεικνύουν αντιφατικές συμπεριφορές και των δύο κομμάτων. Χαρακτηριστικά όμως θα σας πω ότι έχω στα χέρια μου διάφορες ερωτήσεις και τροπολογίες συναδέλφων και των δύο παρατάξεων, και της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑ.ΣΟ.Κ., και αντιστρόφως, όπου ανάλογα με το εάν ευρίσκοντο στην Αντιπολίτευση ή στην Κυβέρνηση ζητούσαν, για παράδειγμα, να τακτοποιηθούν οι επιτυχόντες του διαγωνισμού 1998 του ΑΣΕΠ. Τι γίνεται αναφορικά με τη σχέση εμπιστοσύνης που μπορεί να έχει ο πολίτης, οι νέοι άνθρωποι στους οποίους αναφέρθηκε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Ευθυμίου; Ποια σχέση εμπιστοσύνης διαμορφώνει αυτό το κράτος με τους νέους ανθρώπους, με τους πολίτες, όταν οι πολίτες αυτής της χώρας διαπιστώνουν ότι οι πολιτικές απόψεις και οι πολιτικές δεσμεύσεις κυμαίνονται αναφορικά με τη συγκυρία και με τη θέση στην οποία βρίσκεται η κάθε πολιτική δύναμη επίσης κάθε φορά, δηλαδή Κυβέρνηση ή Αντιπολίτευση;
Χρειάζεται αναμφισβήτητα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να γίνει μια βαθιά τομή στο ζήτημα της δημόσιας διοίκησης. Και θα σας έλεγα ότι αν δεν λειτουργούσαμε με βάση την υπάρχουσα κατάσταση κι αν βρισκόμασταν σε μηδενικό σημείο πολιτικής ζωής βεβαίως δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα με το νομοσχέδιο που φέρνει η Κυβέρνηση και εισηγείται ο κύριος Υπουργός. Όμως έχουμε μία προηγούμενη κατάσταση, η οποία πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον πλέον δίκαιο και αντικειμενικό τρόπο, για να μην έχουμε συν τοις άλλοις και προβλήματα σαν αυτά που θα εκθέσω επιγραμματικά.
Θα αναγκαστείτε, κύριε Υπουργέ -και σας το λέω καλοπροαίρετα- να φέρετε καινούριο νομοθέτημα αμέσως μετά τον Απρίλιο μήνα. Διότι οι ανάγκες οι ίδιες θα σας οδηγήσουν στην επιλογή μιας καινούριας νομοθεσίας, προκειμένου να αντιμετωπίσετε προβλήματα αναγκών τα οποία θα είναι έντονα και θα πιέζουν. Θα αναγκαστείτε να νομοθετήσετε. Και θα αναγκαστείτε διότι και οι ανάγκες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι υπαρκτές και οι ανάγκες σε άλλες διευθύνσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα είναι, επίσης, υπαρκτές και θα κληθείτε αυτές τις ανάγκες να τις αντιμετωπίσετε με μια καινούρια νομοθετική ρύθμιση.
Εγώ ειλικρινά σας το λέω εύχομαι να μην το χρειαστεί ο τόπος αυτό το καινούριο νομοθέτημα, αλλά εκτιμώ ότι οι ίδιες συνθήκες θα σας οδηγήσουν στο να ανταποκριθείτε σε αυτήν την ανάγκη που η ίδια η ζωή θα γεννήσει. Επίσης, κύριε Υπουργέ, θα αντιμετωπίσετε πρόβλημα όχι εσείς, όλοι μας. Θα αντιμετωπίσει πρόβλημα το ελληνικό δημόσιο αναφορικά με προσφυγές οι οποίες θα υπάρξουν, με την επίκληση της ευρωπαϊκής κοινοτικής νομοθεσίας σε σχέση με την μη αναγνώριση της προσαύξησης της εμπειρίας, της προϋπηρεσίας.
Θυμηθείτε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι –άλλωστε είναι ακόμα παρόντα τα προβλήματα- τι συμβαίνει με το περίφημο, το περιβόητο Προεδρικό Διάταγμα 164 του τέως Υπουργού του κυρίου Παυλόπουλου. Ακόμη είναι γεμάτες οι αίθουσες των δικαστηρίων, εκκρεμούν προδικαστικά ερωτήματα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και δεν έχει ακόμη οριστικά διευθετηθεί το θέμα. Παρόμοιες καταστάσεις θα αντιμετωπίσει ο τόπος, θα αντιμετωπίσει η διοίκηση με προσφυγή πολιτών στα δικαστήρια με την επίκληση της κοινοτικής Οδηγίας αναφορικά με την μη προσμέτρηση της αυξημένης προϋπηρεσίας, όπως η σχετική Κοινοτική Οδηγία επιτάσσει.
Περαιτέρω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν χρειάζονταν μια πραγματική αποτίμηση εν ονόματι της αναγκαιότητας της τομής που πρέπει να γίνει στην δημόσια διοίκηση. Εγώ συνομολογώ αυτό που είπε ο κύριος Υπουργός ότι χρειάζεται να γίνει τομή, αλλά εν ονόματι αυτής της τομής δεν έπρεπε να υπάρξει μια απογραφή της κατάστασης της δημόσιας διοίκησης; Πόσες θέσεις χρειάζονται, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και στη βάση ποιων οργανισμών, οι οποίοι στην μεγάλη τους πλειοψηφία είναι οργανισμοί του απώτερου παρελθόντος και υπάρχουν και άλλοι οι οποίοι έχουν περιέλθει εκ των πραγμάτων σε αχρηστία και δεν είναι δυνατόν να οδηγήσουν στην ορθή καταγραφή των πραγματικών αναγκών της δημόσιας διοίκησης. Και αυτή η καταγραφή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι αναγκαίο στοιχείο, όταν επιβάλλεται και όταν θέλουμε -εμείς θέλουμε- να γίνει αυτή η βαθιά τομή στη δημόσια διοίκηση.
Φοβάμαι ότι αυτά από την ώρα που απουσιάζουν δεν υπηρετούν ένα καινούριο κεφάλαιο, μια καινούρια πορεία για το χώρο της δημόσιας διοίκησης και μάλιστα μιας δημόσιας διοίκησης που την χρειαζόμαστε να είναι σύγχρονη, αποτελεσματική μέσα στην εξαιρετικά σύνθετη, όχι μόνο οικονομικά, όχι μόνο δημοσιονομικά, αλλά ευρύτερα σύνθετη και πολύπλοκη πραγματικότητα. Πολύ δε περισσότερο όταν είναι ανάγκη γιʼ αυτόν τον τόπο να εντάξει ως σημαντικό μέγεθος τη δημόσια διοίκηση στην οφειλόμενη αποκέντρωση και στην περιφερειακή συγκρότηση του κράτους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εσείς της Νέας Δημοκρατίας, ευτελίσατε στην κυριολεξία την διαδικασία της συνέντευξης, με αποτέλεσμα να είναι απαξιωμένη στην συνείδηση των πολιτών και κυρίως να μην επιλέγεται η συνέντευξη η οποία, κατά τη γνώμη μας, είναι αναγκαία –παντού συμβαίνει αυτό σε ολόκληρο τον ευρωπαϊκό χώρο- υπό την προϋπόθεση της αντικειμενικότητας και των στοιχείων που θα υπηρετούν την διαφάνειά της και τον πλήρη έλεγχο του περιεχομένου της συνέντευξης, όπως άλλωστε έχει νομολογήσει πολύ συστηματικά και το Συμβούλιο της Επικρατείας, μια συνέντευξη η οποία είναι δυνατόν να ελέγχεται ως προς την αντικειμενικότητά της.
Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι χρήσιμη; Επειδή την ευτέλισε η διαδικασία που ακολούθησε η Νέα Δημοκρατία; Προφανώς όχι. Δεν αρκεί αυτό ως δικαιολογητικός λόγος.
Χρειάζεται, κύριε Υπουργέ, η συνέντευξη, αλλά χρειάζεται με τις εγγυητικές εκείνες προϋποθέσεις που δε θα αφήνουν περιθώριο για μεροληψία, αλλά και για πολιτικοκομματική ιδιοτέλεια και βεβαίως, με ένα συντελεστή μοριοδότησης όχι υψηλό, χαμηλό, για να μπορούν να προβάλλονται και να αξιολογούνται τα άλλα στοιχεία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επανέρχομαι στο θέμα της προϋπηρεσίας.
Κύριε Υπουργέ, εμείς δε ζητάμε διάκριση μεταξύ προϋπηρεσίας στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Όποια προϋπηρεσία μοριοδοτείται για το δημόσιο, να μοριοδοτείται και εκείνη η οποία προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα, την αποδεδειγμένη, εκείνη η οποία καταγράφεται με όλα τα στοιχεία που δε μπορούν να την αμφισβητήσουν.
Κατά συνέπεια, η δική μας θέση εξασφαλίζει το στοιχείο της αντικειμενικότητας και δε θέλει να διακρίνει μεταξύ εκείνων που με διάφορους τρόπους εντάχθηκαν με αυτές τις ποικιλόμορφες συμβάσεις στο δημόσιο. Δε θέλει να τους διακρίνει αυτούς μεροληπτικά υπέρ εκείνων οι οποίοι εργάστηκαν αποδεδειγμένα στον ιδιωτικό τομέα και απέκτησαν και αυτοί την προϋπηρεσία τους.
Και λέω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι αυτό είναι στοιχείο δικαιοσύνης απέναντι στους νέους ανθρώπους, όταν αναζητούν μια θέση στο δημόσιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι δυνατόν να πορευθεί ο τόπος με αυτή την ποικιλότητα των διαφόρων συμβάσεων που υπάρχουν στο ελληνικό δημόσιο. Ο Ειδικός Αγορητής, ο αγαπητός συνάδελφος, ο κ. Τσούκαλης, εκ μέρους του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, αναφέρθηκε στις μορφές των συμβάσεων που υπάρχουν και θα εξακολουθήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα να υπάρχουν και να δημιουργούν τεράστια προβλήματα στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Αυτές οι καταστάσεις πρέπει να αντιμετωπιστούν αναμφισβήτητα.
Και σας προτείναμε, κύριε Υπουργέ, ένα μεταβατικό στάδιο με τις επιμέρους προτάσεις μας, οι οποίες, εάν υιοθετηθούν από εσάς, είναι δυνατόν να αντιμετωπίσουν αυτή τη μετάβαση από το συγκεκριμένο υπάρχον νομοθετικό καθεστώς σε μια λύση η οποία θα είναι οριστική και θα είναι εκείνη η λύση η οποία -τα δικά σας λόγια παρακολουθώ- θα υπηρετεί μια νέα δημόσια διοίκηση ικανή να ανταποκρίνεται στις αξιώσεις και στις διεκδικήσεις των Ελλήνων πολιτών.
Δεχθείτε αυτή τη μεταβατικότητα, δεχθείτε αυτές τις επιμέρους προτάσεις που σας έχουμε κάνει, οι οποίες θεωρούμε ότι είναι χρήσιμες.
Κύριε Υπουργέ, με απόλυτη πολιτική σαφήνεια το νομοθέτημά σας έχει θετικές ρυθμίσεις. Και το πρώτο μεγάλο θετικό στοιχείο είναι ότι καλείται το Α.Σ.Ε.Π. να αποφαίνεται κυριαρχικά, με αντικειμενικότητα και αξιοκρατία για όλα τα ζητήματα των προσλήψεων. Εμείς σε καμία περίπτωση δεν το υποτιμούμε. Θεωρούμε, όμως και όλα εκείνα που προανέφερα ότι είναι πάρα πολύ κρίσιμα για την τομή που θέλετε να κάνετε.
Φοβάμαι ότι δε θα το δεχθείτε. Είστε οχυρωμένοι πίσω από την αντίληψη ότι είναι το απόλυτα καλό αυτό που περιέχεται στο νομοθέτημά σας και ανιχνεύω, ενδεχομένως και μια άλλη επιφύλαξή σας. Ποια είναι η άλλη επιφύλαξη; Ότι μια τομή που δε γίνεται σήμερα και έχει ένα μεταβατικό στάδιο ενδεχομένως να εγκυμονεί τον κίνδυνο της αφομοίωσης από τα γεγονότα που θα αναπτυχθούν και τις καταστάσεις στο ενδιάμεσο αυτό στάδιο, στο μεταβατικό στάδιο. Αυτός ο φόβος, όμως, δεν είναι βάσιμος. Και δεν είναι βάσιμος, διότι μπορεί να αποκρούεται και να απομακρύνεται και να καταστρέφεται ως φοβικό πολιτικό ζήτημα από την ώρα που υπάρχει σαφής πολιτική βούληση. Και αυτό είναι το ζητούμενο.